تفاوت کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه

تفاوت کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه

همان‌طور که می‌دانید، در بسیاری از پرونده‌های قضائی، قاضی برای صدور حکم، مجبور است که تمام زوایای پرونده را بررسی کند تا بتواند قضاوت درستی داشته باشد؛ اما قضات از تمامی علوم روز دنیا، مطلع نیستند. بنابراین نیاز دارند تا با کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه مربوط به آن رشته، مشورت کنند و از آن‌ها راهنمایی بگیرند.

به‌عنوان مثال برای اینکه یک قاضی بتواند در مورد یک پرونده مربوط به ساخت‌وساز حکمی صادر کند، باید از کارشناسان مربوط به ساختمان، نقشه‌برداری و… کمک بگیرد تا بتواند قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد. اما هر کارشناسی معتمد قضات نیست.

به همین منظور آزمون کارشناسی رسمی برگزار می‌شود تا به افرادی که واجدشرایط هستند، پروانه کارشناسی رسمی صادر شود. این افراد می‌توانند در مواقع نیاز در حل پرونده‌های قضائی شرکت کنند. در واقع کارشناسان رسمی درصدد احراز حق هر یک از طرفین دعاوی هستند. و بر خلاف وکیل که تلاش می‌کند از حق موکل خود دفاع نماید، کارشناس باید بدون هر گونه جانب داری و طرفداری نظر خود را ابراز و در اختیار قاضی قرار دهد.

برای اینکه بیشتر با آزمون کارشناسی رسمی، شرایط و نحوه برگزاری آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا به انتها بخوانید.

نهادهای برگزار کننده آزمون کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه:

آزمون کارشناسی رسمی، یک آزمون برای اعطاء پروانه کارشناسی رسمی به افراد واجد شرایط است. به‌این ترتیب افرادی که شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنما را دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و پروانه کارشناسی رسمی دریافت کنند.

این آزمون از سوی دو نهاد قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود و با وجود اینکه این آزمون از سوی دو نهاد برگزار می‌شود، مجری برگزاری آزمون هر دو نهاد، سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org است.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه  معمولا هر یک سال یا هر دو سال یک‌بار و یا حتی در برخی موارد سالی دو بار برگزار می‌شود. و معمولا باتوجه به نیاز یک یا چند استان، فراخوانی از سوی هر کدام از نهادهای برگزار کننده، منتشر می‌شود. بنابراین به‌صورت دقیق نمی‌توان گفت که این آزمون در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

تفاوت آزمون کارشناسی رسمی قوه قضائیه با آزمون کارشناسی رسمی کانون کارشناسان دادگستری:

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، آزمون کارشناسی رسمی از طرف دو نهاد قوه قضائیه و کانون کارشناسان دادگستری برگزار می‌شود. هر دو این نهاد برای این آزمون شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته‌اند که تقریبا تمامی این شرایط در هر دو آزمون یکسان است.

تاریخچه برگزاری آزمون‌های کارشناسی رسمی نهادهای دادگستری و قوه قضائیه:

تنها تفاوت این دو آزمون در نهاد برگزار کننده آن است. البته کانون کارشناسان دادگستری اولین نهادی بود که از سال ۱۳۵۸ اقدام به گزینش کارشناس رسمی دادگستری کرد و اکنون در اکثر استان‌های کشور، کانون مستقلی وجود دارد.

قوه قضائیه نیز از سال ۱۳۸۰ اقدام به برگزاری آزمون کرد و اکنون ۲۰ سال است که این آزمون به‌صورت مجزا از طرف این دو نهاد برگزار می‌شود؛ اما در حالت کلی، ماهیت کار، حقوق و مزایای همه کارشناسان رسمی یکسان است. و پروانه‌ای که برای این افراد صادر می‌شود، با نام پروانه کارشناسی رسمی دادگستری برای همه یکسان است.

و در نهایت هر کدام از کارشناسان رسمی که مرجع صدور پروانه آنها “کانون کارشناسان رسمی دادگستری” و یا “مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناس رسمی قوه قضائیه” باشد، به عنوان کارشناس رسمی دادگستری شناخته می‌شوند.

در واقع هیچ‌گونه تفاوتی در صلاحیت‌ها، حوزه فعالیت، مسئولیت‌ها، حقوق و یا مزایا با هم ندارند و ماهیت کار هر دو یکسان است. و هر دو کارشناس باید بدون هر گونه جانب داری نظر خود را ابراز و در اختیار قاضی قرار دهند. و در صدد احراز حق هر یک از طرفین دعاوی باشند. و از لحاظ قانون نیز در همه ابعاد با هم برابر هستند. دقت به اینکه در پروانه صادر شده از سوی هر دو نهاد ، عنوان “کارشناسی رسمی دادگستری ” درج شده است. نیز نشان از عدم تفاوت بین آنهاست.

امروزه با توجه به افزایش پرونده‌های قضایی، و بر اساس ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، به‌منظور انجام حمایت‌ حقوقی و ایجاد امکان دستیابی آسان‌تر مردم به خدمات قضائی، قوه قضائیه نیز با راه‌اندازی مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در حال فعالیت است. که بر حسب نیاز و تقریباً به صورت سالانه با برگزاری آزمون سراسری، اقدام به جذب کارشناس رسمی دادگستری می‌نماید.

تفاوت منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری با کارشناس رسمی قوه قضاییه:

سوالات تخصصی طراحی شده در آزمون‌های کارشناسی رسمی، عموما مربوط به دروس دوره کارشناسی در هر رشته می‌باشند. این سوالات بیشتر با رویکردی کابردی و تجربی در رشته مربوطه مطرح می‌شوند. تا جایی که یکی از شرایط اصلی و مهم آزمون کارشناسی رسمی داشتن سنوات کاری مرتبط در حوزه رشته آزمون است.

بنابراین دامنه سوالات در این آزمون بسیار وسیع است. و همین امر شاید دلیل این باشد که در این آزمون معمولا منبع مشخصی برای سوالات حوزه تخصصی ارائه نمی‌شود.

البته اگر چه منابع برای این آزمون گسترده است و دامنه طرح سوالات وسیع است. اما با بررسی آزمون های ادوار گذشته هر دو نهاد میتوان پی برد که در طی سالهای مختلف، بسیاری از سوالات مشابه دوره های قبل بوده است. و سبک طراحی سوالات تفاوت چندانی با هم نداشته است.

و میتوان گفت تفاوت آزمون کارشناس رسمی دادگستری و کارشناسی رسمی قوه قضائیه چندان قابل توجه نیست.

شرایط شرکت در آزمون کارشناسی رسمی چیست؟

داوطلبان متقاضی در آزمون کارشناسی رسمی باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را داشته باشند.

شرایط عمومی این آزمون عبارتند از:
  • داوطلب باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • داوطلب نباید سوء شهرت داشته باشد. همچنین نباید به فسق و فجور تجاهر کند.
  • سن داوطلب تا زمان قبل از صدور پروانه کارشناسی، باید حداقل ۲۴ سال باشد.
  • داوطلب نباید به مواد مخدر و داروهای روان‌گردان اعتیاد داشته باشد. این موضوع باید به‌وسیله پزشک معتمد قوه قضائیه تایید شود.
  • داوطلب نباید سابقه کیفری موثر داشته باشد. همچنین نباید از طرف مراجع قضائی از حقوق اجتماعی محروم شده باشد.
  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت تا زمان برگزاری آزمون برای داوطلبان مرد، الزامی است.
  • داوطلب باید به اصل نظام و قانون اساسی متعهد باشد.
  • داوطلب نباید به انفصال دائم از شغل کارشناسی محکوم شده باشد.
  • سلامت جسمانی داوطلب باید به‌وسیله پزشک معتمد تایید شود.
  • داوطلب باید به دین اسلام و یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی معتقد باشد.
  • داشتن شرایط علمی و سابقه تجربی در رشته مورد تقاضا ( تشخیص آن به عهده مرکز می‌باشد.
  • نذکر: سابقه تجربی باید بعد از اخذ مدرک کارشناسی باشد.

علاوه بر شرایط عمومی که در تمامی آزمون‌های استخدامی وجود دارند، شرایط اختصاصی شرکت در این آزمون را داشته باشد.

شرایط اختصاصی این آزمون در سال ۱۴۰۰ عبارتند از:
  • داوطلب باید حداقل مدرک کارشناسی را از دانشگاه‌های معتبر داخلی یا خارجی داشته باشد. داوطلب تنها در رشته‌ای که تحصیل کرده و مدرک آن را اخذ کرده است، قادر به ثبت‌نام در این آزمون است.
  • باید از زمان اخذ مدرک لیسانس داوطلب تا زمان ثبت‌نام او برای آزمون، ۵ سال گذشته باشد. همچنین او باید حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط با رشته خود را داشته باشد. (سابقه کار از بعد از اخذ مدرک کارشناسی، محاسبه خواهد شد.)

نکته: لزومی ندارد که حتما داوطلب در تمام این ۵ سال بیمه شده باشد، داشتن ۵ سال سابقه کار مرتبط کافی است.

  • داوطلب نباید وکیل یا کارشناسی رسمی باشد. یعنی کسی که اکنون کارشناس رسمی دادگستری است، حق ثبت‌‌نام و شرکت در این آزمون را ندارد.
  • داوطلب باید بومی همان استانی باشد که قرار است در آزمون آن شرکت کند.
برای بومی بودن، داوطلب باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
  • داوطلب مقطع تحصیلی متوسطه را در آن استان گذرانده باشد.
  • داوطلب در استان موردنظر متولد شده باشد.
  • استان موردنظر محل سکونت همسر داوطلب باشد. (این شرط برای داوطلبان خانم است.)
  • استان موردنظر محل صدور سند ازدواج داوطلب باشد.
  • داوطلب تا تاریخ برگزاری این آزمون، ۴ سال سابقه پرداخت بیمه در استان موردنظر را داشته باشد.
  • داوطلب مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه موردنظر اخذ کرده باشد.

سابقه کار مرتبط از چه تاریخی محاسبه می‌شود؟

جهت شرکت در این آزمون برای هر رشته، سابقه کار مرتبطی در نظر گرفته شده است. این سابقه کار که حداقل ۵ سال است، از تاریخ بعد از اخذ مدرک کارشناسی محاسبه می‌شود. یعنی اینکه سوابق کار داوطلب در زمان تحصیل موردتایید نخواهد بود. البته منظور از سابقه کار، الزاما سوابق بیمه‌ای نیست.

به‌عبارتی ساده‌تر؛ داوطلب در زمان ثبت نام در این آزمون باید حداقل ۵ سال سابقه را داشته باشد. ولی الزاما نیازی به اثبات این امر و ارسال اصل مدارک نیست. در زمان ثبت‌نام داوطلب با اسکن گواهی و مدارکی که روی سامانه بارگزاری می‌کند، می‌تواند اثبات کند که حداقل ۵ سال از زمان اخذ مدرکش گذشته است.

اما مدارک سوابق کار در زمان مصاحبه علمی باید همراه داوطلب باشد و وجود آن‌ها در زمان مصاحبه الزامی است. و داوطلب باید با ارائه تمامی مدارک مربوط به سابقه کار، آن را اثبات نماید.

نحوه اعمال سهمیه‌ها و امتیازات قانونی آزمون کارشناس رسمی:

قوه قضائیه و کانون کارشناسان دادگستری برای این آزمون سهمیه‌ ایثارگری را درنظر گرفته‌اند. البته داوطلبان باید در زمان ثبت‌نام، درخواست اعمال سهمیه را در سامانه ثبت کنند. در غیر این‌صورت، سهمیه اعمال نخواهد شد. به لحاظ قانونی ۳۰ درصد از سهمیه پذیرش آزمون به افرادی با شرایط زیر اختصاص خواهد یافت.

  • جانبازانی که حداقل ۱۰ درصد جانباز هستند.
  • آزادگانی که حداقل ۳ ماه سابقه اسارت دارند.
  • رزمندگانی با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه
  • همسران و فرزندان شهدا
  • همسران و فرزندان جانبازانی که دارای حداقل ۲۵ درصد جانبازی هستند.
  • همسران و فرزندان آزادگان
  • فرزندان رزمندگانی که حداقل یک سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.

منابع آزمون  کارشناس رسمی قوه قضائیه :

آزمون کارشناسی رسمی برگزار شده توسط نهاد قوه قضاییه در دو سال اخیر حاکی از آن است که علاوه بر طراحی سوالات تخصصی در آزمون، سوالاتی نیز تحت عنوان سوالات مشترک برای کلیه رشته ها در آزمون مطرح شده است.  که این سوالات مشترک، برای کلیه رشته‌ها یکسان است، و عبارت است از قوانین و مقررات مربوط به کارشناسی رسمی دادگستری که شامل موارد زیر است:

  • قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۸/۰۱/۱۳۸۱
  • آئین‌نامه اجرایی قانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۹۷ رئیس قوه قضائیه
  • مواد مرتبط با موضوع کارشناسی از قوانین آئین دادرسی مدنی و کیفری

توصیه می‌شود داوطلبان محترم برای پاسخگویی به بخش سوالات عمومی آزمون توصیه می‌شود کتاب “قوانین مقررات و مباحث عمومی آزمون‌های کارشناسی رسمی (ویژه تمامی رشته‌ها)” انتشارات نوآور را مطالعه نمایند.

سوالات اختصاصی این آزمون نیز برای هر رشته، متفاوت بوده و مربوط به سرفصل‌های آن رشته خواهد بود. داوطلبان در زمان ثبت‌نام باید مواد امتحانی مندرج در دفترچه را به‌دقت مطالعه کنند.

زیرگروه های تخصصی آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه:

عناوین رشته های امتحانی کارشناس رسمی قوه قضائیه در ادامه آورده شده است و برای شرایط خاص هر کدام، توصیه می شود به دفترچه راهنمای آن مراجعه شود.

راه و ساختمان – امور ثبتی و نقشه برداری – امور وسائط نقلیه موتوری زمینی (تصادفات) – امور وسائط نقلیه ریلی – امور وسائط نقلیه دریایی و غواصی – حسابداری و حسابرسی – مهندسی پزشکی (تجهیزات پزشکی) – کشاورزی و منابع طبیعی – صنایع چوب – امور مالیاتی – امور بانکی – بورس و اوراق بهادر – امور بیمه – ساعت و جواهرات – تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت – کامپیوتر و جرائم رایانه ای – امور آب – برق، الکترونیک، مخابرات – برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات – تاسیسات ساختمانی – نفقه – اسلحه شناسی و مهمات – حوادث ناشی از کار و بهداشت حرفه ای – بیوتکنولوژی

منابع آزمون کارشناسان رسمی دادگستری:

در آزمون کارشناس رسمی دادگستری بر خلاف آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه، منابع مشخص نشده است و سوالات این آزمون می تواند از هر بخشی که مرتبط با عنوان رشته می باشد، طرح شود. نکته ای که در این مورد باید بیان شود، این است که در این نوع آزمون که کتاب بسته می باشد باید به جای عمیق شدن در یک موضوع، سعی شود که دامنه مطالعات وسیع تر شود؛ در دوره های اخیر آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، تمایل سوالات از جنبه تجربی و کلی، کمی به سمت و سوی تئوری آیین نامه ای رفته است که برای مطالعه موثر باید از تکنیک هایی مثل روش منحنی یادگیری برای سپردن اطلاعات به حافظه بلند مدت استفاده کرد.

زیرگروه های تخصصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری:

در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، در مجموع ۳۰ عنوان کارشناسی قید شده است که در چهار جدول بیان شده است که به توضیح آن پرداخته شده است.

عناوین کارشناسی جدول ۱:

با داشتن مدرک لیسانس و بالاتر و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار تجربی مرتبط از زمان اخذ مدرک، می توان در عناوین زیر با مدرک مرتبط که در دفترچه ذکر شده است، شرکت کرد:

آبزیان و شیلات – الکتروشیمی و پتروشیمی و فرآورده های شیمیایی – ایرانگردی و جهانگردی – برق، الکترونیک و مخابرات – برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات – تاسیسات ساختمانی – تعیین نفقه – حسابداری و حسابرسی – راه و ساختمان – صنایع گاز و گازرسانی – کامپیوتر (رایانه) و فناوری اطلاعات – کشاورزی و منابع طبیعی – معادن – مهندسی پزشکی، لوازم و تجهیزات پزشکی – مواد (فلزات، سرامیک، کامپوزیت) – نقشه برداری و اطلاعات مکانی – امور سرمایه گذاری، پولی و اعتباری – امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (ویژه مهندسین)

عنوان کارشناسی جدول ۲:

با داشتن مدرک لیسانس و بالاتر هر رشته ای و داشتن حداقل پانزده سال سابقه کار تجربی مرتبط از زمان اخذ مدرک، می توان در عنوان کارشناسی لوازم خانگی و اداری شرکت کرد.

عناوین کارشناسی جدول ۳:

با داشتن مدرک لیسانس و بالاتر و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار تجربی مرتبط از زمان اخذ مدرک، و یا داشتن مدرک لیسانس و بالاتر هر رشته ای با حداقل پانزده سال تجربه کاری مرتبط، می توان در عناوین زیر با مدرک مرتبط که در دفترچه ذکر شده است، شرکت کرد:

امور اسلحه و مهمات – امور آتش سوزی و آتش نشانی – امور ثبتی – تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت – حوادث ناشی از کار – ساعت و جواهرات – صنایع چوب – صنایع دستی – فرش – امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (ویژه افسران)

عنوان کارشناسی جدول ۴:

برای عنوان کارشناسی داروسازی و سم شناسی نیاز به مدرک ارشد و دکترا می باشد که در دفترچه رشته های مرتبط ذکر شده است.

تاریخ آزمون

زمان آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه در تاریخ بیست و دوم مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و آزمون کارشناس رسمی دادگستری در تاریخ بیست و نهم بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

شرایط اخذ پروانه

در هر سال بر حسب ظرفیت پذیرش، هر دو نهاد، تعدادی بیشتر از ظرفیت را که موفق به گذراندن مرحله اول آزمون شده اند، به آزمون شفاهی دعوت می کنند و مراحل پس از قبولی در مرحله اول به صورت زیر می باشد:

  • تشکیل پرونده در مراکز استانی مربوط به مرکز کارشناسان  با مدارکی که اعلام خواهند شد.
  • شماره پرونده‌ای به هر داوطلب جهت پیگیری مراحل انجام مصاحبه از طریق سایت اختصاص می‌یابد.
  • مراحل انجام مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی، به صورت پیامکی به داوطلب اطلاع رسانی می‌شود.

** تذکر: جهت انجام مصاحبه، رزومه و مدارک علمی و آموزشی و پژوهشی و سوابق کاری مربوط را همراه داشته باشید.

  • مصاحبه هر رشته در روز جداگانه انجام خواهد گرفت.
  • بعد از قبولی مصاحبه و تایید کلیه استعلام‌های قانونی، مرحله کارآموزی شروع خواهد شد که در نهایت این فرایند تا صدور پروانه کارشناسی تقریبا نزدیک به دو سال به طول می انجامد.

سوالاتی که در مصاحبه آزمون کارشناس رسمی مطرح می‌شود سه بخش هست:

  • سوالات تخصصی رشته
  • سوالاتی مربوط به تجربه کاری، براساس رزومه ارائه شده
  • سوال‌های پراکنده از قوانین

 دستمزد کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه 

تعرفه درآمد کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ رئیس قوه قضاییه

دستمزد ارزیابی­ها برای کلیه رشته­ های کارشناس رسمی دادگستری در هر مورد ارجاعی بشرح ذیل تعیین می­گردد.

تا پنجاه میلیون ریال…………………………………………………………… مقطوعاً ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال

از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد……………………….………… ۰.۵ درصد

از یکصد و پنجاه میلیون و یک ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد………………………………………. ۰.۴ درصد

از دویست و پنجاه میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد…………………….………….. ۰.۳ درصد

از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال نسبت به مازاد……………………………….……………. ۰.۱۲۵ درصد

از ده میلیارد و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد………………………………… ۰.۰۶ درصد

از یکصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا پانصد میلیارد ریال نسبت به مازاد………………………………. ۰.۰۳ درصد

از پانصد میلیارد و یک ریال تا ششصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد…………………….………. ۰.۰۲۵ درصد

از ششصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا یک هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد…………………………… ۰.۰۱۵ درصد

از یکهزار میلیارد و یک ریال مبلغ سه هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد………………………………….. ۰.۰۱۲ درصد

از سه هزار میلیارد و یک ریال به بالا، نسبت به مازاد……………………..……………………….. ۰.۰۱ درصد

حداکثر دستمزد مقرر در این ماده برای هر کارشناس ۵۹۰۰۰۰۰۰۰ ریال است.

همچنین برای مطالعه تبصره های این بند، به تعرفه دستمزد کارشناسان دادگستری مصوب ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ رئیس قوه قضاییه، مراجعه شود.

سوالات متداول در خصوص آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه:

  • آیا کارشناسی رسمی شغل محسوب می‌شود و کارمندان دولت هم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند؟

پاسخ: خیر، کارشناسی رسمی دادگستری شغل محسوب نمی‌شود و داوطلبان و حتی کارمندان دولتی هم می‌توانند در کنار یک شغل دیگر(به جز وکالت، مشاوره خانواده و قضاوت) پروانه کارشناسی رسمی دریافت نمایند.

  • آیا امکان اخذ پروانه در آزمون کارشناسی رسمی و آزمون وکالت به صورت همزمان هم وجود دارد؟

پاسخ: داوطلبان می‌توانند در هر دو آزمون مذکور شرکت نمایند ، اما تنها در یکی از این دو می‌توانند پروانه اخذ نمایند. و اخذ پروانه کارشناسی رسمی و وکالت به صورت همزمان امکان‌پذیر نیست. و در واقع اخذ پروانه در یکی منوط به استعفا از دیگری می‌باشد.

  • آیا منابع آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و قوه قضائیه متفاوت است؟ 

پاسخ: خیر، همانگونه که پیش‌تر در این مقاله توضیح داده شد، منابع هر دو آزمون یکی است.  چون ماهیت کار هر دو کارشناس یکی است.  و صرفا نهادهای برگزار کننده این آزمون‌ها متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟” را نیز مطالعه نمایید.

  • برای آزمون کارشناسی رسمی چه منابعی را میتوان مطالعه کرد؟

پاسخ: برای آمادگی در آزمون‌های کارشناسی رسمی، انتشارات نوآور کتابهای “درسنامه” با هدف آموزش بصورت خودآموز و همچنین کتابهای “تشریح سوالات آزمون‌های کارشناسی رسمی” با پاسخ‌های تشریحی و با هدف مرور و بررسی تستهای ادوار گذشته تهیه و تدوین نموده است. که در فروشگاه انتشارات نوآور قسمت کارشناسی رسمی قابل مشاهده است.

  •  آیا آزمون کارشناسی رسمی OPEN BOOK است؟

پاسخ: خیر، برخلاف آزمون نظام مهندسی در آزمون کارشناسی رسمی امکان استفاده از کتاب میسر نیست و شخص باید با دانسته‌های خود سوالات را پاسخ دهد.

  •  آزمون کارشناسی رسمی نمره منفی دارد؟

پاسخ: معمولا آزمون کارشناسی رسمی به صورت چهارگزینه‌ای بوده و هر سه جواب اشتباه یک پاسخ صحیح را حذف خواهد کرد.

  • ظرفیت پذیرش و رشته مورد پذیرش این آزمون ها به چه صورت است؟

پاسخ: ظرفیت پذیرش و نیز رشته‌های مورد تقاضای هر دوره متفاوت است که همراه دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی منتشر می‌شود.

  • آیا امکان شرکت در چند رشته مختلف در آزمون کارشناسی رسمی و اخذ چند پروانه هم وجود دارد؟

پاسخ : خیر، امکان پذیر نمی‌باشد.

  •  آیا بدون مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه می‌توان در آزمون کارشناسی رسمی ثبت نام کرد؟

پاسخ: خیر، یکی از شروط شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت می‌باشد.

  • آیا حد نصاب قبولی آزمون کارشناس رسمی در یک رشته با همان رشته در شهر دیگر یکی یکسان است؟

پاسخ: خیر، نمره حد نصاب هر حوزه در هر رشته امتخانی با توجه به نمرات کسب شده داوطلبان در آن حوزه و رشته امتحانی مورد تقاضا و بعد از آزمون تعیین می‌شود.

  • آیا کسب حدنصاب نمره قبولی در یک رشته محل به معنی قبولی حتمی در آنجا می‌باشد؟

برای قبولی در آزمون باید علاوه بر کسب نمره حدنصاب قبولی حوزه مورد تقاضا، ظرفیت خالی هم موجود باشد. برای مثال ممکن است ظرفیت یک حوزه ۲۰ نفر باشد و نمره ۵۰ نفر بیشتر از حد نصاب قبولی باشد و تنها ۲۰ نفر اول از بین آن ۵۰ نفر موفق به قبولی شده و ۳۰ نفر دیگر مردود می شوند.

در ضمن توجه به این نکته ضروری است که آزمون های مرکز دو مرحله ای بوده و نمره کسب شده از سوی داوطلب در هر دو مرحله ملاک خواهد بود.

  • آیا بعد از برگزاری آزمون می توان نسبت به اعمال سهمیه ایثارگری درخواست داد؟

آخرین مهلت درخواست اعمال سهمیه ایثارگری و درج کد ایثارگری هنگام ثبت نام در آزمون می باشد و پس از اتمام زمان ثبت نام هیچ گونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی شود.ضمن آن که مسئولیت هرگونه اشتباه در وارد کردن اطلاعات بر عهده خود داوطلب می باشد

  • اعتراض نسبت به اعمال سهمیه ایثارگری در آزمون‌های پیش رو از چه طریقی انجام می شود؟

با توجه به اینکه اخذ استعلام های مربوط به این دو آزمون توسط مجری آزمون(سازمان سنجش آموزش کشور) انجام می شود، بنابراین مرجع پاسخگویی به اعتراضات مربوط به سهمیه ایثارگری مجری آزمون بوده و به این مرکز هیچگونه ارتباطی ندارد.

ضمن آن که آخرین مهلت جهت درج کد ایثارگری و اعلام آن زمان ثبت نام بوده و مسئولیت هرگونه اشتباه بر عهده خود داوطلب می باشد.

  • اعتراض به نمرات و کارنامه صادر شده از چه طریقی انجام می شود؟

با توجه به اینکه مجری آزمون(سازمان سنجش آموزش کشور) مسئولیت تصحیح پاسخنامه ها و صدور کارنامه ها را بر عهده دارد بنابراین مرجع رسیدگی به این نوع اعتراضات مجری آزمون بوده و به این مرکز هیچگونه ارتباطی ندارد.

  • درصورتی که ظرفیت رشته محل انتخابی ما خالی باشد چگونه میتوانیم در آنجا پذیرش شویم؟

برای قبولی در آزمون باید علاوه بر خالی بودن ظرفیت حوزه مورد تقاضا، نمره حد نصاب قبولی را نیز کسب کرده باشید.

  • پس از قبولی در آزمون کارشناسی رسمی امکان انتقال محل خدمت به شهر دیگر وجود دارد؟

پاسخ: خیر، پس از قبولی هر کارشناس می‌بایست حداقل ۱۰ سال در شهر محل انتخابی فعالیت نماید.

  • آیا قبولی در آزمون کتبی به معنای قبولی نهایی است؟

خیر، آزمون کارشناسی رسمی در دو مرحله شفاهی و کتبی برگزار می‌شود. و پذیرفته شدگان آزمون کتبی دعوت به آزمون شفاهی و مصاحبه میشوند. ضمنا مطابق بند ۹ آیین نامه اجرایی، مرکز پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته‌شدگان توسط هیات تعیین صلاحیت بررسی می‌شود و قبولی نهایی منوط به تایید هیات این هیات می‌باشد. برای اطلاع بیشتر از نحوه مراحل انجام مصاحبه میتوانید مقاله “مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی” انتشارات نوآور را مطالعه نمایید.

نتیجه‌گیری

قوه قضائیه یا کانون کارشناسان دادگستری در مواقع نیاز به کارشناس رسمی در یک یا چند استان، اقدام به انتشار فراخوانی می‌کنند. هدف از این فراخوان، برگزاری یک آزمون برای گزینش کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه است. یعنی اینکه افراد واجدشرایط با قبولی در این آزمون می‌توانند پروانه کارشناسی رسمی دریافت کنند. به‌این ترتیب می‌توانند در حل مشکلات قضائی، یاری رسان باشند.

باتوجه به توضیحات داده شده، امیدواریم توانسته باشیم که به سوالات شما پاسخ دهیم. درصورتی که به اطلاعات دقیق‌تر و راهنمایی بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

موفق باشید

فاطمه صالحی

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی

11 نظر در مورد «تفاوت کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضائیه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • مثلا نمیتونستن ظرفیت رو تجمیع کنن امسال همون یه آزمونی که دادیم کافی باشه برای جفتش؟ البته ظاهرا میخواستن یه منبع درآمدی باشه از هر نفر ۶۰۰ بگیرن وگرنه هیچ منطق دیگه ای نداره 🙂

  • با سلام ایا کسی که در ازمون کارشناس رسمی دادگستری قبول شده است می تواند پیش کارشناسی که مدرک خود را از قوه قضاییه دریافت کرده است کاراموزی نماید؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع دقیق تر در این زمینه میتوانید با شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری تماس بگیرید. موفق باشید.

  • سلام. ممنون از توضیحاتتون.
    اما من چندتا نکته رو متوجه نشدم.

    ۱. فرمودید آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و کارشناس قوه قضاییه ۲ تا امتحان متفاوت هست؟ (از نظر برگذاری) یعنی جداگانه برگذار میشود؟

    ۲. آیا میشه هم در آرمون کارشناس رسمی دادگستری شرکت کرد و هم جداگانه در آزمون کارشناسی قوه قضاییه؟

    ۳. اگر جواب سوال ۲ مثبت هست، هر دو پروانه را هم میشود هم زمان فعال کرد؟

    ممنون از پاسخگویی شما

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، معمولا هر ساله یکی از این دو نهاد آزمون را برگزار میکنند ، اما پیش اومده که گاهی هر دو نهاد در یک سال آزمون برگزار کردن و یا یک آزمون مشترک هم ممکن هست برای هر دو برگزار شود. اما در هر صورت شما فقط میتوانید یک پروانه اخذ کنید ، یعنی امکان شرکت در هر دو آزمون را هم دارید اما در صورت قبولی فقط مجاز هستید که یک پروانه داشته باشید. موفق باشید.

  • با سلام و عرض ادب
    آیا بنده میتونم با کارشناسی معماری در دو رشته کارشناس معماری و تزپینات داخلی و راه و ساختمان آزمون بدهم و در صورت قبولی از آنجا که هر دو مجاز به کسب پروانه نیستم یکی از آنها را انتخاب کنم ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس ضوابط درج شده در دفترچه، امکان شرکت در دو رشته از ازمون به صورت همزمان وجود نداره، چون کلیه آزمون ها و رشته ها در یک روز و یک ساعت برگزار میشود. بنابراین شما در یک دوره از آزمون فقط یک رشته رو میتونید شرکت کنید.

  • آیا می توان دو پروانه داشته باشیم. مثلا در کارشناس رسمی دادگستری در یک رشته پروانه اخذ و در کارشناس رسمی قوه قضائیه در رشته ای دیگر ثبت نام و پروانه اخذ کنیم؟
    لازم بذکر است که شرایط اولیه ثبت نام در هر دو رشته را داریم.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناس رسمی ، اشتغال همزمان در دو رشته کارشناس رسمی ممنوع است. و کارشناسان رسمی فقط در صورت انصراف از کارشناس رسمی قبلی خود میتوانند پروانه کارشناسی رسمی جدیدی را اخذ کنند.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. بله . نهاد برگزار کننده آزمون کارشناس رسمی مربوط به کانون وکلای دادگستری و آزمون کارشناسی ماده ۲۷ مربوط به دفتر مقررات ملی می‌باشد.