آموزش گام به گام مهارت نقشه‌خوانی ساختمان

آموزش گام به گام مهارت نقشه‌خوانی ساختمان

(معماری و سازه )

نقشه، یک زبان تخصصی و در واقع، معرف یک پروژه می‌باشد؛ لذا مهارت نقشه‌خوانی جز مهمترین مسائلی می‌باشد که مهندسین باید آن را کسب نمایند. به طور مثال در پروژه‌ای ممکن است یک مهندس، به واسطه برداشت اشتباه از نقشه‌های سازه، نظری دهد که نه تنها بر روی نقشه‌های معماری اثر گذارد، بلکه عملکرد لرزه‌ای سازه را نیز دچار مشکل کند و این اشتباه فاحش با هزینه‌های زیادی همراه خواهد بود.

به عنوان مثالی دیگر، در بعضی از پروژه‌ها دیده می‌شود که عناصر سازه‌ای تخریب شده‌اند تا مثلا لوله های تاسیسات از آن عبور کند که این موارد به واسطه عدم تسلط بر روی نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و سازه، ایجاد می‌شود. حتما تا الان هم به اهمیت و نیاز به آموزش نقشه‌خوانی ، پی برده‌اید. در این مقاله سعی شده است به بحث نقشه‌ها پرداخته شود تا میزان اهمیت مهارت نقشه‌خوانی بیش از پیش نمایان شود. با انتشارات نوآور همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

نقشه‌های فاز صفر، فاز یک و فاز دو:

حتما نام نقشه‌های فاز صفر، فاز یک و فاز دو را در پروژه‌ها زیاد شنیده‌اید، اما به چه معنی هستند؟!

– نقشه‌های فاز صفر:

در این مرحله یکسری مطالعات کلی با زاویه دیدهای مختلفی مثل مالی، فنی و اقلیمی و…، انجام می‌گیرد. در واقع هدف، توجیه و امکان سنجی یک پروژه می‌باشد و به دنبال این است که آیا اجرای پروژه امکان پذیر می‌باشد؟ و یا توجیه اقتصادی دارد؟ و مسائلی از این دست. نقشه‌های ساده و بدون جزئیات و صرفا جانمایی بخش‌های مختلف، از ویژگی نقشه‌های فاز صفر می‌باشد.

به طور مثال، مطالعات در فاز صفر شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- مطالعه و بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه و شرایط اقلیمی

۲-مطالعه بحث‌های جمعیتی و آماری منطقه مورد نظر

۳-مطالعه درباره توپوگرافی سایت و وضعیت سازه‌های مجاور

۴-اطلاعاتی از عملکرد منطقه و نیازهای‌های افراد

البته این مطالعات خیلی کامل‌تر از این موارد باید انجام شود و در نهایت این طرح‌ها باید بتواند به تجزیه و تحلیل خوبی برسد. بهتر است کارفرما، مهندس مشاوری را اختیار کند تا بتواند از معلومات آن در این راستا استفاده کند. به طور مثال، باید بتوان از تجزیه و تحلیل مطالعات فاز صفر به پاسخ مسائل ذیل رسید:

* دلیل اجرای این طرح چیست و آیا ضرورتی دارد؟

* محل احداث، از نظر شرایط اقلیمی، امکانات، بازارسنجی و… چگونه است؟

* محدودیت های اجرای طرح چیست؟

– نقشه‌های فاز یک:

بعد از تایید طرح، در این مرحله، نقشه‌ها دارای جزئیات بیشتری می‌شوند ولی همچنان ناقص هستند. در نقشه‌های فاز یک، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق و با مقیاس ۱:۵۰ یا ۱:۱۰۰ به همراه اندازه ترسیم می‌کنند. این نقشه‌ها برای اخذ نظر کارفرمایان، سرمایه گذاران و استفاده کنندگان می‌باشد، لذا باید در ارائه این طرح و نقشه‌ها دقت زیادی کرد و از این جهت، اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی در این مرحله برای اینکه بتوان طرح را خوب ارائه کرد، ممکن است نیاز باشد ماکت‌هایی ساخته شود تا این درک را منتقل کند. همچنین از نقشه‌های فاز یک می‌توان اجرای سازه و تاسیسات ساختمانی را ارزیابی کرد و همچنین هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود.

– نقشه‌های فاز دو:

در این مرحله نقشه‌ها به صورتی کامل می‌شود که آمادگی اجرای ساختمان را داشته باشد. به طور مثال در نقشه‌های فاز یک اطلاعاتی از قبیل ابعاد ستون‌ها، محل قرارگیری لامپ‌ها، نوع فونداسیون و…، مشخص نیست و در این مرحله باید همه جزئیات بیان شود. نکته مهمی که باید دقت شود، این است که قبل از طراحی فاز ۲ معماری، باید تمامی نقشه‌های سازه و تاسیسات مکانیکی و برقی طراحی شده در فاز یک مورد بازبینی قرار بگیرد و نواقص و تناقضات احتمالی از بین برود تا در نهایت سبب کارایی هر چه بیشتر این نقشه‌های اجرایی شود.

انواع نقشه:

در پروژه‌های ساختمان سازی، مهندسین با ۴ نقشه سر و کار دارند که عبارتند از:

۱) نقشه‌های معماری (Architectural Drawings) که به اختصار A نامگذاری می‌شود.

۲) نقشه‌های سازه (Structural Drawings) که به اختصار S نامگذاری می‌شود.

۳) نقشه‌های تاسیسات مکانیکی (Mechanical Drawings) که به اختصار M نامگذاری می‌شود.

۴) نقشه‌های تاسیسات برقی (Electrical Drawings) که به اختصار E نامگذاری می‌شود.

در نقشه‌ها برای نمایش بهتر و ایجاد درک کامل و انتقال آن به سایرین جهت اجرا، از سه بخش پلان، نما و برش (مقطع) استفاده می‌شود.

پلان:

فرض کنید پلان یک سازه، خواسته شده است. ابتدا یک صفحه برش فرضی در ارتفاع دو سوم یا سه چهارم از سطح در نظر بگیرید (رعایت این ارتفاع کمک می کند تا همه جزئیات دیده شود) و در ذهن خودتان از همان محل برشی بزنید و انگار سقفی وجود ندارد، حال از بالا به این سازه‌ای که سقف ندارد نگاه کنید و آن چه که دیده می‌شود را ترسیم نمایید و در این صورت شما به پلان این سازه رسیده‌اید. در تصویر زیر، مراحل ایجاد پلان را مشاهده می‌کنید.

شکل ۱

پلان

پلان‌ها به دو روش قابل ترسیم هستند:

۱) دستی:

روش ترسیم پلان به صورت دستی از قبل وجود داشته است و طراح می‌تواند با کمک کاغذهای مدرج و وسایل مناسب این کار از قبیل خط کش‌های مخصوص و مدادهای مخصوص و… این کار را انجام دهد.

۲) نرم افزار:

با پیشرفت تکنولوژی، استقبال از نرم افزار جهت ترسیم پلان بیشتر شد. یکی از بهترین و معروف ترین نرم افزارهای مورد استفاده برای ترسیم پلان، بدون شک نرم افزار اتوکد (AutoCAD) می‌باشد که امکان ترسیمات دو بعدی و سه بعدی را به طور دقیق فراهم می‌کند. در ادامه تصویری از پلان معماری ترسیم شده در نرم افزار اتوکد دیده می‌شود.

شکل ۲

نرم افزار

اجزای تشکیل دهنده پلان:

به طور خلاصه می‌توان بیان کرد که در پلان، اجزای ذیل دیده می‌شود:

راه پله – مبلمان – آسانسور – ستون‌ها – در و پنجره – اجزای سازه‌ای – اجزای تاسیساتی – ورودی‌های ساختمان – ابعاد و ضخامت دیوارها – نام نقشه – کد ارتفاعی – خطوط برش – مقیاس نقشه – نوشتن نام هر فضا – آکس بندی ستون‌ها – قرار دادن خطوط اندازه گذاری – مشخص نمودن جهت شمال (جهت جغرافیایی) و…

نما:

نما تصویر رو به رو از ساختمان می‌باشد که تصویر یک وجه آن را نشان می‌دهد. نماهای یک ساختمان بر اساس جهات جغرافیایی ساختمان نامگذاری می‌شوند؛ به طور مثال نمای شمالی، مشخصات وجه شمالی ساختمان را نشان می‌دهد و همچنین به واسطه این تعریف نماهای جنوبی، شرقی و غربی نیز ایجاد می‌شود.

ترسیم نماها اطلاعات مفیدی در راستای پوشش دیوارها، موقعیت، ابعاد و نوع بازشوها، وضعیت دودکش‌ها، شکل زمین، تناسب عمودی اجزای ساختمان، شکل و جنس سقف، نرده و… ارائه می‌دهد. در ادامه تصویر چهار نمای یک ساختمان نشان داده شده است.

شکل ۳

نما

برش مقطع:

برش یعنی تصویر برش قائم یا جانبی ساختمان که بسته به شرایط به صورت برش شکسته نیز تهیه می‌شود و در اصطلاح به آن برش طولی و عرضی ساختمان گفته می‌شود. برای ترسیم برش هر مقطع، دو مولفه محل برش و جهت دید، باید کاملا مشخص باشد. برش در واقع برای این ترسیم می‌شود که از ابهامات موجود در نقشه بکاهد و اجرا کننده را به درک بهتری برساند. به طور مثال در تصویر زیر، روند ایجاد برش قائم ساختمان دیده می‌شود.

شکل ۴

برش مقطع

نقشه‌های معماری:

همانطورکه بیان شد، در پروژه‌های ساختمان‌سازی، مهندسین با ۴ نقشه سر و کار دارند که یکی از آنها، نقشه‌های معماری (Architectural Drawings) می‌باشد. نقشه‌های معماری شامل سایت پلان، کلیه نماهای ساختمان، پلان زیرزمین‌ها، همکف و نقشه تیپ طبقات، پلان مبلمان، پلان شیب بندی بام و برش‌هایی از قسمت‌های مختلف است.

سایت پلان:

سایت پلان، ارتباط پلان ترسیم شده را با محیط اطراف به ما می‌دهد. فرض کنید در ابتدای کار، یعنی قبل از اجرا، فقط یک زمین وجود دارد که باید سازه روی آن احداث شود، به این زمین سایت پروژه گفته می‌شود. سایت پلان، اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اگر ابعاد دچار اشتباه شوند، سبب مشکلات زیادی در مراحل بعدی می‌شود و هزینه‌های زیادی را برای مالک پروژه ایجاد می‌کند، مثل تعدی به زمین‌های همسایه و یا حریم عمومی راه.

نمایش گذرها و خیابان‌های اطراف پروژه، نحوه ارتباط پروژه با محیط اطراف، نمایش فرم ساختمان، نمایش وضعیت همجواری‌ها، نمایش نورگیرها، نمایش سطح اشغال و ابعاد زمین، نمایش درز انقطاع، نمایش محوطه سازی و حیاط و فضای سبز، نمایش داکت‌ها، نمایش اختلاف سطح با کدهای ارتفاعی، به دقت در نقشه سایت پلان با مقیاس ۱:۲۰۰ مشخص می‌گردد. در ادامه تصویری از سایت پلان آورده شده است.

شکل ۵

سایت پلان مهارت نقشه خوانی

پلان طبقات:

این نوع پلان‌ها یکی از مهمترین جز از نقشه‌های معماری هستند و به تعداد طبقات با نقشه‌های متفاوت باید ترسیم شود. در این پلان، اطلاعات ذیل مشخص می‌باشد:

کلیه ابعاد فضاها – محل آکس‌ها – فواصل ستون‌ها – طول دیوارها – باکس راه پله و آسانسور – محل نورگیرها – موقعیت و کاربری هر زمین

در این پلان‌ها همانطورکه بیان شد محل آکس‌ها نیز مشخص می‌باشد. آکس‌ها، یکسری خطوط فرضی هستند که در دو راستای شرقی – غربی و شمالی – جنوبی کشیده می‌شود و با اعداد و حروف نشان داده می‌شود که در سمت شمال غالبا با حروف انگلیسی A و B و… و در سمت غرب با اعداد ۱ و ۲ و… نشان داده می‌شود. به کمک آکس‌ها محل قرار گرفتن ستون‌ها مشخص می‌شود. همچنین در صورت وجود پیچیدگی‌های خاص در هر پروژه می‌توان از آکس‌های مورب و آکس‌های فرعی نیز استفاده کرد.

این نقشه‌های پلان طبقات، معمولا با مقیاس ۱:۱۰۰ ترسیم می‌شود و یعنی هر ۱ متر (معادل ۱۰۰ سانتی متر) در پروژه، معادل ۱ سانتیمتر بر روی نقشه می‌باشد. در ادامه تصویری از پلان همکف آورده شده است.

شکل ۶

پلان طبقات نقشه خوانی

پلان اندازه گذاری طبقات:

در این پلان، همه ابعاد و اندازه گذاری‌هایی که در اجرای آن به آن نیاز می‌باشد بر روی همه پلان‌های طبقات مرحله قبل اضافه می‌شود. همچنین دو برش طولی و عرضی را برای بهتر دیده شدن جزئیات ارائه می‌دهند و این دو برش را بر روی پلان اندازه‌گذاری طبقات به کمک دو خط چین نمایش می‌دهند. در تصویری که در ذیل آمده است، نکاتی که بیان شد به چشم می‌خورد.

شکل ۷

پلان اندازه گذاری طبقات آموزش نقشه خوانی

در دسته‌بندی نقشه‌های معماری می‌توان به پلان‌های دیگری مثل پلان مبلمان طبقات، پلان جزئیات اجرایی (مانند پلان کف سازی پارکینگ و پلان سقف کاذب پارکینگ)، پلان شیب بندی بام، نقشه نما، نقشه‌های تکمیلی که شامل نقشه جزئیات (مانند جزئیات کف سازی طبقات و راه پله، نحوه شیب بندی فضاهای مرطوب مثل حمام و…) و نقشه‌های Layout (معمولا در نقشه‌های فاز دو، به خصوص در پروژه‌های بزرگ، جزئیات اجرایی و نحوه چیدمان برخی فضاها مثل راه پله، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به طور مستقل نمایش داده شده که به نقشه‌های Layout معروف هستند) می‌باشند، اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود برای تسلط بهتر به مباحث راه پله، که یکی از مهمترین عناصر سازه‌ای یک ساختمان به شمار می‌رود، مقالات ضوابط راه پله از دیدگاه مباحث چهارم و ششم مقررات ملی ساختمان و همچنین آشنایی با نکات اجرایی راه پله ها را مطالعه نمایید.

نقشه های سازه:

دومین نقشه‌ای که مهندسین با آن سر و کار دارند، نقشه‌های سازه (Structural Drawings) می‌باشد. مشخصات مصالح، جزئیات ساخت و نصب سازه نگهبان و عناصر سازه‌ای شامل فونداسیون، تیرهای اصلی و فرعی، ستون‌ها، دیوارهای حائل و برشی، مهاربندها و اتصالات از مهمترین بخش‌های ارائه شده در این نقشه‌ها می‌باشد. در ادامه به بررسی نقشه‌های سازه پرداخته می‌شود.

توضیحات کلی نقشه:

در صفحات اولیه نقشه‌های سازه، معمولا توضیحات کلی از فرضیات شکل گرفته در پروژه و در نتیجه محاسباتی که صورت گرفته است، یادداشت می‌شود که عدم توجه به آنها یکی از مشکلات رایجی می‌باشد که در بین مهندسین دیده می‌شود. به طور مثال از الکترود ۶۰۱۳ به دلیل متداول بودن آن در پروژه‌ها استفاده می‌کنند، در صورتی که طبق محاسبات انجام گرفته در آن پروژه نیاز می‌باشد از الکترود ۷۰۱۸ استفاده شود و از این دست مسائل، که سبب اختلال در عملکرد سازه‌ای خواهد شد.

در این بخش اطلاعاتی از قبیل نوع و ظرفیت باربری خاک، نوع سازه و سیستم باربر جانبی، اصول کلی اجرایی، نوع ورق‌ها و میلگردها و خصوصیت مکانیکی آن‌ها، مشخصات الکترودها، نحوه جوشکاری و توضیحاتی در خصوص بعد جوش‌ها، توالی پالس‌ها، نحوه خم و برش آهن آلات، نوع بتن، مقاومت مشخصه و عیار آن، نسبت آب به سیمان، میزان اسلامپ و آزمایش‌های ضروری مورد نیاز، بیان شده است.

پلان ستون گذاری:

در این پلان نوع ستون‌ها و صفحه ستون‌ها و موقعیت قرارگیری آن‌ها مشخص می‌شود. نکته مهمی که در این پلان‌ها وجود دارد این می‌باشد که باید جهت ستون مشخص شود؛ به طور مثال اگر در پروژه از ستون‌های H استفاده شده است باید جهت آن با توجه به اینکه فرضا توقع می‌رود، جهت قوی آن در راستای قاب خمشی و جهت ضعیف‌تر در راستای قاب مهاربندی قرار گیرد، به صورت H نشان داده شود. حال فرض کنید در پلان، ستون با نود درجه چرخش به نمایش گذاشته شود، فاجعه پیش آمده مشخص می‌باشد و نیاز به توصیف نیست! دیده می شود که مهارت نقشه‌خوانی و اطلاعات یک مهندس، توام با هم، می‌تواند از خیلی از وقایع فجیع، جلوگیری نماید.

شکل ۸

پلان ستون گذاری نقشه خوانی

پلان فونداسیون:

پلان فونداسیون یکی از نقشه‌های سازه است که در آن، نوع، تعداد، ابعاد و موقعیت پی‌ها در زمین مشخص می‌شود. فونداسیون‌های نواری و بعد از آن فونداسیون گسترده، بیشترین کاربرد را در ساختمان‌های مسکونی دارند. از آن جایی که فونداسیون اولین عضو سازه‌ای در اجرا می‌باشد، دقت در اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک نمونه از روند ترسیم پلان فونداسیون در این قسمت بیان می‌شود. برای این منظور یک پلان فونداسیون در آخر این بخش آورده شده است (شکل ۹) و گام‌ها و ابعاد برای آن توضیح داده شده است.

گام اول: (ترسیم پلان ستون گذاری)

در ابتدا پلان ستون گذاری ترسیم می‌شود و برای جلوگیری از شلوغ شدن نقشه بهتر است خطوط آکس داخل پلان ترسیم نشود. ستون‌ها با علامت نشان داده می‌شود.

گام دوم: (محوربندی ستون ها)

ستون‌های مجاور با خط آکس به یکدیگر وصل می‌شوند.

گام سوم: (ترسیم فونداسیون های منفرد)

برای هر ستون یک فونداسیون منفرد ترسیم می‌شود که ابعاد این فونداسیون‌ها محاسبه می‌شود، به طور مثال در پلان فونداسیونی که تصویر آن در پایین آورده شده است (شکل ۹)، ابعاد به این صورت می‌باشد:

۱-پی‌های گوشه (پی‌هایی که در دو ضلع به محدوده زمین می‌چسبند) = ۱.۲۰ × ۱.۲۰ متر

۲-پی‌های کناری (پی‌هایی که در یک ضلع به محدوده زمین می‌چسبند) = ۱.۲۰ × ۱.۸۰ متر

۳-پی‌های میانی یا وسط (پی‌هایی که در وسط ساختمان قرار دارند) = ۱.۸۰ × ۱.۸۰ متر

گام چهارم: (ترسیم شناژ)

در این گام، فونداسیون‌های منفرد، با شناژ (این کلمه از شن، که یک واژه فرانسوی به معنی زنجیر می‌باشد گرفته شده‌است و در لغت به معنی زنجیر کردن می باشد) به هم وصل می‌شوند. در این پلان (شکل ۹)، عرض شناژها ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده است.

گام پنجم: (تصحیح اتصال پی و شناژ)

اگر ارتفاع پی و شناژ با هم مساوی باشد باید مرز میان شناژ و پی، پاک گردد. در این پلان (شکل ۹)، ارتفاع پی و شناژ به ترتیب ۶۰ و ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده است.

گام ششم: (ترسیم بتن مگر)

برای محافظت از بتن پی در مقابل عوامل خورنده در خاک و همچنین ایجاد سطحی صاف و تراز زیر پی، بعد از مرحله پی کنی لایه ای به ضخامت ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از بتن سبک (عیار ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب بتن) می‌ریزند. به این بتن، بتن مگر یا پاکیزگی گفته می‌شود. همچنین برای آسان شدن اجرای قالب بندی فونداسیون‌ها، عرض بتن مگر از هر طرف به اندازه ۱۰ سانتیمتر اضافه در نظر گرفته می‌شود. در این گام، باید بتن مگر که از لبه پی و شناژها حدود ۱۰ سانتیمتر بزرگتر است، ترسیم شود.

گام هفتم: (ترسیمات نهایی)

در این گام باید فونداسیون‌ها را تیپ بندی نمود. پی‌ها بر اساس ابعاد و موقعیت قرارگیری آن‌ها از طرف مهندس محاسب، دسته بندی می‌شوند. برای تیپ بندی پی‌ها از حرف F (Foundation) استفاده می‌گردد. برای نشان دادن نوع تیپ آن نیز، عددی در کنار حرف F نوشته می‌شود. همچنین لازم است کد ارتفاعی سطح روی فونداسیون‌ها نیز بر روی پلان فونداسیون، مشخص شود و همچنین محل خاک ریزی شده با هاشور پر شود.

در نهایت پلان ترسیم شده به صورت ذیل بدست می آید:

شکل ۹

پلان فونداسیون مهارت نقشه خوانی

و همچنین جدول تیپ بندی فونداسیون، همانطورکه در گام ها توضیح داده شد، به صورت زیر می باشد:

شکل ۱۰

پلان فونداسیون آموزش نقشه خوانی

در جدول تیپ بندی فونداسیون:

۱-در زیر ستون POS، تیپ فونداسیون نوشته شده است.

۲-در زیر ستون N، تعداد مشابه تیپ مشخص شده در پلان یادداشت می‌شود.

۳-در زیر ستون L، طول فونداسیون بر حسب متر مشخص می‌شود.

۴-در زیر ستون W، عرض فونداسیون بر حسب متر مشخص می‌شود.

۵-در زیر ستون H، ارتفاع فونداسیون بر حسب متر مشخص می‌شود.

ترسیم های مربوط به فونداسیون های نواری و گسترده نیز به همین صورت و با کمی تفاوت، انجام خواهد گرفت.

مقطع فونداسیون :

برای نشان دادن جزئیات بیشتر پی‌ها، از نقشه مقطع فونداسیون استفاده می‌کنند که در آن ابعاد پی‌ها و اطلاعات آرماتورهای عرضی و طولی و اطلاعات دیگر نمایش داده می‌شود. در ادامه تصویری از مقطع فونداسیون آورده شده است که در آن ضخامت بتن مگر، ارتفاع فونداسیون و آرماتورهای به کار رفته، دیده می‌شود.

شکل ۱۱

مقطع فونداسیون مهارت نقشه خوانی

نما و برش ستون :

یکی دیگر از نقشه‌های سازه‌ای، مربوط به رسم ستون‌ها می‌باشد که در این نقشه، ابتدا ستون‌ها به طور کلی دیده می‌شود و اطلاعات مورد نیاز، به صورت تکمیلی هم از این بخش و هم از برش ستون‌ها بدست می‌آید که این اطلاعات عبارتند از:

طول ستون – تراز روی صفحه ستون (T.O.BPL) – کدهای ارتفاعی طبقات (T.O.S) یا تراز بالا و پایین تیر (T.O.B , B.O.B) – محل تغییر مقطع – موقعیت نصب اتصالات – محل ترسیم خطوط برش و…

در شکل زیر نمونه‌ای از این نقشه‌ها آورده شده است.

شکل ۱۲

نما و برش ستون نقشه خوانی

پلان تیرریزی:

این پلان در واقع برای نمایش مشخصات تیرها، ورق‌های تقویتی، اتصالات و… به کار می‌رود و از آنجایی که تیرهای به کار رفته در هر طبقه ممکن است متفاوت باشد، این پلان برای هر تیرریزی متفاوت طبقات، ترسیم خواهد شد. در ادامه تصویری از پلان تیرریزی آورده شده است که نوع تیرها را مشخص کرده است و درواقع تیپ بندی کرده است و در جدولی راهنما تیپ بندی‌ها را اعلام می‌کند. به طور مثال این تیرها می‌توانند IPE240 و IPE180 + PL150 × ۸ (تیر به همراه ورق تقویتی) باشد.

شکل ۱۳

پلان تیرریزی آموزش نقشه خوانی

جمع بندی:

یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهمترین نیاز هر مهندس، مهارت نقشه‌خوانی وی می‌باشد. در این مقاله در بعضی قسمت‌ها، عواقب ناشی از عدم تسلط به نقشه‌خوانی و علائم نقشه‌خوانی بیان شد تا میزان اهمیت این موضوع تبیین شود. نقشه‌های معماری و سازه، گسترده تر از موضوعات بیان شده در این مقاله می‌باشد و به تبع، آموزش نقشه‌خوانی نیز با این مقاله جمع بندی نمی‌شود. انتشارات نوآور، ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی و کارشناس رسمی، به جهت کمک به مهندسان در این امر مهم، دو نوع محصول (کتاب و کلاس آنلاین) را ایجاد کرده است:

۱) کتاب آموزش جامع نقشه‌خوانی ساختمان :

کامل ترین کتاب آموزش نقشه خوانی ساختمان، شامل نقشه های سازه، معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی

۲) کتاب نقشه کشی ساختمان :

همانطور که در مقاله نیز اشاره شد، ترسیم پلان به دو روش دستی و با نرم افزار اتوکد انجام می گیرد که موضوع این کتاب می باشد.

۳) کلاس آنلاین آموزش نقشه خوانی

این کلاس به مدت ۴۰ ساعت بوده و در آن سرفصل های، انواع نقشه ها – نقشه های معماری – نقشه های سازه – نقشه های تاسیسات برقی – نقشه های تاسیسات مکانیکی، ارائه می شود.

۴) کلاس آنلاین آموزش اتوکد دو بعدی:

این کلاس به مدت ۲۰ ساعت بوده و در آن سرفصل های، آشنایی با فضای AUTOCAD – آموزش دستورهای ترسیمی – آموزش دستورهای ویرایشی – آموزش کامل اندازه‌گیری، ابعاد – مدیریت متن‌ها – مدیریت اشیاء – آموزش لایه‌ها – خروجی گرفتن از نرم‌افزار – ترسیم پلان معماری ساختمان، ارائه می‌شود.

لیس للانسان الا ما سعی

” برای انسان، جز حاصل تلاش او نیست “

سید فرشید شهیدیان

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

یک نظر در مورد «آموزش گام به گام مهارت نقشه‌خوانی ساختمان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.