شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط ثبت‌ نام آزمون نظام مهندسی

همانطور که می‌دانید، یکی از چالش‌هایی که مهندسان برای اخذ پروانه اشتغال به کار با آن رو به رو هستند، آزمون نظام مهندسی می‌باشد. برای دریافت اطلاعات کامل از شرایط ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی، با نشر نوآور همراه باشید.

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آنچه در این محتوا می‌خوانیم

رشته‌های آزمون نظام مهندسی

همانطورکه در ابتدای مقاله بیان شد، برای دریافت پروانه اشتغال به کار، نیاز به شرکت در آزمون‌های مربوطه که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری سازمان سنجش گرفته می‌شود، می‌باشد. آزمون ورود به حرفه مهندسان شامل هفت رشته اصلی مهندسی می‌باشد که عبارتند از:

عمران  /  معماری  /  تاسیسات مکانیکی  /  تاسیسات برقی  /  شهرسازی  /  نقشه برداری  /  ترافیک

صلاحیت رشته‌های آزمون نظام مهندسی

برای انجام امور مختلف فنی مربوط به ساختمان و شهرسازی، نیاز به توانایی و تخصص‌های متفاوتی می‌باشد که به کمک این صلاحیت‌ها، تخصص افراد مشخص می‌شود. در هر رشته، صلاحیت‌هایی وجود دارد که افراد، با توجه به شرایط هر کدام، می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند؛ صلاحیت رشته‌ها عبارتند از:

  • عمران : محاسبات /  اجرا  /  نظارت  /  طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان  /  ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی
  • از اردیبهشت سال ۱۴۰۰، دو صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، به صلاحیت‌های رشته عمران اضافه شده است.
  • برای اخذ صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، متقاضی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری عمران در گرایش خاک و پی و پروانه اشتغال در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه ۱ و حداقل صلاحیت محاسبات پایه ۲ باشد.
  • برای اخذ صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی ، متقاضی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری عمران در گرایش سازه یا زلزله و پروانه اشتغال در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه ۱ و حداقل صلاحیت محاسبات پایه ۲ باشد.
  • معماری : طراحی /  اجرا  /  نظارت
  • تاسیسات مکانیکی : طراحی /  اجرا  /  نظارت
  • تاسیسات برقی : طراحی /  اجرا  /  نظارت
  • برای اخذ پایه ۳ صلاحیت اجرا در رشته‌های تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، متقاضی باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حداقل پایه ۲ صلاحیت نظارت باشد.
  • شهرسازی
  • نقشه‌برداری
  • ترافیک
  • با قبولی در آزمون نظام مهندسی سه رشته شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، متقاضی می‌تواند موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه ۳ آن رشته در صلاحیت‌های نظارت و اجرا، شود.

** متقاضیان برای شرکت در هر صلاحیت‌های رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، باید به طور جداگانه ثبت نام و در آزمون شرکت کنند.

شرایط ثبت‌ نام در آزمون نظام مهندسی

اولین شرط برای ثبت نام آزمون داشتن مدرک تحصیلی در رشته های هفتگانه هست. شرط بعدی گذشتن سنوات لازم برای مدارک تحصیلی است که در ادامه در مورد سنوات توضیح داده‌شده‌است.  شرط بعدی برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی مربوط به آقایان است، داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت؟ باید گفت که برای ثبت نام نیاز به داشتن کارت پایان خدمت نیست اما برای دریافت پروانه اشتغال به کار نیاز است که کارت پایان خدمت داشته باشید. 

  • آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی همه رشته ها در پایه سه (به استثناء رشته معماری – طراحی ) به صورت تستی و چهارگزینه ای می باشد و برای ارتقا پایه طبق آئین نامه اجرائی قانون و دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد.
  • آزمون رشته معماری – طراحی به صورت ترسیمی می باشد.
  • آزمون تمامی رشته ها، کتاب باز می باشد.

اعتبار قبولی آزمون نظام مهندسی

 اعتبار قبولی برای همه ی آزمون های مهندسی، کاردانان فنی و معماران تجربی، حداکثر به مدت سه سال از تاریخ آزمون می باشد و ضروری است که در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی، اقدام شود.

باید به این نکته اشاره شود که در صورت نداشتن کارت پایان خدمت و قبولی در آزمون تکلیف چیست ؟ 

درصورتیکه کارت پایان خدمت نداشته باشید و در آزمون نظام نظام مهندسی قبول شوید به مدت سه سال زمان دارید کارت پایان خدمت خود را دریافت کنید و برای دریافت پروانه اشتغال به کار اقدام کنید.

حد نصاب قبولی در آزمون نظام مهندسی 

  • حد نصاب در آزمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان در تمامی رشته ها و صلاحیت های آن، ۵۰ درصد می باشد.
  • حد نصاب قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان در رشته عمران, صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه های نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، ۶۰ درصد می باشد.
  • حد نصاب قبولی در آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی برای پایه سه ۵۰ درصد، پایه دو ۵۵ درصد و برای پایه یک ۶۰ درصد می باشد.

نحوه محاسبه سابقه کار حرفه ای

یکی دیگر از شرایط ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی ، داشتن سابقه کار حرفه ای می باشد که نحوه محاسبه آن، در ادامه بیان می شود؛ نکته حائز اهمیت این می باشد که این تعداد سال، بعد از اخذ مدرک تحصیلی تا روز برگزاری آزمون می باشد و اگر در این بازه نباشد، ثبت نام کان لم یکن تلقی می شود. سنوات سوابق کار حرفه ای حداقل برای آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه ۳) بعد از اخذ مدرک تحصیلی به صورت زیر می باشد:

  • با مدرک تحصیلی کارشناسی، حداقل سه سال سوابق کار حرفه ای نیاز می باشد.
  • با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، حداقل دو سال سوابق کار حرفه ای نیاز می باشد.
  • با مدرک تحصیلی دکتری، حداقل یک سال سوابق کار حرفه ای نیاز می باشد.

این سوابق حرفه ای کار برای مهندسانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته دارند، کمی متفاوت می باشد (به غیر از رشته های معماری – طراحی و عمران – محاسبات ). در صورت هم رشته بودن عنوان کاردانی با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر ۵ سال کامل، یک سال و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد و برای سنوات کمتر از ۵ سال، به تناسب در نظر گرفته می شود، و همچنین در صورت هم رشته نبودن عنوان کاردانی با رشته آزمون، سنوات کاردانی قابل محاسبه برای آزمون نظام مهندسی نمی باشد.

** به عنوان مثال یک متقاضی دارای مدرک کاردانی رشته نقشه برداری می باشد و در آزمون عمران شرکت می کند، برای این فرد، سنوات رشته نقشه برداری قابل محاسبه نیست. و یا برعکس، یعنی فردی دارای کاردانی عمران باشد و در آزمون نقشه برداری شرکت کند، در نتیجه برای این فرد سنوات عمران قابل محاسبه نخواهد بود.

** برای  اطلاع از شیوه محاسبه سنوات سابقه کار کاردان ها و سابقه کار معماران تجربی به دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مراجعه فرمایید.

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

کمیسیون هم ارزی رشته ها

مسیری که افراد تا رسیدن به مقطع کارشناسی طی می‌کنند، متفاوت می‌باشد؛ مثلا یک مهندس، تا مقطع کارشناسی را به صورت پیوسته طی کرده است و مهندس دیگری از طریق دوره کاردانی و بعد از آن کارشناسی ناپیوسته، به مقطع کارشناسی رسیده است؛ حال در بین این افراد، برخی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته متفاوتی دارند و همه حالاتی که ممکن است در این بین پیش آید؛ پس باید جایی وجود داشته باشد که مشخص کند هر فردی با روند طی شده اش، در کدام صلاحیت از رشته‌های هفتگانه می توانند ثبت‌نام کند، که کمیسیون هم ارزی رشته‌ها پاسخگو این امر خواهد بود و به کمک آن، یکی ازشرایط ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی، که تشخیص صلاحیت می‌باشد، برای هر فرد مشخص خواهد شد.  این کمیسیون جاییست که تعیین می‌کند شما در چه صلاحیتی از کدام رشته می‌توانید در آزمون نظام مهندسی، شرکت کنید.

۱-مدارکی که در کمیسیون هم ارزی رشته ها به آن پرداخته می شود، سه نوع هستند که عبارتند از:

۲-مدارک اصلی : می توانند در همه صلاحیت های آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

۳-مدارک مرتبط : ممکن است در یک یا دو صلاحیت بتوانند درآزمون شرکت کنند.

۴-مدارک غیر مرتبط : نمی توانند در هیچ صلاحیتی از آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

مثال هایی از کمیسیون هم ارزی رشته ها 

مثال مربوط به مورد ۱) فرض کنید عنوان کارشناسی پیوسته متقاضی، مهندسی معماری باشد؛ چون طبق کمیسیون هم ارزی رشته ها، این رشته جز رشته های اصلی می باشد، پس در هر سه صلاحیت نظارت و اجرا و طراحی رشته معماری می تواند شرکت کند.

مثال مربوط به مورد ۲) فرض کنید عنوان کارشناسی ناپیوسته متقاضی، مهندسی عمران باشد و مدرک کاردانی او، نقشه برداری باشد؛ طبق کمیسیون هم ارزی رشته ها، می تواند فقط در صلاحیت نظارت و اجرای گرایش عمران در آزمون شرکت کند.

مثال مربوط به مورد ۳) فرض کنید عنوان کارشناسی ناپیوسته متقاضی، مهندسی معماری باشد و مدرک کاردانی او، کامپیوتر باشد؛ طبق کمیسیون هم ارزی رشته ها، چون مدرک کاردانی او با هیچ کدام از هفت رشته اصلی ذکر شده در ابتدای مقاله، مرتبط نیست، پس نمی تواند در هیچ کدام از صلاحیت های آزمون نظام مهندسی شرکت کند.

به عنوان نمونه، جدولی از کمیسیون هم ارزی رشته ها درباره صلاحیت برای صدور پروانه اشتغال به کار اصلی یا مرتبط آورده شده است. پیشنهاد می شود حتما آخرین بخشنامه مربوط به کمیسیون هم ارزی رشته ها را ملاحظه کنید و اگر به کمک آن نتوانستید به صلاحیتی که می توانید در آن شرکت کنید، برسید، کافیست با نظام مهندسی استان محل اقامت خود تماس گرفته و با دادن اطلاعات تحصیلی خود، درباره صلاحیت مورد قبول سازمان در آزمون نظام مهندسی، اطمینان حاصل نمایید.

پیوست بخشنامه شماره ۶۰۹۵۸/۴۳۰ به تاريخ ۰۵/۱۱/۱۳۹۴

شماره (کد) صلاحیت برای صدور پروانه اشتغال به کار (اصلی- مرتبط) یا مرتبط طبق مدارک تحصیلی دانشگاهی

شرایط آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

پروانه اشتغال به کار

برای توسعه و اجرای امور فنی مربوط به ساختمان و شهرسازی، باید از افرادی که دارای صلاحیت حرفه‌ای می‌باشند، استفاده شود؛ این صلاحیت‌ها، در پروانه اشتغال به کار این افراد، توسط مراجع صادر کننده ذکر می‌شود، در واقع پروانه اشتغال به کار، یک سند رسمی برای داشتن صلاحیت مورد نظر می‌باشد. پروانه اشتغال به کار برای گروه‌های مختلفی صادر می‌شود که عبارتند از:

مهندسان : پروانه اشتغال به کار مهندسی

کاردان‌های فنی و معماران تجربی : پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی

کارگران ماهر : پروانه مهارت فنی

مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان و کاردان‌های فنی و معماران تجربی، وزارت مسکن و شهرسازی و مرجع صدور پروانه اشتغال به کار کارگران ماهر، وزارت کار و امور اجتماعی می‌باشد.

پایه پروانه اشتغال به کار و ارتقا پایه

حتما درباره گواهینامه رانندگی شنیده‌اید که افرادی که پایه ۱ دارند، حرفه‌ای‌های رانندگی هستن که بعد از اخذ پایه ۳ و پایه ۲ و گذراندن آزمون‌های مربوطه به آن دست پیدا کردند. این موارد، در بین حرفه مهندسان نیز وجود دارد و پایه‌ها نشان دهنده تجربه و علم یک مهندس می‌باشد که در پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی آنها دیده می‌شود؛ همانند گواهینامه رانندگی، در حرفه مهندسان هم، در ابتدا با قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسان به پایه ۳ دست می‌یابند و بعد از گذراندن دوره‌های مخصوص و داشتن سابقه کاری و قبولی در آزمون‌های ارتقا پایه نظام مهندسی که در داخل سازمان برگزار می‌شود به پایه‌های بالاتر دست می‌یابند که در ادامه شرایط ارتقا بیان شده است:

پایه ۳ به پایه ۲ : حداقل ۴ سال

پایه ۲ به پایه ۱ : حداقل ۵ سال

پایه ۱ به ارشد : حداقل ۶ سال


سوالات متداول 

آیا ثبت نام آزمون نظام مهندسی شرط معدل دارد؟

در آزمون نظام مهندسی شرط معدل مدرک کارشناسی و ارشد لحاظ نیست.

چه کسانی می‌تواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟

افراد دارای مدرک کارشناسی پیوسته در یکی از رشته‌های هفتگانه مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک می‌توانند در کلیه صلاحیت‌ها شرکت کنند.

در صورت داشتن مدرک کارشناسی ناپیوسته می‌توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟

برای اطلاع دقیق از مدارک تحصیلی باید به مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌های نظام مهندسی مراجعه کرد و با توجه با آن میتوان وضعیت مشخص میشود که شرایط شرکت در آزمون را دارید یا خیر.

حداقل مدرک تحصیلی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

حداقل مدرک موردنیاز برای شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی کارشناسی ‌می‌باشد.

 شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون‌های نظام مهندسی بصورت ۶۰ سوال تستی برگزار می‌شود و با احتساب نمره منفی، شرط قبولی در آزمون کسب حداقل نمره ۵۰ از ۱۰۰ می‌باشد.

میزان تاثیر سهمیه ایثارگان و جانبازان چقدر است؟

جانبازان و ایثارگران سهمیه ای در آزمون نظام مهندسی ساختمان ندارند و مانند بقیه داوطلبان سنجیده می شوند.

انتشارات نوآور

824 نظر در مورد «شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    من دیپلم مکانیک خودرو دارم و کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مکانیک خودرو
    اگه برم دانشگاه پیام نور و مدرکمو از Auto Mechanic به کارشناسی مکانیک General mechanic تطبیق بدم، تبدیلش کنم آیا میتونم بعدش برای پروانه نظامی مهندسی پایه ۳ درخواست بدم؟

  • سلام من ازمون آموزش و پرورش شرکت کردم مرحله اول قبول خوردم برا مصاحبه اینا میخوام برم بعدش میتونم ازمون نظام مهندسی شرکت کنم رشتمم عمرانه لیسانسه

  • سلام وقت بخیر
    دو سوال دارم خدمتتون
    ۱- من مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل دارم (و مدرک کارشناسی پیوسته مهندسی برق قدرت)، می تونم در هر دو صلاحیت طراحی و نظارت تاسیسات برقی شرکت کنم؟
    ۲- در وزارت نفت، شرکت انتقال گاز، با پست مهندس ارشد ابزار دقیق قراره استخدام بشم. می تونم همزمان هم در اونجا استخدام باشم و هم با پروانه نظارت و طراحی تاسیسات برقی فعالیت داشته باشم؟
    ممنون از پاسخگویی تون

    • سلام. با مدرک کارشناسی برق قدرت می‌توانید صلاحیت طراحی و نظارت شرکت کنید. در پاسخ به سوال دوم باید بگم که خیر ندارد می‌توانید استخدام مراکز دولتی باشید و از پروانه نظام مهندسی هم استفاده نمایید.

  • سلام
    من مدرک کاردانی غیر مرتبط دارم ولی کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری را اخذ کرده ام. سوالم اینه که آیا سابقه تجربی مورد نیاز برای دریافت پروانه نظام مهندسی می تواند از زمان دریافت مدرک کارشناسی محاسبه شود یا اینکه می بایست پس از دریافت مدرک ارشد سپری شود؟

  • سلام خسته نباشید عذرخواهی میکنم به یه سوالی داشتم
    من مدرک کارشناسی خود را در رشته عمران گرفته ام و حدودا سه سال از مدرکم میگذرد درحال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه هستم من بعد از گذشت سه سال از مدرک کارشناسی خود می توانم در ازمون محاسبات شرکت کنم؟
    یا حتما بعد از تمام شدن ارشد و پس از گذشت دوسال از آن میتوانم شرکت کنم؟

    • سلام. گرایش مدرک کارشناسی شما چی هست. اگر عمران- عمران، عمران راه و عمران ساختمان باشید می‌توانید محاسبات شرکت کنید. در غیر اینصورت با مدرک ارشد سازه می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • میلاد عزیزی می‌گوید:

    سلام وقت عالی بخیر
    بنده کاردانی رو کارهای عمومی ساختمان خوندم و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران
    نظارت و اجرا رو که میتونم بگیرم
    سوالم اینه برا پروانه محاسبات که باید ارشد سازه یا زلزله بخونم
    پروانه محاسبات رو تا چه پایه ای میتونم اخذ کنم؟
    محدودیت داره یا نه

  • علی انواری می‌گوید:

    سلام ،بنده کاردانی ماشین افزار دارم
    کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران دارم‌ آیا صلاحيت اجرا یا نظارت به من تعلق می‌گیره یا نه؟
    سوال دوم:ارشد چه گرایشی بخونم صلاحيت ها را میتونم بگیرم؟یا
    سوال سوم :دوباره مهندسی عمران از دانشگاه پیام نور بخونم میتونم هر سه صلاحيت رو بگیرم
    ممنونم ببخشید کمی طولانی شد

    • سلام. رشته ماشین افزار جز مصوبات نیست. اگر منظور همون ماشین ابزار باشه به مدرک کاردانی شما پروانه نظام تعلق نمی‌گیرد و با مدرک کارشناسی نمی‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید اگر ارشد سازه یا زلزله بگیرید می‌توانید در آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت نظارت و اجرا شرکت نمایید. در پاسخ به سوال سوم باید بگم که اگر کارشناسی پیوسته عمران – عمران، راه یا ساختمان سازی بخوانید می‌توانید در هر سه صلاحیت شرکت کنید.

  • سلام
    بنده با مدارک زیر میتونم عضو نظام مهندسی بشوم ؟
    کارشناسی مهندسی مکانیک – گرایش ساخت و تولید
    کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. به مدرک کارشناسی شما پروانه نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد. درصورتیکه به مدرک کارشناسی پروانه نظام تعلق نگیرد با مدرک ارشد هم نمی‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • با سلام؛
    بنده کارشناسی شیمی کاربردی هستم و بعدش مدرک طراحی و دکوراسیون داخلی رو از موسسه آموزش عالی آزاد گرفتم. حالا سوال من اینه که اگر من ارشد معماری بتونم بخونم، با مدرکش میتونم پروانه نظام مهندسی رو بگیرم؟

    • سلام. رشته کارشناسی شما هم جز مصوبات نیست با توجه به اینکه رشته طراحی و دکوراسیون داخلی با طراحی معماری داخلی تقاوت دارد باید این موضوع رو از اداره راه و شهرسازی پیگیری کنید. اگر رشته کارشناسی شما مورد پذیرش اداره راه و شهرسازی قرار گرفت با ارشد معماری- معماری می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • منصور رحیم نژاد می‌گوید:

    سلام و درود.
    بنده مدرک کارشناسی مهندسی ماشین های ریلی راه آهن
    کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی
    میتونم نظام مهندسی عضو بشم؟

  • سلام . عرض ادب
    من فوق دیپلم کاردان فنی برق _برق مترو و لیسانس مهندسی تکنولوژی برق _برق قدرت دارم میخاستم بدونم در ازمون می توانم شرکت کنم

  • فاطمه زهرا می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    من میخوام کارشناسی مهندسی حرفه ای معماری ناپیوسته بخونم کاردانی معماری داخلی دارم میتونم بعد اتمام درس آزمون شرکت کنم با این مدرک یا خیر؟

  • با عرض سلام .
    من دبیر ریاضیم
    این درسته که کارمندان دولت نمیتونن مهر اجرا رو بگیرن یا بند و تبصره ای داره ؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. درصورتیکه که رشته شما جز رشته های هفتگانه ساختمان باشد میتوانید در آزمون شرکت کنید و کارمند دولت بودن خللی در این روند ایجاد نمی‌کند.

  • سلام وقتتان بخیر میخواستم تشکر کنم از انتشارات خودتون و یه سوال داشتم من لیسانس مکانیک سیالات دارم و هفت سال هم سابقه کار در واحد مهندسی و انرژی یکی از شرکت های بیمه دارم آیا در صورت قبولی در آزمون این سابقه کار مورد پذیرش قرار میگیره؟ممنون

    • سلام. برای ثبت نام اولیه نیاز به سابقه نیست فقط سنوات مدرک کارشناسی که سال هست باید طی شود. بعد از قبولی برای دریافت پروانه نظام باید سابقه کاری شما توسط دو نفر پایه یک به امضا برسد و ملاک سابقه بیمه نیست.

  • سلام ببخشید بنده مدرک کارشناسی مهندسی اجرایی عمران دارم مرداد سال ۱۳۹۹ فارق التحصیل شدم سابقه کار ندارم میتونم در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنم؟

    • سلام میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. اما برای دریافت پروانه نظام مهندسی باید سابقه کاری شما توسط دو نفر پایه یک به امضا برسد و نیازی به سابقه بیمه نیست.

  • با سلام . من مدرک کارشناسی عمران رو ۱۴۰۰/۱۱/۳۰گرفتم
    کی میتونم در امتحانات نظام مهندسی شرکت کنم؟
    آیا مدرک کارشناسی کافیه یا باید سابقه بیمه داشته باشم؟

    • سلام. شما در آزمون سال جاری نمی‌توانید شرکت کنید مگر اینکه بعد از ۱۱/۳۰ آزمونی برگزار شود. بله مدرک کارشناسی برای دریافت پروانه و ثبت نام آزمون کافی هست. بعد از قبولی باید سابقه کاری شما توسط دو نفر پایه یک به امضا برسد و نیازی به سابقه بیمه نیست.

  • با سلام،من کاردانی معماری از دانشگاه فنی حرفه ای و کارشناسی معماری داخلی از دانشگاه علمی کاربردی دارم ، در آزمونهای نظام مهندسی چه صلاحیت هایی را می توانم کسب کنم

    • سلام. به دارندگان مکانیک خودرو پروانه نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد. اگر مدرک کاردانی مرتبط داشته باشید با مدرک ارشد تبدیل انرژی می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. اما اگر کارشناسی پیوسته مکانیک خودرو هستید ساده ترین راه حل مجددا کارشناسی پیوسته مرتبط با مکانیک بگیرید.

  • سلام .بنده میخام تازه مهندسی مکانیک (بدون قید گرایش که جدیدا روال شده)پیام نور بخونم.سوالم اینکه مهندسی مکانیک بدون گرایش طبق جدول توی متن سایت چکار باید کنه که نوع پروانه اش اصلی باشه؟؟؟

    • سلام.
      کد رشته و حدود صلاحیت فارغ‌التحصیلان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مکانیک بدون گرایش، براساس اعلام گرایش تحصیلی متقاضی از سوی دانشگاه محل فارغ التحصیلی و با رعایت بند “الف” ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و سایر ضوابط مربوطه، تعیین می‌شود.

  • سلام برادر من فوق دیپلمم برق الکتروتکنیک کارشناسی مهندسی اجرایی عمران کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه هستش ایا میتونم درنظام مهندسی شرکت کنم؟؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. اگر در رشته های هفتگانه ساختمان تحصیل کرده باشید می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید و کد مرتبط به شما تعلق می‌گیرد.

    • سلام. با توجه به اینکه به مدرک کاردانی شما پروانه تعلق نمی‌گیرد با مدرک کارشناسی هم نمی‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • باسلام بنده لیسانس برق دارم درصورت تحصیل مجدد لیسانس عمران ایا میتوانم در رشته عمران شرکت کنم ؟ و پروانه عمران رو هم دریافت کنم؟

  • سلام میخواستم بدونم
    آیا برای شرکت در آزمون نظام مهندسی
    حتما حتما باید کاردانی و کارشناسی معماری باشد ؟
    چون بند کاردانی مکانیک دارم
    میخواستم ببینم باید
    کارشناسی پیوسته معماری شرکت کنم
    یا با کارشناسیه ناپیوسته میتونم شرکت کنم

    • سلام. در صورتیکه کارشناسی ناپیوسته معماری داشته باشید با مدرک کاردانی مکانیک به شما کد مرتبط تعلق می‌گیرد و می‌توانید نظارت و اجرا شرکت نمایید ( این نکته هم اضافه کنم گرایش مدرک کاردانی شما مهم است و پاسخ این سوال شما فرض بر این گرفته شده که گرایش مورد قبول مصوبات کمیسیون هم ارزی را دریافت نموده اید). اما اگر کارشناسی پیوسته معماری- معماری داشته باشید به شما کد اصلی و میتوانید هر سه صلاحیت نظارت، اجرا و طراحی شرکت نمایید.

  • سلام وقت به خیر
    از مدرک کارشناسی مهندسی عمران من پنج سال گذشته و از مدرک ارشد عمرانم هم یکسال گذشته آیا می تونم در آزمون شرکت کنم؟ با مدرک ارشد می تونم ثبت نام کنم یا فقط مدرک کارشناسی رو ارائه بدم؟

  • با سلام،من در حال حاضر مشغول خواندن رشته عمران_امور پیمانها هستم(کاردانی)،
    کارشناسی رو چه رشته ای بایستی انتخاب کنم و بخونم که بتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

  • سلام وقت بخیر من کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو دارم،میتونم ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ایا باید لیسانس سیالات رو داشته باشم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. به دارندگان مدرک مکانیک خودرو پروانه نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد. با دریافت مدرک مکانیک سیالات می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام
    بنده رشته کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه را تا مقطع کاردانی خوندم، و موفق به اخذ مدرک کاردانی شدم.
    دوباره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی اجرایی عمران خوندم. و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران را دریافت کردم. در چه زمینه هایی از رشته عمران تو نظام مهندسی میتونم شرکت کنم؟ ممنونم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما پروانه نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد با کارشناسی هم نمی‌‍توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • سلام
    بنده کارشناسی پیوسته مکانیک بدون گرایش دارم. اما ارشد هوافضا دارم.با همون مدرک کارشناسی میتونم در آزمون ها شرکت کنم.

  • سلام
    من کاردانی شیمی و لیسانس معماری داخلی و ارشد مهندسی معماری و دانشجوی دکتری معماری هستم، امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی رو دارم؟

  • سید رضا امیری می‌گوید:

    سلام من کارشناسی مرمت ابنیه تاریخی دارم آیا می تونم در آزمون طراحی معماری شرکت کنم؟
    من قبلا نظارت و اجرا رو گرفتم الان سوالم اینه که می توانم طراحی هم آزمون بدم یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • سلام وقت بخیر
    با کارشناسی عمران و
    با ارشد عمران _ حمل و نقل میتوان در ازمون نظام مهندسی ترافیک شرکت کرد؟
    با ارشد عمران_ مدیریت ساخت در ازمون نظام مهندسی در کدام گرایش میشود شرکت کرد؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با ارشد حمل و نقل می‌توانید در آزمون نظام مهندسی ترافیک شرکت نمایید. همچنین با ارشد مدیریت ساخت نمی‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • حسین غلامیان می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید.
    به حق انتشارات نوآور در زمینه نظام مهندسی حرف اول رو تو کشور میزنه.تو همین ازمون اسفند ۱۴۰۲ من دیدم که کتاباش چقدر به درد آزمون و حتی یادگیری حرفه ای و اصولی مطالب میخوره.میخواستم از گروه نواور تشکر و قدر دانی کنم.

  • سلام
    بنده کارشناسی مهندسی عمران آب دارم و ارشدم مدیریت کسب و کاره میتونم با مدرک کارشناسی در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنم؟

  • سلام من کاردانی عمران _آب وفاضلاب رادر سال ۹۲گرفته ام وسال ۱۴۰۰کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران را الان هم معلمم آیا میتونم تو آزمون‌ شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما عمران آب و فاضلاب هست و به عمران آب و فاضلاب پروانه نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد و متأسفانه نمی‌توانید در آزمون نظام مهندس شرکت نمایید.

  • سلام،بنده کاردانی حسابداری دارم،و کارشناسی ناپیوسته عمران اجرایی،وبه تازه گی ارشد مدیریت ساخت گرفتم آیا می توانم در امتحان نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته کاردانی شما غیر مرتبط هست و همچنین به مدرک ارشد شما پروانه تعلق نمی‌گیرد و صرفا با مدرک کارشناسی نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید.

  • آرمان آتش می‌گوید:

    سلام من کاردانی نقشه کشی صنعتی داشتم کارشناسی علمی کاربردی معماری و کارشناسی ارشد مهندسی معماری دارم میخواستم بدونم میتونم امتحان نظام مهندسی شرکت کنم چه صلاحیت هایی

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. در صورتیکه که مدرک کارشناسی شما نقشه برداری باشد و با توجه به اینکه با مدرک ارشد پروانه گرفتین پس قاعدتا مدرک کارشناسی شما معماری هست.

  • سلام‌ بنده مدرک کاردانی دامپزشکی دارم،و مدرک کارشناسی ناپیوسته اجرایی عمران،و ارشد عمران سازه،ایا میتوانم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من مدرک کارشناسی مهندسی برق الکترونیک دارم و کارشناسی ارشد مهندسی معماری خوندم، الان میتونم با مدرک ارشد نظام مهندسی نظارت و اجرا و طراحی معماری شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. خیر شما میتوانید در آزمون نظام مهندسی برق صلاحیت نظارت و طراحی شرکت کنید. به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد .

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام شما میتوانید در آزمون شهرسازی شرکت نمایید. به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت
      نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد .

  • سلام بنده کاردانی ناپیوسته نقشه کشی معماری دارم و کارشناسی ناپیوسته تغییررشته دادم ومهندسی اجرایی عمران خوندم آیا میتونم برای پروانه مهندسی امتحان بدم ؟ چون سه سال قبل نمیشد گفتم شاید بخشنامه جدیداومده

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. مصوبه جدید اعلام نشده اما شما سه سال قبل هم میتوانتستید در آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت نظارت و اجرا شرکت نمایید.

  • ابولفضل سیدی می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی پیوسته عمران _ عمران در دانشگاه سراسری بودم ولی انصراف دادم و مدرک کاردانی عمران بهم دادن و الان ۴ سال گذشته
    سوالم اینه اگه من در دانشگاه آزاد کارشناسی ناپیوسته مهندسی عمران اجرا بگیرم میتونم در نظام مهندسی شرکت کنم ؟
    اگه میتونم کدوم صلاحیت ها شامل من میشه؟
    نظارت یا اجرا یا محاسبات ؟

    سوال دوم: اگه محاسبات قبول نکنن ، من اگر ارشد سازه بگیرم چطور؟ اونموقع اجازه شرکت در محاسبات رو دارم؟

    ممنون از پاسخگوییتون

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. گرایش مدرک کارشناسی شما دقیقا چی هست؟ اگر منظور شما مهندسی اجرایی عمران هست. با کارشناسی نا پیوسته مهندس اجرایی عمران متیوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. پاسخ سوال دوم : بله در صورتیکه ارشد سازه بگیرید میتوانید محاسبات شرکت نمایید.

  • با سلام بنده مدرک معادل کارشناسی برقی گرایش الکترونیک از موسسه علوم و فنون فارابی شعبه اتحادیه اروپا دارم آیا میتونم در آزمون نظارت یا اجرا تاسیسات برقی ساختمان شرکت کنم؟؟
    و‌سوال بعدی اینکه مدرک فنی حرفه ای گاز کشی درجه یک و لوله کشی آب و فاضلاب دارم ،ایا میتونم در آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی شرکت کنم؟؟

  • سلام من الان مهر نظارت مرتبط با عمران رو دارم اگر مدرک کارشناسی عمران رو بگیرم موقع تمدید پروانه میتونم رشته کارشناسی خودمو تغییر بدم و پروانمو تبدیل به رشته اصلی بکنم و دیگه نیازی نیست آزمون مجددا آزمون بدم؟

  • آیا با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی(دانشکده جغرافیا) می توان در آزمون نقشه برداری ثبت نام کرد؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته سنجش از دور جز رشته های مصوبات نیست و برای دریافت پروانه نقشه برداری باید مدرک تحصیلی نقشه برداری داشته باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من کاردانی کارهای عمومی ساختمان دارم و در کارشناسی مهندسی اجرایی عمران تموم کردم می خوام بدونم که چه رشته های را در مقطع ارشد میشه خوند تا در آزمون محاسبات نظام مهندسی شرکت کرد

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای شرکت در آزمون نظام مهندسی حداقل باید مدرک کارشناسی داشته باشید. در صورتیکه مدرک کارشناسی بگیرید با توجه به اینکه کارشناسی ناپیوسته داشتید مدرک کاردانی شما هم ترتیب اثر داده خواهد شد. هم چنین با مدرک کاردانی می‌توانید کاردان‌های تجربی شرکت نمایید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه گرایش رو نگفتید فرض بر این است که گرایش کاردانی عمران- عمران- و کارشناسی معماری-معماری. در اینصورت میتوانید نظارت و اجرا معماری شرکت کنید.

  • سلام من کاردانی مکانیک جامدات و کارشناسی تکنولوژی ساخت و تولید دارم آیا می توانم در آزمون نظام مهندسی مکانیک شرکت کنم؟

  • سلام وقتتون به خیر من لیسانس مهندسی شهرسازی دارم و ارشد عمران سازه میخواستم بپرسم میتونم آزمون نظام مهندسی عمران بدم ؟

  • با سلام و عرض ادب
    بنده فارغ‌التحصیل کاردانی پیوسته ساختمان گرایش اجرای ساختمان های بتنی، کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران و کارشناسی ارشد سازه هستم. آیا با استناد به بند زیر مجاز به شرکت در آزمون محاسبات می باشم؟
    دارندگان مدارك تحصیلی کارشناسی اعم از پیوسته یا ناپیوسته که مطابق با ضوابط ابلاغی موفق به دریافت پروانه
    اشتغال به کار مرتبط شده اند، در صورت اخذ مدرك تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته هاي اصلی هفتگانه
    مهندسی ساختمان همسان با رشته کارشناسی، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط مندرج در قانون
    یادشده و آئین نامه اجرائی آن، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با حدود صلاحیت نظارت بر حسب سنوات
    و طراحی( محاسبات )حداکثر تا پایه دو دریافت نمایند.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بله. با توجه به اینکه با مدرک کارشناسی میتوانید کد مرتبط دریافت کنید با دریافت مدرک ارشد سازه که همسان رشته کارشناسی شما هست میتوانید در آزمون محاسبات شرکت نمایید.

  • آرزو رودکی می‌گوید:

    با سلام
    من مدرک کاردانی م معماری داخلی بوده و مدرک کارشناسی ناپیوسته م علمی کاربردی معماری . میتونم در آزمون نظام مهندسی
    (طراحی . نظارت . اجرا ) شرکت کنم ؟

  • پیمان البوغبیش می‌گوید:

    با سلام ،بنده کاردانی ناپیوسته نقشه کشی معماری گرفتم وبعداز ان کارشناسی ناپیوسته نقشه کشی معماری گرفتم میتوانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ودر کدام قسمت اجرا ونظارت وطراحی میتونم هر سه باهم شرکت کنم در ضمن سه سال از گرفتن مدرکم گذشت لطفا راهنمایمون کنید که چکار کنم وکی آزمون برای پروانه اشتغال گرفته می شود

  • با سلام و احترام
    من کاردانی معماری و کارشناسی معماری دارم.تاریخ و معدل مدرک کاردانیم در دسترسم نیست.اشکال نداره در فرم ثبت نام آزمون ،گزینه کاردانی را خالی بگذارم و فقط مشخصات مدرک کارشناسی ام را پر کنم؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. کارشناسی شما ناپیوسته هست باید اطلاعات مدرک کاردانی وارد شود. در صورت قبولی هنگام دریافت پروانه با مشکل مواجه می‌شوید

  • سلام خسته نباشید
    بنده کارشناسی نقشه برداری دارم
    میخواستم بپرسم که چه جوری میتونم در امتحان عمران اجرا یا عمران نظارت شرکت کنم
    میخواستم تو این دو حوزهای عمران امتحان بدهم لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

  • امیرحسین می‌گوید:

    سلام .
    کاردانی نقشه کشی معماری دارم.
    ولی کارشناسیم مهندسی عمران نقشه برداری هست.
    آیا میتونم نظام مهندسی رشته نقشه برداری شرکت کنم .
    قبل از تحصیل سال ۹۶پرسیدم گفتن میشه

  • سلام عرض ادب
    ببنده کارشناسی عمران نقشه برداری دارم
    میخواستم بپرسم که می‌توانم در امتحان های عمران اجرا یا عمران نظارت امتحان بدهم

  • سلام. من کاردانی نقشه کشی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی معماری و کارشناسی ارشد مهندسی معماری دارم و ۶ سال از ارشد اینجانب می گذرد سابقه کار را چگونه باید تهیه کنم و به سازمان ارائه دهم. ممنونم

  • اکرم صداقتی می‌گوید:

    سلام بنده کاردانی علمی کاربردی کامپیوتر دارم و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی معماری.برای آزمون نظام مهندسی و کفتن پروانه چه باید بکنم؟چه مقطعی بخونم؟آیا ارشد معماری کمکم میکنه ؟اکر باه چه شاخه ای و اگر نه چه کنم؟

  • موسی زاده می‌گوید:

    با سلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد معماری هستم و ۲ تا سوال داشتم
    سوال اولم : مدرک کاردانی من معماری داخلی بود و مدرک کارشناسی هم مهندسی حرفه ای معماری (معماری به معماری) بود الان با اینکه دارم ارشد میخونم میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟ یا باید ۲ سال از زمان مدرک ارشد سپری بشه تا بتونم شرکت بکنم در آزمون
    سوال دوم :من قبل از دانشگاه هم بصورت حرفه ای کار میکردم الان سابقه کارم بصورت حرفه ای از زمان فارغ التحصیل کاردانی حساب میشه با از بعد از مدرک کارشناسی بح ساب میاد؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. سوال اول: باید سنوات مدرک ارشد به مدت دو سال طی شود.
      سوال دوم : برای دریافت پروانه باید سابقه کار شما توسط دو نفر پایه یک به امضا برسد.

  • سلام مهندس من کاردانی ساختمان کارهای عمومی ساختمان بوده و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران دارم ازنظام مهندسی پرسیدم گفتن صلاحیت اجرا ونظارت میتونین بگیرین ولی رفتم مسکن وشهرسازی با شک براساس مصوبات کمیسیون هم ارزی سال ۹۷ گفت فقط نظارت میتونی بگیری شما از این موضوع اطلاعاتی دارین بهم بدین ممنون میشم اخه هردو رو قبول شدم در ایشون به بند ۲۶ کمیسیون اشاره کرد ولی توی بند نوشته بود کارشناسی عمران اجرایی فقط نظارت تعلق میگیره ولی من مهندسی اجرایی عمرانم آیا باهم فرق میکنه یا نه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. طبق این مصوبه :حدود صلاحیت اجرا در رشته‌هایی که به آنها صلاحیت اجرا تعلق می‌گیرد مطابق با حدود صلاحیت نظارت می‌باشد. قاعدتا باید در هردو صلاحیت بتوانید شرکت کنید.

  • بنده فوق لیسانس مهندسی مکانیک سال ۹۴فارغ التحصیل شدم و کارشناسی بنده ماشین الات کشاورزی بود و الان با تطبیق واحد کارشناسی مکانیک دانشگاه ازاد گرفتم بایستی دوباره سه سال از مدرک کارشناسی بگذرد یا الان میتونم نظام مهندسی شرکت بکنم البته با مدرک فوق لیسانس؟؟؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کارشناسی شما غیر مرتبط هست امکان دریافت پروانه ندارید. برای کسب اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • حجت محمدی می‌گوید:

    باسلام و عرض ادب بنده سال ۸۸مدرک کاردانی شهرسازی رو گرفتم و در سال۴۰۱مدرک کارشناسی ناپیوسته عمران عمران هم چنین بعد از اخذ مدرک۱.۵سابقه حرفه ای دارم و درمجموع سوابق ۶سال…خواستم بپرسم باتوجه به سنوات کسورات هر۵سال مدرک کاردانی و کارشناسی میتونم در آزمون بعدی نظارت نظام ثبت نام کنم؟؟؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. در صورتیکه مدرک کاردانی و کارشناسی شما یکسان بود سنوات کاردانی برای شما محاسبه میشد به طور مثال سنوات مدرک کاردانی عمران برای کارشناسی عمران محاسبه میشود. در اینصورت سنوات مدرک کاردانی برای شما محاسبه نمیشود.

  • مصطفی کیارش می‌گوید:

    سلام وقت بخیر، من سال ۸۶ کاردانی معماری گرفتم و تا امسال که ۱۴۰۲ هست در زمینه ساختمان فعالیت و سابقه دارم، الان دارم کارشناسی معماری میخونم باید چند سال از مدرکم بگذره تا امتحان نظام مهندسی بدم ؟ با سابقه حداقل ۱۰سال در کاردانی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی چه تاثیری در گرفتن کارت نظام مهندسی داره؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. باید سه سال سنوات مدرک کارشناسی شما طی شود. یعنی از زمان فارغ التحصیلی تا روز پایان آزمون سه سال بگذرد. بعد از قبولی سابقه ده ساله شما برای دریافت پروانه موثر است. لازم است که سابقه کار شما توسط دو نفر پایه یک امضا شود.

  • سلام وقت بخیر . مدرک‌کاردانیم معماری_معماری شهری ، از دانشگاه علمی کاربردی هست و کارشناسی ناپیوسته رشته معماری علمی کاربردی از دانشگاه غیرانتفاعی هست آیا میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم‌ مهر اجرا و نظارت و طراحی بگیرم؟

  • سلام بنده کاردانی ساختمان سال ۹۸ گرفتم و کارشناسی پیوسته عمران در تیرماه ۱۴۰۱ چه سالی میتونم در آزمون شرکت کنم و اگر زودتر شرکت کنم و قبول بشم تا تکمیل سنوات ذخیره میمونه برام ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. اگر گرایش مدرک کارشناسی عمران باشد میتوانید در هر سه صلاحیت شرکت نمایید. سوال دوم : خیر قبولی ذخیره نمیشود. اما با توجه به سنوات مدرک کاردانی شما احتمالا بتوانید در آزمون ۱۴۰۳ شرکت نمایید.

  • حمید محرابی می‌گوید:

    سلام خسته نباشید من لیسانس مهندسی شیمی دارم حدود ۹۰ درصد درس های شیمی و مکانیک باهم یکی هستند آیا میتونم تو آزمون تاسیسات ساختمان شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای شرکت در آزمون نظام مهندسی بابد در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شده باشید و عنوان رشته شما مورد قبول مصوبات کمیسیون هم ارزی نیست.

  • با سلام و عرض خسته نباشید…به کاردانی کارهای عمومی ساختمان و کارشناسی مهندسی اجرایی عمران و کارشناسی ارشد مهندسی عمران_زلزله پروانه محاسبات و طراحی داده میشود؟!

  • با سلام . من مدرک کاردانی کارهای عمومی ساختمان سال ۸۳ و کارشناسی پیوسته عمران آب و فاضلاب سال ۹۳ دارم . آیا امکانش هست در آزمون نظام شرکت کنم .

  • سلام من کارشناسی ناپیوسته نقشه برداری دارم و کاردانیم هم رشته مرتبط نیست . ایا می شود یک مدرک کاردانی نقشه برداری بگیرم و در ازمون شرکت کنم ؟ یعنی کاردانی نقشه برداری بعد ا زکارشناسی نقشه برداری

  • کرمخانی می‌گوید:

    سلام بنده ابتدا فارق التحصیل عمران سال ۹۵بودم و بعدش یه رشته پرستاری خوندم و سال ۴۰۰فارق التحصیل شدم و همون سال استخدام رسمی شدم
    با توجه به اینکه کارمند دولت محسوب میشم میتونم ازمون نظارت و اجرا بدم و بعد قبولی بهم پروانه میدن ???
    جزو دوشغله و .. محسوب میشه یا نه??

  • سلام وققتون بخیر . من کاردانی ناپیوستع مدیریت دارم و کارشناسی ناپیوسته عمران اجرایی میتونم آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، به دلیل غیر مرتبط بودن مدرک کاردانی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک کارشناسی وجود ندارد، البته احتمالا شاید بتوانید با اخذ مدرک ارشد سازه و یا زلزله در آزمون نظارت و اجرا شرکت نمایید. برای اطلاع دقیق تر در این باره توصیه میشه به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام منظور از سه سال سنوات باید بیمه تامین اجتماعی باشیم بعد از کارشناسی.بنده فوق دیپلم عمران ناپیوسته و کارشناسی معماری ناپیوسته دارم میتوانم شرکت کنم.ممنونم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. منظور از سه سال سنوات تحصیلی است. یعنی باید از زمان فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی تا روز آزمون سه سال کامل باشد و نیازی به بیمه نیست. هم چنین سنوات برای مدرک ارشد دو سال و دکتری یکسال است. میتوانید معماری نظارت و اجرا شرکت نمایید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما نامرتبط هست با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • رسول گلشن می‌گوید:

    سلام خسته نباشد من مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی عمران دارم ایا میتوانم در رشته محاسبات معماری شرکت کنم یا خیر ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. مدرک کاردانی شما چی بوده؟ نکته بعدی اینکه معماری صلاحیت محاسبات ندارد صلاحیت طرحی دارد و صلاحبت محاسبات برای رشته عمران می‌باشد. نکته اخر در صورت مورد قبول بودن مدرک کاردانی با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظام مهندسی عمران شرکت نمایید نه معماری.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    با سلام
    من کاردانی شهرسازی دارم و کارشناسی عمران -عمران میتونم در صلاحیت نظارت و اجرا ثبت نام کنم ؟
    با کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت میتونم در صلاحیت محاسبات ( طراحی ) ثبت نام کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. میتوانید با مدرک کارشناسی نظارت و اجرا شرکت نمایید. در صورتیکه ارشد سازه یا زلزله داشته باشید میتوانید در آزمون محاسبات شرکت نمایید.

  • سلام،وقت بخیر
    مدرک کاردانی من مکانیک_جوشکاری و مدرک کارشناسی ناپیوسته من مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید_ ماشین ابزار
    ایا میتونم ثبت نام کنم

  • سلام
    من مدرک کاردانی، کارشناسی و ارشد رشته مرمت ابنیه را دارم و زیر شاخه رشته معماری محسوب می شوم.
    آیا می توانم امسال در آزمون طراحی معماری شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. مرمت ابینه جز رشته های مرتبط با معماری هست و میتوانید در آزمون معماری نظارت و اجرا شرکت نمایید.

  • ابراهیم می‌گوید:

    با سلام، کاردانی بنده شهرسازی، کارشناسی مهندسی اجرایی عمران و ارشد عمران سازه دارم آیا می توانم در آزمون شرکت کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام .به علت غیرمرتبط بودن رشته نقشه کشی صنعتی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی برای شما وجود ندارد

  • با درود، سوال: با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی و کارشناسی مهندسی مکاتیک- کشتی سازی (و همچنین سالها تجربه در بخش های مختلف صنعتی)آیا میتوان در امتحانات نظام مهندسی شرکت نمود؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به این مصوبه :
      ۳-به فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک – کشتی سازی پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی تاسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد. متأسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر کاردانی شهر سازی دارم و تاریخ ۱۴۰۰کارشناسی نایپوسته عمران ساختمان گرفتم . چند سال بعد از کارشناسی میتونم شرکت کنم و چه بخش هایی. جوابتون ایمل میشه ؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. وقت بخیر. جواب سوال شما داخل همین صفحه پاسخ داده میشه که بقیه داوطلبان هم استفاده نمایند. سنوات مدرک کارشناسی سه سال میباشد.

  • عبدالهی می‌گوید:

    سلام
    من کاردانی مکانیک خودرو وکارشناسی تکنولوژی عمران .عمران وارشد عمران سازه رادارم
    ایا می تونم برای نظارت واجرا شرکت کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا با ارشد بتوانید نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید.

  • محمدعلی می‌گوید:

    سلام من کاردانی رشته معماری رو دارم میخوام برای نظام مهندسی استخدام بشم چه شرایط و نکاتی رو باید انجام بدم به نظر شما نظام مهندسی یا شهرداری کدوم برای من مناسب تره
    چه نکات و کارهایی در این زمینه انجام بدم

  • سلام وقت شما بخیر
    بنده با مدرک کارشناسی مدیریت وکارشناسی ارشد معماری امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری رو دارم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. به دلیل غیر مرتبط بودن مدرک کارشناسی با مدرک ارشد هم نیمتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای شرکت در آزمون نظام مهندسی حداقل مدرک کارشناسی، در رشته های هفتگانه ساختمان را داشته باشید.

  • سلام وقتتون بخیر باشه
    من کاردانیم نقشه کشی معماری بوده و کارشناسیم اجرایی عمران
    میتونم مهر نظام مهندسی بگیرم؟

  • حمید شیرکوند می‌گوید:

    سلام وقت خوش … بنده ۳ سال پیش موفق شدم مدرک کارشناسی معماری و شهرسازی رو از دانشگاه علمی کاربردی دریافت کنم الان مایل به شرکت در آزمون صلاحیت یاخت و ساز هستم چطور میتونم اقدام کنم

  • باقر قاسمی می‌گوید:

    من فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک طراحی جامدات هستم میتونم در کدام رشته ثبتنام کنم؟
    تارخ ثبتنام کی هست؟

  • سلام وقت بخیر بنده کاردانی سخت افزار کامپیوتر سال ۹۰ دریافت کردم ودروس جدول ۰۴ قانون هم ارزی حدوداً ۹۰ درصد پاس کردم ،سال ۱۴۰۰ کارشناسی ناپیوسته مکانیک حرارتی و برودتی دریافت کردم به نظر شما میتوانم نظام مهندسی ساختمان شرکت کنم

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده سال ۹۲ مدرک کاردانی تاسیسات حرارتی و برودتی گرفتم و سال ۹۴کارشناسی ناپیوسته ساخت و تولید گرفتم آیا میتونم آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام متأسفانه به فارغ التحصیلان رشته مکانیک – ساخت و تولید پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی تاسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد .

  • سلام
    بنده لیسانس مهندسی شهرسازی گرفتم
    و کارشناسی ارشد معماری
    ایا میتوانم ازمون نظام مهندسی معماری بدهم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، امکان شرکت در آزمون معماری را ندارید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا شرایطتون چی هست.

  • سلام
    من کاردانی کارهای عمومی ساختمان رو سال۹۴ گرفتم و کارشناسی مهندسی اجرایی عمران رو سال ۴۰۲ فارغ التحصیل شدم
    با توجه ب این فاصله ۸ ساله همین امثال میتونم تو آزمون شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به ازای هر ۵ سال که از زمان اخذ مدرک کاردانی سپری شده باشد، ۱ سال از سنوات لازم کسر میشود، البته در صورت گذشت بیش از ۱۰ سال هم، نهایتا تا ۲ سال از این سنوات کسر خواهد شد. بنابراین شما هنوز سنوات ۳ سال براتون پر شده و فعلا نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا گرایش کاردانی رو هم ذکر کنیدتا دقیق تر خدمتتون توضیح دهیم، مثلا اگر کاردانی هم معماری (گرایش اصلی یا مرتبط) هست، میتوانید در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت کنید.

  • سجاد زمانی می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید من کاردانی کارهای عمومی ساختمان خوندم کارشناسی تکنولوژی عمران عمران و کارشناسی ارشد عمران سازه در حال حاظر آزمون محاسبات قبول شدم سوالم اینه که تا پایه چند میتونم پروانه محاسبات را ارتقا بدم. با تشکر

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر.
    بنده سال ۹۶ فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک هستم . الان دانشجوی ارشد مکانیک گرایش ساخت و تولید هستم . ایا میتونم ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با توجه به این مصوبه : ۶-به فارغ التحصیلان رشته مکانیک – ساخت و تولید پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی تاسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد . با مدرک کارشناسی ارشد نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. اما با مدرک کارشناسی احتمالا میتوانید برای آزمون نظام مهندسی اقدام کنید. لازم ذکر است برای پاسخ سوال شما مدرک کارشناسی شما بدون گرایش در نظر گرفتیم.

  • سلام وقت بخیر ، بنده کارشناسی پیوسته عمران آب و ارشد عمران سازه دارم ، الان نظارت و اجرا دارم برای ازمون محاسبات میتونم شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، به احتمال زیاد میتوانید با مدرک ارشد سازه در آزمون محاسبات شرکت و پروانه محاسبات را اخذ نمایید. توصیه میشود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من کاردانی کارهای عمومی ساختمان و کارشناسی عمران اجرا خوندم پروانه نظارت هم دارم میخواستم بدونم میتونم آزمون محاسبات شرکت کنم

  • امیر یوسفی می‌گوید:

    سلام . من لیسانس مهندسی کشاورزی دارم . ارشد عمران سازه . با مدرک ارشد در حالی که لیسانس من غیرمرتبط بوده میتونم در آزمون شرکت کنم؟

  • معصومه فرهانی می‌گوید:

    سلام بنده کاردانی معماری و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران دارم ، میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟ چه صلاحیت هایی به من تعلق میگیره ؟ و اینکه فاصله بین کاردانی تا کارشناسیم ۵ ساله این سنوات سه سال رو کم نمیکنه ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، احتمالا میتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. البته شاید نتوانید از ۵ سال سپری شده بابت کم شدن سنوات لازم (۳ سال پس از کارشناسی) استفاده کنید، توصیه میشود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من رشته کارشناسی ام مهندسی راه آهن بوده و کارشناسی ارشد سازه دارم میتونم تو آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

  • سلام بنده کاردانی کارهای عمومی ساختمان خوندم و مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد گرفتم.
    آیا میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟!

  • سلام ووقت بخیربنده کاردانی جوشکاری سال۹۰فارق تحصیل شدم بعدسال ۹۳کارشناسی تاسیات حرارتی برودتی گرفتم وکارشناسی ارشدرشته تبدیل انرژی رودرسال۹۴ترک تحصیل کردم
    ایاب مدرک کارشناسی بنده مهرمیدن یابایدبرم ارشدموتکمیل کنم ویاچ راهکاری وجوددارد

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با مدرک ارشد میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. با توجه به اینکه مدرک کاردانی جوشکاری است و به مدرک کاردانی جوشکاری پروانه تعلق نمیگیرد پس با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر بنده کارشنای عمران هستم فارغ التحصیل شهریور ۹۹ و حال دانشجوی ارشد و معافیت تحصیلی با توجه به گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی میتونم با مدرک کارشناسیم در آزمون دوره بعد شرکت کنم موردی نداره؟

  • امیر تفکری می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر باشه من کارشناسی مکانیک جامدات دارم و ارشد معماری
    برای کدوم نوع پروانه میتونم اقدام کنم؟
    اگر هدفم مهر معماری باشه امکانش رو دارم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: در صورتی که مدرک تحصیلی شما گرایش مکانیک جامدات باشد، تنها میتوانید آزمون نظام مهندسی در صلاحیت نظارت شرکت کنید. برای معماری با مدرک ارشد نمیتوانید شرکت کنید.

  • سلام
    من کارشناسی ناپیوسته مکانیک خودرو دارم ، ارشد مهندسی عمران زلزله . آیا می توانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. به مدرک کارشناسی شما پروانه تعلق نمیگیره همچنین طبق این مصوبه به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد. متأسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر من مدرک کاردانی معماری شهری و کارشناسی ناپیوسته طراحی محیط داخلی از دانشگاه علمی کاربردی دارم مجاز به شرکت در ازمون نظام هستم؟

  • ابوالفضل می‌گوید:

    سلام
    آیا من با کاردانی کارهای عمومی ساختمان و کارشناسی مهندسی اجرایی عمران میتونم در آزمون نظام مهندسی (اجرا، نظارت،محاسبات) شرکت کنم
    تشکر از شما

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما میتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. و با مدرک کارشناسی امکان شرکت در آزمون محاسبات را ندارید. البته احتمالا شاید بتوانید بعد از اخذ مدرک ارشد سازه و یا زلزله در آزمون محاسبات شرکت کنید. توصیه می شود برای اطلاع دقیق تر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی را دارید. موفق باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام روزتون بخیر
    مقطع کارشناسی بنده در سال۹۹ به ماین رسید و امسال فارغ التحصیل ارشد عمران بودم.آیا میتونم با مدرک کارشناسی تو ازمون نظام شرکت کنم؟آیا مدرک کارشناسی یا ارشد تاثیری دارد؟

  • سلام .من کاردانی عمران گرایش ساختمان سال ۹۰گرفتم و کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری در سال ۱۴۰۰ میتونم آزمون نظام شرکت کنم ؟

  • ممنون ازپاسخگویی خوب شما😍
    آیا بصورت تقریبی مشخص هستش آزمون نظام مهندسی عمران تقریبا کی هست؟
    واینکه الان که واسه شرکت درآزمون مدارکم اوکی هست بعدازقبولی میتونم از مهرم استفاده کنم یابازم بایدچندسال بگذره از دریافت مهرمون؟

  • سلام خسته نباشید
    ببخشید میشه با دیپلم معماری داخلی و بعد با کارشناسی ناپیوسته معماری داخلی در آزمون شرکت کرد؟

  • سلام من کارشناسی شهرسازی پیوسته دارم اگر ارشدمعماری بگیرم میتونم ؟کدوم یکی از صلاحیت های معماری بگیرم (نظارت ،اجرا،طراحی)

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با مدرک ارشد معماری نمیتوانید در آزمون معماری شرکت کنید.
      بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد .
      بنابراین امکان اخذ پروانه نظام مهندسی معماری با مدرک ارشد معماری برای شما وجود ندارد.

  • سید سینا می‌گوید:

    با سلام
    من مدرک کاردانی مهندسی تکنولوژی جوشکاری و کارشناسی ناپیوسته مهندسی مکانیک _ تاسیسات حرارتی و برودتی دارم ، آیا می توانم در آزمون نظام مهندسی مکانیک شرکت کنم
    ممنون

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام.به مدارک کاردانی علمی – کاربردی در رشته‌های اصلی هفتگانه ساختمان پروانه اشتغال به کار کاردانی با کد اصلی تعلق می‌گیرد، به دارندگان مدارک تحصیلی کاردانی با عناوین رشته‌های ذیل:

      نقشه‌کشی عمومی ۲- نقشه‌کشی و طراحی صنعتی ۳- مکانیک خودرو ۴- مکانیک – ماشین ابزار ۵- مکانیک – سردخانه ۶- مکانیک – تعمیرات نیروگاه‌ها ۷- مکانیک نقشه کشی ۸- اتومکانیک ۹- ساخت و تولید ۱۰- عمران – انتقال آب ۱۱- عمران – آب و فاضلاب ۱۲عمران ۱۲- نگهداری سد و شبکه ۱۳- جوشکاری ۱۴ – صنایع فلزی ۱۵- کنترل صنعتی، پروانه اشتغال به کار کاردانی اعم از اصلی یا مرتبط در رشته‌های هفتگانه ساختمان تعلق نمی‌گیرد.

  • محمدعلى می‌گوید:

    سلام با كارشناسى عمران نقشه بردارى و كارشناسى ارشد عمران زلزله،آزمون نظام مهندسى عمران ميشه شركت كرد؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی عمران شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • با سلام من دیپلم معماری /کاردانی دولتی ناپیوسته نقشه کشی معماری – معماری و/ کارشناسی ناپیوسته معماری – محیط داخلی دارم میتونم صلاحت طراحی اخذ کنم ؟

  • سلام وقت بخیر
    من کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید را در سال ۹۳ گرفتم. بعد از آن کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی در سال ۹۷ گرفتم. چون بهم گفتند نمیتونم آزمون نظام مهندسی بدم دوباره در سال ۱۴۰۰ مدرک کارشناسی مکانیک سیالات گرفتم. الان سوالم اینه من بخوام آزمون بدم با مدرک ارشد میتونم بدم یا مدرک کارشناسی مکانیک سیالات ؟
    سوالم رو بخوام واضح تر بگم اینه که آیا مدرک طراحی کاربردی مکانیک برای نظام مهندسی استفاده میشه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. مدرک ارشد شما غیر مرتبط هست. اما با مدرک کارشناسی جدید پس از گذشت سنوات سه ساله از زمان فارغ التحصیلی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • وقت بخیر بنده ۹سال از اخذکارشناسی ناپیوسته عمران_عمرانم میگذره منتها بصورت ناپیوسته بوده وکاردانیم عمران بتن بوده
    باتوجه به اینکه کارشناسیم ناپیوسته بوده و الان۸و۹سال میگذره مجاز هستم واسه نظام مهندسی شرکت کنم؟

  • سلام . من کاردانیم کارهای عمومی ساختمان هستش کارشناسی هم مهندسی عمران عمران چه صلاحیت هایی(نظارت اجرا طراحی ) شامل حال من میشه ؟
    بعدش ارشد معماری معماری دارم می تونم تو قسمت معماری هم آزمون بدم ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه کاردانی و کارشناسی شما جز رشته های اصلی است میتوانید در هر سه صلاحیت نظارت اجرا و محاسبات شرکت کنید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید احتراما بنده از دوره هنرستان کاردانش معماری خوندم کاردانی دولتی معماری خوندم ولی کارشناسی علمی کاربردی طراحی داخلی خوندم میتونم پروانه طراحی نظام مهندسی معماری بگیرم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، طبق مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، شما با کارشناسی میتوانید فقط در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید، و البته اگر کارشناسی ارشد معماری – معماری اخذ کنید احتمالا بتوانید در آزمون طراحی نیز شرکت کنید. موفق باشید.

  • بیدگانی می‌گوید:

    سلام.با کاردانی و کارشناسی معماری نقشه کشی خوندم.و الان مدرک کارشناسیم تا ۷ماه دیگه صادر میشه.با مدرک کاردانیم میشه دوره بعد امتحان نظارت معماری بدم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای شرکت در ازمون نظام مهندسی حداقل مدرک کارشناسی است. اگر فارغ التحصیل هستید و زمان فارغ التحصیلی ملاک است نه زمان دریافت مدرک.

  • فهیمه نجفی می‌گوید:

    سلام من کاردانی کامپیوتر سال ۸۳ دادم و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران سال ۹۶
    همچنین مدرک سازه هاز بتنی و فولادیfqlهم دارم
    ایا میتونم در ازمون شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. در صورتیکه مدرک ارشد سازه یا زلزله از دانشگاه های مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات بگیرید میتوانید در آزمون شرکت کنید.

  • سلام بنده لیسانس برق دارم و سه سال ازش میگذره اما از فوق لیسانسم که برق کنترله فقط ۶ ماه میگذره
    میتونم با لیسانس در آزمون شرکت کنم و بعد از قبولی و گذشت دو سال از اخذ مدرک کارشناسی ارشدم، فوق لیسانسم را ارائه بدم و ارتقا پیدا کنم؟
    در حین خدمت هم هستم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. اگه مدرک تحصیلی شما گرایش مطابق با کمیسیون هم ارزی داشته باشد با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر. من دکترا ترافیک دارم و لیسانس عمران. میتونم آزمون ترافیک و نظارت و اجرا شرکت کنم و پروانه هر سه تا رو بگیرم؟
    و اینکه اول باید ترافیک بگیرم بعد دوتای دیگه رو؟

  • سلام من سه ماه هست از رشته عمران کارشناسی پیوسته فارغ التحصیل شدم وکارت پایان خدمت دارم آیا میتونم در آزمون های نظام مهندسی شرکت کنم اگه قبول شدم پروانه رو بعد سه سال که از زمان فارغ التحصیلی گذشت پروانه رو بگیرم ؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر امکان پذیر نیست، در واقع یکی از شرایط آزمون و اخذ پروانه آن است که حداقل ۳ سال از زمان فارغ‌التحصیلی تا روز آزمون گذشته باشد.

  • منوچهر می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    من کاردانی مکانیک خودرو و کارشناسی ناپیوسته مکانیک سیالات دارم . آیا شرایط گرفتن پروانه رو دارم ؟
    اگر ندارم نزدیک ترین راه برای گرفتن پروانه چیه ؟ کارشناسی پیوسته بگیرم ؟
    بعد از گرفتن کارشناسی پیوسته ۳ سال باید صبر کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، شما امکان اخذ پروانه را با این شرایط ندارید. البته اگر مدرک ارشد تبدیل انرژی را اخذ کنید احتمالا بتوانید در آزمون نظارت شرکت کنید. برای اطمینان از این موضوع توصیه میشود به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند دقیقا چه شرایطی دارید. اگر بخواهید از ابتدا کارشناسی پیوسته اصلی را اخذ کنید لازم است که بعد از اخذ مدرک کارشناسی جدید، ۳ سال سپری شود

  • سلام وقت بخیر من کاردانی نقشه کشی معماری خوندم و کارشناسی ناپیوسته هم معماری و مدرک کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری گرفتم و سال ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم آیا میتونیم در هر سه آزمون نظارت اجرا و طراحی شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به احتمال زیاد مشکلی نباشد و بتوانید پروانه مرتبط نظارت، اجرا و طراحی را اخذ کنید. توصیه میشود برای اطمینان از این موضوع به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر ببخشید من مدرک کارشناسی عمران و شهریور سال ۱۴۰۰گرفتم
    میتونم امسال آزمون نظام مهندسی شرکت کنم و اگر قبول شدم مهر اقدام کنم برای گرفتن پروانه اشتغال ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون لازم است از تاریخ فارغ‌التحصیلی تا روز آزمون، حداقل ۳ سال سپری شده باشد. بنابراین از شهریور ۱۴۰۳ به بعد مجاز به شرکت در آزمون هستید.

  • محمدفلاح پور می‌گوید:

    سلام وقت بخیر.با مدرک کاردانی عمران( کارهای عمومی ساختمان) وکارشناسی ناپیوسته فن آوری عمران(حمل ونقل وبرنامه ریزی شهری)ازدانشگاه علمی کاربردی میتونم آزمون ترافیک شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر توصیه می‌شود به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • با سلام.
    وقت بخیر
    من مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی مکانیک جامدات دارم و مدرک کاردانی ساخت تولید دارم.
    آیا میتونم تو آزمون نظام شرکت کنم ؟اگه میتونم تو چه صلاحیتی میتونم ؟
    با تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، در حال حاضر با این شرایط، امکان اخذ پروانه را ندارید. اما احتمالا شاید بتوانید بعد از اخذ مدرک ارشد “تبدیل انرژی” در آزمون نظارت شرکت کنید. توصیه می‌شود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • علی عباسی می‌گوید:

    من کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری خوندم.ارشد عمران سازه.میتونم آزمون نظام مهندسی شرکت کنم.پروانه بگیرم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، مطابق با مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها امکان شرکت در آزمون وجود ندارد، برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم این که من دوره کاردانی دانشگاه دولتی معماری_معماری خوندم ولی به صورته ناپیوسته بود برای کاردانی و کارشناسی دو بار به صورت جداگانه کنکور دادم کارشناسی هم توی همون دانشگاه خوندم و سال ۳۰/۱۱/۹۷ کاردانی رو فارغ التحصیل شدم و سال ۳۰/۳/۱۴۰۰ کارشناسی رو فارغ التحصیل شدم میخواستم بپرسم که من میتونم در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنم؟ و اینکه چون تا خرداد ۱۴۰۳چند ماه باقی مونده که من سه سال از گذشت کارشناسیم تموم بشه آیا سنوات دوره کاردانی که از سال ۹۷تا الان پنج سال گذشته شاملم میشه یا نه و اینکه اگه شاملم نشه میشه من خرداد ۱۴۰۳ آزمون بدم تورو خدا جواب منو بدید کمکم کنید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه پنج سال سنوات دارین و ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدین میتوانید در ازمون شرکت کنید. در مورد قسمت دوم سوال هم مدرک کارشناسی شما چی بوده؟

  • سلام وقتتون بخیر
    بنده کاردانی حسابداری خوندم کارشناسی معماری داخلی و ارشد هم مهندسی معماری،
    ایا میتونم ازمون نظام شرکت کنم؟ا

  • سلام
    کارشناسی مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد مهندسی معماری دارم ، میتونم با مدرک ارشدم (مهندسی معماری) در آزمون شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، امکان شرکت در آزمون معماری برای شما وجود ندارد.

  • میلاد ۱۴۰۲ می‌گوید:

    با سلام وقتتون بخیردرسال ۸۷ کاردانی عمران سدوشبکه ودرسال ۹۱کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران -عمران رواخذ کردم آیا میتونم درآزمون های نظام شرکت کنم؟
    درضمن درمرداد ماه ۱۴۰۲ ارشدعمران سازه رو گرفتم در صورت عدم امکان شرکت در آزمون ها آیا میتونم با ارشد شرکت کنم
    و چه آزمون‌هایی رو میتونم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمسیون هم ارزی رشته ها، رشته کاردانی غیر مرتبط هست و با مدرک کارشناسی نمیتوان در آزمون شرکت کرد ، البته شما احتمالا بتوانید با مدرک ارشد سازه در صلاحیت های نظارت و اجرا شرکت کنید. که در این حالت برای شرکت در آزمون لازم است از زمان اخذ مدرک ارشد ۲ سال سپری شده باشد. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید، و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلا وقت بخیر؛ بنده دانشجو کارشناسی پیوسته عمران _ عمران هستم. بعد از اخد مدرک کارشناسی، اون ۳ سالی که باید بگذره تا بتونم ازمون نظام مهندسی بدم، اون ۳ سال رو باید حتما بیمه باشم؟ یا مثلا نیازه تو شرکتی یا جایی کار کنم یا مورد تایید ارگان خاصی باشه؟ یا فقط صرفا ۳ سال رد بشه اوکیه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. وقت بخیر. برای ثبت نام آزمون نیاز است که سه از سنوات مدرک کارشناسی شما بگذرد. در صورت قبولی برای دریافت پروانه باید سنوات کاری شما دو نفر از افرادی که پایه یک نظام مهندسی دارند امضا نمایند و بیمه هم لحاظ نیست.

  • سلام من کارشناسی مهندسی شهرسازی سال ۹۳ دارم و ارشد عمران سازه سال ۹۷ فارغ التحصيل شدم وامسال کاردانی عمران گرفتم میتوانم نظام مهندسی عمران شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، احتمال شرکت در آزمون عمران برای شما وجود ندارد، ضمن اینکه مدرک کاردانی که بعد از مدرک ارشد اخذ شده باشد قابل قبول نیست. شما فعلا میتوانید با مدرک کارشناس شهرسازی در آزمون نظام مهندسی شهرسازی شرکت کنید.
      توصیه میشود برای اطلاع دقیق تر به اداره راه و شهرسازی مراجعه و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام من کاردانی غیرمرتبط دارم
    وکارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی نقشه برداری وکارشناسی ارشد عمران سازه آیا میتونم نظام مهندسی شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، احتمالا شاید بتوانید با مدرک ارشد سازه در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید، البته توصیه میشود برای اطلاع دقیق‌تر، حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر یه سوال داشتم امکانش هست هم پروانه از نظام مهندسی برای رشته معماری گرفت و هم پزشک عمومی پروانه اش رو بگیریم . یعنی یک نفر میتونه در دو رشته مختلف پروانه بگیره ؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در برخی شرایط امکانش هست، به عنوان مثال شما کارشناسی پیوسته مهندسی معماری – معماری داشته باشید و بعد از آن مدرک دکتری پزشکی حرفه ای هم اخذ کرده باشید، در صورتی که شرایط اخذ هر دو پروانه را داشته باشید امکانش هست.

  • با سلام من کاردانی مکانیک تاسیسات تهویه و تبرید (جزو کاردانی های هفت گانه نظام مهندسی)و کارشناسی ناپیوسته عمران اجرایی دارم .طبق چیزی که در سایت ها دیدم با کاردانی مرتبط با رشته های هفت گانه نظام مهندسی میتونم در نظارت عمران پروانه بگیرم . آیا این موضوع را تایید مینمایید؟ با تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانید در آزمون نظارت و اجرای عمران شرکت کنید. توصیه میشود برای اطلاع دقیق تر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • هادی فاضل زاده می‌گوید:

    باعرض سلام .بنده مدرک کاردانی رو در سال ۸۷ در رشته ساختمانهای بتنی و مدرک کارشناسی رو در ( سال ۱۴۰۲ خرداد ماه ) با (اختلاف حدودا ۱۴ سال ) و همچنین حدود ۱۲ سال سابقه کار در شرکتها ی معتبر ساختمانی و ۵ سال کامل سابقه بیمه که از کارگاههای ساختمانی لیست رد میشده ایا امسال مجاز به شرکت در ازمون هستم با تشکر از راهنمایی شما

  • سلام وارادت
    من مدرک فوق دیپلم مدیریت است ولی مدرک کارشناسی مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی است.ایا میتونم تو آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. وقت بخیر. متأسفانه به دلیل اینکه مدرک کاردانی شما مرتبط نیس با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • ضمن عرض سلام وقت بخیر
    بنده مدرک تحضیلی ام کارشناسی عمران است آیا امکان حضور در آزمون نقشه برداری را دارم یا خیر؟ اگر امکان حضور در این رشته ردا داشته باشم لطفا راهنمائی بفرمائید.
    با تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت یخیر، لطفا گرایش کارشناسی رو هم بفرمایید. و اینکه آیا کارشناسی پیوسته بودین یا ناپیوسته؟ (در صورت ناپیوسته بودن گرایش کاردانی رو هم بفرمایید. )
      به طور کلی اگر کارشناسی پیوسته عمران – نقشه برداری هستید میتوانید در ازمون نقشه برداری شرکت کنید. اگر کارشناسی پیوسته عمران – عمران هستید، امکان شرکت در ازمون نقشه برداری را ندارید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    خواستم ببینم کسی که کاردانی نامرتبط معماری از دانشگاه غیر انتفاعی داره و کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد میتونه آزمون نظام شرکت کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، لطفا رشته و گرایش کاردانی رو هم بفرمایید. در صورتی که رشته کاردانی مرتبط نباشد ،امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک کارشناسی وجود ندارد. اما شاید بتوانید با اخذ مدرک ارشد معماری – معماری در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. پروانه عمران نمیتوانید بگیرید اما با مدرک کارشناسی اگر گرایش مرتبط داشته باشید میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش کاردانی رو هم بفرمایید. تا بتوانیم بیشتر توضیح بدیم که کدام صلاحیت را میتوانید شرکت کنید. ضمنا لازم به ذکر است که برای شرکت در آزمون اجرا تاسیسات برقی، داشتن پروانه نظارت (حداقل پایه ۲) الزامی است. بنابراین در حال حاضر امکان شرکت در آزمون اجرا را ندارید.

  • خواستم ببینم کسی که کاردانی ناپیوسته معماری از دانشگاه غیر انتفاعی داره و کارشناسی ناپیوسته معماری از دانشگاه آزاد میتونه آزمون نظام شرکت کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بستگی به گرایش ها دارد…. برای اطلاع بیشتر میتوانید با دفتر انتشارات تماس بگیرید تا کارشناسان ما دقیق تر راهنمایی نمایند.موفق باشید.

  • امیر محمد می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من سه سال از فارغ التحصیلیم در رشته کارشناسی عمران میگذره ولی پایان خدمتمو شش ماه بعد آزمون نظام مهندسی میتونم بگیرم این مسئله مشکل ساز میشه یا نه!؟ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، مشکلی ندارد، مدت اعتبار قبولی آزمون نظام مهندسی ۳ سال هست، و شما در صورت قبولی آزمون، ۳ سال فرصت اخذ پروانه را دارید ، که در این مدت میتوانید کارت پایان خدمت را نیز کسب کنید. و سپس برای اخذ پروانه اقدام نمایید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد .

  • با سلام.بنده کاردانی عمران و کارشناسی عمران دارم و الان نیز دانشجوی کارشناسی نقشه برداری میباشم.ایا میتوانم بعد از اتمام تحصیلات در ازمون نظام مهندسی نقشه برداری شرکت کنم؟(۵ سال سابقه نقشه برداری دارم)

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با مدارک تحصیلی دانشگاه های مورد قبول وزرات علوم و تحقیقات میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام بنده کارمند اموزش و پرورش هستم و تعهد خدمتی ام و هنوز کارت پایان خدمت ندارم و گرو اموزش و پرورش هست . خواستم بدونم با گرفتن گواهی از اپ میشه در ازمون نظام مهندسی شرکت کرد؟ و در صورت قبولی در ازمون مشکلی برام پیش نمیاد؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حتما از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر من کاردانی مدیریت کسب کار و کارشناسی ناپوسته معماری طراحی محیط داخلی دارم میتونم برای ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر ، مطابق با مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن گرایش کاردانی ، امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی وجود ندارد.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. همانظور که داخل متن گفته شد سنوات ارشد دوساله هست. یعنی از زمان فارغ التحصیلی تا روز آزمون باید دو سال شما کامل شده باشد.

  • سلام من کاردانی مکانیک خودرو دارم و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران ..برای هم ارزی مدرک کاردانیم به یکی از رشته های هفتگانه پایه آزمون چکار باید بکنم..؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. شما میتوانید ارشد سازه یا زلزله بگیرید که در این صورت میتوانید هم نظارت و اجرا شرکت کنید. حالت بعدی هم میتوانید مجددا کارشناسی پیوسته بگیرید.

  • سلام وقت بخیر
    من مدرک کاردانی نقشه کشی معماری دارم و الان دارم کارشناسی حرفه ای معماری طراحی محیط داخلی علمی کاربردی میخونم بعدش میتونم توی ازمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟؟؟

  • سلام من کاردانی ماشین ابزار و کارشناسی نا پیوسته مهندسی فناوری مکانیک گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی دارم ایا امکان شرکت در ازمون نظام مهندسی را دارا می باشم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. به دلیل اینکه به مدرک کاردانی شما پروانه تعلق نمیگیرد متاسفانه با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون شرکت کنید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به طور کلی درآزمون نظام مهندسی شرط سنی وجود ندارد، و در صورتی که تا روز آزمون، حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسیتون سپری شده باشد، قبولی شما معتبر خواهد بود.

  • سلام و وقت بخیر
    یک سوال داشتم این بود که من الان مدرک کاردانی پیوسته عمران دارم و دارم برای کارشناسی ناپیوسته عمران عمران میخونم ایا میتونم امتحان نظام مهندسی بدم؟

  • سلام ممنونم بابت راهنمايي خوبتون
    من كارداني مديريت دارم كارشناسي ناپيوسته عمران اجرايي و كارشناسي ارشد زلزله دارم
    ميخواستم بدونم هر سه صلاحيت پروانه ميتونم بگيرم يا خير .
    باتشكر

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما مدیریت هست و کارشناسی عمران اجرایی، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانید بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد زلزله در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت نمایید. توصیه میشود برای کسب اطلاع بیشتر حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام . من مدرک کارشناسی مکانیک در طراحی جامدات رو دارم کدوم یک از گرایش های طراحی نظارت و اجرا رو میتونم آزمون بدم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در حال حاضر بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل مرتبط بودن رشته مکانیک (گرایش جامدات)، تنها امکان اخذ پروانه نظارت برای شما وجود دارد

  • ایا شرایط سنی هم برای ثبت نام ازمون مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال ملاک هست؟من الان ۴۷ سالمه و ۱۰ سال پیش مهندسی عمران گرفتم

  • سلام . من مدرک کارشناسی ناپیوسته معماری دارم و الانم کارشناسی ارشد عمران.سازه میخونم . آیا میتوان پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد عمران در آزمون نظام مهندسی در رشته عمران .سازه با مدرک ارشد شرکت کرد ؟ یا اینکه حتما باید مدرک کارشناسی (عمران) داشته باشم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، لطفا رشته و گرایش دقیق کاردانی، کارشناسی و ارشد رو بفرمایید تا بتوانیم راهنمایی کنیم

  • شهرام بهادیوند می‌گوید:

    سلام
    بنده کاردانی عمران در سال ۶۷ دارم
    کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی نقشه برداری در سال ۹۷اخذ نمودم در آزمون نظام رشته نقشه برداری جهت اخذ پروانه مجاز می‌باشم یا خیر ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشترمیتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. احتمالا شاید بتوانید شرکت نمایید.

  • سلام
    وقت بخیر
    من ارشد سازه دارم و یک سال از فارغ التحصیلی ام می گذرد ولی کارشناسی عمران را سال ۹۷ اخذ کردم
    آیا شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارم؟
    ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، اگر کارشناسی پیوسته عمران – عمران دارید، میتوانید با همان مدرک کارشناسی در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام من کاردانی ناپیوسته صنایع فلزی و کارشناسی ناپیوسته عمران تکنولوژی ساختمان دارم که نامرتبط هستن حال با اینکه صنایع فلزی و جوشکاری از رشته های فنی هست ایا میتونم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم .

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما مرتبط نیست با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سید رضا موسوی می‌گوید:

    سلام کارشناسی مهندسی فناوری عمران_ساختمان سازی ناپیوسته از دانشگاه علمی کاربردی میتونیم واسه نظام مهندسی امتحان بدیم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بله میتوانید در آزمون نظام مهندسی صلاحیت نظارت و اجرا بدون محدودیت و محاسبات حداکثر تا پایه دو شرکت کنید.

  • سلام .من کاردانی itدارم وکارشناسی عمران اجرایی.فوق لیسانس هم عمران راه و ترابری دارم و الان هم دانشجوی دکتری عمران راه و ترابری هستم آیا میتونم نظام ترافیک شرکت کنم؟ممنون

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا با مدرک دکترا بتوانید آزمون ترافیک شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه نمایید.

  • مهرداد رشیدی می‌گوید:

    سلام خسته نباشین
    من کاردانی کشاورزی دارم
    کارشناسی عمران اجرای
    برای شرکت در نظام باید ارشد سازه بخونم یا نه از دوباره کارشناسی پیوسته عمران بخونم درس‌هایی که پاس کردم تطبیق بدم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با مدرک ارشد سازه یا کارشناسی پیوسته عمران پس از گذشت سنوات میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سیدمنصور می‌گوید:

    سلام خسته نباشید فوق دیپلم معماری و لیسانس مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی دارم من میتونم برای آزمون نظارت و اجرا معماری اقدام کنم؟

  • مهرنوش عبدالهی می‌گوید:

    من کاردانی مکانیک خودرو وکارشناسی تکنولوزی عمران وارشد عمران سازه دارم
    می تونم در امتحان نطام مهندسی شرکت کنم

  • سلام
    من کاردانی کشاورزی دارم و کارشناسی ناپیوسته معماری داخلی، الان هم دانشجوی ارشد معماری اسلامی هستم
    آیا با داشتن سنوات میتونم در آزمون نظام مهندسی ساختمان شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . از بین سه مدارک تحصیلی شما فقط مدرک کارشناسی شما مربوط به ساختمان است اما با توجه به اینکه مدرک کاردانی و ارشد شما جز رشته های مورد قبول برای آزمون نیست . پس با مدرک کارشناسی هم متاسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام من کاردانی غیرمرتبط از رشته های هفتگانه دارم وکارشناسی مهندسی نقشه برداری و کارشناسی ارشد مهندسی عمران سازه دارم ایا میتونم پروانه اشتغال به کار دریافت نمایم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا نظارت و اجرای عمران بتوانید شرکت کنید. اما جهت اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه کنید.

  • سلام بنده کاردانی مکانیک -خودرو و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران دارم آیا میتونم در آزمون شرکت کنم ممنونم

  • کیوان رضاییان می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    بنده مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک دارم و الان دو سال از فارغ التحصیلیم میگذره.کارت پایان خدمت هم دارم. آیا میتونم توی آزمون آخر سال شرکت کنم و پروانه بگیرم؟
    اگر نه، بطور کلی اجازه شرکت توی آزمون امسال رو دارم یا باید صبر کنم سه سال بگذره از مدرکم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. خیر طبق مصوبات شرایط شرکت در آزمون نقشه برداری را ندارید. اما برای آزمون معماری میتوانید شرکت کنید.

  • رامین مصطفی نژاد می‌گوید:

    سلام من دیپلم ساختمان و کاردانی عمران کار های عمومی ساختمان در سال ۹۵ فارغ التحصیل شدم میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

  • سلام وقت شما بخیر
    آیا کسی که کاردانی ناپیوسته معماری از دانشگاه غیر انتفاعی و کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد رو داره میتونه آزمون نظام شرکت کنه ؟

  • درود بر شما ،کسی که پروانه برق را دارد ، با داشتن کارشناسی عمران ،می تونه پروانه عمران را اخذ کنه؟ داشتن همزمان دو تا پروانه در دو رشته مختلف امکان داره؟(برق و عمران)

  • سلام، من لیسانسم کشاورزی آب بوده ولی ارشد و دکترای عمران آب رو گرفتم. در حال حاضر مجدد دانشجوی لیسانس عمرانم و این ترم لیسانس عمرانم رو هم میگیرم. چون دکترای عمران دارم میتونم سال بعد برای شرکت در آزمون نظام شرکت کنم یا باید سه سال بمونم؟

  • سید جواد موسویان راد می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    سوال من این است آیا با مدرک کارشناسی مکانیک خودرو امکان ثبت نام برای آزمون نظام مهندسی هست؟؟

  • سلام وقت بخیر من کاردانی شهرسازی خوندم و کارشناسی مهندسی اجرایی عمران دارم بعد از پر شدن سنوات میتونم آزمون نظام مهندسی (نظارت و اجرا)شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ،احتمالا بتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید، برای اطلاع بشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام
    من کاردانی کشاورزی دارم، کارشناسی ناپیوسته معماری داخلی و ارشد معماری اسلامی
    آیا میتونم آزمون طراحی معماری شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، براساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، امکان اخذ پروانه وجود ندارد، برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • علی داودی می‌گوید:

    سلام و عرض خسته نباشید
    سوال من این است که ، آیا کسی که مدرک کارشناسی عمران دارد و استخدامی مشاغل نظامی شده (مثل سپاه و یا ارتش)، میتواند در آزمون نظام مهندسی شرکت و پروانه نظام مهندسی کسب کند؟
    با تشکر

  • اسماعیلی می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر، من کارشناسی پیوسته نقشه برداری و ارشد عمران سازه دارم. میتونم در ازمون نظارت عمران شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها ، شما میتوانید در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی نیز مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا دقیق تر شما را راهنمایی نمایند.

  • سلام من کارشناسی شهرسازی دارم و در حال حاضر کارشناسی ناپیوسته عمران نیز دریافت کرده ام و مدرک ارشد مهندسی عمران سازه نیز دارم میتوانم بعد چند سال آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟

  • سلام
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ناپیوسته
    رشته مهندسی شیمی با گرایش مهندسی محیط زیست هستم. در آزمون می توانم شرکت کنم.
    لیسانسم هم مهندسی شیمی گرایش صنایع نفت بوده و اکنون در مقطع دکترای رشته آب و فاضلاب مشغول تحصیل هستم.

  • سلام وقت بخیر ببخشید من لیسانس مهندسی تکنولوژی نقشه برداری به صورت ناپیوسته دارم که هم رشته کاردانیم و هم کارشناسیم نقشه برداری بوده آیا میتوانم در آزمون شرکت کنم؟
    و همچنین منظور از سه سال سابقه کار حرفه ای چیست؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بله میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.
      سوال دوم: برای ثبت نام آزمون نظام مهندس نیاز است که از زمان فارغ التحصیلی تا روز آزمون سه سال از مدرک کارشناسی گذشته باشد. در صورتیکه مدرک کاردانی داشته باشید به ازای هر پنج سال یکسال در نظر گرفته میشود.

  • سلام و قت بخیر
    من کاردانی معماری خوندم و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی معماری دارم. آیا میتونم آزمون طراحی نظام مهندسی بدم؟

  • سلام وقت شما بخیر
    من کاردانی مهندسی مواد و کارشناسی ناپیوسته معماری دارم با رشته مدیریت پروژه و ساخت در ارشد میتوانم در آزمون شرکت کنم ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. باتوجه به اینکه مدرک کاردانی و ارشد شما مرتبط با ساختمان نیست متاسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر بنده کارشناسی عمران دارم و دارای کارت پایان خدمت هستم و از مدرک کارشناسی سه سال می گذرد و شرایط شرکت در آزمون نظام را دارم ، اما حالا برای کارشناسی ارشد در گرایش علوم کامپیوتر رشته اینترنت اشیا میخونم ، خواستم بپرسم بنده میتونم در آزمون های نظام مهندسی باتوجه به این که مدرک کارشناسی ارشد (ناپیوسته) اخذ میکنم شرکت کنم!؟ یعنی کارشناسی عمران داشته باشم و کارشناسی ارشد اینترت اشیا که (رشته متفاوتی نسبت به دوران کارشناسی بنده است)؟ آیا نظام مهندسی اجازه شرکت بنده در آزمون ها را میدهد یا نه ؟. ممنونم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. ثبت نام شما با مدرک کارشناسی انجام میشود. رشته متقاوت ارشد زمانیکه با مدرک کارشناسی ثبت نام کنید مشکلی ایجاد نمیشود.

  • اگر من فارغ التحصیل خرداد سال ۴۰۱ باشم و مهر ۴۰۲ مشغول به تحصیل در مقطع ارشد شوم میتوانم از تاریخ خرداد سال ۴۰۴ ب بعد . همزمان ک مشغول به تحصیل در مقطع ارشد هستم ازمون نظام مهندسی هم شرکت کنم

  • با سلام. من لیسانس مکانیک در سال۸۷ گرفتم و در سال۹۴ ارشد عمران سازه. برای اینکه بتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ لیسانس عمران گرفتم. من چ سالی میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ ممنون.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با توجه به اینکه مدرک کارشناسی شما با کاردانی یکسان نیست سنوات کاردانی برای شما در نظر گرفته نمیشود. همچنین مقاطع تحصیلی باید به صورت پیوسته باشد. یعنی باید اول مدرک کارشناسی عمران گرفته باشید و سپس مدرک ارشد عمران تا بتوانید با مدرک ارشد شرکت کنید. در حال حاضر فقط با مدرک لیسانس عمران پس از گذشت سنوات سه ساله میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • با سلام، مدرک کاردانی معماریم رو سال ۸۱ گرفتم و سال ۸۶ برا نظام کاردانی ازمون دادم و قبول شدم و الان پایه ۲ نظام کاردانی نظارت و اجرا دارم، امسال هم مدرک کارشناسی ناپیوسته معماری گرفتم و فارغ التحصیل شدم، الان با توجه به سنواتم سال اینده میتونم برا ازمون نظام شرکت کنم یا خیر؟ و اینکه برا طراحی و نظارت و اجرا میتونم یا خیر؟ و تا چه پایه ای مجاز هستم به ارتقا،؟ ممنون از شما

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . حداکثر دو سال سنوات برای شما محاسبه میشود. با توجه به سنوات اگر تا روز آزمون سه سال سنوات کامل شده باشد میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. در مورد سوال دوم هم اگر گرایش مدارک تحصیلی شما معماری معماری باشد هر سه صلاحیت بدون محدودیت میتوانید شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر ، من میخوام معماری بخونم ولی چون تجربی ام باید از رشته های بدون کنکور انتخاب کنم ، که تو این رشته ها یه کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه ای معماری هست یکیم کاردانی پیوسته معماری هست .
    الان من کدوم یک از این ۲ رشته رو انتخاب کنم میتونم تو آزمون شرکت کنم و پروانه بگیرم ؟
    اگه کاردانی معماری رو ادامه بدم به کارشناسی چی ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته مهندسی حرفه ای معماری جز رشته جدول کمیسیون هم ارزی نیست اما بهتر است از اداره راه و شهرسازی جویاشوید. رشته کاردانی در صورتیکه کارشناسی شما هم معماری باشد میتوانید هر سه صلاحیت نظارت اجرا و طراحی شرکت کنید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه رشته کارشناسی شما جز رشته های ساختمانی نیست احتمالا نتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. برای اطمینان بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجه کنید.

  • با سلام و وقت بخیر
    از دیپلم ریاضی (سوم دبیرستان) بدون ازمون رفتم مقطع کاردانی پیوسته معماری و تا فارغ التحصیلی کامل ادامه میدم . ایا بعد از فارغ التحصیلی میتونم هر سه نظارت اجرا و طراحی رو شرکت کنم؟ و اینکه پروانه اشتغال به کار میتونم بگیرم؟

  • با سلام، من کاردانی معادل برق و کارشناسی عمران-ساختمان سازی از علمی کاربردی دارم. آزمون هم شرکت کردم اجرا قبول شدم، میتونم پروانه بگیرم ؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام وقتتون بخیر.من تابستان۱۴۰۱ درسم تموم شد،کارشنایی رشته عمران خوندم،اما الان اقدام به گرفتن مدرک کارشناسیم کردم یعنی تسویه حساب کردم،زمان فارغ التحصیلیم یکسال عقب میفته؟و زمان ازمون نظام مهندسیم؟؟

  • با سلام
    بنده کاردانی رشته برق الکترونیک دارم، اگر کارشناسی ناپیوسته عمران را بخونم و مدرک کارشناسی مهندسی عمران بگیرم از دانشگاه علمی کاربردی ، آیا میتوانم برای گرایش عمران در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم !!:؟
    با تشکر

  • سلام وقت بخیر
    در بعضی از دانشگاه ها مثل سوره هم معماری تدریس میشه هم معماری داخلی
    سوالم این هست که اگه معماری داخلی برم بعد از اتمام درس میتوتم ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ به من مهر کامل تعلق میگیره؟ شنیده بودم که این رشته در سازمان معتبر نیست و باید برای داشتن مهر و شماره نظام حتما باید معماری خونده باشم و برای رفتن به معماری داخلی باید ارشد معماری برم ممنون میشم راهنمایی کنید میخوام سریع انتخاب رشته کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام در صورتیکه مدرک معماری داخلی بگیرید با مدرک کارشناسی میتوانید صلاحیت نظارت و اجرا معماری شرکت کنید. اما با مدرک کارشناسی پیوسته معماری میتوانید در هر سه صلاحیت نظارت طراحی و اجرا شرکت کنید. (همه توضیحات مشروط به آن است که کارشناسی پیوسته باشد)

  • سلام
    وقت بخیر
    من کاردانی حسابداری و کارشناسی ناپیوسته حسابداری دارم
    در حال حاضر دارم رشته کارشناسی ناپیوسته عمران رو میخونم که تو مدرک کارشناسی نوشته میشه مهندسی اجرایی عمران !
    ایا از نظر نظام مهندسی قابل قبول هست ؟ و برای نظارت و اجرا مشکلی نیست ؟!

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما حسابداری و کارشناسی ناپیوسته عمران دارید متاسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. باید کارشناسی پیوسته عمران داشته باشید یا ارشد عمران گرایش سازه یا زلزله بگیرید تا بتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر، منظور از سابقه کار حرفه ای چی هستش؟ مثلا اگر ۳ سال برای مهندسی که پروانه نظام مهندسی نقشه برداری داشته، کار کرده باشیم بدون اینکه بیمه بوده باشیم هم حساب میشه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام برای دریافت پروانه نظام مهندسی لازم است سوابق کاری شما به امضای دو نفر از افرادی که پایه یک همان استان هستند درآمده باشد و نیاز به بیمه نیست.

  • سلام خسته نباشید.من مدرک کاردانی کامپیوتر دارم،و کارشناسی ناپیوسته معماری اگه ارشد معماری بخونم میتونم تو نظام شرکت کنم یا بیهودس خوندنم ممنون از راهنماییتون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا شاید بتوانید بعد از اخذ مدرک ارشد معماری در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید

  • سلام خسته نباشید من کاردانی پیوسته نقشه کشی معماری هستم ، الان میخوام کارشناسی عمران بخونم ، راهنمایی ای که میخوام اینه : آیا بعد از پایان کارشناسی برای ازمون نظام مهندسی و پروانه اشتغال بکار بخاطر کاردانی معناری و کاشناسی عمران مشکل پیش میاد ؟ دانشگاه بهم گفته مهندسی حرفه ای معماری انتخاب کنم ( من بخاطر مسافتم دانشگاهی که تو شهرمه فقط اجرایی عمران داره اصلا معماری نداره ) میشه منو راهنمایی کنید که الکی دوسال وقتو شهریم هدر نره اگر بعد از کارشناسی نمیتونم موفق شم حداقل دوریه راهو بجون بخرم ، 😢خیلی ممنون از سایتتون و راهنماییا

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به طور کلی امکان داره که بتوانید با مدرک کارشناسی عمران در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید، البته در صورتی که کارشناسی عمران بخونید میتوانید در آزمون نظام مهندسی عمران نظارت و اجرا شرکت کنید. و البته گرایش هم مهم هست و باید گرایشتون مرتبط یا اصلی باشد. برای اطلاع بیشتر میتوانید با همکاران ما در بخش مشاوره تماس بگیرین.

  • هادی نجف پور می‌گوید:

    سلام
    بنده کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران تموم کردم که صلاحیت محسابات نمیدن. خاستم بپرسم ارشدعمران کدوم گرایش هاش بخونم صلاحیت محاسبات میدن مثلا مدیریت ساخت بخونم میدن ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش کاردانی را هم بفرمایید. در صورتی که کاردانی هم مرتبط باشد، میتوانید با اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه یا زلزله در آزمون محاسبات شرکت کنید.

  • سلام. با مدرک معادل مهندسی عمران در چه صلاحیت هایی میشه شرکت کرد؟ و چند سال باید از تاریخ اخذ مدرک معادل گذشته باشه درصورت امکان شرکت در آزمون های نظام مهندسی با مدرک معادل؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش دقیق کاردانی و کارشناسی رو بفرمایید تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی تون کنیم، منظورتون از مدرک معادل ، مدرک چه رشته ای هست؟

  • سلام.مدرک کاردانی معماری داخلی علمی کاربردی فارغ‌التحصیل ۹۵و کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری از فنی حرفه‌ای نیمه دوم ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل میشم.با این شرایط سنوات محاسبه میشه برای من؟ چه صلاحیت‌هایی میتونم پروانه بگیرم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون لازم است تا روز آزمون، حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک لیسانس گذشته باشد ، که البته با داشتن سنوات کاردانی احتمالا حدود یک سال براتون کم میشه و با سپری شدن حدود ۲ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون شرکت کنید. بنابراین احتمالا میتوانید در آزمون سال ۱۴۰۴ شرکت کنید. و بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها میتوانید در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر
    من کارشناسی پیوسته مهندسی برق(الکترونیک) دارم
    و همچنین کارشناسی ناپیوسته عمران(ساختمان سازی) دارم طبق بخشنامه کمیسیون هم ارزی در آزمون عمران تو چه صلاحیتها و تا چه پایه ای میشه گرفت؟

  • سلام.آیا مهندس مکانیک بدون گرایش جزء رشته های اصلی حساب میشه؟ من سال ۹۲ مدرک کارشناسی از دانشگاه دولتی گرفتم رو مدرکم گرایش ننوشته

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله اگر در مدرکتون گرایش ذکر نشده و کارشناسی پیوسته هم بودین میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام
    با کادانی مکانیک ماشین ابزارو کارشناسی ناپیوسته عمران ساختمان سازی میتوان درچه بخشی آزمون نظام شرکت کرد!!؟؟تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی وجود ندارد. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام وقتتون بخیر ،
    من دارای مدرک کاردانی عمران– کارهای عمومی ساختمان و کارشناسی ناپیوسته مهندسی عمران – عمران از دانشگاه آزاد و کارشناسی عمران – خاک و پی از دانشگاه دولتی هستم ، میخواستم بدونم علاوه بر نظارت و اجرا آیا امکان شرکت در آزمون محاسبات و اخذ صلاحیت محاسب را دارم یا خیر؟ ضمنا تمامی دروس اصلی مهندسی عمران -عمران را در کارشناسی ناپیوسته سپری کرده ام (بجز درس بارگذاری که جز دروس اختیاری بوده است)

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه مدرک کاردانی و کارشناسی شما جز رشته های اصلی است میتوانید با مدرک کارشناسی هر سه صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات شرکت کنید.

  • سلام
    من مهندسی هوافضا دارم که با مهندسی مکانیک زیاد تفاوتی ندارد و تقریبا تمامی دروس مکانیک را گذرانده ایم ، با این حساب من میتونم در آزمون شرکت کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته هوا فضا جز رشته های ساختمانی نیست. اما با توجه به اینکه تمامی درسهای مصوب را گذرانده اید باید با به همراه داشتن مدارک تحصیلی به اداره راه و شهر سازی مراجعه کنید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر. برای فعال کردن پروانه اشتغال نیاز به بارگذاری مدرک کارشناسی ارشد هم هست؟ چون من فارغ التحصیل شدم و مدرک ارشدم هنوز آماده نیست. در زمان ثبت نام هم فقط مشخصات کارشناسیمو وارد کرده بودم ولی نام دانشگاه برای ارشد رو وارد کرده بودم الان نگرانم مشکلی پیش بیاد

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. ثبت نام شما با مدرک کارشناسی انجام شده پس مدرک کارشناسی باید ثبت بشه. مدرک ارشد رو میتوانید زمان ارتقا پایه ارائه بدید.

  • سلام. حدود صلاحیت مهندس شهرساز کمی گنگ هست. مثلا کسی که صلاحیت نظارن شهرسازی داشته باشد چه کاری می تواند انجام دهد؟ و حق الزحمه ایشان چگونه محاسبه می شود؟ حق الزحمه هایی که منشتر می شوند به ۴ گروه معماری عمران مکانیک و برق تقسیم شده اند و خبری از شهرساز نیست. اگر اطلاعی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته شهرسازی فاقد صلاحیت است . به پذیرفته شدگان آزمون نظام مهندسی شهرسازی کد اصلی و مرتبط تعلق میگیرد. در مورد سوال دومتون مربوط به حق الزحمه اطلاعی نداریم از اداره راه و شهرسازی جویا شوید.

  • سلام
    من کاردانی عمران گرایش کارهای عمومی ساختمان دارم
    و کارشناسی ناپیوسته شهرسازی
    ایا میتونم در ازمون نظام مهندسی شهر سازی شرکت کنم؟

  • سلام و درود
    کاردانی الکتروتکنیک -(برق صنعتی) و کارشناسی ناپیوسته برق ابزار دقیق کنترل (از دانشگاه علمی کاربردی)میباشم،ایا میتونم هم طراحی و هم نظارت را شرکت کنم،
    با سپاس فراوان از شما

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات هم ارزی رشته ها، شما میتوانید در آزمون نظارت برق شرکت کنید . برای اطلاع بیشتر هم میتوان به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمود.

  • سلام،من مدرک کاردانی پیوسته نقشه کشی معماری_معماری دارم،کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری دارم،،میتونم واسه هر سه صلاحیت اقدام کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با مدرک کارشناسی عملی کاربردی معماری میتوانید حدود صلاحیت طراحی حداکثر تا پایه ۲ و نظارت و اجرا بدون محدودیت شرکت کنید.

  • سلام وقت بغیر بنده باکارشناسی ناپیوسته اجرایی عمران کاردانی کار های عمومی ساختمان ،کاردانی سال۹۰ کارشناسی در حال تحصیل بعد چند سال میتونم درازمون‌ شرکت‌کنم نظارت واجرا

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون لازم است حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک لیسانس سپری شده باشد. با توجه به اینکه کاردانی رو سال ۹۰ اخذ کردین ، احتمالا دو سال از سنوات لازم کم میشود و میتوانید ۱ سال پس از اخذ مدرک کارشناسی در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید.

  • سلام من شهریور ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم اولین ازمونی که میتونم شرکت کنم سال ۱۴۰۴ عه؟ ایا قبلش اصلا امکان شرکت در ازمون رو دارم ک برم سرجلسه؟ یا صرفا اگر قبول بشم باطل میشه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام حتما باید تا پایان آزمون سنوات مدرک تحصیلی شما طی کرده باشید. در صورتیکه سنوات لازم نداشته باشید در صورت قبولی هم مورد پذیرش نیست.

  • نینا محمدی می‌گوید:

    سلام
    وقت شما بخیر
    مدرک کاردانی و کارشناسی من معماری ست. و ارشد طراحی شهری دارم. میتونم آزمون شهرسازی شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام با توجه به کمیسیون هم ارزی : دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته شهرسازی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی با گرایش طراحی شهری فقط با مدرک کارشناسی در زمینه رشته معماری یا شهرسازی امکان پذیر می‌باشد. میتوانید در آزمون شهرسازی شرکت کنید.

  • سلام یه سوال دیگه هم دارم ، اصلا با کاردانی پیوسته نقشه کشی معماری ، بدون اینکه دیگه ادامه بدیم میشه پروانه اشتغال به کار گرفت ؟ بدون کارشناسی اصلا میشه تو ازمونی شکرت کرد ؟ ممنون میشم اگر اینم بفرمایید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، رده سنی خاصی مشخص الزام نشده است. اما لازم است تا روز آزمون، حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی سپری شده باشد تا بتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.

  • سلام، من کارادانی پیوسته نقشه کشی معماری_معماری دارم و کارشناسی ناپیوسته معماری،
    ایا میتونم برای سه‌ صلاحیت رشته معماری توی ازمون نظام‌مهندسی شرکت کنم؟

  • سیلام. در جایی دیدم که سرکار خانم صالحی به فردی که سوال کرده بود آیا کسی که کارمند اداره راه هست میتواند پروانه بگیرد … گفتند که میشود . در تکمیل این جواب عرض کنم که رای اخذ پروانه میشود اقدام کرد ولی تا زمانی که شخصی کارمند در ارگانی که مرتبط با پروانه باشد مثلا اداره راه یا شهرداری منطقه خود یا نظام مهندسی نمیتواند در محدوده کاری خود از پروانه استفاده کند و تعارض منافع ایجاد میشود.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      با سلام و وقت بخیر، قطعا افرادی که در ارگان هایی مثل شهرداری، اداره راه و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی و سازمان ها و ادارات مربوطه … مشغول به کار هستند از این ضابطه آگاه هستند و حتی در زمان استخدام متعهد میشوند که نمیتوانند پروانه اخذ کنند و اگر پروانه هم داشته باشند باطل میشود، اما در سایر ادارات تا به الان محدودیتی نبوده و بسیاری از کارمندان پروانه نظام مهندسی را دریافت و در حال فعالیت هستند. و البته احتمال دارد که در آینده این محدودیت بیشتر شود و شامل کارمندان در سایر ادارات نیز شود… اما فعلا این قانون برای سایر کارمندان دولتی تصویب نشده است. و برای اطلاع بیشتر میتوانید از ارگان، اداره یا سازمان مربوطه پیگیری نمایید تا دقیق تر راهنمایی نمایند.

  • سلام وقتتون بخیر. چرا از هزینه ی ثبتنام تو فایل راهنما بحثی نشده؟ الان بخواییم برای طراحی و نظارت برق ثبتنام کنیم هزینه هاش متفاوته؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای ثبت نام هرصلاحیت آزمون باید هزینه جدا پرداخت کنید و هزینه ثبت نام به طور کلی برای هر آزمون ۱۹۵۰۰۰ تومان است. جهت اطلاع از مراحل ثبت نام میتوانید به این لینک رجوع کنید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیر مرتبط بودن رشته کارشناسی، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی وجود ندارد. اما احتمالا شاید بتوانید بعد از اخذ مدرک ارشد سازه یا زلزله، در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. توصیه میشود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه تا دقیق تر شما را راهنمایی نمایند.

  • علی اکبر افتاده می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر ، من کاردانی ساختمان – کارهای عمومی ساختمان و لیسانس ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران و فوق لیسانس عمران – سازه دارم ، میخواستم بدونم علاوه بر نظارت و اجرا میتونم محاسبات هم بگیرم؟

  • سلام من کاردانی مدرکم معماری_معماری بود سال۹۱و کارشناسی ناپیوسته مدرکم معماری_مرمت و بازسازی بافت فرسوده بوده سال ۹۴ هم فارغ‌التحصیل شدم کارشناسی رو میتونم نظام مهندسی شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، به احتمال خیلی زیاد شما با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من لیسانس کشاورزی دارم و فوق لیسانس عمران ۸ سال پیش گرفتم. و به تازگی لیسانس عمران هم گرفتم. با توجه به اینکه از مدرک ارشد عمرانم زمان زیادی گذشته آیا میتوانم در سه ازمون نظارت و اجرا و محاسبات شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      با توجه به اینکه رشته کارشناسی کشاورزی غیرمرتبط با ساختمان هست و نیز با توجه به اینکه مدرک ارشد رو قبل از کارشناسی جدیدتون اخذ کردین، از سنوات مدرک ارشد نمیتوانید استفاده کنید. و در حال حاضر امکان شرکت در آزمون را ندارید. و لازم است حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی عمران (مدرک جدید) سپری شده باشد تا بتوانید در ازمون نظام مهندسی شرکت کنید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که گرایش کاردانی و کاشناسی اصلی باشد، یعنی گرایش کاردانی (معماری – معماری و یا معماری – نقشه کشی معماری) باشد و گرایش کارشناسی هم معماری – معماری باشد، شما میتوانید بدون محدودیت در هر سه صلاحیت نظارت ، اجرا و طراحی شرکت و پروانه اخذ نمایید.

  • ساسان ویسی می‌گوید:

    سلام من کردانی فنی عمران ساختمانهای بتونی وکارشناسی مهندسی اجرایی عمران را دارم واززمان اخذ مدرکمم سه سال میگذره ولی بیمه نبودم می توانم درصلاحیت نظارت واجرا شرکت کنم محل اخذ مدرکمم کرمانشاه بوده می توانم کرج امتحان دهم وجزنظام مهندسی کرج شوم ممنونم جوابمو بدین

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به احتمال زیاد محدودیتی بابت اخذ پروانه نظارت و اجرا عمران ندارید و میتوانید درآزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید و پروانه اشتغال به کار را اخذ کنید.
      در مورد محل آزمون هم مشکلی نیست، میتوانید در حوزه کرج شرکت کنید، فقط اینکه جهت عضویت و صدور پروانه در نظام مهندسی استان البرز باید مدارک لازم (مثل اجاره نامه یا سند ملکی ) مبنی بر داشتن حداقل ۶ ماه سکونت در استان مورد تقاضا (استان البرز یا هر استانی غیر از استان بومی خود) را ارائه نمایید. (این مدارک را میتوانید پس از قبولی در آزمون نیز ارائه دهید)

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما فقط با مدرک کارشناسی شهرسازی امکان اخذ پروانه شهرسازی را دارید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید. و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • ابوالفضل می‌گوید:

    سلام ، من از مدرک کارشناسی ام (عمران) ۳ سال میگذره و هم اکنون عمران سازه در مقطع ارشد میخونم ، میتوانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

  • بهزاد عالمی می‌گوید:

    سلام من کاردانی مکانیک خودرو خوندم اما کارشناسی ناپیوسته مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی خوندم آیا صلاحیت شرکت در آزمون رو دارم؟

  • وقت بخیر. برای صلاحیت ترافیک اگه مدرک کارشناسی مهندسی صنایع باشه و کارشناسی ارشد عمران گرایش راه و ترابری، امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی ترافیک هست؟

  • سلام خسته نباشید من رشته کارشناسی‌ شیمی خوندم اما ارشد رو عمران سازه خوندم آیا میتونم در آزمون شرکت کنم و اینکه اگه میتونم چه مدت باید از گرفتن مدرکم گذشته باشه؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بر اساس کمیسیون هم ارزی اگر با مدرک کارشناسی شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را نداشته باشید با مدرک ارشد هم متاسفانه نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • سلام. وقت بخیر
    من ۹۸/۰۶/۳۱ در رشته شهرسازی مقطع کارشناسی پیوسته فارغ التحصیل شدم . میخواستم بدونم میتونم در آزمون شهریور ماه ۱۴۰۲ شرکت کنم؟

  • سلام وقت بخیر.
    من مدرک کارشناسی رشته علوم مهندسی (تو این رشته همه واحد‌های اجباری مکانیک گرایش سیالات و اکثر واحد‌های مکانیک جامدات رو پاس کردم) و کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انرژی دارم. میخواستم بدونم شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی رو دارم؟ آیا راهی برای شرکت در آزمون وجود داره؟ ممنونم از راهنماییتون.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، توصیه میشود برای اطلاع دقیق‌تر در این خصوص حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نموده و مدارک تحصیلی خود را ارائه نمایید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارین . موفق باشید.

  • باعرض سلام و احترام
    ایا کسیکه در یکی از ادارات دولتی بر فرض اداره راه و شهرسازی کارمند باشد ایا میتواند مهر داشته باشد و از ان استفاده بنماید؟!

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در حال حاضر محدودیتی در قانون برای افراد کارمند در نظر گرفته نشده است و بنابراین فعلا میتوان در صورت شاغل بودن در ادارات دولتی اقدام به اخذ پروانه نظام مهندسی نمود.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر در مرحله آزمون الزامی به عضویت در نظام مهندسی نمی‌باشد. و پس از قبولی در ازمون هم میتوانید در سازمان نظام مهندسی عضو شوید.

  • مهندس مهران انظاری می‌گوید:

    باسلام عرض ادب
    بنده در سال ۹۲ دانشگاه دولتی دوره کاردانی را به اتمام رساندم(ناپیوسته)
    ودر سال ۱۴۰۱تیرماه مدرک لیسانس گرفتم در دانشگاه آزادبه اتمام رساندم
    *بنده در خصوص نظام مهندسی طراحی/اجرا/نظارت کدامیک میتوانم شرکت کنم!!!!
    *بعد تاریخ های که در بالا ذکر شده جهت فارغ التحصیلی بعدچندسال می توانم اقدام کنم در نظام مهندسی!!!!!

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. رشته و گرایش مدرکتون رو بفرمایید واینکه از سنوات مدرک کارشناسی سه سال است. بنا بر توضیحات دفتر مقررات اگر عنوان رشته کاردانی و کارشناسی یکی باشد سنوات کاردانی هم حساب میشود.

  • سلام ببخشید بنده کاردانی پیوسته نقشه کشی معماری وکارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران عمران ودانشجوی ارشد ترم اخر مهندسی سازه چه صلاحیت های میتونم شرکت کنم با کارشناسی تکنولوژی بعد اگه ارشد سازه بگیرم چه تغییراتی در گرفتن صلاحیت لحاظ میشود ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما با مدرک کارشناسی تکنولوژی عمران میتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت نمایید. و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه میتوانید در آزمون محاسبات هم شرکت نمایید.

  • سلام وقت بخیر من در کاردانی رشته کاردان فنی عمران نقشه برداری ژئودزی بودم و کارشناسی هم رشته مهندسی تکنولوژی نقشه برداری ایا میتونم تو ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها (مطابق با بند زیر): احتمالا بتوانید در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری شرکت نمایید. و پروانه اشتغال به کار مرتبط با نقشه برداری اخذ کنید.
      – به فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی و تکنولوژی نقشه برداری با کاردانی نقشه برداری با توجه به کامل بودن لیست دروس مصوب کمیسیون هم ارزی رشته‌ها برای رشته مذکور، پروانه اشتغال به کار مرتبط با نقشه‌برداری با حدود صلاحیت نظارت بر حسب سنوات و طراحی تا پایه ۲ تعلق می‌گیرد.

  • سلام .
    بنده کاردانیم پیوسته نقشه کشی معماری_معماری
    و کارشناسی ناپیوسته معماری
    و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری
    میتونم در آزمون طراحی شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به احتمال خیلی زیاد مشکلی نیست و میتوانید در آزمون طراحی شرکت نمایید. برای اطلاع بیشتر نیز میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام ببخشید بنده کاردانی پیوسته نقشه کشی معماری وکارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران عمران ودانشجوی ارشد ترم اخر مهندسی سازه چه صلاحیت های میتونم شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. و احتمالا با مدرک ارشد هم بتوانید در آزمون محاسبات شرکت نمایید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام. من کاردانی رشته ساختمان و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران -عمران دارم. میتونم تو آزمون محاسبات سازه شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . براساس کمیسیون هم ارزی شما به احتمال زیاد میتوانید پروانه نظام مهندسی در صلاحیت های نظارت و اجرا را بدون محدودیت اخذ نمایید. و احتمالا شاید بتوانید پروانه محاسبات را نیز اخذ کنید که البته در این صورت نهایتا امکان ارتقای پروانه تا پایه ۲ محاسبات برای شما وجود خواهد داشت. برای کسب اطلاع دقیق تر توصیه میشود به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، اگر گرایشتون معماری _ نقشه کشی معماری یا معماری _معماری بوده باشد میتوانید در آزمون طراحی هم شرکت کنید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من در کاردانی رشته کارهای عمومی ساختمان -نقشه برداری ژئودزی و در کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نقشه برداری خوندم ایا میتونم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام و درود من کاردانی الکترونیک عمومی خوندم و سال ۹۵کارشناسی عمران اجرایی و سال ۹۹ ارشد عمران سازه خوندم خواستم ببینم با مدرک کارشناسی میتونم در نظام مهندسی شرکت کنم؟ اگر که نه با مدرک ارشدم چی ؟و چقد از مدرک ارشدم باید بگذره یا میتونم بلافاصله بعداز ارشد شرکت کنم ؟
    ممنونم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با مدرک کارشناسی میتوانید نظارت و اجرا شرکت کنید اما سنوات کاردانی برای شما محاسبه نمیشود. با مدرک ارشد هم احتمالا میتوانید محاسبات شرکت کنید و سنوات مدرک ارشد دو سال است . برای کسب اطلاع بیشتر مدارک تحصیلی خود را به اداره راه وشهر سازی مراجعه کنید.

  • سلام وقت بخیر . فارغ التحصیلان کارشناسی معماری از دانشگاه های علمی کاربردی مجاز به شرکت در آزمون ها هستند ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله فارغ التحصیلات از دانشگاه های عملی و کاربردی هم امکان شرکت در آزمون را دارند. آنچه مهم هست رشته و گرایش کاردانی و کارشناسی هست که باید مرتبط با رشته های آزمون باشد. لطفا رشته و گرایش دقیق کاردانی و کارشناسی خود را بفرمایید تا بیشتر راهنمایی کنیم. موفق باشید.

  • سلام وقتتون بخیر من کاردانی معماری دارم و کارشناسی تکنولوژی عمران اگر در نظام مهندسی قبول شدم چه محدودیت هایی برایم وجود دارد

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها شما میتوانید فقط در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید.

  • سلام و درود من کاردانی معماری – معماری دارم و کارشناسی ناپیوسته معماری – طراحی محیط داخلی از (دانشگاه علمی کاربردی) و ارشد معماری منظر آیا با این شرایط می توانم در آمون نظام مهندسی در گروه معماری (نظارت ) شرکت کنم؟

  • سلام .من کاردانی ناپیوسته نقشه کشی معماری خوندم و بعد لیسانس معماری پیوسته بودم و مدرک کارشناسی ارشد هم گرفتم ،میتونم در آزمون نظام مهندسی طراحی شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا گرایش کارشناسی و کارشناسی ارشد رو هم بفرمایید. اگر کارشناسی و ارشد هم رشته معماری _ معماری یا به طور کلثی گرایش های اصلی معماری بوده باشید میتوانید در آزمون طراحی هم شرکت کنید.

  • شهاب احمدی می‌گوید:

    سلام
    کاردانی مکانیک خودرو و کارشناسی مهندسی مکانیک تاسیسات حرارتی برودتی دارم و دانشجوی تحصیلات تکمیلی مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی هستم
    آیا میتونم با مدرک کارشناسی در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم یا باید ارشد بگیرم بعد شرکت کنم .ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی با رشته های هفت گانه ساختمان، شما با مدرک کارشناسی امکان شرکت در آزمون را ندارید. اما به احتمال خیلی زیاد با مدرک ارشد “تبدیل انرژی” میتوانید در آزمون نظارت تاسیسات مکانیکی شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام مهندس. ممنونم میشم جواب بدید.من پروانه پایه سه نظارت برق دارم .و چند ماه دیگه ارتقا پایه ۲ میگیرم. ایا میتونم در ازمون صلاحیت اجرا شرکت کنم؟ ایا اونجایی که نوشته (شرط اخذ صلاحیت اجرا داشتن پروانه اشتغال پایه سه نظارت میباشد). منظورش موقع ثبت نام در ازمون یا هنگام گرفتن پروانه اشتغال؟ چون قبولی در ازمون سه سال اعتبار داره تا پروانه رو بگیری.

  • سلام وقت بخیر بنده سال ۹۷کارشناسی مهندسی معماری اخذ کردم، امسال هم ارشد برنامه ریزی شهری،میخوام امسال طراحی معماری آزمون نظام مهندسی بدم، میخواستم بدونم آیا دوسال دیگه برای شهرسازی رو هم میتونم آزمون بدم؟

  • سلام بنده کاردانی ناپیوسته تکنولوژی کنترل از دانشگاه علمی کاربردی وکارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری کنترل ابزار دقیق از دانشگاه علمی کاربردی دارم امسال صلاحیت نظارت برق قبول شدم راه وشهرسازی میگه به کاردانیت پروانه تعلق نمیگیره .ولی ماده تبصره هست.میخوام بدونم چی میشه دقیقا .باید چه کار کنم تا بتونم پروانه بگیرم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها به احتمال زیاد نباید مشکلی از بابت اخذ پروانه نظارت داشته باشید. طبق مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      ” به فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی کنترل و ابزار دقیق ( تکنولوژی یا علمی – کاربردی و یا … ) پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مرتبط با تأسیسات برقی ساختمان با حدود صلاحیت نظارت تعلق می گیرد.” برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید. و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام وقت بخیر سال ۹۸ کارشناسی ناپیوسته کنترل ابزار دقیق گرفتم میتونم آزمون نظارت شرکت کنم ؟
    ممنون از راهنمایی شما

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. طبق مصوبات کمیسیون هم ارزی اگر مدرک کاردانی شما جز رشته های آزمون نظام مهندسی باشد. فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی کنترل و ابزار دقیق ( تکنولوژی یا علمی – کاربردی و یا … ) پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مرتبط با تأسیسات برقی ساختمان با حدود صلاحیت نظارت تعلق می گیرد.

  • واحد فیروزی می‌گوید:

    سلام خسته نباشید.
    من سال ۹۲، کاردانی مکانیک خودرو تمام کردم، سال۹۵ کارشناسی تکنولوژی عمران_عمران گرفتم، خرداد ۱۴۰۲ هم ارشد سازه تموم کردم.
    حال می‌گویند دو سال باید از اخذ مدرک بگذرد تا در آزمون شرکت کنی.
    سوال اینجاست که من آیا میتونم شهریور ماه امسال شرکت کنم و در صورت قبولی از اعتبار سه ساله استفاده کنم و در سال سوم به گرفتن پروانه اشتغال اقدام کنم؟
    یا نه. حتما باید دو سال کامل بگذره بعد؟
    کارت پایان خدمت هم دارم.
    ممنونم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به دلیل غیرمرتبط بودن مدرک کاردانی با رشته های هفتگانه ساختمان، شما با مدرک کارشناسی امکان اخذ پروانه را ندارید. و احتمالا با مدرک ارشد سازه بتوانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. اما لازم است حتما از زمان اخذ مدرک کارشناسی ارشد تا روز آزمون حداقل ۲ سال بگذرد. بنابراین در شهریورماه امسال امکان شرکت در آزمون را ندارید. چرا که حتی در صورت قبولی نیز، قبولی شما معتبر نبوده و نمیتوانید پروانه اخذ کنید.

  • سلام من مدرک کاردانی ناپیوسته معماری-معماری داخلی دارم.
    آیا با مدرک کارشناسی معماری-طراحی داخلی (از علمی کاربردی) می‌توان هر سه صلاحیت را آزمون داد؟
    اگر کارشناسی ناپیوسته معماری بخونم میتونم هر سه صلاحیت را آزمون بدهم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، با شرایطی که فرمودین شما با مدرک کارشناسی معماری_طراحی داخلی یا معماری_معماری میتوانید صرفا در آزمون صلاحیت‌های “نظارت و اجرا” معماری شرکت کنید. و در صورتی که ارشد معماری_معماری یا ارشد معماری_نقشه‌کشی را اخذ کنید، احتمالا بتوانید در آزمون طراحی نیز شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام ،وقت بخیر،
    بنده کاردانی مکانیک -جوشکاری و کارشناسی ناپیوسته تاسیسات حرارتی برودتی از دانشگاه علمی کاربردی دارم و فارغ التحصیل ارشد تبدیل انرژی نیز هستم امکان ثبت نام در نظام مهندسی ساختمان برای کدوم یک از موارد نظارت ، طراحی و اجرا را دارم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما با مدرک ارشد “تبدیل انرژی” به احتمال خیلی زیاد میتوانید در آزمون صلاحیت “نظارت تاسیسات مکانیکی” شرکت نمایید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام. خواستم بدونم کارمندان رسمی و پیمانی که در یکی از دستگاه های اجرایی مانند آموزش و پرورش استخدام شده اند هم می توانند در آزمون شرکت کرده و پروانه اشتغال به کار دریافت کنند یا خیر؟
    با تشکر

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . خیر مشکلی نیست. در صورتی که مدرک تحصیلی شما جز مدارک مورد قبول آزمون باشد مشکلی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ندارید.

  • مهدی فتح الهی می‌گوید:

    سلام من کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه ای معماری هستم، کاردانی هم معماری هست، بعد سه سال میتونم نظام مهندسی، اجرا نظارت طراحی شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر لطفا به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام بنده دو سوال دارم از خدمتتون ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    بنده مدرک کاردانیم نقشه کشی معماری هست از دانشکده سما و کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری از دانشگاه آزاد امکان شرکت در آزمون طراحی معماری رو دارم ؟
    و سوال دوم این که اگر ارشد طراحی شهری یا برنامه ریزی شهری ،منطقه و مدیریت بخونم امکانش هست پروانه شهرسازی هم بگیرم علاوه بر نظارت و اجرا و طراحی معماری ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در مورد سوال اولتون لطفا گرایش دقیق کارشناسی رو هم بفرمایید. تا بتوانیم دقیقتر راهنمایی کنیم.
      در مورد سوال دوم: بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها که در بند زیر آمده است: احتمالا میتوانید با داشتن ارشد “طراحی شهری یا برنامه ریزی شهری” در آزمون نظام مهندسی رشته شهرسازی هم شرکت نمایید:
      “دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته شهرسازی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی با گرایش طراحی شهری فقط با مدرک کارشناسی در رشته معماری یا شهرسازی امکان پذیر می باشد.”
      “در اجرای رای هیات عمومی محترم دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۵۹۴ الی ۶۶۳ مورخ ۰۲/۰۹/۱۳۹۵ صدور پروانه اشتغال به کار رشته شهرسازی برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی مهندسی عمران، معماری و شهر سازی با کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط در قانون یاد شده و آیین نامه اجرایی آن، بلامانع است.”

      توصیه میشود برای اطلاع بیشتر حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام
    من مدرک کاردانی:نقشه کشی معماری
    کارشناسی:مهندسی حرفه ای معماری دارم
    از دانشگاه فنی حرفه ای
    مهر های نظام مهندسی همرو تا پایه ارشد میتونم بگیرم؟
    بعدش اگه بخوام ارشد بخونم،بعدش مهر نظاممو بگیرم، توی حین خدمت میتونم با مهرم کار کنم یا نه باید خدمتم تموم شه بعدش با پروانم میتونم شروع به کار کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا شاید بتوانید با مدرک کارشناسی در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید، اما توصیه میشود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارکت تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.
      ضمنا برای اخذ پروانه لازم است حتما کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم داشته باشید.

  • سلام خسته نباشید
    بنده کارشناسی مهندسی مکنیک پیوسته سال اخذ مدرکم ۱۳۹۸/۴/۱۲بوده سال ۱۴۰۱خواستم ثبت نام کنم برا نظام مهندسی هنگام ثبت نام گزینه ی محاسبه سنوات زدم با مشخصاتی که گفتم وارد کردم نوشت شما قادر به ثبت نام نیستین اما تو تمام سایت ها زده ۳سال بعد اخذ مدرک میتونین ثبت نام کنین اما خواستم برا ازمون ۱۴۰۲ثبت نام که از مدرکم ۴سال داره میگذره باز نوشته سنوات شما قادر به ثبت نام نیستین
    میشه لطفا کمکم کنید چه کار کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، نباید همچین مشکلی پیش بیاد، در واقع اگر از زمان اخذ مدرک کارشناسی تا روز برگزاری آزمون، حداقل ۳ سال گذشته باشه میتوان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد. توصیه میشود برای اطلاع بیشتر و رفع مشکل با کارشناسان دفتر مقررات ملی ساختمان تماس بگیرین.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بله با مدرک معماری داخلی میتوان آزمون نظام مهندسی شرکت کرد. در نظر داشته باشید که با توجه به کلی بودن سوال شما پاسخ داده شده . لطفا مدرک تحصیلی و گرایش و اینکه کارشناسی شما پیوسته هست یا نه رو بفرمایید که بیشتر راهنمایی کنیم.

  • سلام من مهندسی مکانیک گرفتم و صلاحیت طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی هم دارا می باشم . آیا می توانم با یک لیسانس عمران نظارت و طراحی عمران هم بگیرم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که بتوانید کارشناسی پیوسته عمران – عمران را اخذ کنید، میتوانید ۳ سال بعد از اخذ مدرک جدید در آزمون نظارت و اجرا و محاسبات رشته عمران شرکت کنید. موفق باشید.

  • سلام روز خوش. رشته کارشناسی بنده مهندسی برق گرایش کنترل هست. سوالم اینه که میتونم در آزمونهای نظام مهندسی شرکت کنم؟
    تشکر.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: در صورتی که شما کارشناسی پیوسته برق کنترل باشید میتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت برق شرکت کنید.

  • سلام
    وقت بخیر
    من مدرک کارشناسی برق دارم و پروانه نظارت. اگه مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران هم داشته باشم، می تونم در آزمون نظام مهندسی عمران هم شرکت کنم و در دو رشته عمران و برق پروانه بگیرم ؟ با تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، با توجه به بند زیر از مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، با مدرک ارشد عمران امکان اخذ پروانه در رشته عمران وجود ندارد. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی هم مراجعه نمایید.
      “به دارندگان مدرك کارشناسی ارشد در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان که با مدرك کارشناسی خود نمی توانند پروانه اشتغال به کار در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان دریافت نمایند، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی یا مرتبط با آن تعلق نمی گیرد”

  • باسلام و خسته نباشید
    بنده مدرک کارشناسی علوم پایه در رشته فیزیک کاربردی رو دارم و کارشناسی ارشد مهندسی عمران ؛ خواستم بپرسم امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی سال ۱۴۰۲ رو دارم؟
    بنده در ابتدا کاردانی عمران بودم در ترم یک که بعلت جابجایی دانشگاه تغییر رشته داده ام
    باتشکر فراوان…

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. وقتتون بخیر. با توجه به اینکه مدرک کارشناسی شما غیر مرتبط هست با مدرک ارشد هم متاسفانه شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی رو ندارید.

  • میثم ارفاقی می‌گوید:

    سلام
    بنده درسال ۱۳۷۳ کاردانی برق گرفتم و در سال ۱۳۸۷ کارشناسی ناپیوسته دبیر فنی برق قدرت (آموزش و پرورش) فارغ التحصیل شدم.وهمچنین درسال۱۳۹۶در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت فارغ التحصیل شدم اینجانب می توانم در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایم.باتشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      شما با مدرک کارشناسی ارشد برق قدرت به احتمال خیلی زیاد میتوانید هم در ازمون نظارت و هم در آزمون طراحی شرکت کنید.
      مطابق با مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها (مصوبه شماره ۴۳۰/۵۲۳۸۱ به تاريخ ۲۳/۰۹/۱۳۹۴):
      ۵- صلاحیت دارندگان مدارک تحصیلی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن آوری ، با عناوین دبیری فنی در رشته های هفتگانه ساختمان که موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته های اصلی موضوع رشته کارشناسی می گردند، همانند دارندگان مدارک تحصیلی رشته های اصلی ساختمان می باشد.
      توصیه میشود برای کسب اطلاع دقیق‌تر، به اداره راه و شهرسازی مراجعه نموده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • با سلام. بنده کاردانی مکانیک خودرو دارم کارشناسی ناپیوسته مکانیک سیالات دارم میتونم نظام مهندسی شرکت کنم برای نظارت

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی با رشته‌های هفت گانه ساختمان، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی برای شما وجود ندارد، احتمالا بتوانید بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد مکانیک گرایش “تبدیل انرژی” در آزمون نظام مهندسی نظارت شرکت کنید. توصیه میشود برای کسب اطلاع دقیقتر حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نموده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس ان به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر من کاردانی عمران امور پیمانها و کارشناسی عمران ساختمان سازی را خواندم و سال ۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل شدم می‌توانم در آزمون نظام شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا محدودیتی بابت شرکت در آزمون نظام مهندسی نداشته باشید، توصیه میشود برای اطلاع دقیق تر، حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من کارشناسی شهرسازی قبول شدم ولی به دلایلی کاردانی رشته شهرسازی گرفتم آیا با داشتن مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی نقشه برداری میتوانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع دقیق تر توصیه میشود حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام. بنده دیپلم ساختمان وکاردانی پیوسته ساختمان وکارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران و ارشد عمران آب وسازه های هیدرولیکی دارم لطفا راهنمایی بفرمایید درچه آزمون‌هایی می تونم شرکت کنم

    • سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به احتمال زیاد شما با مدرک کارشناسی تون میتوانید در ازمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید.

  • وقت بخیر من کارشناسی پیوسته عمران عمران میخوندم ولی مدرک معادل کاردانی گرفتم و خدمت سربازی رفتم الان اگر بخوام همون رشته عمران رو ادامه بدم و کارشناسی بگیرم در چه ازمون هایی میتونم شرکت کنم ؟؟؟و ایا بلافاصله بعد از گرفتن کارشناسی میتونم ازمون بدم؟؟؟

    • شما اگر موفق به اخذ مدرک کارشناسی پیوسته عمران عمران باشید، میتوانید در ازمون های نظام مهندسی نظارت و اجرا و محاسبات عمران شرکت کنید. لازم به ذکر است که شما ۳ سال بعد از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی را خواهید داشت.

  • سلام وقت بخیر
    من کاردانی نقشه برداری سال۹۵وکارشناسی نقشه بردای سال۹۸ گرفتم.درکدوم ضمینه واصلا میتونم توی ازمون شرکت کنم؟
    وبرای اطلاع دقیق تر باید کجا مراجعه کنم؟

    • سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا میتوانید در آزمون نظام مهندسی رشته نقشه برداری شرکت نمایید. برای کسب اطلاع دقیقتر هم میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام،بنده مدرک کاردانیم،ساختمان و کارهای عمومی ساختمان بود،و مدرک کارشناسیم،مهندسی تکنولوژی عمران هست،آیا میتونم در آزمون محاسبات عمران شرکت کنم یا خیر؟
    خیلی ممنون از راهنمائیتون

    • سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      “دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی با تکنولوژی در رشته های اصلی ساختمان با مدرک کاردانی در رشته های اصلی یا مرتبط با رشته مقطع کارشناسی، که مشمول مصوبات کمیسیون مذکور ابلاغی به شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۴ می باشند، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با صلاحیت نظارت بدون محدودیت و طراحی (محاسبات حداکثر تا پایه دو بدون امکان ارتقاء، دریافت نمایند.”

      بنابر بند فوق : شما احتمالا میتوانید با مدرک کارشناسی تکنولوژی عمران- عمران در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا و محاسبات شرکت نمایید. البته امکان ارتقاء پروانه محاسبات تنها تا پایه ۲ برای شما مقدورخواهد بود. برای اطلاع بیشتر توصیه میشود به اداره راه و شهرسازی نیز مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خودتون رو ارائه دهید تا بر اساس آن دقیقا به شما بگویند که چه شرایطی دارین. موفق باشید.

  • هانیه ایزدی می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    من لیسانس جغرافیا دارم فوق لیسانس جغرافیا و برنامه ریزی شهری و دکترا شهرسازی. ایا می توانم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟؟؟

    • سلام. وقتتون بخیر. با توحه به مصوبات کمیسیون هم ارزی
      ۳۷. به استناد رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه ۵۹۴ الی ۶۶۳ مورخ ۱۳۹۵/۹/۲، مندرج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۶، امکان صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی از زمان صدور رای هیات عمومی یاد شده ) (۱۳۹۵/۹/۲)، برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته شهرسازی برنامه‌ریزی شهری که دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های جغرافیا جامعه شناسی علوم اجتماعی و اقتصاد باشند وجود ندارد.
      ۴۲. به فارغ التحصیلان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته اصلی شهرسازی و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد.

      با توجه به این دوبند احتمالا شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را نداشته باشید. برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • سلام رشته کارشناسی علمی کاربردی عمران – سدوشبکه بود ارشد هم خاک وپی بیش از بیست وپنج سال تو وزارت نیرو وپروژه های متفاوت بعنوان نظارت کار کردم سوال اول ایا درازمون نظام مهندسی می توانم شرکت کنم
    سوال دوم با توجه به سابقه ومدرک ارشدخاک برای گود برداری وسازه های نگهبان امکان اخذ صلاحیت هست یاخیر
    (سابقه ای در نظام مهندسی ندارم )

    • سلام. وقتتون بخیر متاسفانه به دارندگان مدرک عمران سد و شبکه هیچ گونه پروانه اشتغال به کار مهندسی تعلق نمیگیرد. و اینکه اگر با مدرک کارشناسی شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را نداشته باشید با مدرک ارشد هم نمیتوانید شرکت کنید.

  • سلام بنده کارشناسی ناپیوسته مکانیک طراحی جامدات هستم و پایه ۲ نظارت دارم سوالم اینه چطور میتونم طراحی و یا اجرا دریافت کنم با شرایط الانم میشه یا اگر نه چطور میتونم ممنون میشم خسته نباشید

    • سلام وقتتون بخیر . شما با پایه دو نظارت میتوانید در آزمون اجرا شرکت کنید. برای شرکت در آزمون طراحی باید ارشد تبدیل انرژی داشته باشید.

  • باسلام من رشته کاردانیم تو دانشگاه علمی کاربردی برق_الکترونیک ابزار دقیق بود و کارشناسییم توی دانشگاه علمی کاربردی مهندسی فناوری کنترل ابزار دقیق بود صلاحیت کدوم پروانه رو دارم
    باتشکر

    • سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها: احتمالا بتوانید در آزمون نظام مهندسی در صلاحیت نظارت شرکت کنید. برای اطلاع دقیق‌تر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر ، من کارمند جهاد کشاورزی هستم، ارشد عمران دارم امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی نظارت و کسب پروانه رو دارم ؟ چون گفته شده یه سری دستگاه ها کارمنداشون نمیتونن همزمان هم شاغل باشن و هم پروانه بگیرن. آیا جهاد کشاورزی هم جزو این ارگان ها هست یا نه

    • سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش تحصیلی تون رو بفرمایید تا بتونیم بیشتر راهنمایی کنیم. مدرک کارشناسی و ارشد شما با چه رشته و گرایشی بوده است؟ و اگر مدرک کاردانی هم داشتید ، لطفا رشته و گرایش رو به صورت دقیق بفرمایید.

  • سلام من مدرک کاردانی تاسیسات تهویه و تبرید دارم. پروانه کاردان فنی هم گرفتم . مدرک کارشناسی من ساخت و تولید ماشین ابزار هست آیا میتوانم در رشته تاسیسات مکانیکی در آزمون شرکت کنم؟

    • سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کارشناسی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی ساخت و تولید ابزار برای شما وجود ندارد. جهت اطلاع بیشتر میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق کنید.

  • سلام و خسته نباشید..من مهندس( عمران عمران )سال ۱۳۸۰ پیوسته هستم آیا میشود در ازمون نطام مهندسی همزمان هم در نطارت و اجرا ازمون داد یا فقط یکی از این دو؟..اگر جواب هر دو نبست فقط باید یکی امتحان داده شودبا توجه به سن و سال من چه پیشنهادی دارید؟که ایا بهتره اول من ازمون نظارت بدم یا اجرا ؟و یا بالعکس؟متشکرم

  • سلام خسته نباشید بنده مهندسی عمران – آب دارم در ضمن پروانه اشتغال نظام مهندسی نظارت و اجرا(مرتبط)دارم و همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حمل و نقل و ترافیک ،میخاستم بپرسم میتونم در آزمون نظام مهندسی برای گرفتن پروانه ترافیک شرکت کنم ممنون میشم پاسخ بدید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها : احتمالا شاید بتوان با مدرک کارشناسی ارشدتون در آزمون ترافیک شرکت کنید، اما توصیه میشه برای اطلاع دقیق تر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من از مدرک لیسانسم در زمان ازمون ۲ سال و۱۱ ماه گذشته بود و در زمان ثبت نام تاریخ فارق‌التحصیل شدنم رو زودتر زدم الان قبول شدم برام مشکلی پیش میاد

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، درصورت قبولی در ازمون شما برای اخذ پروانه باید مدارک اصلی رو ارائه دهید و آن زمان مشخص میشه که تاروز برگزاری آزمون سنوات ۳ سال برای شما پر نشده بوده، و بنابراین قبولی شما غیرمعتبر هست و امکان اخذ پروانه رو نخواهید داشت. و مجددا بعد گذشت سنوات لازم میتوانید در آزمون شرکت کنید.

  • سلام
    من کاردانی غیر مرتبط دارم ولی کارشناسی و کارشناسی ارشدم معماری هست، از کارشناسی ارشدم هم بیشتر از ۳ سال گذشته، پروانه نظارت و اجرا رو ۱۴۰۱ گرفتم.
    پرسشم اینه، اگه توی آزمون طراحی معماری قبول بشم صلاحیت طراحی رو بهم میدن؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، به احتمال خیلی زیاد امکان اخذ پروانه طراحی با مدرک ارشد برای شما وجود ندارد. با این حال میتوانید جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره راه و شهرسازی هم مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی رو دارید. موفق باشید.

  • با سلام من مدرک کارشناسی ارشد تبدیل انرژی از رشته مکانیک هستم ایا در ظام مهندسی حق امضا میتونم بگیرم یا چه رتبه ای بهم میدم و اینکه امتحان وردی برای نظام مهندسی برای مقطع ارشد نیاز هست یا نه

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش کارشناسی و یا اگر مقطع کاردانی هم داشتید بفرمایید که چه رشته و گرایشی بوده تا دقیق ترشما رو راهنمایی کنیم.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون نظام مهندسی باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید و تنها با مدرک کاردانی امکان شرکت در آزمون وجود ندارد. رشته و گرایش تحصیلی تون رو هم بفرمایید تا دقیق تر راهنمایی کنیم

  • امیر حبیب زاده می‌گوید:

    باسلام من در آزمون اجرا قبول شدم با مدرک کارشناسی ثبت نام کرده ولی من کارشناسی ارشد دارم تو رشته عمران خاک میتونم تغییر بدم به کارشناسی ارشد؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به طور کلی برای کسی که میتونه با مدرک کارشناسی پروانه نظام مهندسی رو اخذ کنه، داشتن مدرک ارشد امتیازی برای اخذ پروانه محسوب نمیشه ، ضمن اینکه مدرک ارشد شما هم عمران خاک هست که جزء رشته های اصلی نظام مهندسی نیست و اگر با مدرک کارشناسی محدودیتی براتون نیست، بهتره با همان مدرک کارشناسی پروانه رو اخذ کنید.

  • با سلام
    بنده کاردانی بهداشت دارم و کارشناسی ناپیوسته عمران؛و ارشد سازه هم هستم آیا میتونم در ازمون نظام مهندسی(نظارت و اجرا) شرکت کنم؟؟؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانید با مدرک کارشناسی ارشد سازه در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید، برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام خسته نباشید …من کاردانی عمران گرایش امور پیمان ها بودم و کاشناسی عمران اجرایی داریم آیا میتونم عضو سازمان بشم و پروانه بهم تعلق میگیره یا نه ؟؟؟ و اینکه چه آزمونی میتونم ثبت نام کنم ؟؟؟ ممنون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانید در آزمون نظارت و اجرا شرکت نمایید، و پروانه اشتغال در صلاحیت نظارت و اجرا رو اخذ کنید. توصیه میشود جهت اطلاع دقیق تر حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، یکی از شرایط اخذ پروانه اشتغال داشتن کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم هست. بنابراین در صورتی مشغول به تحصیل هستید و معافیت موقت سربازی دارید ، اخذ پروانه برای شما امکان پذیر نیست. البته لازم به ذکر هست که قبولی درآزمون نظام مهندسی ۳ سال اعتبار داره و شما توی این فرصت ۳ ساله میتونید خدمت سربازی رو انجام بدین و کارت پایان خدمت رو اخذ کنید و سپس اقدام به اخذ پروانه نمایید. موفق باشید.

  • کمیل قدیری می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر من کارشناسی پیوسته مهندسی مکانیک(بدون گرایش) از دانشگاه دامغان دارم و ۳ سال از دریافت مدرکم گذشته و کارت پایان خدمت روهم دارم
    ایا میتونم تو ازمون نظام مهندسی با قبولی، پروانه نظارت بر تاسیسات مکانیکی و دریافت کنم ؟

  • علیرضا سیاح پور می‌گوید:

    سلام.وقت بخیر.بنده کاردانی مکانیک خودرو و کارشناسی ناپیوسته سیالات خوندم.کارشناسی ارشدم تبدیل انرژی سال ۹۵ گرفتم.سابقه کار ندارم.میتونم توی ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانیدبا مدرک کارشناسی ارشد تبدیل انرژی در آزمون نظارت شرکت نمایید. برای کسب اطلاع دقیق تر توصیه میشه حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به احتمال زیاد بتوانید با مدرک کارشناسی ارشد تبدیل انرژی در آزمون طراحی هم شرکت کنید. توصیه میشود برای کسب اطلاع دقیقتر حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • ابوالفضل خباز می‌گوید:

    سلام خسته نباشید بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی ناپیوسته هستم
    تاریخ کاردانی۱۳۹۷٫۱۱٫۲۰
    تاریخ کارشناسی ۱۳۹۹٫۱۲٫۱۰
    آیا بنده آزمون شهریور ماه ۱۴۰۲ میتونم شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون نظام مهندسی لازم است تا روز ازمون حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی سپری شده باشد. بنابراین شما آزمون شهریور ۱۴۰۲ را نمیتوانید شرکت کنید. و میتوانید آزمون نظام مهندسی از تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ به بعد را شرکت کنید. موفق باشید

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام برای شرکت در آزمون اجرای مکانیک شرطی وجود دارد؟چون بنده کارت ثبت‌نام آزمون اجرای مرداد۱۴۰۰ را خریداری کردم ولی سامانه اجازه ثبت‌نام نمیداد

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، یکی از شرایط شرکت در آزمون اجرا تاسیسات مکانیکی ، داشتن حداقل پروانه پایه ۲ نظارت میباشد. برای اطلاع از شرایط این آزمون میتوانید دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون را مطالعه کنید.

  • سلام وقت بخیر،بنده فارغ التحصیل سال ۹۹ رشته مهندسی برق قدرت هستم و اینک سابقه کار ندارم و الآنم کارت شرکت در آزمون و گرفتم،اگه قبول شم چون سابقه کار ندارم رد میشم یا نه؟

  • سلام
    میخواستم بپرسم من ۲۳ سالمه و شهریور امسال ۳سال از مدرکم میگذره آیا واسه آزمون محدودیت سنی وجود داره؟ من یه جا خوندم باید ۲۵ سالت باشه. اگه امسال شهریور آزمون باشه میتونم امتحان بدم؟؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای آزمون نظام مهندسی محدودیت سن ندارد اما باید برای شرکت در آزمون نطام مهندسی از زمان فارغ التحصیلی تا پایان آزمون سه سال گذشته باشد.

  • سلام من فارغ تحصیل کارشناسی عمران۹۹/۲/۳۱ هستم
    میخواستم بدونم میتونم تو آزمون ۱۴۰۱/۲/۲۹ شرکت کنم؟
    چون فقط ۲ روز کسر سنوات دارم
    ممنون

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. تا پایان آزمون باید سه سال کامل از اخذ مدرک کارشناسی گذشته باشد. متاسفانه در آزمون جاری نمیتوانید شرکت کنید.

  • علی انواری می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    بنده کاردانی ماشین ابزاردارم و کارشناسی اجرایی عمران سال۹۵فارغ التحصیل شده‌ام میتوانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟
    وگرنه پیشنهادتون برای ارشد چه گرایشی بخونم تا در نظام مهندسی بتونم شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی وجود ندارد، اما در صورت اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه یا زلزله، احتمالا شاید بتوانید در آزمون نظارت و اجرا شرکت نمایید. توصیه میشود برای کسب اطلاع بیشتر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیی خود را ارائه دهید تا بر اساس ان به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: با توجه به اینکه رشته کاردانی جزء رشته های مرتبط محسوب نمیشه، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی برای شما وجود ندارد. البته احتمالا شاید بتوانید بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه یا زلزله در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام
    من دیروز سوال داشتم مدرک کاردانیم عمران سد و شبکه میباشد ولی کارشناسی عمران .عمران دارم چه پروانه ای تعلق میگیرد

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام با توجه به اینکه مدرک کاردانی شما سد و شبکه است و رشته کاردانی شما جز رشته های نا مرتبط حساب میشود پس با مدرک کارشناسی عمران عمران هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. احتمالا با ارشد سازه یا زلزله بتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید. برای اطمینان بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه کنید.

  • سلام من کاردانب عمران گرایش کارهای عمومی دارم ایا میتونم درازمون کاردان فنی نظام شرکت کنم سال اخذ مدرک سال ۹۴می باشد

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به احتمال زیاد امکان شرکت در ازمون نظام کاردان های تجربی را داشته باشید. برای اطلاع بیشتر میتوانید از سازمان نظام کاردان های تجربی شهر یا استان پیگیری نمایید. موفق باشید

  • امیرحسین می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    من لیسانس عمران دارم ولی هنوز ۳ سال از اخذ مدرکم نگذشته، خواستم بدونم برای اینکه با جو آزمون آشنا بشم آیا امکانش هست در آزمون اردیبهشت ۱۴۰۲ شرکت کنم؟؟در صورت قبولی محرومیت اعمال نمیشه؟(اینو می‌دونم که اگه قبول بشم باطل میشه)بحثم سر محرومیت و امثالهم 🤦

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،به صورت آزمایشی میتوانید شرکت کنید و محدودیتی از بابت اینکه درآینده نتوانید پروانه بگیرین ایجاد نمیشه . و صرفا چون در حال حاضر سنوات لازم رو نگذرانده اید ، قبولی شما معتبر نبوده و امکان اخذ پروانه را در صورت قبولی در این آزمون نخواهید داشت. و هر زمان سنواتتون طی بشه مجاز هستید که درآزمون شرکت کنید. موفق باشید

  • خانم مطلبی می‌گوید:

    سلام. بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی سوابق كاردانی برای آزمون ورود به حرفه مهندسان به غیر از رشته های معماری (طراحی) و عمران (محاسبات)، در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرك كاردانی تا زمان اخذ مدرك مهندسی به ازای هر ۵ سال كامل یك سال و حداكثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. (سنوات كمتر از ۵ سال به تناسب در نظر گرفته می‌شود). ضروری است متقاضيان آزمون ورود به حرفه مهندسان دارای مدرك كاردانی، جهت اطمينان از اداره كل راه و شهرسازی استان محل سكونت خود قبل از ثبت نام استعلام حاصل نماید.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق بند ۵۰ مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها به تاریخ ۷/۱۲/۸۹و جدول مصوبه شماره ۴۳۰/۲۷۸۸۲ به تاريخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۴ به دارندگان مدارك تحصیلی کارشناسی عمران- – سد وشبکه، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در زمینه رشته هاي هفتگانه ساختمان تعلق نمی گیرد.

  • سلام وعرض ادب من ۱۲سال و۴ماه دقیق از مدرک ‌کاردانی م تا روز ازمون میگذره.مدرک کارشناسی م تا روز ازمون۸ماه ازش میگذره من میتونم واسه ازمون اردیبهشت شرکت کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی سوابق كاردانی برای آزمون ورود به حرفه مهندسان به غیر از رشته های معماری (طراحی) و عمران (محاسبات)، در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرك كاردانی تا زمان اخذ مدرك مهندسی به ازای هر ۵ سال كامل یك سال و حداكثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. (سنوات كمتر از ۵ سال به تناسب در نظر گرفته می‌شود). ضروری است متقاضيان آزمون ورود به حرفه مهندسان دارای مدرك كاردانی، جهت اطمينان از اداره كل راه و شهرسازی استان محل سكونت خود قبل از ثبت نام استعلام حاصل نماید.

  • سلام خسته نباشید.. من کاردانی برق (الکتروتکنیک) دارم و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران .
    میتونم برای نظارت و اجرا عمران ازمون بدم ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی میتوانید نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • فرزانه خرم دل می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۳۹۹/۷/۳۰ مدرک لیسانس معماری گرفتم ، در چه تاریخی اجازه امتحان در آزمون نظام مهندسی را دارم؟ آیا در آزمون نوبت اول (تیر یا شهریور) امکان امتحان دادن را دارم یا خیر؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، جهت شرکت در آزمون و اخذ پروانه لازم است تا روز برگزاری آزمون، حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک لیسانس گذشته باشد. در صورتی که آزمون نظام مهندسی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ به بعد برگزار شود، شما مجاز به شرکت در آن خواهید بود، در غیر این صورت حتی در صورت کسب حدنصاب، قبولیتون معتبر نخواهد بود و امکان اخذ پروانه را نخواهید داشت.

  • شهرام سليماني می‌گوید:

    باسلام و احترام
    بنده كارداني برق- قدرت را از دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۱ اخذ نموده ام و ليسانس مهندسي صنايع دارم. آيا با مدرك كارداني مي توانم در امتحان نظام مهندسي شركت كنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، حداقل مدرک تحصیلی لازم جهت شرکت در آزمون نظام مهندسی، مدرک کارشناسی می‌باشد و با توجه به اینکه مدرک کارشناسیتون غیرمرتبط با ساختمان هست امکان شرکت در آزمون با مدرک کارشناسی صنایع برای شما وجود ندارد. شما در صورتی که بتوانید مدرک کارشناسی برق قدرت یا الکترونیک را اخذ کنید احتمالا شاید بتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت برق شرکت کنید. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • با سلام بنده سال۹۱ دررشته کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی عمران عمران فارغ‌التحصیل شدم ویک سال است که در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران سازه فارغ‌التحصیل شده ام والان در مقطع دکتری تخصصی مهندسی عمران سازه مشغول تحصیل هستم چون کاردانی من غیر مرتبط است آیا در آزمون نظام مهندسی خرداد سال۱۴۰۲ می توانم شرکت کنم باسپاس

  • سلام خسته نباشید:
    ۱-کاردانی مکانیک خودرو (غیر مرتبط)
    ۲-کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی سال اخذ مدرک ۱۳۹۳ (مرتبط)
    ۳-کارشناسی ارشد جامدات سال اخذ مدرک ۱۴۰۱ ( مرتبط)
    ۶ سال سابقه کار در شرکت های پیمانکاری در پروژه های تاسیساتی شرکت های نفت و گاز و فولاد رو هم دارم.
    آیا میتونم در آزمون شرکت کنم در زمینه (نظارت و اجرا)؟
    با تشکر.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: رشته کاردانی شما غیر مرتبط هست و با مدرک کارشناسی امکان شرکت در هیچ کدام از صلاحیت ها رو ندارید. ضمن اینکه گرایش رشته کارشناسی ارشدتون (مکانیک جامدات) هم جزء رشته های اصلی نبوده و با کارشناسی ارشد جامدات نیز نمیتوانید در ازمون نظام مهندسی شرکت کنید. البته شاید در صورتی که مدرک کارشناسی ارشد در گرایش “تبدیل انرژی” را اخذ کنید این احتمال وجود داشته باشد که در آزمون نظام مهندسی نظارت مکانیک شرکت کنید.
      (ضمنا لازم به ذکر میباشد که برای شرکت در آزمون اجرا و اخذ پروانه اجرا نیاز به داشتن پروانه حداقل پایه ۲ نظارت می‌باشد)
      سابقه کاری در شرکت پیمانکاری نیز امتیازی برای مجاز بودن جهت شرکت در آزمون و اخذ پروانه را ندارد. توصیه میشود جهت کسب اطلاع بیشتر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • با سلام. بنده سه سال از مدرک کارشناسیم گذشته و دانشجو ارشد هستم در آزمون با مدرک کارشناسیم شرکت کردم و قبول شدم، برای اخذ پروانه به مشکل میخورم آیا؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، اگر ۳ سال از مدرک کارشناسی گذشته و در ازمون شرکت کردین و سایر شرایط شرکت در آزمون رو داشتید، برای اخذ پروانه مشکلی نخواهید داشت. موفق باشید

  • سلام وقت بخیر . من کاردانی معماری و کارشناسی مدریت رو دارم . اگر ارشد معماری بخونم میتونم در آزمون شرکت کنم یا حتما مدرک کارشناسی ملاک هست؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: در صورتی که ارشد معماری- معماری بخونید احتمالا شاید بتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهیدتا بر اساس ان به شما بگویندکه دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، کاردانی هم داشتید؟ یا کارشناسی پیوسته هستید؟ در صورتی که مدرک کارشناسی پیوسته مکانیک جامدات داشته باشید صرفا امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی نظارت را خواهید داشت. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • مهران واحدی می‌گوید:

    باسلام
    من رشته کاردانیم تو دانشگاه علمی کاربردی برق_الکترونیک ابزار دقیق و کارشناسیمم توی دانشگاه علمی کاربردی مهندسی فناوری کنترل ابزار دقیق هستش کدوم پروانه بهم تعلق میگیره؟ممنونم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا شاید بتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت برق شرکت نمایید. توصیه میشودد برای کسب اطلاع دقیق تر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، توصیه میشود برای کسب اطلاع بیشتر حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام آیا میشه کارشناسی ناپیوسته رو تبدیل به پیوسته کرد کاردانی ساخت وتولید و کارشناسی ناپیوسته مکانیک جامدات دارم درصورت تبدیل به پیوسته میشه این کار رو انجام بدم آیا باید واحدهای کاردانی پیوسته رو مجدد پاس کنم یا نیازی نیست لطفا پاسخ رو به ایمیلم ارسال کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام ، خیر، امکان تبدیل کارشناسی ناپیوسته به پیوسته نیست.
      اما احتمالا شاید بتوانید با اخذ مدرک کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انرژی در آزمون نظام مهندسی نظارت مکانیک شرکت نمایید. توصیه میشود برای کسب اطلاع دقیق تر حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید

  • سلام من کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران دارم با کاردانی جغرافیا اگه الان کاردانی مهندسی اجرایی عمران بخوان میتوانم در آزمون شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر امکانش نیست، در واقع مدرک کاردانی که تاریخ اخذ آن بعد از مقطع لیسانس باشه قابل قبول نیست.
      اما شما احتمالا بتوانید با اخذ مدرک کارشناسی ارشد عمران سازه یا زلزله در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت کنید. که البته توصیه میشود برای کسب اطلاع دقیق تر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا دقیقا به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر
    من کاردانی ناپیوسته معماری-نقشه برداری و کارشناسی ناپیوسته معماری از دانشگاه ازاد دارم ایا می توانم در سه مورد نظام آزمون بدم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: در صورتی که گرایش هر دو رشته کاردانی و کارشناسی شما معماری – معماری باشد، میتوانید در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا و طراحی شرکت کنید و پروانه اشتغال به کار در هر سه رشته را کسب نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر نیز میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام و وقت بخیر
    بنده مدرک کارشناسی مکانیک از دانشگاه دولتی دارم.
    جدای از تمام شرایط دیگه مثل گذشتن ۳ سال از آخرین مدرک و…، سوالی که داشتم اینه که برای شرکت در آزمون نظام مهندسی حتما باید در دوره لیسانس یک سری واحدهای مشخص مثل “تهویه مطبوع” و “تاسیسات مکانیکی” رو پاس کرده باشیم یا هرکسی با داشتن مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک میتونه داخل آزمون نظام مهندسی مکانیک شرکت کنه؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا گرایش تون رو هم بفرمایید که چی بوده؟ (تا دقیقتر بتونیم راهنمایی کنیم) بر حسب رشته و گرایش مشخص میشه امکان شرکت در آزمون را دارید یا خیر.
      به طور کلی نیازی به پاس کردن واحد های خاص نیست. بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، اگر گرایشتون جزء گرایش های اصلی یا مرتبط با رشته های هفت گانه ساختمان در مصوبات هم ارزی رشته ها باشه، امکان شرکت در ازمون را دارید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام خسته نباشید بنده مهندسی عمران – آب دارم در ضمن پروانه اشتغال نظام مهندسی نظارت و اجرا(مرتبط)دارم و همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حمل و نقل و ترافیک ،میخاستم بپرسم میتونم در آزمون نظام مهندسی برای گرفتن پروانه ترافیک شرکت کنم ممنون میشم پاسخ بدید.

  • سلام با عرض ادب،من دارای کارشناسی پیوسته جغرافیای طبیعی دارم و کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران آیا امکان شرکت در امتحان نظام مهندسی دارم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . با مدرک کارشناسی پیوسته جغرافیا شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را ندارید. اما با مدرک کارشناسی دوم که ناپیوسته هست باید مدرک کاردانی رو بفرمایید که چی بوده تابشه راهنمایی کنیم

  • سلام وقتتون به خیر
    مدرک کاردانی من (کارهای عمومی ساختمان )هست و مدرک کارشناشی ناپیوسته ی من ( تکنولوژی عمران ) هست خواستم بدونم ازمون محاسبات میتونم شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمسیون هم ارزی رشته ها:
      شما میتوانید در ازمون نظارت، اجرا و محاسبات شرکت نمایید و پس از قبولی پروانه اشتغال به کار دریافت نمایید. ارتقای پروانه نظارت و اجرا برای شما بدون محدودیت هست اما امکان ارتقای پروانه محاسبات نهایتا تا پایه ۲ برای شما وجود دارد. برای کسب اطلاع بیشتر نیز میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا دقیقتر راهنمایی نمایند. موفق باشید

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    من مدرک کاردانی عمران – اجرائی را سال ۹۶ اخذ کردم و در مقطع مهندسی عمران اجرائی ترم بهمن ۱۴۰۱ فارغ التحصیل میشوم . میتوانم بعد از گذشتن ۳ سال از مدرکم در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنم ؟

  • سلام..وقت بخیر..من کارشناسی مهندسی مکانیک سیالات هستم..فارغ التحصیل سال ۹۴…ولی سابقه کار مرتبط ندارم..میتونم توی ازمون شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیاز است که از زمان فارغ التحصیلی تا پایان آزمون از مدرک کارشناسی شما سه سال گذشته باشد.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیر مرتبط بودن رشته کارشناسی امکان شرکت در آزمون را ندارید.

  • محمد رجبی می‌گوید:

    سلام.بنده کاردانی نقشه کشی صنعتی و کارشناسی ناپیوسته مکانیک جامدات دارم.چند سال پیش میشد آزمون داد.یکهو گفتن بعضی گرایشها نمیشه. الان میخوام بدونم میشه شرکت کرد یا خیر.برای نظارت گاژ

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: در حال حاضر به دلیل غیرمرتبط بودن رشته نقشه کشی صنعتی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی و اخذ پروانه نظام مهندسی با این شرایط برای شما وجود ندارد.

  • سلام خسته نباشید، من کاردانی مکانیک خودرو و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی مکانیک خودرو هستم . بنده ۱۰ سال سابقه نیروگاهی دارم چطور میتونم پروانه نظام مهندسی شرکت کنم . ممنون میشم راهنماییم کنید .

  • سلام، من رشته کاردانیم نقشه کشی صنعتی و رشته کارشناسیم مکانیک طراحی جامدات، آیا میتونم در آزمون شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی با رشته های هفتگانه ساختمان، امکان اخذ پروانه نظام مهندسی با مدرک کارشناسی برای شما وجود ندارد. اما احتمالا شاید بتوانید بعد با اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش ” تبدیل انرژی” در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و پروانه نظارت را اخذ کنید، با این حال توصیه میشود حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی را دارید. موفق باشید.

  • سلام.من کاردانی مکانیک خودرو و کارشناسی تاسیسات حرارتی و برودتی دارم.
    چطور میتونم پروانه نظام مهندسی نظارت تاسیسات مکانیکی رو اخذ کنم.
    ممنون میشم کمکم کنید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا در صورتیکه تبدیل انرژی شرکت کنید میتوانید در آزمون نظام مهندسی صلاحیت نظارت شرکت کنید.

  • محمد مومنی می‌گوید:

    سلام خسته نباشید، من کاردانی عمران خوندم و کارشناسی ناپیوسته حسابداری گرفتم، برای اینکه بتونم وارد نظام شم، میتونم برم ارشد مهندسی عمران رو بخونم یا باید برم کارشناسیشو بگیرم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. بر اساس مصوبات اگر داوطلب با مدرک کارشناسی نتواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند با مدرک ارشد هم شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را ندارد. پس با توجه به این موضوع باید کارشناسی عمران بگیرید.

  • سلام من لیسانس شهرسازی دارم و میخام برای ازمون نظام مهندسی شرکت کنم
    ایا میتونم ارشد معماری بگیرم و با اون توی ازمون معماری هم شرکت کنم و صلاحیت معماری بگیرم؟ هم معماری و هم شهرسازی؟

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام و وقت بخیر
    من حدودا ۴ سال از کارشناسی ام میگذره و الآن در حال تحصیل مقطع ارشد هستم. آیا میتونم در آزمون شرکت کنم؟(چون اصل مدرک گرو دانشگاه هست).

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. اگر مدرک شما جز مدارک مورد قبول آزمون نظام مهندسی باشد با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • جواد قدسی می‌گوید:

    سلام
    دیپلم برق دارم،۳۴ سالمه ۱۸ سال تجربه کار در اجرای ساختمان دارم.کار اصلی من اسکلت بتنی است .چگونه میتوانم پروانه دریافت کنم.و اینکه گرفتن پروانه اشتغال چه مزییت هایی خواهد داشت.

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقتتون بخیر. برای شرکت در آزمون نیاز به داشتن یکی از مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا می‌باشد. برای اطلاع بیشتر گرایش هایی که میتوانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند پیشنهاد میشود مقاله مصوبات کمییسون هم ارزی را مطالعه فرمایید .

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. باتوجه به اینکه مدرک کاردانی شما مرتبط نیست با مدرک کارشناسی هم نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • عبداله می‌گوید:

    سلام من مدرک کاردانی پیوسته ساختمان کار های عمومی ساختمان دارم کارشناسی هم مهندسی تکنولوژی عمران عمران صلاحیت پروانه تا چه مقطع دارم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما میتوانید با مدرک کارشناسی تون آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا را شرکت و پروانه نظارت و اجرا عمران را بدون محدودیت اخذ نمایید. و در مورد پروانه محاسبات هم احتمال دارد بتوانید تا پایه ۲ اخذ نمایید. البته برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نموده و مدارک تحصیلی خود را ارائه نمایید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی را دارین. موفق باشید

  • سجاد جوادلو می‌گوید:

    سلام
    من مدرک کاردانی معماری دارم و مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی عمران در چه صلاحیتهایی و چه پایه هایی از رشته عمران میتوانم در آزمون شرکت بکنم ؟ ممنون

  • سلام من مهندس عمران گرایش راه از دانشگاه تبریز هستم؟
    میتونم پروانه نظام برای ترافیک بگیرم؟
    سوال دوم
    پروانه ترافیک چه کاربردی داره؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. لطفا بفرمایید که مدرک تحصیلیتون کارشناسی هست یا ارشد؟ و اینکه کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته؟

  • سلام من کاردانی نقشه کشی معماری دارم الانم کارشناسی ناپیوسته معماری میخونم میتونم تو آزمون نظام مهندسی طراح نظارت اجرا شرکت کنم
    ممنون

  • سلام وقت بخیر
    من کارشناسی معماری دارم، و صلاحیت نظارت ، اجرا و طراحی پایه ۳ دارم، اگر ارشد عمران سازه یا زلزله بخونم، میتونم صلاحیت محاسبات، ارزیابی و بهسازی رو هم شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با توجه به اینکه کارشناسی تون عمران نیست هیچ کدام از موارد گفته شده شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر دفترچه راهنمای آزمون هم مطالعه کنید.

  • سلام .من دیپلم فنی و حرفه ای رشته ساختمان دارم .و کاردانی پیوسته کارهای عمومی ساختمان دارم و کارشناسی ناپیوسته عمران_عمران دارم و نظام مهندسی شرکت کردم و الان پایه سه هستم .به نقشه برداری هم علاقه دارم چطوری میتونم شرکت کنم در آزمون نظام مهندسی؟چه رشته ایی بخونم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. احتمالا باید از اول کارشناسی نقشه برداری یا رشته مرتبط با آن دریافت کنید. بهتر است برای اطلاعات بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • سلام.کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی دارم و ارشد معماری، مجاز به شرکت در آزمون میباشم؟ در صورت مجاز نبودن،کاردانی یا دکتری معماری بگیرم مجاز میباشم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن مدرک کارشناسی ، امکان اخذ پروانه نظام مهندسی با مدرک ارشد معماری برای شما وجود ندارد، احتمال داره با مدرک دکتری معماری بتوانید پروانه نظام مهندسی نظارت و اجرا معماری را اخذ نمایید، بنابراین توصیه میشود برای اطلاع دقیق تر در این زمینه حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا براساس آن راهنمایی نمایند. موفق باشید

  • حسین حسن زاده می‌گوید:

    سلام بنده کاردانی الکترونیک و کارشناسی
    مهندسی تکنولوژی الکترونیک از دانشگاه آزاد دارم میخواستم بدونم میتونم توی آزمون شرکت کنم ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما میتوانید آزمون نظارت تاسیسات برقی را شرکت نمایید . البته احتمال داره بتوانید پروانه طراحی را نیز تا پایه ۲ اخذ کنید. برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حتما حضورا هم به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خودتون رو ارائه دهید تا بر اساس آن دقیقا به شما بگویند که چه شرایطی دارید

  • سلام.
    بنده سال ۸۶ کاردانی مکانیک خودرو گرفتم وسال ۸۹ کارشناسی مکانیک سیالات گرفتم.بنظرتون میتونم توی آزمون شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها به دلیل غیرمرتبط بودن رشته مکانیک خودرو با رشته های ساختمان، امکان اخذ پروانه نظام مهندسی با مدرک کارشناسی برای شما وجود ندارد، احتمالا بتوانید بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تبدیل انرژی در آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات مکانیکی شرکت نمایید . برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حتما به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس شرایطی که دارید دقیقتر شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید

  • فرامرز جبارزاده می‌گوید:

    سلام بنده کاردانی مکانیک و کارشناسی حرارتی و برودتی از دانشگاه علمی کاربردی ذوب آهن دارم میخواستم بدونم میتونم تو آزمون نظام مهندسی شرکت کنم ؟

  • باسلام
    بنده کاردانی نقشه کشی صنعتی دارم بع کارشناسی عمران گرفتم وارد ژئوتکنیک دارم آیاشرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی دارم
    ممنون

  • سلام وقت بخیر.من کاردانی کارهای عمومی ساختمان میخونم و همزمان کارشناسی ناپیوسته عمران اجرایی رو هم میخونم.بعد از گذشت ۳سال از اتمام درس در حوزه اجرا و نظارت وطراحی میتونم ازمون بدم؟ممنون از اینکه پاسخگو هستید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . صلاحیت های رشته عمران نظارت، اجرا و محاسبات می‌باشد. و براساس مصوبات کمیسیون هم ارزی با مدرک کارشناسی می‌توانید در رشته عمران نظارت یا عمران اجرا شرکت کنید.

  • سلام من کاردانی کامپیوتر دارم
    کارشناسی نا پیوسته علمی کاربردی معماری
    اگر ارشد مهندسی معماری شرکت کنم میتونم نظام بگیرم؟
    و سوال دیگه اینکه چه حق هایی رو تا چه پایه ای بهم میدن؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا شما بتوانید با مدرک کارشناسی ارشد معماری در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا شرکت نمایید، برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مرجعه نمایید و مدارک تحصیلی تون رو ارائه دهید تا بر اساس آن دقیقا به شما بگویند که چه شرایط دارین . موفق باشید.

  • سلام. من کاردانی پیوسته الکترونیک الکترونیک عمومی و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی الکترونیک دارم ایا در ازمون نظارت برق میتونم شرکت کنم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی شما احتمالا میتوانید حدود صلاحیت طراحی حداکثر تا پایه ۲ و نظارت بدون محدودیت شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.

  • رضاکریمی می‌گوید:

    سلام من کاردانی تربیت بدنی دارم دانشگاه آزاد، کارشناسی روانشناسی ورزش دارم ازعلمی کاربردی پرسپولیس، وارشدمدریت ورزشی دارم ازدانشگاه آزاد کرج،اگه دوباره ارشدعمران بگیرم میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم یا دوباره ازاول کارشناسی بایدبخونم؟، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. همه مدرک تحصیلی شما مربوط به مهندسی عمران نیست پس صرفا با گرفتن ارشد نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی عمران شرکت کنید. در صورت گرفتن مدرک کارشناسی عمران که مورد تایید وزارت علوم باشه بعد از گذشتن سنوات سه ساله از زمان اخذ مدرک تحصیلی تا پایان آزمون میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • امیرحسین می‌گوید:

    سلام من کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی فناوری الکترونیک صنعتی دارم
    میتوانم در آزمون شرکت کنم پروانه بگیرم ؟

  • سلام‌بنده کاردانی برق صنعتی وکارشناسی فناوری الکترونیک صنعتی دارم
    آزمون رو قبول شدم ولی حالا میگن‌ چون فناوری داره مدرکت نمیشه پروانه بگیری
    خواستم بگم رشته بنده مگه مرتبط نیست؟

  • ناشناس می‌گوید:

    سلام و درود
    مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دارم
    و میخواهم ارشد رو عمران بخونم
    میتونم با مدرک ارشد در آزمون شرکت کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام به دلیل نامرتبط بودن مدرک کارشناسی با ارشد نمیتوانید با مدرک ارشدتون در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • س لام وقت بخیر ی سوال داشتم می‌خوام دقیق بدونم ک من اجرا گرفتم و نظارت ندارم از یکی از دوستانم گفت تا سه سال نتونی صلاحیت نظارت رو نگیری اجرا ابطال میشه آیا این موضوع صحت داره یا نه جناب

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر این موضوع صحت ندارد و بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: صلاحیت اجرا و نظارت مستقل از هم می باشد و قبولی در آزمون هر یک، با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و مشروط به ارائه سابقه سنواتی حرفه ای در همان زمینه برای اخذ صلاحیت ( اجرا با نظارت ) کافیست،و باز بر اساس همین مصوبات بیان شده : صدور پروانه اشتغال به کار با صلاحیت اجرا برای مهندسانی که در آزمون های قبلی ورود به حرفه شرکت و فقط در صلاحیت اجرا قبول شده اند بلا مانع است. در واقع برای اخذ پروانه اجرا نیازی به داشتن پروانه نظارت نمی‌باشد. البته مهلت قبولی در آزمون به طور کلی ۳ سال است و تا ۳ سال بعد از آزمون فرصت دارین برای اخذ پروانه اقدام نمایید.

  • سلام. داوطلبی که پروانه اشتغال پایه ۳ نظارت رشته تاسیسات مکانیکی دارد مجاز هست در آزمون صلاحیت اجرا تاسیسات مکانیکی شرکت کند یا باید حتما در روز ثبت نام پروانه اشتغال پایه ۲ نظارت داشته باشد؟

  • سلام من درسال ۹۱پروانه معماری تجربی درجه ۲را دارم،ودرسال ۴۰۰۱مدرک معماری کاردانی پیوسته کرفته ام سنم ۵۰ می باشد،درآزمون میتونم شرکت کنم

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      یرای شرکت در آزمون نظام مهندسی باید مدرک کارشناسی داشته باشید و حداقل سه سال از زمان فارغ التحصیلی تا پایان آزمون گذشته باشد.

  • سلام وقت شما به خیر باشه من ورودی ۹۵ دانشگاه هستم و خرداد ۹۹ هم درسم تموم شده
    حالا میخواستم بدونم من میتونم تو ازمون نظام مهندسی نیم سال اول سال ۱۴۰۲ شرکت کنم؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،در صورتی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید که تا آخرین روز برگزاری آزمون نظام مهندسی، حداقل ۳ سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی شما گذشته باشه

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام با مدرک کارشناسی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. ولی با مدرک ارشد نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید

  • سلام وقتتون بخیر
    بنده مدرک کاردانی ناپیوسته کارهای عمومی ساختمان و کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی تکنولوژی عمران_ عمران دانشگاه غیر انتفاعی دارم و از طرفی هم کارشناسی ارشد ناپوسته رشته مهندسی عمران_ زلزله دانشگاه سراسری تبریز رو دارم.
    امسال نظارت شرکت کردم و قبول شدم از مدرک کارشناسیم ۶سال گذشته بود ولی ارشدم یک سال و ۱۰ماه گذشته بود ولی برا دی ماه دوسال کامل میشه میخواستم بدونم اجرا و محاسبات میتونم شرکت کنم برا دی ماه یا بخاطر ناپیوسته بودن کارشناسیم نمیشه؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: شما در صورتی که تا روز آزمون حداقل دوسال از زمان اخذ مدرک ارشدتون گذشته باشه میتوانید در آزمون محاسبات (صرفا با مدرک ارشد) و همین طور اجرا شرکت نمایید. البته توصیه میشه برای راهنمایی دقیق تر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید تا بر اساس مدارکتون دقیقا به شما بگویند که چه شرایطی را دارید. موفق باشید

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وخسته نباشید من سال۱۳۸۸کاردانی ناپیوسته معماری گرفتم و سال۱۳۹۱کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی عمران _عمران ممنون میشم راهنماییم کنید که تو کدوم آزمون های نظام مهندسی میتونم شرکت کنم

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام. احتمالا برای شرکت در آزمون نظام مهندسی با مصوبات جدید برای شرکت در آزمون نظارت و اجرا مشکل نداشته باشید. برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه کنید.

  • سعدی ططری می‌گوید:

    سلام وقت شما بخیر من کاردانی معماری رو از کرمانشاه گرفتم اگه برم کارشناسی معماری رو هم بگیرم میتونم تو ازمون نظام مهندسی شرکت کنم

  • سلام من کاردانیم حسابداری ولی کارشناسیم عمران عمران هس کارشناسی ارشدم زلزله هس میتونم تو آموزن نظام مهندسی شرکت کنم با چهار سال سابقه ؟

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام. براساس آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی به دلیل مرتبط نبودن مدرک کاردانی و کارشناسی با مدرک لیسانس نمیتونید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید ولی با مدرک کارشناسی ارشدتون میتونید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر مدارک تحصیلیتون را به اداره راه و شهرسازی ارائه بدین تا بهتر راهنمایی تون کنند.

  • سلام.من کاردانی الکترونیک ، کارشناسی ناپیوسته الکترونیک ، و ارشد مکانیک تبدیل انرژی دارم، ایا میتونم توو رشته مکانیک پروانه اشتغال بگیرم؟

  • امیرحسین می‌گوید:

    سلام
    بنده مدرک کاردانی پیوسته رشته ساختمان_کارهای عمومی ساختمان در سال ۹۶ هستم
    و مدرک کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی اجرایی عمران در سال ۹۸ هستم.
    میخاستم بدونم محاسبات میشه آزمون داد یا خیر ؟
    ممنون

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      احتمالا با مدرک دکترا میتونید در آزمون نظام مهندسی در صلاحیت نظارت و اجرا شرکت کنید. ولی برای اطمینان بیشتر به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه کنید.

  • عباس فولادی ماهانی می‌گوید:

    با سلام. آیا با مدرک لیسانس مهندسی معدن و کارشناسی ارشد مهندسی عمران و سابقه ۶ ساله در رشته عمران می توان در آزمون نظام مهندسی عمران شرکت کرد؟

  • نوراله ابراهیمی می‌گوید:

    با عرض سلام حقیر دارای مدارک تحصیلی زیر از دانشگاه های دولتی سمنان تبریز و دانشگاه دولتی بجنورد می باشم آیا می توانم در آزمون نظام مهندسی ساختمان شرکت نمایم(شاید حقیر تنها فردی باشم که کاردانی وکارشناسی ارشد عمران دارم و کارشناسی حقیر ریاضی است)
    ۱- کاردانی عمران روستایی با سابقه بیش از ۲۰ سال
    ۲- کارشناس ریاضی
    ۳- کارشناسی ارشد عمران- سازه

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی با مدرک کارشناسی ارشد درصورت گذراندن سنوات لازم (گذشت ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد) میتوانید در صلاحیت نظارت و اجرا شرکت کنید. برای اطلاع بیشتر با اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید.

  • پشتیبان نوآور می‌گوید:

    اگر میخواهید در رشته عمران صلاحیت های نظارت، اجرا و محاسبات شرکت کنید باید از لیسانس دومتون (قراره در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید) سه سال گذشته باشد.

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی با کارشناسی عمران آب نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید..
      طبق مصوبه شماره ۴۳۰/۲۷۸۸۲ به تاريخ ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ به دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی عمران – آب و فاضلاب ، عمران – سد و شبکه، جریه راه آهن و شیمی صنایع گاز ، با توجه به عنوان رشته و محتوای علمی آموزشی ، هیچگونه پروانه اشتغال به کار مهندسی در زمینه رشته های هفتگانه ساختمان تعلق نمی گیرد.

  • امیرحسین حیدری می‌گوید:

    سلام وقت بخیر . من دوره کاردانیم دانشگاه ازاد واحد سما رشته کاردانی پیوسته نرم افزار کامپیوتردرمورخ۱۳۹۰/۱۱/۵ به اتمام رسید بعد ازاون چند سال ادامه تحصیل ندادم تا اینکه نیمه دوم سال۹۶
    کارشناسی ناپیوسته رشته کارشناسی حرفه ای معماری طراحی محیط داخلی از مرکز علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم رو شروع کردم و درمورخ۱۳۹۸/۴/۳۱ فارغ التحصیل شدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید اول اینکه من میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟و اگر جواب منفی میتونم از اول دوباره کاردانی مرتبط را شروع کنم تا امکان عضویت و شرکت در آزمون در نظام رو داشته باشم؟

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام وقت شماهم بخیر. براساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی نمیتوانید در آزمون نظام مهندسی با مدرک کارشناسی شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر، من کاردانی کارهایی عمومی ساختمان در سال۹۳ و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران در سال ۹۵ و مهندسی عمران-راه و ترابری در سال۹۸ را دارم. سوالم اینه با چه مدرکی باید در آزمون شرکت کنم؟ سوال دومم اینکه صلاحیت شرکت در چه آزمون هایی را دارم؟

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام براساس مصوبات کمیسیون هم ارزی با مدرک کارشناسی صلاحیت نظارت و اجرا عمران میتوانید شرکت کنید. برای مدرک ارشد بهتر است به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید.