شناخت بچینگ و انواع آن

بچینگ

بچینگ چیست؟

بچینگ مجموعه تجهیزاتی است كه برای تهیه بتن براساس طرح اختلاط مورد نظر و تحویل مواد وزن شده به وسایل حمل، پیش یا پس از مخلوط سازی مصالح مورد استفاده، استفاده می‌شود. بچینگ‌ها برای تهیه بتن، باحجم، خصوصیات و ویژگی‌های مورد نظر متنوع طراحی و ساخته شده‌اند. بچینگ‌ها متشکل از: تجهیزات توزین و پیمانه كردن اجزا، تجهیزات كنترل، سیستم‌های انتقال مصالح، مخازن نگهداری سنگدانه‌ها و آب، سیلوهای سیمان، تجهیزات سرمایشی مانند یخ سازها و دیگ آب گرم هستند.

اجزای بچینگ‌ها با برق کار می‌كنند و دارای ظرفیت محصول دهی متفاوت بر حسب میزان تولید مترمكعب در ساعت هستند. میكسرهای بچینگ دارای توان مصرفی وابسته به ظرفیت KW10 تا بیش از ۲۰۰ هستند. بچینگ‌ها می‌توانند تا ظرفیت بالغ بر ۴۰۰ متر مكعب در ساعت بتن تولید كنند، اما توصیه می‌شود برای اطمینان از تعداد بیشتری بچینگ با ظرفیت كمتر استفاده شود. امروزه بچینگ‌ها معمولاً با ابعاد ۳۰، ۴۵، ۶۰، ۷۵، ۹۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۰متر مكعب در ساعت ساخته می‌شوند.

انواع بچینگ: 

از معیارهای مختلف برای دسته‌بندی بچینگ‌ها می‌توان به: نوع روش تولید (اختلاط مركزی «اختلاط‌تر» یا اختلاط هنگام حمل«اختلاط خشك»)، نوع جریان مواد در آن‌ها و مدل چینش فیزیكی ادوات (نوع افقی«بالارو» یا عمودی «ثقلی»)، نوع كاربرد نهایی محصول به ایستگاه‌های بتن روسازی، بتن آماده (معمولی) فرآورده‌های بتنی و بتن حجیم و نوع ثابت، قابل حمل و متحرك بودن؛ اشاره کرد.

انواع بچینگ بر اساس نوع مخلوط سازی:

اساساً بچینگ‌هایی كه میكسر مركزی دارند و مخلوط سازی را در محل بچینگ انجام می‌دهند، به بچینگ با اختلاط‌تر موسوم اند. بچینگ‌های عمودی معمولاً جزو این نوع بوده اما بچینگ‌های افقی هم قابلیت کار با این روش را دارند. در نحوه کار بچینگ خشک با استفاده از تراك میكسرها برای حمل بتن به محل استفاده، میكسر از ایستگاه حذف شده و مخلوط سازی هنگام حمل انجام می‌شود. افزودن آب می‌تواند در محل ایستگاه و یا در كارگاه صورت گیرد. در اختلاط نیمه خشك قسمتی از مخلوط كردن بتن در بچینگ و قسمت دیگر در تراك میكسر با صرفه جویی در زمان و هزینه صورت می‌گیرد.

انواع بچینگ بر اساس جریان مواد:

الف) ايستگاه پيمانه كردن عمودی

در این ایستگاه مصالح با تجهیزات انتقال به مخزن بالا برده می‌شوند سپس جریان یافتنشان به درون قیف‌های توزین بوسیله نیروی ثقل صورت می‌گیرد و بعد از پیمانه شدن، بسته به نوع ایستگاه به دستگاه مخلوط كن انتقال می‌یابند یا یکراست وارد تجهیزات انتقال بتن می‌گردند. بچینگ‌های عمودی با به كارگیری بخشهای مدولی نصب می‌شوند كه باعث سرعت بخشیدن به نصب و مونتاژ می‌شوند.

از مزایای استفاده از این نوع بچینگها می‌توان به: اشغال فضای کم، احداث سیستم كاملاً متمركز و پوشیده از همه طرف با عملكرد مطلوب شرایط جوی مختلف با عایقكاری‌ها و وسایل كنترل حرارتی، پركردن وسایل حمل و نقل به صورت ثقلی با باز نمودن یك دریچه (دریچه‌های پیمانه بعد از توزین به طور كامل باز شده و مخلوط كن مواد را با حداكثر سرعت تخلیه می‌کند) و تولید آلودگی کمتر اشاره داشت. از معایب این بچینگ‌ها می‌توان به: نیاز به تسمه نقاله پر‌كننده گرانتر و اداره مشكلتر اشاره کرد.

ب) بچینگ های افقی(رو به بالا)

عمدتا در این ایستگاه‌ها مصالح (سنگدانه‌ها) تا مخزن‌های ذخیره بالا برده می‌شوند، سپس جریان یافتنشان به درون قیف‌های توزین به وسیله نیروی جاذبه صورت می‌گیرد سپس توسط تسمه نقاله‌ای به مخلوط كن‌های مركزی و یا تراك میكسرها منتقل می‌گردند. در مدل دیگر ابتدا سنگدانه‌ها تا مخزن ذخیره بالا برده می‌شوند، از آنجا به توسط تسمه نقاله به پیمانه كن‌ها منتقل می‌شوند سپس توسط نیروی جاذبه به درون مخلوط كن مركزی و یا به وسایل حمل و نقل ریخته می‌شوند.

منبع : کتاب ماشین آلات ساختمانی (ویژه آزمون نظام مهندسی)

مولف : محمدحسین علیزاده

ناشر : نظام مهندسی نوآور

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

0 نظر در مورد «شناخت بچینگ و انواع آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.