برنامه ریزی و نحوه مطالعه آزمون نظام مهندسی

داوطلب گرامی، توجه داشته باشید که مطالب گفته شده، خلاصه و چکیده‌ای از تجربه و بازخورد به دست آمده از داوطلبان و همچنین فعالیت تخصصی و مستمر ده ساله همکاران ما در حوزه آزمون‌های نظام مهندسی، در مجموعه انتشارات نوآور می‌باشد، که با افتخار به صورت رایگان و بی‌منت در اختیار مهندسین کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است. امیدواریم با مطالعه دقیق و عمل به توصیه‌ها و راهکارهای بیان شده، نهایت بهره و استفاده از آن را ببرید.

در چند سال اخیر، شاهد رشد چشمگیر داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان (برای اخذ پروانه اشتغال پایه سه)، که اصطلاحاً آزمون نظام مهندسی نامیده می‌شوند، هستیم. این آزمون‌ها در رشته‌های هفت‌گانه مهندسی با عنوان‌های آزمون نظام مهندسی عمران (صلاحیت‌های محاسبات، اجرا و نظارت)، آزمون نظام مهندسی معماری (صلاحیت‌های طراحی، اجرا و نظارت)، آزمون نظام مهندسی تأسیسات برقی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، آزمون نظام مهندسی تأسیسات مکانیکی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، آزمون نظام مهندسی نقشه برداری، آزمون نظام مهندسی شهرسازی و آزمون نظام مهندسی ترافیک برگزار می‌شود.

قبولی در آزمون نظام مهندسی، مزایای فراوانی برای مهندسان به همراه داشته و فرصت‌های شغلی زیادی را برای آنان فراهم خواهد کرد. مهندسان، با قبولی در آزمون نظام مهندسی، می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده و به عنوان کارشناس ذی‌صلاح و مجاز سازمان نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت‌های طراحی، اجرا و نظارت فعالیت نمایند. از مزیت‌های داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی، فعالیت به عنوان کارشناس سازمان نظام مهندسی در امور نظارت، اجرا و طراحی ساختمان‌ها، تأسیس شرکت‌ها و دفاتر فنی مهندسی و … می‌باشد.

آزمون نظام مهندسی جدیداً در هر سال، سه بار توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هفت رشته اصلی مرتبط با ساختمان برگزار می‌شود.

مواد و منابع آزمون نظام مهندسی اردیبهشت۱۴۰۰

ارتقا پایه پروانه اشتغال به کار

مهندسان دارای مدرک مهندسی در هر یک از رشته‌های هفتگانه بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود، مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی خواهند بود. کسانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته دارند، چنانچه مدرک کاردانی آنها مرتبط با رشته کارشناسی باشد، هر ۵ سال سابقه کار با مدرک کاردانی معادل یک سال کارشناسی محاسبه شده که حداکثر تا ۱۰ سال سابقه کاردانی معادل دو سال سابقه کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌توانید به کمیسیون هم‌ارزی سازمان نظام مهندسی شهر خود مراجعه نمایید. در برخی از رشته‌ها از جمله مهندسی عمران، پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت صادر می‌گردد که برای هر کدام از آن‌ها آزمونی جداگانه برگزار می‌شود و هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمون‌ها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می‌کنند.

نحوه محاسبه درصد آزمون نظام مهندسی 

لازم است بدانید که به غیر از آزمون نظام مهندسی معماری طراحی، سایر آزمون‌ها به صورت تستی برگزار می‌شوند، در هر آزمون ۶۰ سوال طرح می‌شود و با توجه به عدم محدودیت ظرفیت در قبولی، حد نصاب قبولی در کلیه رشته‌ها ۵۰٪ کل نمره می‌باشد؛ بنابراین پاسخ به ۳۰ سوال به صورت صحیح، جهت موفقیت و قبولی در این آزمون کفایت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است ارزش تمامی سوالات یکسان است، یعنی اگر یک سوال سخت و وقت‌گیر آزمون را درست حل کنید، همان امتیازی را کسب می‌کنید که به یک سوال ساده، پاسخ درست دهید. در ضمن برای جلوگیری از پاسخ‌های شانسی و تصادفی، هر پاسخ اشتباه یک سوم نمره منفی دارد؛ یعنی به ازای هر ۳ پاسخ غلط، امتیاز ۱ پاسخ درست شما نیز از دست خواهد رفت. همچنین نحوه محاسبه درصد آزمون نظام‌مهندسی به صورت زیر می‌باشد:

درصد به دست آمده از رابطه فوق، به سمت بالا گرد می‌شود؛ به طور مثال، اگر درصد حساب شده شما ۰۱/۴۹ باشد، در کارنامه شما، نمره ۵۰ ثبت خواهد شد.

هر چند پاسخ صحیح به ۳۰ سوال،‌ برای قبولی کافیست، اما با توجه به شرایط آزمون و گاهاً عدم تمرکزی که سر جلسه پیش می‌آید، پاسخ به ۳۰ سوال بدون خطا، کاری نسبتاً دشوار است؛ لذا پیشنهاد ما به داوطلبان این است که مدت زمان آزمون را برای پاسخگویی به ۴۵ سوال تقسیم کنند؛ ۴۵ سوال، حاشیه امن آزمون نظام مهندسی است. اگر داوطلب از بین این ۴۵ سوال، ۱۱ غلط هم داشته باشد، باز هم به درصد ۵۱ می‌رسد و قبول خواهد شد.

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی باید در موعد مقرر، در سایت سازمان مقررات ملی ساختمان ثبت‌نام کرده و تائیدیه ثبت‌نام خود را دریافت نمایید. برای آشنایی با نحوه ثبت‌نام در سایت دفتر مقررات ملی ساختمان، می‌توانید به صفحه ثبت نام آزمون نظام مهندسی مراجعه نمایید. بهتر و ارجح آن است که داوطلبان با توجه به هم‌پوشانی مطالب آزمون‌های مرتبط با صلاحیت‌های نظارت و اجرا، این دو آزمون را به صورت هم‌زمان و در یک نوبت ثبت‌نام نموده و آزمون مرتبط با صلاحیت طراحی یا محاسبات را در نوبت بعدی ثبت‌نام نمایند. این اقدام باعث تمرکز بیشتر و اختصاص دادن زمان بیشتری برای کسب آمادگی در هر آزمون می‌شود و شانس قبولی را افزایش می‌دهد.

در سازمان نظام مهندسی، پایین‌ترین درجه پروانه اشتغال به کار، پایه ۳ می‌باشد. مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، پس از گذشت ۴ سال می‌توانند از پایه ۳ به پایه ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به پایه ۱ ارتقاء پیدا نمایند. طریقه ارتقای پایه در پروانه اشتغال، به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری دوره‌هایی که توسط سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود، شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می‌دهند و به شرط قبولی در آزمون و حضور در کلاس‌ها و داشتن سنوات لازم می‌توانند ارتقاء پایه داشته باشند.

آشنایی با منابع آزمون نظام مهندسی

در هر دوره به تفیکیک هر رشته و صلاحیت منابع آزمون نظام مهندسی در سایت دفتر مقررات به آدرس inbr.ir اعلام  می‌شود. اکیداً توصیه می‌شود که داوطلبان گرامی، تمامی این منابع را به طور کامل تهیه کنند. در تهیه و مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی، نباید هیچ یک از منابع را از قلم انداخت و هیچ مبحثی را نیز نباید دست کم گرفت. به این نکته باید توجه کنید که در آزمون نظام مهندسی، حتی یک تست هم می‌تواند سرنوشت ساز باشد. با حذف هر یک از منابع و مباحث، احتمالا به طور تقریبی، حداقل دو تا سه تست را از دست خواهید داد. بنابراین از تمامی منابع آزمون‌ها به خوبی استفاده نمایید. حتماً همه‌ آنها را تهیه، مطالعه و برچسب‌گذاری کنید. با برنامه‌ریزی دقیق و نیز بدون جا انداختن هیچ یک از مباحث و منابع، شانس موفقیت خود را به میزان زیادی افزایش ‌دهید. همان‌طور که می‌دانید، کلیه آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان (جهت اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی)، به صورت کتاب‌باز (open book) هستند، و شما می‌توانید به هر تعداد که لازم می‌دانید، با خود، کتاب، جزوه، خلاصه برگ و نظایر آنها را به همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که استفاده از تلفن همراه و تبلت در این آزمون‌ها غیرمجاز بوده و استفاده از ماشین حساب اختیاری است. تمامی کتاب‌های مورد نیاز خود را در جلسه آزمون به همراه داشته باشید، اما توجه کنید که حتماً باید برای تک‌تک کتاب‌هایی که در جلسه آزمون همراه دارید، برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص و سودمندی داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است که تعدد کتب و منابع، بدون داشتن استراتژی و برنامه، در بسیاری از اوقات باعث اتلاف وقت شما شود.

نشر نوآور به عنوان ناشر تخصصی کتب نظام مهندسی، تمام سعی، دانش، تجربه، مهارت و تعهد حرفه‌ای خود را به کار گرفته است تا بتواند کتاب‌هایی با کیفیت مطلوب و دارای استانداردهای لازم را به عنوان کتاب‌هایی مرجع و مناسب جهت آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی تولید نماید. در تألیف مجموعه کتب نظام مهندسی انتشارات نوآور، از اساتید خبره و مهندسان نخبه کشور که سال‌ها سابقه تدریس در دوره‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی را داشته و یا در زمینه تألیف کتب نظام مهندسی فعالیت داشته‌اند، استفاده شده است، تا کتب ارائه شده حتی الامکان، نیاز گروه بیشتری از داوطلبان شرکت در آزمون نظام مهندسی را برآورده نماید.

ارکان خط مشی نشر نوآور در تولید کتب ویژه آزمون‌های نظام مهندسی ساختمان بر پایه‌های زیر استوار است:

۱) با تلاش مستمر، سعی شده است تمامی کتب خود را متناسب با آخرین ویرایش مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و نیز آخرین اصلاحیه‌ها و تغییرات آیین‌نامه‌ها، قوانین، مقررات و ضوابط کشوری در هر دوره از آزمون‌های نظام مهندسی اصلاح و تکمیل نماید.

۲) سعی شده است که مطالب این کتاب‌ها، تا حد امکان خودآموز باشند تا داوطلب، بدون استفاده از استاد، نیاز خود را برطرف نماید.

۳) تلاش شده است که در صورت تغییر ویرایش‌های مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان، در کتب تشریح کامل سؤالات خود، سؤالات آزمون‌های دوره‌های قبل را که مباحث آنها تغییر کرده است و براساس آخرین ویرایش مباحث، پاسخ به آن سؤالات امکان پذیر نیست، را با کمترین تغییر، بر اساس آخرین ویرایش مباحث مقررات ملی ساختمان پاسخ دهد و یا از تست‌های تألیفی مشابه استفاده نماید تا سؤالات دوره‌های قبل نیز در آزمون پیشرو بر اساس آخرین ویرایش‌ها، برای آمادگی داوطلبان، مناسب و دارای کارآیی لازم باشد.

۴) سعی شده است که تمامی کتاب‌های نظام مهندسی انتشارات نوآور دارای کلیدواژه باشد، و نیز فهرست مطالب کتاب‌ها به طور کامل و ریز آورده شود، تا برای پیدا کردن مطالب و پاسخ‌ها، زمان کمتری صرف گردد.

با توجه به توضیحات فوق، به منظور آشنایی شما داوطلبان محترم، توضیحاتی را در مورد مجموعه کتاب‌های ویژه آزمون‌های نظام مهندسی نشر نوآور ارائه می‌نماییم:

کتاب‌های ویژه آزمون‌های نظام مهندسی نشر نوآور به ۴ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱) دسته اول: سری کتاب‌هایی که جزو منابع آزمون هستند.

کتاب‌های “مکانیک خاک، گودبرداری، پی سازی و سازه‌های نگهبان”، “قانون کار”، “مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازها”، “ماشین‌آلات ساختمانی”، “مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری”، “روش‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان” و…، نمونه‌ای از این دسته هستند.

به طور مثال ویژگی‌های دو کتاب مهم  روش‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان و جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی که در این دسته‌بندی جای گرفته‌اند را به طور خلاصه بیان می‌نماییم:

روش‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان: در این کتاب، روند پیشرفت ساختمان از ابتدا تا انتها یعنی از شناخت زمین و گودبرداری تا نماسازی با دقت بالا آورده شده است. همچنین در نگارش این کتاب از بیش از ۵۰ کتاب مرجع و مقالات معتبر داخلی و خارجی با دقت بالا استفاده شده است و ضمن اختصار، نکات مهم حفظ شده است. در بخش‌هایی از کتاب که به طور مستقیم از آیین‌نامه‌ها و نشریات استفاده شده است، به منظور حفظ امانت و استناد، مرجع مشخص شده است. به کمک این کتاب،‌ داوطلبان آزمون نظام مهندسی عمران و معماری (صلاحیت‌های نظارت و اجرا)، می‌توانند به طور میانگین، به ۱۰ تا ۱۵ سوال آزمون، پاسخ دهند و همچنین این کتاب دارای کلیدواژه بوده و همچنین در کتاب کلیدواژه طلایی انتشارات نوآور نیز به این کتاب، ‌ارجاع داده شده است.

جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی: این کتاب گزیده‌ای از کتاب راهنمای جوش دفتر مقررات ملی ساختمان می‌باشد؛ با این تفاوت که با بررسی دقیق، مطالبی که در ادوار گذشته مورد سوال در آزمون‌های نظام مهندسی قرار گرفته و یا احتمال طرح سوال از آن‌ها می‌باشد، در این نوشتار گردهم جمع‌آوری شده است و حجمی کم‌تر از کتاب اصلی دارد که حمل و استفاده از آن را برای جلسه آزمون آسان‌تر می‌کند. در این کتاب، فصلی با عنوان ” نکات بسیار مهم آزمون‌های نظام مهندسی”  وجود دارد که در آن مطالب مهم مباحث مقررات ملی و نشریه‌‌ها را که در زمینه جوشکاری می‌‌باشد، آورده است. این کتاب دارای کلیدواژه بوده و همچنین در کتاب کلیدواژه طلایی انتشارات نوآور نیز به این کتاب،‌ ارجاع داده شده است.

۲) دسته دوم: سری کتاب‌های تشریح کامل سؤالات آزمون‌های نظام مهندسی است که به منظور کسب مهارت و آشنایی با نحوه سؤالات دوره‌های قبل بسیار مفید و لازم هستند. بعضی از این کتاب‌های دسته دوم، خود به دو نوع تقسیم می‌شوند:

نوع اول: تشریح کامل سؤالات آزمون‌های نظام مهندسی ادوار گذشته، به صورت دوره‌ای: در این کتاب‌ها، مشابه آزمون نظام‌مهندسی، ۶۰ سوال پشت سرهم آورده شده است و سپس پاسخ‌های تشریحی آن آمده است؛ استفاده از این نوع کتاب‌ها، در هفته‌های پایانی بسیار مناسب و پرکاربرد است؛ زیرا در این زمان، داوطلب برای آمادگی بیشتر و مدیریت هر چه بهتر در آزمون، مایل است، سؤالات را به صورت دوره‌ای و مشابه با جلسه امتحان مرور نماید.

نوع دوم: تشریح کامل سؤالات آزمون‌های نظام مهندسی، به صورت طبقه‌بندی شده (بر اساس موضوع): در این نوع کتاب‌ها، سوالاتی که از یک موضوع یکسان در سال‌های مختلف طرح شده‌اند، در یک‌جا آورده شده‌ است. استفاده از این نوع کتاب‌ها، در شروع فرآیند مطالعه بسیار مناسب است؛ زیرا اغلب داوطلبان در هنگام مطالعه و آمادگی برای آزمون، مطالب را به صورت موضوعی و مبحثی می‌خوانند و مایلند بعد از مطالعه یک موضوع، سؤالات ادوار گذشته مطلب مطالعه شده را بررسی نمایند.

با توجه به توضیحات داده شده، داشتن یک نوع از کتاب‌های تشریح کامل سوالات ادوار گذشته، بنا به سلیقه داوطلب کفایت می‌کند.

داوطلبان می‌توانند برای کسب آمادگی بیشتر و در صورتیکه کلیه تست‌های ادوار گذشته را مرور و بررسی کرده باشند، از کتاب‌های سوالات تالیفی انتشارات نوآور نیز استفاده نمایند. در این کتاب‌‌ها، سعی شده است از بندهای مختلف مباحث و منابع، در حد توان سوالات تالیفی استاندارد مطابق با آزمون طرح شود.

۳) دسته سوم: سری کتاب‌های شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی است که برای تعدادی از رشته‌ها آماده و ارائه شده است. کتاب‌های این دسته،‌ دو نوع متفاوت دارند:

 نوع اول: شامل شرح و درس به صورت جامع(کلیه منابع) می‌باشد. این کتاب بخش‌های مهم منابع را آورده است و به نوعی خلاصه منابع در یک کتاب می‌باشد.

نوع دوم: این نوع از کتب شرح و درس که با عنوان شرح تفصیلی مباحث می‌باشند، صرفاً برای یک مبحث می‌باشد و به بیان و تفسیر بندهای مبحث مورد نظر می‌پردازد؛ مطالعه این کتاب، در یادگیری اصولی و مفهومی بندهای مبحث مورد نظر به داوطلب کمک می‌کند. در این کتاب‌ها، علاوه بر تفسیر بندها، تصاویری برای درک بهتر بند و حل مثال‌های آموزشی نیز آورده شده است.

۴) دسته چهارم: سری کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه آزمون نظام مهندسی می‌باشند، کاربرد این کتاب‌ها برای افزایش سرعت پاسخ دادن به سوالات و ذخیره زمان (مدیریت زمان آزمون) می‌باشد. این کتاب‌ها بسیار مهم و ضروری هستند و نقش کلیدی جهت موفقیت در آزمون‌های نظام مهندسی ایفا می‌کنند.

کلیدواژه طلایی نوآور نسل جدیدی از کلیدواژه‌ها می‌باشد، ویژگی مهم این کلیدواژه ریزموضوعی بودن کلمات کلیدی می‌باشد. در کلیدواژه طلایی نوآور برای هر کلمه کلیدی فقط یک آدرس مشخص شده است و چنانچه کلمه‌ کلیدی چندین موضوع مختلف داشته باشد هر یک از این ریزموضوع‌ها به همراه آن کلمه کلیدی به تفکیک آورده شده است.

به طور مثال کلیدواژه‌هایی مانند “بتن”، “ناظر”، “صاحب کار” در مباحث مختلف و در صفحات و آدرس‌های بسیار زیادی آمده است که در نسل قبلی کلیدواژه‌ها، برای آن‌ها حداقل ده تا پانزده آدرس آورده می‌شد و داوطلب زمان زیادی را باید صرف می‌کرد تا در بین این همه آدرس به موضوع مورد نظر در سوال دسترسی پیدا کند ولی در کلیدواژه طلایی نوآور، این کلیدواژه‌ها به ده‌ها ریزموضوع تفکیک شده است و برای هر کدام فقط یک آدرس قید شده است که باعث می‌شود داوطلب در کمترین زمان به آدرس دقیق مراجعه نموده و پاسخ صحیح را انتخاب نماید. به عنوان نمونه، کلمه کلیدی بتن در کلیدواژه طلایی نوآور به این صورت آمده است (برای کلمه بتن بیش از صدها کلیدواژه به همراه ریزموضوع آورده شده است و در ادامه به ذکر چند مورد بسنده شده است):

بتن (ضریب افزایش دینامیکی)  /  بتن (ضریب انبساط حرارتی بتن)  /  بتن (روکش کف پارکینگ – کف سازی پارکینگ)  /  بتن (مقدار مجاز یون کلرید در بتن)  /  بتن (طرح مخلوط بتن)  /  بتن (رنگ‌آمیزی و گالوانیزه کردن قطعات فولادی) و…

همانطورکه بیان شد،‌ برای هر کدام از کلمات بالا، آدرس مبحث، صفحه و بند به طور دقیق بیان شده است و داوطلب می‌تواند موضوع بیان شده در آن بند را، به کمک ریزموضوعی که جلوی هر کلمه نوشته شده است، تشخیص دهد و خود را سریع‌تر به بند مورد نظر برساند.

لازم به ذکر است کلیدواژه طلایی نوآور، شامل تمامی مباحث و منابع مرتبط با هر آزمون می‌باشد. به طور مثال در آزمون عمران  اجرا علاوه بر مباحث، کلیدواژه منابعی مانند مکانیک خاک، گودبرداری، پی سازی و سازه‌های نگهبان، راهنمای جوش، روش‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان، قانون کار، قوانین صنعت بیمه و مالیات، ماشین‌آلات ساختمانی و…، نیز آورده شده است.

مجدداً یادآور می‌شویم این نسل از کلیدواژه‌ها (کلیدواژه طلایی نوآور) از کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب‌‌های کلیدواژه می‌باشد، لذا با توجه به اهمیت استفاده از کلیدواژه‌ها در مدیریت زمان آزمون، توصیه می‌کنیم برای موفقیت و عملکرد بهتر در آزمون نظام مهندسی، از کلیدواژه‌های طلایی نوآور استفاده نمایید.

تیترواژه آزمون نظام مهندسی همانطور که از اسم آن انتظار می‌رود، کتابی است شامل تمامی تیترها و زیر تیترهای مباحث مقررات ملی به همراه شماره صفحه و بند آن، با همان ترتیبی که در مبحث آمده است. این کتاب تمامی تیترهای مربوط به یک فصل، بخش یا موضوع را در یک نگاه در اختیار داوطلب قرار می‌دهد و باعث می‌شود که داوطلب در یک نگاه با مرور در بین تیترها، تیتر مورد نظر را خیلی سریع پیدا نماید و بتواند در اسرع وقت به مطلب مورد نظر در مبحث دسترسی سریع داشته باشد. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که تمامی تیترها و زیرتیترهایی که بعضاً در فهرست مطالب مباحث آورده نشده است در این کتاب به‌طور کامل آورده شده است. در ضمن اینکه برای اولین بار در کتاب «تیترواژه طلایی نوآور» زیر بیشتر تیترها، واژه‌های کلیدی و یا عبارت‌هایی که بیانگر محتوای آن تیتر می‌باشد، نیز نوشته شده است که گاهی با مشاهده این واژه‌ها و یا عبارات، بدون مراجعه به منابع، می‌توان به پاسخ سوال رسید. این ویژگی باعث می‌شود داوطلب به موضوع مربوط به آن تیتر که در سؤال آزمون طرح شده است، دسترسی سریع و آسانتری پیدا نماید.

استراتژی استفاده از «تیترواژه طلایی نوآور» و «کلیدواژه طلایی نوآور»:

بطور خلاصه داوطلبین باید بتوانند تعدادی از سوالات را با دانش، آشنایی و تسلطی که به واسطه مطالعه منابع کسب کرده‌اند، بدون استفاده از کلیدواژه پاسخ دهند؛ برای این دست سوالات، استفاده از تیترواژه کارآمد و سریع‌تر خواهد بود و برای مابقی سوالات آزمون (که تعداد قابل توجهی می‌باشد) و سوالاتی که داوطلب تسلط‌ کمتری نسبت به آن منابع دارد، بایستی با تکیه بر کلیدواژه پاسخ داده شود.

کتاب «کلیدواژه طلایی نوآور» می‌تواند تا حد خوبی کار کتاب «تیترواژه طلایی نوآور» را انجام دهد ولی توصیه می‌شود برای افزایش احتمال قبولی در آزمون نظام مهندسی و کسب حد نصاب قبولی، با توجه به توضیحات داده شده، از هر دو کتاب و با داشتن یک استراتژی مشخص استفاده شود؛ چرا که کتاب «تیترواژه طلایی نوآور» مکمل مناسبی برای کتاب «کلیدواژه طلایی نوآور» می‌باشد.

آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

داوطلبان آزمون‌های نظام مهندسی را می‌توان اغلب (و نه تماماً) به دو گروه دسته‌بندی کرد:

گروه اول داوطلبانی هستند که می‌خواهند فقط با استفاده از کتب و منابع، همراه با کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه، ولی بدون مطالعه کافی و کسب مهارت لازم در آزمون شرکت نمایند.

گروه دوم داوطلبانی هستند که از ترس اینکه چگونه این همه کتاب را مطالعه نمایند، و نیز بنا به این دلیل که می‌گویند ما فرصت نمی‌کنیم تمامی این کتاب‌ها و منابع را در این زمان کم چند ماهه به طور کامل و خوب مطالعه نماییم، از تهیه و خرید برخی از کتاب‌ها و منابع مربوط به آزمون صرف نظر می‌کنند.

هر دو گروه فوق، هر یک به نوعی دچار اشتباه و خطا در نحوه تصمیم‌گیری و نوع نگرش به چگونگی آمادگی برای آزمون هستند. البته این یک واقعیت است که اغلب داوطلبان این آزمون‌ها، به دلیل شاغل بودن، زمان و فرصت بسیار کمی برای مطالعه دارند و از سوی دیگر نیز، دوری چند ساله آن‌ها از محیط دانشگاهی تا حدودی از آمادگی و شرایط مطلوب زمان دانشجویی‌شان کاسته است. با این وجود، باید توجه داشته باشید که از یک سو، بدون مطالعه لازم، شانس قبولی در آزمون بسیار پایین می‌آید و از سوی دیگر نیز صرف‌نظر کردن از تهیه بعضی از کتاب‌ها و منابع به دلیل کمبود وقت، به این معنی است که با کنار گذاشتن هر کتاب یا منبع، حدوداً ۲ سؤال از آن منبع را از دست خواهید داد و با توجه به اینکه تعداد منابع این‌چنینی که در بودجه‌بندی تعداد سوالات، سهم حدوداً ۱ یا ۲ سوال را داشته باشند، زیاد می‌باشد و در مجموع حدود ۱۰ تا ۱۵ سوال (بستگی به رشته و صلاحیت) را خودتان حذف کرده‌اید. در صورتیکه بنا به تجربه در این آزمون سخت گاهاً ۱ سوال برای داوطلب می‌تواند سرنوشت‌ساز  و تعیین کننده، باشد و طبق بازخوردهای داوطلبین، تعداد قابل توجهی از آن‌ها با درصد بالای ۴۰ مردود می‌شوند و این موضوع اهمیت پاسخ دادن به همین ۱ یا ۲ سوال را پررنگ‌تر می‌کند.

پس بهتر است کلیه مباحث و منابع آزمون را به طور کامل تهیه کنید و با تعیین استراتژی برای نحوه پاسخ‌گویی به سوالات هر منبع، تعیین اولیت‌ها و برنامه‌ریزی مطالعه، زمان باقی مانده تا آزمون را مدیریت نمایید که با یاری خدا وتلاش مستمر به موفقیت در این آزمون برسید.

در رابطه با فرآیند مطالعه برای آزمون نظام مهندسی، بهتر است دو بازه زمانی را در نظر بگیریم:

بازه زمانی اول: (زمان شروع ثبت‌نام تا ۱۰ روز مانده به روز آزمون)

معمولاً بین شروع ثبت‌نام و برگزاری آزمون نظام ‌مهندسی، حدود دو ماه فرصت می‌باشد. داوطلبینی که مد نظر دارند این بازه را برای آمادگی آزمون در صلاحیت‌های نظارت و اجرا هدف‌گذاری نمایند، باید برای مطالعه روزانه حداقل ۳ الی ۴ ساعت برنامه‌ریزی نمایند. توجه: برای موفقیت و آمادگی در صلاحیت‌های طراحی و محاسبات زمان و فرصت بیشتری نیاز است.

گام اول: شناخت آزمون

داوطلب باید در مرحله اول منابع رشته خود را تهیه و بررسی نماید و نسبت به هر کتاب آگاهی پیدا کند که در آزمون پیش رو حدوداً چند سوال از هر کتاب مطرح می‌شود. در این مرحله باید با توجه به تعداد سوالاتی که از آن منبع طرح می‌شود و نیز میزان سختی یا مفهومی بودن هر منبع،‌ برای هر کتاب استراتژی تعین کرد؛ یعنی باید مشخص کنیم چه کتاب‌هایی را باید کامل، مفهومی و با دقت مطالعه کنیم و برای کدام کتاب‌ها می‌توان به روخوانی ساده و آشنایی مختصر اکتفا کرد و یا کدام کتاب نیاز به مطالعه ندارد و صرفاً باید با استفاده از کلیدواژه طلایی نوآور به سوالات طرح شده از آن پاسخ داده شود.

به عنوان مثال داوطلب آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت نظارت و اجرا، باید آگاه باشد که تعداد سوالات زیادی از مبحث نهم و دهم طرح می‌شود و عدم مطالعه و یا مطالعه سطحی این مباحث، قبولی در آزمون را تقریباً ناممکن می‌کند. از طرفی مباحثی مثل مبحث ۵، ۱۲ و… با روخوانی و استفاده از تیترواژه طلایی نوآور قابل پاسخگویی هستند و کتاب‌هایی مثل قانون کار، قانون نظام مهندسی و… را می‌توان حتی بدون مطالعه و با استفاده درست از کلیدواژه طلایی نوآور، پاسخ داد.

گام دوم: شناخت سطح دانش خود

داوطلب باید وضعیت خود را بسنجد که نسبت به آزمون در چه جایگاهی می‌باشد تا بتواند برنامه‌ریزی شخصی خود را در پیش گیرد. نمی‌توان به طور کلی برای مطالعه منابع آزمون، ساعتی اعلام کرد؛ ولی همانطور که قبلاً نیز گفتیم به طور میانگین برای یک فرد با دانش متوسط، میانگین مطالعه۳ الی ۴ ساعت در روز می‌تواند کارآمد باشد؛ هر چند کیفیت مطالعه مهم است و نه تعداد ساعات وقت گذاشته.

گام سوم: آموزش و شروع مطالعه‌ طبق برنامه

پیشنهاد می‌کنیم زمان مطالعه روزانه را به دو قسمت تقسیم کنید، دو سوم زمان در نظر گرفته شده را برای مطالعه مرور و بررسی منابع و یک سوم را برای تست زدن اختصاص دهید. در این مرحله مطابق با استراتژی در نظر گرفته شده برای کتاب‌ها، باید برای مطالعه هرکدام اولویت‌بندی در نظر گرفت. مباحثی که بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص می‌دهند، در اولویت بالاتری برای مطالعه قرار بگیرند و این مباحث باید بصورت مفهومی و عمقی مطالعه شوند.

پیشنهاد می‌کنیم در حین مطالعه از موارد مهم نکته و یادداشت برداری کنید و یا در کتاب هایلایت کنید. هر روز قبل از شروع مطالعه موضوع جدید، هایلایت‌ها و نکته‌برداری‌های روزهای گذشته را مرور کنید. در ضمن این یادداشت‌ها در روزهای منتهی به آزمون بسیار اهمیت پیدا خواهند کرد.

قسمت دوم مطالعه مربوط به تست‌زنی می‌باشد، بعد از مطالعه هر مبحث به کمک کتاب‌های تشریح سوالات ادوار گذشته، خود را ارزیابی کنید. این کار برای شما دو مزیت بسیار مهم دارد؛ اولین مزیت این است که شما با شیوه طرح سوالات آزمون نظام مهندسی آشنا می‌شوید (دقت کنید که معمولاً در آزمون‌های آتی، سوالاتی مشابه با آزمون‌های ادوار گذشته دیده می‌شود) و دومین مزیت این است که برای یافتن جواب باید مباحث را ورق بزنید و این مورد خود کمک می‌کند که به هنگام یافتن جواب مورد نظرتان، بندهای بالا و پایین و بندهای صفحات مختلف را نیز نگاه کنید که هر چه بیشتر این مرور اتفاق بیفتد، تسلط شما بیشتر خواهد شد.

یافتن جواب مورد نظرتان، بندهای بالا و پایین و بندهای صفحات مختلف را نیز نگاه کنید که هر چه بیشتر این مرور اتفاق بیفتد، تسلط شما بیشتر خواهد شد.

توصیه اکید داریم برای حل سوالات آزمون ادوار گذشته حتماً از کتاب‌های کلیدواژه طلایی نوآور و تیترواژه طلایی نوآور استفاده نمایید، در نظر داشته باشید استفاده درست و کارآمد از کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه در روز آزمون، احتیاج به تمرین و ممارست دارد که باید در گام سوم این مهارت کسب شود.

در کتب تشریح سوالات آزمون‌های ادوار گذشته، به منظور کسب و افزایش آمادگی جهت انتخاب صحیح کلمه کلیدی، کلیدواژه پیشنهادی در پاسخنامه معرفی شده است؛ بنابراین در زمان تست‌زنی قبل از اینکه به پاسخ تشریحی مراجعه نمایید سعی کنید کلمه کلیدی سوال را تشخیص بدهید و از کلیدواژه یا تیترواژه برای یافتن جواب استفاده نمایید. در روزهای اول یافتن جواب با کلیدواژه و تیترواژه برای شما سخت خواهد بود ولی کم کم با تسلط بیشتر به نحوه استفاده از این کتاب‌ها، خیلی سریع به جواب خواهید رسید. به مرور متوجه خواهید شد برای پاسخ به چه سوالاتی باید از کلیدواژه استفاده کنید و برای کدام سوال از تیترواژه و حتی کدام سوال را نباید جواب داد و از پاسخ دادن به آن سوال صرف نظر کرد.

در ادامه توضیحی پیرامون استراتژی استفاده از کتاب‌های کلیدواژه طلایی نوآور و تیترواژه طلایی نوآور آورده‌ شده است:

با تغییر در روند طرح سوالات آزمون نظام مهندسی، داشتن یک استراتژی مشخص و مطالعه مناسب در کنار کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. توجه داشته باشید معمولاً حدود ۸۰ درصد سوالات آزمون را می‌توان با کلیدواژه طلایی نوآور پاسخ داد، اما با توجه به محدودیت زمانی آزمون، نیاز به استراتژی و همچنین مکمل دیگری به عنوان تیترواژه جهت اثر بخشی بیشتر و افزایش سرعت می‌باشد.

طبق تجربه به دست آمده از نحوه مطالعه و نتیجه داوطلبان ادوار گذشته برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی، داوطلبین باید بتوانند حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سوالات را با دانش و آشنایی نسبت به مباحث و منابع آزمون نظام مهندسی بدون استفاده از کلیدواژه پاسخ دهند؛ در این مرحله با توجه به تسلط نسبی به منابع، به جهت افزایش سرعت، باید از تیترواژه استفاده نمائید. داوطلب با استفاده از تیترواژه طلایی نوآور می‌تواند سریعتر به جواب برسد و زمان را ذخیره کند تا در مرحله بعد به کمک کلیدواژه طلایی مابقی سوالات را که احتمالاً شناخت و یا تسلط کمتری نسبت به منابع آن دارد، پاسخ دهد و به این صورت زمان آزمون را مدیریت نماید.

به عنوان مثالی برای نحوه استفاده از کتاب تیترواژه، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سوالاتی در آزمون طرح می‌شود که در رابطه با یک موضوع کلی است و اغلب، به صورت «کدام عبارت صحیح است» یا «کدام عبارت صحیح نیست» مطرح می‌شود. معمولا در این سوال‌ها، بند مربوط به هر گزینه، در یک محدوده صفحه‌ مشخص قرار دارد، که شما با پیدا کردن موضوع سوال در تیترواژه و داشتن تیترها در یک نگاه می‌توانید سریعتر به پاسخ سوال برسید. به مثال زیر توجه نمایید:

کدام عبارت در خصوص ملات­های مورد استفاده در ساختمان­‌های بنایی صحیح نیست؟

۱) می­توان از ملات ماسه سیمان در ساخت دیوار آجری و سنگی استفاده کرد.

۲) استفاده از ملات­های آهکی در ساخت عناصر بنایی مجاز است.

۳) برای اجرای جان­پناه بام و بالکن صرفا باید از ملات ماسه سیمان استفاده شود.

۴) ملات خیلی قوی برای ساخت عناصر بنایی در زیر سطح زمین استفاده می‌­شود.

سوال درباره موضوع کلی ملات‌ها در ساختمان بنایی صحبت می‌کند و بهتر است به کمک تیترواژه و بعد از تشخیص اینکه این سوال از مبحث هشتم، فصل دوم (مشخصات مصالح و کنترل کیفیت) می‌باشد به جواب سوال رسید؛ چرا که بعد از یافتن این موضوع در تیترواژه، می‌توان به محدوده جواب ‌رسید و با چند صفحه ورق زدن مباحث، می‌توان به بند مربوط به هر چهار گزینه رسید و پاسخ تست را زد. پس در این نوع سوالات، منطقی‌تر است با پیدا کردن تیترواژه و داشتن تیترها در یک نگاه، به بند هر گزینه رسید و پاسخ را اعلام کرد و این در صورتی‌ است که استفاده کردن از کلیدواژه در این نوع سوالات، هر چند شما را به جواب می‌رساند، ولی زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت.

در سوالاتی که داوطلب نمی‌تواند مبحث و فصل منبع را تشخیص دهد و یا موضوع سوال در مباحث مختلفی آمده است، بهتر است آن سوال با کلیدواژه پاسخ داده شود. به مثال زیر توجه فرمایید:

به لحاظ کنترل عایق­کاری حرارتی لوله حاوی مبرد به طول ۴۸ متر، حداقل در چند نقطه لازم است اندازه­گیری و یا سونداژ انجام پذیرد؟

۱) ۵                       ۲) ۴                       ۳) ۶                       ۴) ۱

برای داوطلبانی که کمتر به مباحث مسلط هستند تشخیص اینکه سوال از مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) طرح شده کمی دشوار می‌باشد، لذا توصیه می‌کنیم در چنین مواردی از کلیدواژه استفاده نمائید. بنابراین اگر «عایقکاری حرارتی لوله و …» را به عنوان کلیدواژه انتخاب کنید، بعد از یافتن این کلمه کلیدی در کتاب کلیدواژه، به بند مورد نظر هدایت می‌شوید و سریع‌تر‌ به پاسخ تست خواهید رسید.

همان‌طورکه گفته شد، آزمون نظام مهندسی یک آزمون کتاب‌باز است و هر تعدادی که کتاب نیاز باشد را می‌توان سر جلسه آزمون همراه داشت لذا از این قابلیت باید نهایت استفاده را برد؛ یعنی داوطلب بایستی آشنا به مباحث باشد. این آشنا بودن به منزله حفظ کردن تمام بندها و آیین‌نامه‌ها نیست، بلکه توقع می‌رود داوطلب بداند داخل هر مبحث، به بیان چه موضوع‌هایی پرداخته است؛ مثلا داوطلب عمرانی بداند در مبحث نهم، اولا چه فصل‌هایی وجود دارد (به طور مثال توقع می‌رود که بداند فصل ۲۲ در رابطه با الزامات ساخت و نظارت است)، دوما در آن فصل در رابطه با چه مواردی صحبت شده است (به طور مثال در فصل ۲۲ در رابطه با گروه‌بندی سیمان، آب مصرفی در بتن و… صحبت شده است). کسب این توانایی با مرور و ورق‌ زدن زیاد مباحث شکل می‌گیرد.

بنابراین و بطور خلاصه در گام سوم (گام آموزش)، باید با مرور مباحث و منابع، حل سوالات آزمون‌های ادوار گذشته و نحوه استفاده از کلیدواژه و تیترواژه هر چه بیشتر، خود را برای آزمون آماده نمایید.

این موارد بیان شده، پایان گام سوم نیست؛ یکسری از مباحث و منابع آزمون، ماهیت حفظی دارند و سوالاتی هم که از این موارد در آزمون طرح می‌شود، معمولاً بسیار ساده هستند و دقیقاً مطابق با کتاب‌های معرفی شده در منابع هر آزمون طرح می‌شوند و اغلب استنباطی نیستند. این سوالات را می‌توانید زیر یک دقیقه پاسخ دهید و زمان را برای سوالات مفهومی‌تر ذخیره کنید، مثلاً برای آزمون نظام مهندسی معماری اجرا نیازی نیست که کتاب نظام فنی و اجرایی کشور یا قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و کتاب‌هایی از این نوع را به طور کامل مطالعه کنید؛ حتی اگر این مطالعه را هم انجام دهید، به دلیل این که فرصت مرور آن‌ها را ندارید، مطالب به حافظه موقت ذهنتان منتقل می‌شود و پس از گذشت یک هفته، به احتمال زیاد، بیشتر مطالب را فراموش خواهید کرد، مگر مواردی را که برای خود نت‌برداری یا برچسب‌گذاری کرده باشید. بنابراین باز هم تأکید می‌کنیم که الزاماً نیاز به مطالعه کامل همه کتاب‌ها و منابع آزمون نیست و فقط کافی است، هر یک از این نوع منابع و کلیدواژه‌های مربوط به آن‌ها را تهیه نمایید. با استفاده صحیح از کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه و نیز کسب مهارت، به احتمال زیاد به پاسخ صحیح سؤال خواهید رسید. گفتیم به احتمال زیاد، زیرا تشخیص کلیدواژه صحیح سؤال برای یافتن پاسخ بسیار حائز اهمیت است و ممکن است داوطلب در این امر دچار اشتباه شود.

ناگفته نماند داوطلبانی که وقت و فرصت مطالعه دارند،‌ این دست از منابع را نیز مطالعه نمایند و مرور کافی بر روی این کتب داشته باشند و طبیعی‌ است که مطالعه کامل منابع مفیدتر و بهتر است؛ ولی این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که عملاً تعداد زیادی از داوطلبان، به دلیل اشتغال به کار و کاهش آمادگی‌شان در مقایسه با زمان دانشجویی، این فرصت را ندارند و باید توضیحاتی که دادیم را در پیش بگیرند.

بازه زمانی دوم: (ده روز مانده به آزمون)

در این بازه داوطلب باید برای مدیریت آزمون خود را آماده نماید. این بازه زمانی حدود ده روز می‌باشد و لازم است داوطلب در این روزهای پایانی حداکثر وقت را صرف تست‌زدن و کسب مهارت استفاده از کلیدواژه نماید. توجه داشته باشید مطالعه مباحث و منابع جدید در این زمان کم کمک چندانی به شما نخواهد کرد و برای نتیجه‌گیری بهتر به مرور یادداشت‌ها و هایلایت‌های مطالب خوانده شده و افزایش مهارت تست‌زنی توجه ویژه‌ای داشته‌ باشید.

سعی کنید شرایط آزمون را برای خود محیا نمایید و مطابق با شرایط دقیق آزمون از خود امتحان بگیرید. از کتاب‌های دوره‌ای تشریح کامل سوالات آزمون‌های ادوار گذشته استفاده نمایید، سعی کنید کلیه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته را حداقل در یک نوبت (مطابق با شرایط آزمون) تست بزنید. چنانچه کلیه تست‌های آزمون‌های ادوار گذشته زده شد، تست‌های تالیفی را شروع کنید و مجدداً با سوالات جدید از خودتان امتحان بگیرید. فراموش نکنید برای پاسخ‌ دادن به تست‌‌ها حتماً از کلیدواژه و تیترواژه استفاده نمایید. تکنیک پاسخ‌دهی ۳ مرحله‌ای را که در ادامه توضیح خواهیم داد، ملاک پاسخ دادن به سوالات قرار دهید، و سعی کنید تحت هر شرایطی به آن عمل نمایید تا در روز آزمون نیز بتوانید از آن استفاده نمایید.

طبق تجربه داوطلبانی که از بازه زمانی اول (شروع ثبت‌نام تا ده روز مانده به آزمون) جا ماندن ولی در بازه دوم (ده روز مانده به امتحان) بیشترین وقت را صرف تست زدن و کسب مهارت برای استفاده از کلیدواژه کردن، توانسته‌اند قبول شوند؛ بنابراین این سری از داوطلبان نیز باید امیدوار باشند و چنانچه مواردی که اشاره کردیم را عمل نمایند، شانس قبولی خواهند داشت.

تکنیک پاسخگویی به سوالات در روز آزمون در ۳ نوبت

یکی از مواردی که در قبولی داوطلب بسیار مهم است،‌ مدیریت آزمون است. گاهی فردی با مطالعه سطحی مواد آزمون ولی با یک استراتژی درست قبول می‌شود و فردی با مطالعه زیاد ولی بدون برنامه و استراتژی، مردود می‌شود. به تجربه یکی از بهترین و ساده‌ترین استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات، استراتژی سه مرحله‌ای است:

نوبت اول: (مرور کلیه سوالات و پاسخ دادن به سوالات ساده)

سوالات آزمون‌های نظام مهندسی را می‌توان به سه دسته ساده (به طور میانگین۱۰ الی ۱۵ درصد سوالات)، متوسط (به طور میانگین۷۵ الی ۸۰ درصد سوالات) و سخت (به طور میانگین۵ الی ۱۰ درصد سوالات) تفکیک کرد. همانطور که قبلاً نیز گفتیم ارزش پاسخ دادن به تمامی سوالات برابر می‌باشد، یعنی پاسخ درست، به یک سوال ساده همانقدر ارزش دارد که پاسخ درست دادن به یک سوال سخت. بعضاً طراحان سوالات آزمون‌های نظام مهندسی، سوالات ساده را در انتهای سوالات جانمایی می‌کنند، و متاسفانه اکثر داوطلبان اذعان دارند که چون زمان آزمون کم است، فقط توانسته‌اند تا سوال ۳۰ و نهایت ۴۰ را بررسی کنند؛ بنابراین این داوطلبان به علت عدم مدیریت زمان آزمون به سوال ۶۰ نرسیده‌اند و شانس خواندن و پاسخ دادن به حدود ۲۰ سوال را از دست داده‌اند. در بعضی مواقع سوالات ابتدایی، بسیار سخت می‌باشد و چنانچه داوطلب آمادگی عملی و ذهنی لازم را نداشته باشد اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و دچار استرس می‌شود و حتی سوالات ساده را هم نمی‌تواند پاسخ دهد. لذا داوطلبی موفق خواهد بود که از قبل تمرین کرده باشد و آمادگی مواجه با هر نوع سوالی را داشته باشد. حال به تشریح روند پاسخ‌گویی در نوبت اول خواهیم پرداخت:

‌نکته مهم در مرحله اول این است که داوطلب وقتی سوالات ۱ تا ۶۰ را بررسی می‌کند، علاوه بر پاسخ دادن به سوالات ساده، باید سطح سوالات را مشخص کند و علامت‌گذاری نماید برای مراحل بعدی. به عنوان مثال سوال شماره سه که برای داوطلب ساده نبوده است، چه سطحی دارد؟ آیا متوسط است یا سخت؟ (جلوتر در رابطه با سوالات متوسط و سخت صحبت کرده‌ایم).

پس به طور خلاصه داوطلب باید در مرحله اول یک‌بار سوالات ۱ تا ۶۰ را مرور نماید و به سوالات ساده پاسخ دهد و بقیه سوالات را تعیین سطح نماید؛ نکته بسیار مهم این است که باید هنر رد شدن از سوال داشته باشید و یاد بگیرید؛ به این معنی که اگر سوالی بلد نبودید و یا حتی اگر بلد هستید ولی زمان زیادی برای حل شدن نیاز داشت بلافاصله از سوال رد شوید چرا که این سوالات تله هستند و زمان شما را تلف خواهند کرد؛ چنانچه از این تکنیک استفاده نمایید و از قبل نیز تمرین کرده‌ باشید می‌توانید اولاً این تله‌ها را شناسایی کنید دوماً با خیال آسوده با علامت‌گذاری اینگونه سوالات به عنوان سوال سخت در مرحله آخر به حل این نوع سوالات بپردازید.

مرحله دوم: حال که به همه سوالات ساده پاسخ دادید، با اعتماد به نفس بیشتر، سراغ سوالاتی بروید که سطحی متوسط برایشان انتخاب کرده‌اید. سوالات متوسط سوالاتی هستند که داوطلب، راه و روش حل‌شان را بلد است و یا می‌تواند با جستجو بیشتر در کلیدواژه به پاسخ برسد ولی بیشتر از حالت عرف به زمان نیاز دارد و یا سوالاتی که تا حدودی به ذهن داوطلب آمده است ولی نیاز دارد بین مباحث و یا تیترواژه بگردد تا با اطمینان به پاسخ درست برسد. معمولا رسیدن به پاسخ این سوالات، بین ۲ تا ۴ دقیقه از داوطلب زمان می‌گیرد.

مرحله سوم: سوالاتی که در مرحله اول و دوم دسته‌بندی شد، حدود ۸۰ درصد سوالات آزمون را به خود اختصاص می‌دهند. اما سوالات مرحله سوم، سوالاتی می‌باشد که از موضوعی مطرح شده است که داوطلب تسلطی روی آن ندارد و یا کاملاً برای داوطلب نا‌آشنا است. اگر همه سوالات مرحله اول و دوم پاسخ داده شد و این سوالات باقی ماند، با خیال راحت و برای کسب درصد بالاتر به این سوالات بپردازید؛ هر چند همانطورکه گفته شد، اغلب نیازی به حل این سوالات برای کسب حد نصاب قبولی نمی‌باشد.

در کتاب‌های تشریح سوالات ادوار گذشته نوآور، سطح سوال (آسان – متوسط – سخت) مشخص شده است. این اقدام به داوطلب کمک می‌کند تا با تکنیک سه مرحله‌ای بهتر آشنا شود و بتواند پیش از روز آزمون این تکنیک را تمرین کند؛ همچنین سطح‌بندی سوالات در کتب آزمونی نوآور، تیپ‌ سوالات آسان، متوسط و سخت را به داوطلب معرفی می‌کند و این امر باعث می‌شود که در جلسه آزمون، داوطلب برای تعیین سطح سوالات، کمتر دچار اشتباه شود.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم درصد قبولی ۵۰% می‌باشد، یعنی چنانچه به ۳۰ سوال، پاسخ صحیح داده شود قبول خواهید شد. بنابراین لازم نیست به همه سوالات پاسخ دهید، البته گفتیم حاشیه امن تعداد پاسخگویی به سوالات ۴۵ می‌باشد بنابراین سعی کنید در همین حد به سوالات پاسخ دهید.

دانلود پی دی اف منابع آزمون نظام مهندسی

سخن آخر

استفاده از منابع و کتب خوب و مناسب و در صورت لزوم امکان شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی به همراه سعی و تلاش و مطالعه درست و داشتن استراتژی و یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی می‌تواند ضامن موفقیت داوطلبان در این آزمون باشد. امیدواریم با عمل به توصیه‌ها و موارد گفته‌شده فوق، شاهد موفقیت و قبولی شما عزیزان در آزمون پیشرو باشیم. در نهایت، امیدواریم که مجموعه کتاب‌های ویژه آزمون‌های نظام مهندسی نشر نوآور نیز سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشد

4 نظر در مورد «برنامه ریزی و نحوه مطالعه آزمون نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.