آشنایی معماران با اصول مهندسی زلزله

 آشنایی معماران با اصول مهندسی زلزله

آشنایی معماران با اصول مهندسی زلزله می‌تواند به بهبود و ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها کمک کند. در این مقاله قصد داریم به اهمیت نقش معماران در طراحی و ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بپردازیم. همچنین به ارائه راه‌کارهایی جهت ارتقاء نقش معماران در این حوزه اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید…

مقدمه:

کشور ایران جزء مناطق با خطر لرزه‌خیزی بالا می‌باشد، اما متاسفانه مهندسین معمار ما آشنایی لازم با اصول طراحی ساختمان در برابر زلزله را ندارند. و یکی از دلایل آن می‌تواند عدم آموزش این مبحث در سرفصل‌های دانشگاهی باشد.

ایده اولیه طراحی بسیار مهم است. طوری که باید در مرحله‌ی اول طراحی بتوان به این سوال پاسخ داد که آیا این ایده منجر به طراحی سازه‌ای با مقاومت کافی در برابر زلزله می‌شود؟ این‌جاست که اهمیت مسئله آشنایی مهندسان معمار با اصول مهندسی زلزله کاملا احساس می‌شود.

در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم. با نشر نوآور همراه باشید.

لزوم آشنایی معماران با اصول مهندسی زلزله:

فرم معماری بر نحوه عملکرد لرزه‌ای سازه تاثیرگذار است. و این یکی از نکات بسیار مهمی است که متاسفانه در طراحی‌ها به آن توجه نمی‌‌شود.

اهمیت این موضوع تا جایی است که اساتید سرشناس مهندسی زلزله نیز به آن تاکید دارند. و لازمه‌ی به حقیقت پیوستن این امر در قدم اول، تعامل مناسب بین مهندسین سازه و معمار است.

تاثیرات اجزای غیرسازه‌ای معماری بر عملکرد سازه‌ها در برابر زلزله: 

به طورکلی یک ساختمان از دو بخش اجزای سازه‌ای و غیر‌سازه‌ای تشکیل می‌شود. در استانداردها و آئین‌نامه‌های طراحی لرزه‌ای سازه‌ها، همچون استاندارد ۲۸۰۰ بیشترین تمرکز بر روی اجزای سازه‌ای می‌باشد. این در حالی است که صدمات و خسارات عمده در زلزله‌های اخیر نظیر سرپل ذهاب ناشی از عملکرد نامناسب اجزای غیر سازه‌ای بوده است.

و عملا زمین‌لرزه سرپل‌ذهاب نیز توجه جامعه مهندسی ساختمان کشور را به موضوع اجزای غیرسازه‌ای و دیوارهای جداکننده و پیرامونی ساختمان‌ها معطوف نموده است. که در نتیجه آن پیوست ششم آئین‌نامه ۲۸۰۰ تحت عنوان طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزاء غیرسازه‌ای معماری تهیه و منتشر شد.

اعضای غیر‌سازه ای معماری مثل دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها در زلزله آسیب پذیر هستند. و تا به حال سبب خسارت‌های جانی و مالی فراوانی در سطح جهانی و در ایران شده است. و در تجربه اخیر زلزله سرپل ذهاب هم این گونه از تخریب در ساختمان‌ها به وفور یافت می‌شد. لذا وجود این کاستی‌های موجود، لازمه توجه هر چه بیشتر معماران به اجزای غیرسازه‌ای را می‌طلبد.

بررسی تأثیرات اثر ساختگاه بر نحوه عملکرد سازه‌ها در برابر زلزله:

عامل موثر دیگر در رفتار لرزه‌ای سازه‌ها محل احداث بنا می‌باشد. در بیشتر پروژه‌ها مکان‌یابی احداث بنا بر عهده مهندس معمار می‌باشد. بنابراین آشنایی با اصول پایه‌ای اثر ساختگاه بر عملکرد سازه در برابر زلزله ضروری می‌باشد.

در فرآیند طراحی، از ایده اولیه گرفته تا طراحی جزئیات اجرایی، توجه به ملاحظات سازه‌ای جهت طراحی مقاوم سازه در برابر زلزله، اهمیت ویژه‌ای دارد.

و نمی‌توان منکر این حقیقت شد که در یک طراحی مقاوم در برابر زلزله، فرآیند طراحی معماری می‌تواند جدا از فرآیند طراحی سازه صورت می‌پذیرد. و این%D