نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

 معرفی نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی : 

نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی که باید به آنها توجه داشته باشید :

 

۱- آزمون های نظام مهندسی معمولا دوبار در سال(یک آزمون در نیمه اول و آزمون دوم در نیمه دوم سال) برگزار می شود.

 

۲- ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود.

 

۳- آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.

 

۴- آزمون نظام مهندسی در همه صلاحیت ها به جر معماری طاحی در قالب ۶۰ سوال تستی برگزار می شود (آزمون دارای نمره منفی است).

 

۵- زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.

 

۶- قبولی در آزمون نظام مهندسی بصورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) می باشد. یعنی پاسخ درست به ۳۰ سوال از کل ۶۰ سوال طرح شده.

 

۷- طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است!

 

۸- اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۳ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۳ ساله استفاده نمائید.

۹- سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ۳ سال کامل برای کارشناسی، ۲سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری می باشد.

 

انتشارات نوآر 

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

 

292 نظر در مورد «نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام،وقت بخیر

    کاردانیم معماری-معماری از دانشگاه علمی کاربردی.۵سال از اخذ مدرکم گذشته

    کارشناسیم معماری -طراحی داخلی از دانشگاه علمی کاربردی .۳سال از اخذ مدرکم گذشته

    با این شرایط میتونم ازمون شرکت کنم؟ در چه صلاحیتهایی؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. بله می توانید در آزمون صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات شرکت کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. سابقه کاری که بیمه رد شده باشه لازم نیست، می توانید به یکی از شرکت های پیمانکاری مراجعه کنید و صرفا گواهی صوری دریافت کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. خیر، طبق مصوبه شماره ۴۰۰/۱۶۳۷ به تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ پیرو بخشنامه شماره ۴۰۰/۶۵۸۲۵ مورخه ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ موضوع تسهیل در امر صدور پروانه اشتغال به کار به آگاهی می رساند در اجرای بند ۳ بخشنامه مذکور ، صدور پروانه اشتغال به کار با صلاحیت اجرا برای مهندسانی که در آزمون های قبلی ورود به حرفه شرکت و فقط در صلاحیت اجرا قبول شده اند بلا مانع است. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها به تاریخ۱۳۸۹/۷/۱۲ استناد ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ ، رشته هاي اصلی مهندسی شامل معماري ، عمران ، تأسیسات مکانیکی ، تأسیسات برقی ، شهرسازي ، نقشه برداري و ترافیک می باشد و مطابق تبصره ۱ ماده ۷ قانون مذکور رشته هاي مرتبط با مهندسی ساختمان به رشته هایی اطلاق می شود که عنوان آنها با رشته هاي اصلی یاد شده در ماده ۶ متفاوت بوده ولی محتواي علمی و آموزشی آنها با رشته هاي اصلی بیش از ۷۰ % در ارتباط باشد که تعیین حدود صلاحیت حرفه اي دارندگان اینگونه مدارك تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان و عناوین این رشته ها به استناد تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزیر راه و شهرسازي، وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوري و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین و به تصویب وزیر راه و شهرسازي می رسد. جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره نظام شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدرک کارشناسی خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر منظور از آزمون گذشته بهمن ۹۷ هست یا مهر ۹۸؟ نتایج مهر ۹۸ که هنوز نیومده، و مهلت اعتراض به آزمون قبل هم تمام شده. معمولا هر آزمونی که برگزار میشه یکی دوماه بعد نتایج اعلام میشه و بعد مهلت تقریبا ۱۰ روزه برای اعتراض خواهد بود. موفق باشید

  • باسلام، من در آزمون اجرا،بهار۹۷قبول شدم اما هنوز برای گذراندن دوره کارآموزی اقدام نکردم، میخواستم بپرسم مدت اعتبار این قبولی چندساله و چطور میتونم از نحوه ثبت نام و جزییات این دوره مطلع بشم.باتشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. مدت اعتبار ۴ سال می باشد. جهت اطلاع از دوره ها از طریق نظام مهندسی شهرتان پیگیری کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر اگر منظورتون ازمون مهر ۹۸ هست تا خود دفتر مقررات کلید رو نده مشخص نمیشه. موفق باشید

مشاهده نظرات بیشتر