آشنایی با ضربه قوچ (water hammer)

ضربه قوچ به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل تخریب لوله‌ها و سیستم‌های پیشرانشی در صنایع نفت، گاز و نیروگاهی شناخته می‌شود. در این مقاله، این مسئله از دیدگاه فیزیکی و مکانیکی بررسی شده و تاثیرات ضربه قوچ بر کیفیت و عمر مفید لوله‌ها ارزیابی می‌گردد.

در قسمت اول این مقاله، تعریف و شرح مختصری در مورد ضربه قوچ ارائه می­‌گردد. سپس، علل و عوامل ایجادکننده ضربه قوچ در پایپینگ، شامل شوک هیدرولیکی، حرکت سیالات و قطع و وصل سریع بررسی می‌شوند.

water-hammer

در قسمت بعد، به بررسی تاثیرات ضربه قوچ بر روی لوله‌ها و سیستم‌های پیشرانشی می‌پردازیم. در ادامه نیز نکاتی را درباره راهکارهای کاهش تاثیرات ضربه قوچ بر روی لوله‌ها و سیستم‌های پیشرانشی بررسی می‌کنیم. سپس به توضیح میزان مخرب بودن این ضربه پرداخته و در نهایت نیز ارتباط ضربه قوچ را با پدیده کاویتاسیون بررسی خواهیم نمود.

ضربه قوچ چیست؟

ضربه قوچ (Water Hammer) عموما به عنوان یک نیروی ناگهانی و شدید در نقاط متمایزی از سیستم پایپینگ تعریف می‌شود که عملکرد و عمر مفید آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پدیده ضربه قوچ یا همان ونتیل قوچ یکی از مهم‌ترین پدیده‌های مورد بررسی در صنعت پایپینگ است. این پدیده زمانی به وقوع می‌پیوندد که در حین تغییر حالت جریان درون لوله‌ها، یک ضربه ناگهانی به سامانه پایپینگ وارد شود. این ضربه قوچ می‌تواند باعث تغییرات آشکاری در فشار و دبی جریان درون لوله­‌ها گردد که در بسیاری از موارد سبب بروز اتفاقات خطرناک و جبران­‌ناپذیری می‌­شود.

این پدیده معمولا در سامانه‌هایی رخ می‌دهد که بدون رعایت نکات اصولی مربوط به طراحی و ساخت اجرا شده­‌اند و در برخی موارد به خشک شدن لوله‌ها، افزایش دما و حتی انفجار لوله‌ها می‌انجامد. بنابراین، شناخت کامل و صحیح از ضربه قوچ و ارائه راهکارهای مناسب طراحی، نصب و بهره‌برداری از سیستم‌­های پایپینگ می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی در جلوگیری از خرابی و صدمات ناشی از آن در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

اثرات ضربه قوچ

اثرات مخرب ضربه قوچ بر سیستم‌های پایپینگ یا لوله‌کشی، معمولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نمود بیشتری داشته و می‌تواند عواقب جدی و خطرناکی برای سلامت و ایمنی افراد و زندگی روزمره آن­ها داشته باشد.

اولین اثری که باید به آن اشاره کرد، خرابی ساختار پایپینگ یا خطوط لوله است. ضربه قوچ باعث می‌شود که تاثیرات شکست و خرابی روی سطح پایپینگ مشاهده شود. در اثر این ضربه، لوله ممکن است همچنان قابل استفاده باشد؛ اما خرابی جزئی ایجاد شده در آن نیز می‌تواند زمینه‌­ساز خسارات جبران‌­ناپذیر بعدی گردد؛ لذا حتما باید بررسی، تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض شود؛ زیرا در صورت وقوع ضربه قوچ شدید، به احتمال بسیار زیاد سیستم لوله‌کشی خراب شده و بی‌توجهی نسبت به نگهداری و تعمیر اصولی آن، می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد؛ برای مثال، اگر نشتی در سیستم گاز یا سیالات قابل اشتعال دیگر رخ داده باشد، احتمال در خطر بودن جان افراد یا ایجاد حوادثی نظیر آتش‌سوزی و انفجار وجود دارد.

اثرات ضربه قوچ

سومین اثر احتمالی ضربه قوچ در پایپینگ می‌تواند بر روی عملکرد سیستم حمل و نقل مایعات و گازها به وقوع بپیوندد. با خراب شدن لوله‌ها، ممکن است جریان مواد مسدود شده و به مشکلاتی چون کاهش توانایی انتقال مایع، کاهش فشار و در نتیجه کاهش راندمان کلی سیستم منجر شود. این موضوع می‌تواند بر خدمات آب، برق و سایر انواع انرژی تاثیر منفی مستقیم داشته باشد.

آخرین اثر قابل ملاحظه نیز این است که ضربه قوچ می‌تواند به تجهیزات جانبی مرتبط با پایپینگ آسیب‌های جدی وارد کند؛ به طور مثال، در صورتی که این پدیده در محل شیرها، فلنج‌ها و لوله‌های پایپینگ اتفاق بیفتد، ممکن است باعث شکستگی و بروز نشتی در این تجهیزات شود. این مسئله می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم‌های پایپینگ شده و در نتیجه عملکرد کلی سیستم را مختل سازد. علاوه بر این، آسیب‌های جدی به تجهیزات جانبی مانند پمپ‌ها، صافی‌ها و سایر تجهیزات مرتبط نیز محتمل خواهد بود. لذا لازم است به منظور جلوگیری از وقوع ضربه قوچ و حفاظت از تجهیزات جانبی مرتبط، در طراحی و نصب سیستم‌های پایپینگ، احتیاط ویژه‌ای لحاظ شود.

علاوه بر آسیب‌های فیزیکی، ورود هر گونه ناخالصی و ذرات غیرمجاز به سیستم‌های پایپینگ می‌تواند عوارض جدی دیگری را نیز به همراه داشته باشد. این ذرات می‌توانند باعث انسداد و کاهش جریان سیال در لوله‌ها شده و در نتیجه کارایی سیستم را به شدت کاهش دهند. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از فیلترها و صافی‌های مناسب در نقاط ورودی سیستم‌های پایپینگ ضروری به نظر می­رسد. همچنین، نگهداری و تعویض دوره‌ای این فیلترها نیز باید به صورت منظم انجام شود تا از ورود ذرات غیرمجاز به سیستم جلوگیری شده و عملکرد بهینه آن حفظ گردد.

چگونه از ضربه قوچ جلوگیری کنیم؟

بهره‌­گیری از سیستم‌­های پایپینگ در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار رایج است. هدف اصلی استفاده از پایپینگ و سیستم­‌های لوله‌­کشی، انتقال مواد شیمیایی، گازها و سیالات به صورت ایمن و مطابق اصول مهندسی و البته با سرعت بالا است. با این حال، احتمال وقوع ضربه قوچ در این گونه سیستم­‌ها می‌­تواند به شدت مخرب بوده و منجر به تحمیل هزینه‌­های بالای تعمیرات، هدر رفتن زمان بسیار و همچنین به خطر افتادن ایمنی کارکنان گردد. بنابراین، ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از وقوع پدیده ضربه قوچ در صنعت پایپینگ از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است.

  • بهره‌­گیری از مواد بادوام در تولید لوله‌­ها:

استفاده از خطوط پایپینگ با بدنه‌­ای قوی و مستحکم می­‌تواند در جلوگیری از وقوع این پدیده تا حد قابل قبولی موثر باشد. به تجربه نیز ثابت شده که پایپینگ‌­هایی که با استفاده از مواد با دوام بالا ساخته شده­‌اند، به شدت در برابر آسیب‌­های محتمل ناشی از وقوع ضربه قوچ مقاوم هستند.

استفاده از قطعات محکم در تولید سیستم‌­های پایپینگ می­‌تواند به شدت سبب جذب ضربه قوچ شده و باعث کاهش تاثیرات منفی آن گردد. این قطعات باید از موادی مقاوم در برابر فشار و خمش ساخته شده باشند تا بتوانند از سیستم پایپینگ در مقابل ضربه قوچ محافظت نمایند.

  • استفاده از سیستم‌­های بهینه پشتیبانی:

بهره‌­گیری از سیستم­‌های بهینه و مهندسی‌­ساز پشتیبانی می‌­تواند تاثیرات منفی پدیده ضربه قوچ را کاهش دهد. یک سیستم پشتیبانی مناسب باید شامل بخش حفاظت و پیشگیری از وقوع ضربه قوچ، جذب انرژی و انتقال آن به مناطق امن باشد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، از روش‌های دیگری نیز می‌توان برای کاهش تاثیرات منفی ضربه قوچ در خطوط لوله استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از عایق‌های مقاوم در برابر ضربه است که می‌تواند از انتقال مستقیم انرژی به خط لوله جلوگیری کند. همچنین، طراحی صحیح و اصولی سیستم پایپینگ نیز می‌تواند تاثیرات مخرب ضربه قوچ را کاهش دهد؛ به عنوان مثال، استفاده از قوس‌­ها و انحناهای مناسب در مسیر خط لوله می‌تواند باعث تلفیق و توزیع بهتر نیروها شده و در نتیجه تاثیر منفی ضربه قوچ را کاهش دهد. در نهایت، نگهداری و بازرسی دوره‌ای سیستم پایپینگ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا بدین وسیله هر گونه ضربه قوچ و آسیب مرتبط با آن به موقع تشخیص داده شده و اقدامات لازم برای رفع آن صورت پذیرد.

ضربه قوچ چقدر می­تواند مضر باشد؟

وقوع ضربه قوچ در صنعت پایپینگ تاثیر مخرب بسیاری را بر سیستم‌­های لوله‌­کشی بر جای می‌­گذارد. عواملی مانند قدرت ضربه، نحوه انتقال انرژی و جریان مواد در لوله می‌­توانند باعث وقوع آسیب‌­های جدی در ساختار مکانیکی پایپینگ شوند.

یکی از مهم­ترین نکاتی که باید در نظر گرفته شود، قدرت ضربه است. چگالی انرژی این ضربه می‌­تواند در ایجاد خرابی‌­های سنگین اثرگذار باشد. ضربه­‌های قوچ توانایی شکست پانل­‌ها را دارد؛ زیرا به صورت ناگهانی بر روی سطوح آن­ها فشار می‌­آورد. بنابراین، طراحی اصولی و مهندسی پانل‌­ها و استفاده از موادی که توانایی جذب و انتقال انرژی ضربه را دارند، می‌­تواند در مقاومت برابر این نوع ضربات مفید باشد.

نکته دیگر در رابطه با ضربه قوچ، نحوه انتقال انرژی در هنگام وقوع آن است. در صورتی که انرژی ضربه به نقطه‌­ی دیگری از سیستم منتقل نشود، خطر تخریب لوله و اتصالات آن به شدت افزایش می‌­یابد؛ بنابراین، استفاده از روش­‌هایی که توانایی هدایت انرژی ضربه را دارند، حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین، جریان مواد در لوله­‌ها می‌­تواند تاثیر زیادی بر روی کارایی و عملکرد سیستم داشته باشد؛ به عنوان مثال، در صنایع نفت و گاز، جریان نامناسب مواد می­‌تواند منجر به ایجاد انسدادها و کاهش ظرفیت انتقال مواد شود. علاوه بر این، جریان نامناسب می‌­تواند باعث ایجاد نیروهای جانبی و افت فشار در سیستم شده و منجر به خرابی و وقوع خطرات احتمالی بسیاری گردد. بنابراین، بررسی و بهینه­‌سازی جریان مواد در لوله‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا بدین وسیله، عملکرد سیستم بهبود یافته و خطرات احتمالی نیز کاهش یابند.

ارتباط ضربه قوچ با پدیده کاویتاسیون چیست؟

همانطور که بیان شد، ضربه قوچ عمدتا ناشی از بروز تغییرات ناگهانی فشار در سیستم پایپینگ بوده و می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله اتصالات نامناسب، تغییر جهت جریان، بسته و باز شدن سوئیچ‌­ها و شیرهای مختلف و همچنین عایق­کاری ضعیف اتفاق بیفتد.

یکی از تاثیرات ضربه قوچ، پدیده کاویتاسیون است. کاویتاسیون عمدتا به تشکیل حفره‌­های کوچک در تجهیزات حمل سیالات مربوط می‌­شود که در نتیجه باعث شکستن مولکول­‌های آب و ایجاد فشارهای شدید در نقاط خلاء می‌­گردد. این فشارها قادرند سبب خراشیدگی، سایش و استهلاک سیستم پایپینگ شوند.

به طور خلاصه، ارتباط ضربه قوچ و پدیده کاویتاسیون در پایپینگ به این شکل است که ضربات قوچ می‌توانند به عنوان مولد اصلی ایجاد حفره­‌های خالی و خلاء در سیال عمل کنند. همچنین، شدت ضربه‌ها و فشارهایی که توسط آن­ها ایجاد می‌شود، امکان خراشیدگی و سایش مولکول‌­های آب را به شدت افزایش می‌دهد.

 منابع : 

thespruce.com

dft-valves.com

www2.tlv.com

کتاب آموزش کاربردی ضربه قوچ 

0 نظر در مورد «آشنایی با ضربه قوچ (water hammer)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.