شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶

(سری مقالات موفقیت در آزمون نظام مهندسی)

شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶ : طبق اطلاعیه دفتر مقررات ملی ساختمان ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردانان و معماران تجربی بیستم و بیست و یکم  مهر ماه ۹۶، از روز شنبه ۳۱ تیر ماه رسما از طریق سایت دفتر مقررات آغاز شده است و تا روز دوشنبه  نهم تیرماه ادامه خواهد داشت.

با توجه به شاغل بودن اکثر مهندسین، داوطلبان برنامه‌ریزی برای کسب آمادگی در آزمون نظام مهندسی را پس از شروع ثبت‌نام به صورت جدی آغاز می نمایند. لذا در این مقاله (شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶) سعی شده است به اختصار روال ثبتنام و روند صحیح کسب آمادگی و موفقیت برای آزمون های نظام مهندسی در اختیار مهندسین قرار داده شود.

قدم اول: بررسی شرایط لازم جهت ثبتنام  

اولین گام در این رقابت سخت مطالعه کامل شریط لازم برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی می‌باشد. یکی از مهمترین شرایط، داشتن سنوات کافی و همچنین داشتن مدرک مرتبط (برای دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته) می‌باشد که در مقاله «آزمون نظام مهندسی چیست؟» به تفضیل صحبت شده است. ذکر این نکته ضرروری است که حتی در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی و نداشتن شرایط لازم، قبولی شما کن لم یکن تلقی شده و از صدور پروانه برای شما خودداری خواهد شد. البته در صورت موفقیت در آزمون های نظام مهندسی(در صورت داشتن سنوات کافی و ناقص بودن سار مدارک)، اعتبار قبولی در این آزمون تا ۴ سال می‌باشد، که در مقاله «شرایط ثبت نام در آزمون‌های نظام مهندسی اسفند ۹۵» توضیح داده شده است.

قدم دوم: بررسی منابع مورد نیاز بر اساس مواد آزمونی اعلام شده دفتر مقررات ملی

در گام بعدی پس از مطمئن شدن از داشتن شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی، مطالعه و بررسی منابع مورد نیاز برای هر یک از صلاحیت‌های رشته های مربوطه می‌باشد. با توجه به اینکه بعضی از مباحث در سال ۹۲ و بعضی در سال ۹۵ ویرایش شد، حتما دقت کنید که آخرین ویرایش مباحث (مطابق ویرایش اعلام شده از سوی دفتر مقررات) را تهیه نمایید و همچنین با توجه به اینکه برخی از مباحث دارای غلطنامه، اصلاحیه و یا الحاقیه هستند (از جمله قانون نظام مهندسی، مباحث ۹،۱۰و…) حتما این موارد را نیز لحاظ نمایید که این اصلاحات در مباحث اعمال شده باشند در غیر اینصورت از قسمت دانلودهای سایت نوآور یا سایت دفتر مقررات این اصلاحیه‌ها را دانلود نمایید.

قدم سوم: تهیه کتب و منابع آزمون نظام مهندسی  

همانطور که اطلاع دارید آزمون های نظام مهندسی به صورت کتاب باز (open book) می‌باشد، این مسئله میتواند هم یک شانس و فرصت باشد برای موفقیت راحتتر و هم یک تهدید در جهت عدم موفقیت، با توجه زیاد بودن تعداد کتب و منابع آزمون نظام مهندسی چنانچه با برنامه‌ریزی و استراتژی عمل کنیم این موضوع عامل موفقیت خواهد بود و در غیر اینصورت همین مسئله باعث سردرگمی و اتلاف وقت و در نهایت عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی خواهد بود.

از تعداد زیاد منابع نترسید، فکر نکنید بعلت شاغل بودن و فرصت بسیار کم مطالعه نمیتوانید از همه کتب و منابع استفاده کنید. لازم است بدانید با صرف نظر کردن از تهیه بعضی از کتب و منابع، حداقل بطور متوسط نمره ۲ تا ۳ سوال را از دست خواهید داد.

تعدادی از داوطلبان تصور میکنند برخی از  مباحث، قوانین و یا نشریات که از آنها، تنها ۲ الی ۳ سوال طرح میشود ارزش هزینه کردن و وقت گذاشتن را ندارند. بنا به تجربه آزمون‌های ادوار گذشته، افراد بسیاری در آزمون‌های نظام مهندسی بودند که تنها یک سوال باعث عدم موفقیت آنان در این آزمون‌ها شده است و به علت مشغله‌های مختلف امکان شرکت در دوره‌های بعدی آزمون را پیدا نکرده و پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی را اخذ نکردند و علاوه بر هزینه، زمان را هم از دست داده اند. بنابراین توصیه می‌کنیم کلیه منابع و مباحث را بطور کامل تهیه نمایید.

به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید همگی منابع لزوما نیاز به مطالعه کامل ندارند. با استفاده همزمان از منابع آزمون و کتاب‌های کليدواژه، به تعدادی از سؤالات پاسخ دهيد، این سوالات معمولا بسیار ساده هستن و دقیقا مطابق با منابع طرح میشوند و بقول معروف استنباطی نیستند و سوال هایی هستند که زیر یک دقیقه میتوانید به آنها پاسخ دهید و زمان را ذخیره کنید برای سوالات مفهومی تر.

استفاده از منابع و كتب خوب و مناسب، و در صورت لزوم و امکان، شركت در دوره‌هاي آمادگي آزمون‌هاي نظام مهندسي، به‌ همراه سعي و تلاش و مطالعة درست و صحيح مي‌تواند ضامن موفّقيّت داوطلبان در آزمون باشد.

قدم چهارم: برنامه ریزی جهت مطالعه

بعد از تهیه تمامی منابع آزمون نظام مهندسی باید برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی، برنامه ریزی جهت مطالعه بهینه و کارآمد منابع داشته باشیم. توجه داشته باشید میبایست برای تک تک کتابهایی که می‌خواهیم سر جلسه ببریم برنامه و استراتژی داشته باشیم و برای چگونگی استفاده از آن کتابها، از قبل فکر کرده باشیم وگرنه قطعا روز آزمون با توجه به فرصت زمان محدود و استرس امتحان دچار سردرگمی و اتلاف وقت میشویم که این خود باعث عدم موفقیت خواهد شد. باید از قبل بدانیم به چه سوالاتی از طریق کلیدواژه جواب بدیم و برای پاسخ به چه سوالاتی کلیدواژه را بیهوده جستجو نکنیم، و یا برای هر سوال چقدر وقت بذاریم. همه این موارد بستگی به نحوه برنامه ریزی و مدیریت ما برای مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی خواهد داشت.

در مقاله شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶ سعی شد چند نکته کوتاه که در آزمون‌های نظام مهندسی مهم هستند بیان شود. توصیه میکنیم حتما مقاله انتشارات نوآور با عنوان «چند نکته برای موفقیت در آزمون‌های نظام مهندسی» خوانده شود. امیدواریم در آزمون پیش رو موفق باشید.

ادامه دارد…

انتشارات نوآور

مقاله شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶ از ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

0 نظر در مورد «شروع رقابت آزمون نظام مهندسی مهرماه ۹۶»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.