برخی از توضیحات ضروری مرتبط با آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان

معرفی توضیحات ضروری مرتبط با آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی : 

توضیحات ضروری مرتبط با آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی : توضیحات ضروری مرتبط با آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی : هر مهندس برای ورود به بازار کار حرفه ای مهندسی لازم است ابتدا آزمون ورود به حرفه را بگذراند تا پس آنکه طی نتیجه بدست آمده از این آزمون حد نصاب قبولی جهت دریافت پروانه اشتغال به کار  را کسب نمود بتواند پایه ۳ مهندسی خود را دریافت کند. جای امیدواریست چراکه شاید همین الزام شرکت در این آزمون بتواند انگیزه ای قوی باشد که  باعث شود مهندسانمان اندکی جدی تر مباحث مقررات ملی ساختمان که استفاده از آن الزامی میباشد را مطالعه کنند.

فلسفه این آزمون چیزی مشابه آزمونی که فارغ التحصیلان رشته حقوق برای دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا و فارغ التحصیلان پزشکی برای دریافت پروانه پزشکی از نظام پزشکی میگذرانند است. البته مشابه هر آزمون اجباری دیگر  در کشور، آزمون ورود به حرفه نیز در سال های گذشته تبدیل به سدی بزرگ و ترسناک پیش روی مهندسان تازه فارغ التحصیل شده است که همواره باعث آن شده  که حتی مهندسان با خواندن انواع کتاب تست و شرکت در انواع کلاس های کنکوری و آزمون های آزمایشی باز هنگام شرکت در این آزمون از ترس و نگرانی درونی پر باشند.

بنابراین با انتخاب صحیح و آگاهانه منابع مطالعاتی و هدف گذاری مناسب میتوانید به راحتی این مرحله را طی کرده و به موفقیت برسید.

[porto_blockquote animation_type=”pulse”] آزمون ورود به حرفه معمولا هر سال دو نوبت در فواصل زمانی اسفند و شهریور ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش برگزار می گردد[/porto_blockquote]

آزمون ورود به حرفه برای دریافت پایه سه مهندسی برای مهندسان عمران شامل سه بخش نطارت ، محاسبات و اجرا و برای مهندسان معمار نیز در سه صلاحیت نظارت، اجرا و طراحی میباشد که بخش اجرا از سال ۹۲ در فهرست آزمون ورود به حرفه قرار گرفته است.

مطابق دفترچه راهنمای آزمون، عضویت در نظام مهندسی برای شرکت در این آزمون اختیاریست، ولی پس از قبولی برای دریافت پروانه نیاز است تا در سازمان نظام استان محل سکونت عضو شوید.برای شرکت در آزمون چنانچه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اید میبایست حداقل ۳ سال و چنانچه از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اید حداقل ۲ سال بایست از تاریخ فارغ التحصیلی اتان گذشته باشد یا به تعبیری همان سابقه کار حرفه ای داشته باشید.

البته از آزمون بهمن ۹۴ در وبسایت دفتر مقررات ملی ساختمان قسمتی برای کنترل سنوات مورد نیاز برای شرکت در آزمون ایجاد شده است که پیشنهاد میشود داوطلبان گرامی قبل از ثبت نام این قسمت را ملاحظه فرمایند.آن دسته از مهندسانی که دوره مدت سربازی در پیش رو دارند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند به طوریکه با قبولی در این آزمون تا ۴ سال وقت دارند که مدرک اصلی خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار به نظام مهندسی برسانند.

ثبت نام آزمون رشته عمران در صلاحيت هاي محاسبات، نظارت و اجرا و نیز  در رشته معماری در صلاحیت های نظارت، اجرا و طراحی به صورت مجزا صورت مي پذيرد، بدين معني كه متقاضيان رشته عمران در صورتيكه متقاضي هر سه صلاحيت محاسبات، نظارت و اجرا باشند، لازم است سه بار در آزمون ثبت نام نمايند. در بقیه رشته ها هم بدین صورت ثبت نام برای هر صلاحیت به طور جداگانه انجام می پذیرد.

[porto_animation animation_type=”flash”]

آزمون در هر سه بخش نظارت، محاسبات و اجرا به صورت تستی چهار گزینه ای و جزوه باز برگزار می شود و حد نصاب قبولی شرکت کنندگان در آن ۵۰% میباشد[/porto_animation]

مثل هر کنکور دیگری شرکت در آزمون ورود به حرفه به خصوص در بخش مربوط به محاسبات و طراحی نیاز به تمرین و مطالعه شیوه تست زنی کنکوری مخصوص به آن دارد بنابراین پیشنهاد ما استفاده از کتابهای کامل و جامع نشر نوآور میباشد، که با مطالعه این کتابها گام بلندی در جهت موفقیت بردارید.

4 نظر در مورد «برخی از توضیحات ضروری مرتبط با آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شرایط شرکت در آزمون داشتن حداقل مدرک لیسانس و مرتبط با رشته‌های نظام مهندسی (برای مشاهده رشته‌های مرتبط به این لینک رجوع کنید) و داشتن سنوات لازم، گذشتن ۳ سال از مدرک کارشناسی، ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و ۱ سال از مدرک دکتری می باشد. موفق باشید.

  • فقط یکبار میتونیم تو این آزمون شرکت کنیم؟یا هر سال دوبار هم میتونیم شرکت کنیم؟یعنی اگه شهریور شرکت کردیم و قبول نشدیم باز هم میتونیم تو اسفند ماه شرکت کنیم؟