آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون کارشناس رسمی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟

در این مقاله در نظر داریم آزمون کارشناسی رسمی ماده ۱۸۷ (قوه قضاییه) و آزمون کارشناسی رسمی کانون کارشناسان دادگستری را بصورت مختصر مقایسه نماییم.

همانطور که می‌دانید وظیفه کارشناس رسمی کمک به قضات جهت رسیدگی به پرونده‌هایی در موضوعات تخصصی است و با توجه به تخصصی شدن امور، قضات در مواردی‌ که اطلاعات فنی کافی برای بررسی پرونده ندارند، از نظرات کارشناسان رسمی بهره می‌برند. بنابراین می‌توان گفت کارشناس رسمی در ابراز حق، شانی مطابق شان یک قاضی دارد لذا ماهیت کار کارشناسی رسمی دادگستری و کارشناسی رسمی قوه قضاییه یکی است و فقط نهادهای پذیرش کارشناسی رسمی با هم متفاوت هستند، حتی بعد از قبولی در هر یک از نهادها پروانه‌ای که صادر خواهد شد عنوان یکسان کارشناسی رسمی دادگستری خواهد داشت.

شاید برای خیلی از دوستان سوال باشد که تفاوت کار یک وکیل با کارشناس دادگستری در چیست؟ وکیل موظف است از موکل خود دفاع کند، اما پیروز شدن موکل ایشان لزوما معادل پیروز شدن حق در مراجع قضایی نیست، ولی کارشناس دادگستری هیچوقت، در سمت هیچ یک از طرفین دعوا قرار نمی‌گیرد و فقط وظیفه احقاق حق بر عهده خواهد داشت.

بهتر است مطلع باشید در ابتدا فقط، کانون کارشناسان دادگستری جذب کارشناس داشت اما جهت تسهیل، تسریع و کمک به سیستم قضایی کشور قوه قضاییه در برنامه سوم توسعه نیز مکلف گردید بطور مستقیم کارشناس رسمی از طریق برگزاری آزمون،‌ پذیرش کند.
حال با توجه به ماهیت و تاریخچه مختصر آزمون کارشناسی رسمی که در بالا گفته شد به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم:

درخصوص منابع، آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه (ماده ۱۸۷) کاملا منابع یکسانی دارند و سوالات طرح شده در هر دو آزمون دارای مشابهت زیادی است. سوالات آزمون کارشناسی رسمی از دروس تخصصی دوره کارشناسی طرح می‌شوند، همچنین لازم به ذکر است که اکثرا سوالات رویکردی کاربردی و به اصطلاح تجربی دارد که داوطلب با داشتن تجربه و دانش کاری حوزه مربوطه به این سوالات باید پاسخ بدهد، دامنه سوالات بسیار وسیع می‌باشد و طراح می‌تواند در هر زمینه‌ای که مربوط به رشته آزمون می‌باشد سوال طرح نماید، البته این سوالات معمولا عمق زیادی ندارند. بعنوان مثال در آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان اکثر سوالات آیین‌نامه‌ای و کاربردی و در حوزه‌های عمران،‌ معماری، شهرسازی و نقشه‌برداری است و سوالات محاسباتی بسیار کم است و معمولا در حد ۲ سوال ساده طرح می‌شود و در آزمون کارشناسی رسمی برق ماشین و تاسیسات کارخانجات سوالات در حوزه‌های برق،‌ مکانیک و ماشین آلات طرح می‌شود. همانطور که گفته شد، آزمون‌های کارشناسی رسمی دامنه وسیعی دارد و یک کارشناس رسمی باید به حوزه تخصصی رشته خود و حوزه‌های مرتبط با آن رشته تسلط کافی داشته باشد. به همین دلیل است که یکی از شروط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی داشتن ۵ سال سابقه کار تخصصی است. بنابراین توصیه می‌‌شود برای موفقیت در آزمون کارشناسی رسمی تلاش شود بجای عمیق شدن در یک مطلب و موضوع، منابع بیشتری مطالعه و اطلاعات بیشتری نسبت به رشته‌های مرتبط کسب گردد.
بعنوان مثال داوطلبی که مدرک کارشناسی عمران دارد و متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی رسمی رشته راه و ساختمان است،‌ بر خلاف آزمون نظام مهندسی رشته عمران محاسبات نباید هنگام مطالعه مباحث ۹ و ۱۰ و … مقررات ملی ساختمان خیلی وارد مسائل محاسباتی شود و فقط به مطالعه کلیات مباحث بتن و فولاد اکتفا کند تا فرصت مطالعه منابع شهرسازی، معماری و نقشه‌برداری را نیز داشته باشد.

تیم تالیف انتشارات نوآور که غالبا جزو مدرسین تراز  اول دوره‌های کارشناسی رسمی کشور هستند سعی کرده‌اند منابع کارشناسی رسمی را در دو تیپ کتاب تالیف و تدوین نمایند: آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟

الف) کتابهای “درسنامه آزمون‌های کارشناسی رسمی”: این نوع از کتابها با هدف آموزش تدوین شده‌اند، سعی شده در این کتابها مطالب به نحوی ارائه شود که علاوه بر سادگی، قابل فهم و جامع بودن، بیشترین پوشش را با سوالات آزمون‌های کارشناسی رسمی داشته باشند. به این نکته مهم توجه داشته باشید در آزمون کارشناسی رسمی همانطور که در بالا به آن اشاره شد، فقط از یک رشته سوال طرح نمی‌شود و دامنه سوالات به سایر رشته‌های مرتبط هم می‌رسد بعنوان مثال یک مهندس عمران یا معماری که در آزمون کارشناسی رشته راه و ساختمان شرکت می‌کند هم باید به سوالات رشته عمران پاسخ دهد و هم به سوالات رشته معماری، نقشه‌برداری و شهرسازی و یا مهندسین برق و مکانیکی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی رسمی رشته برق ماشین و تاسیسات کارخانجات را دارند، باید علاوه بر سوالات الکتریکی، به سوالات مکانیکی و سوالات ماشین آلات نیز پاسخ دهند، بنابراین قابل فهم بودن مطالب کتابهای درسنامه بسیار مهم است زیرا ممکن است داوطلب مهندس مکانیک باشد ولی برحسب ضرورت این آزمون می‌بایست تا حد زیادی به رشته برق و تاسیسات الکتریکی نیز آشنا شود و بالعکس.

ب) کتابهای “مجموعه آزمون‌های کارشناسی رسمی” این کتابها با هدف مرور و بررسی سوالات ادوار گذشته آزمون‌های کارشناسی رسمی تهیه شده است، با مطالعه سوالات و پاسخ‌های تشریحی این کتابها می‌توانید آمادگی بیشتری برای این آزمون‌ها پیدا کنید، همچنین با روند طرح سوالات، بودجه بندی مطالب آشنا خواهید شد. در کتب مجموعه آزمون‌ها سعی کردیم در حد توان برای کسب آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان، سوالات و پاسخ‌های تشریحی هر دو نهاد دادگستری و قوه قضاییه را تهیه نماییم، در ضمن با توجه به شباهت بسیار زیاد سوالات دادگستری و قوه قضاییه و گاها تکراری بودن سوالات مشابه در آزمون‌های هر دو نهاد توصیه می‌کنیم حتما هم سوالات قوه قضاییه مطالعه و بررسی شود هم سوالات دادگستری. در نظر داشته باشید مطالعه سوالات و پاسخ‌های ادوار گذشته خود بعنوان منبعی مفید برای آزمون‌های کارشناسی رسمی بشمار می‌رود.

در این مقاله “آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟” سعی کردیم بطور مختصر دو آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه و کارشناسی رسمی دادگستری را از نظر منابع امتحانی مقایسه کنیم. لطفا مقاله “شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی” که در همین راستا تهیه شده است را نیز مطالعه بفرمایید.

با آرزوی موفقیت

تیم فنی انتشارات نوآور

آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟

فیلم مرتبط با مقاله آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟

24 نظر در مورد «آیا منابع کارشناسی رسمی قوه قضاییه با دادگستری متفاوت است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام
    امتحان روز پنج شنبه بیست شهریور رشته نقشه برداری و اطلاعات مکانی سوالاتش بی ربط به رشته بود و مشخص بود سوالات رو عمرانی ها طرح کردند – حداقل یک سوال از عنوان “اطلاعات مکانی” نداشت-یعنی نمیشد سوالات رو یک کارشناس مرتبط طرح کند؟
    نظر دوستان در مورد امتحان چی بود؟

  • انوشیروان نجفیان می‌گوید:

    در دفترچه ازمون قوه قضاییه برای منابع امتحان رشته حسابداری حسابداری صنعتی یا حسابداری مدیریت نوسته نشده بود آیا از قلم افتاده یا اینکه در امتحان نخواهد بود ؟

  • باسلام اگه مدرک لیسانس کشاورزی ولیکن فوق مدیریت بازرگانی باشه ودانشجوی دکترای مدیریت که امتحان جامع رو نیز داده باشه آیا میتواند در رشته های مدیریت امتحان بده.باتشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله می توانید شرکت کنید، اما لازم است در رشته مورد تقاضا حداقل ۵سال سابقه تجربی داشته باشید. جهت اطلاع بیشتر از طریق کانون کارشناسان پیگیری کنید. موفق باشید.

  • علیرضا.پاعرن می‌گوید:

    سلام این آزمون چند شال یکبار برگزار میشود؟ الان من ترم ۲ ارشد هستم و تقریبا ۲ سال از کارشناسی ام میگذره
    چه زمانی آزمون هست؟
    و بعد از چند سال از کارشناسی میتونم آزمون بدم؟(حتما باید ۵ سال بگذره؟)

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، معمولا یک سال دادگستری و یک سال قوه قضاییه برگزار می شود. باتوجه به وضعیت کشور آزمون قوه قضاییه که قرار بود ۹ خرداد برگزار شود کنسل شده و زمان برگزاری آزمون اعلام نشده است. طبق دفترچه آزمون داشتن حداقل پنج سال تمام سابقه تجربي در رشته مورد تقاضا مطابق با نظر كميته تخصصي مربوطه از شرایط شرکت در آزمون می باشد. جهت اطلاع از اخبار و زمان ثبت نام آزمون ها لطفا شماره خود را در این لینک ثبت کنید.

  • سلام سوال منو جرا جواب نمیدین ،خواهشا ج بدید..قوانین و مقررات کارشناس رسمی ایا برای ازمون کتبی نمره ای داره یانه ؟و چند سوال ازش میاد؟

  • با سلام و خسته نباشید
    آیا با داشتن کارشناسی ارشدرشته زیست شناسی سلولی مولکولی میتوان در آزمون کارشناس رسمی قضاییه شرکت کرد؟در صورت پاسخ مثبت ،ایا امکان هست لینک سوالات و منابع را برای خرید برای اینجانب ارسال فرمایید؟
    با سپاس

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. هنوز دفترچه آزمون ۹۸ منتشر نشده است. اما طبق دفترچه آزمون قوه قضاییه ۹۶ رشته زیست شناسی جزو رشته ها نمی باشد. جهت اطلاع بیشتر از کانون کارشناسان پیگیری کنید. موفق باشید.

  • هاجر اورسجی می‌گوید:

    سلام.آیا سابقه ۲۰ سال کار در رشته حسابداری و کارشناسی ارشد حسابداری می توان در آزمون کارشناس رسمی دادگستری و یا قوه قضاییه شرکت کرد.ممنون

  • عباس نژاد می‌گوید:

    با سلام ممنونم از توضیحات کامل شما
    من نیاز به نمونه سئالات حوزه حسابداری و حسابرسی دارم ممکنه از سایت شما در یافت کنم ؟ لینک دریافت سوال رو پیدا نکردم