راه‌های موفقیت مهندسان عمران و معماری در آینده شغلی

راه‌های موفقیت مهندسان عمران و معماری در آینده شغلی

یافتن شغل مناسب بعد از فارغ التحصیلی دغدغه همه کسانی است که در انتهای دوره تحصیلات دانشگاهی خود هستند. پیگیری آمارهای بیکاری فارغ التحصیلان رشته های فنی از جمله عمران و معماری هم شاید نگرانتون کرده و احتمال میدید شما هم به تعداد مهندسین بیکار اضافه شوید. جملاتی نظیر اینکه دیگه این رشته ها اشباع شده، رشته های مهندسی مثل قدیم درآمد نداره، اصلاً کار نیست و نظایر اون هم که داغ دلتون رو تازه میکنه.

پس اگه شما هم نگران آینده شغلیتون هستید با ما در این مقاله همراه شوید. 

دوستان عزیز، یک اصل کلی را همواره به خاطر داشته باشید: در دانشگاه چیز زیادی یاد نخواهید گرفت و صرفاً تکیه بر معلومات دانشگاهی اشتباه مهلکی است که موجب عدم موفقیت شما در آینده کاری خواهد شد.

پس باید دلسوز خود باشید و در صدد حل مشکل برآیید. قطعاً در صورت کسب مهارت‌های لازم بعد از دانشگاه با چالش بیکاری دسته و پنجه نرم نخواهید کرد.

شاید گاهی به این فکر کردید که به عنوان یک مهندس عمران یا معماری چه توانایی چشمگیر و متمایزی باید داشته باشید تا بتوانید نظر کارفرما را به سوی خود جلب کنید. شاید هم دست به دامان گوگل شدید و مهارت های لازم برای مهندسان عمران و معماری را جستجو کردید. احتمالاً هم جز چند نکته کلی و تکراری در تمامی سایت‌ها مطلب مناسبی نیافته اید.

قطعاً پیچیدن یک نسخه کلی برای همه فارغ التحصیلان عمران و معماری نمی‌تواند برای همه مؤثر و اثرگذار باشد، اما رعایت نکات ریز و داشتن مهارت‌های کاربردی و توانایی استفاده از نرم افزارهای مربوطه می تواند کفه ترازو را به نفع شما سنگین تر کند. در ادامه قصد داریم کتابی کاربردی برای تضمین آینده شغلیتون را به شما معرفی کنیم.

موفقیت در مهندسی عمران و معماری

کتاب “مهارتهای ضروری اشتغال در مهندسی عمران” به قلم دکتر عبدالله چراغی توسط انتشارات نوآور به چاپ رسیده که از صفر تا صد نکات مربوط به انواع فرصت‌های شغلی مهندسان عمران و معماری، مهارت های مورد نیاز، دوره های کاربردی، نرم‌افزارهای ضروری تا روش‌های جستجوی شغل، جزئیات رزومه نویسی، نحوه شرکت در جلسه مصاحبه، نکات ضروری برای موفقیت در مصاحبه شغلی، نحوه تعامل در محیط کار و در یک کلام تمام موارد مورد نیاز برای موفقیت در  مهندسی عمران و معماری را به طور کامل توضیح داده است. لذا با توجه به بازار کاری مشترک مهندسان عمران و معماری در بسیاری از زمینه ها، خواندن آن برای هر دو گروه بسیار مفید و ضروری خواهد بود. در این کتاب ما به شما می‌آموزیم تا گام‌های موفقیت در مهندسی  عمران و معماری را بسیار سریعتر از دیگران بردارید.

به عنوان نمونه در این مقاله قصد داریم بخشی از مهارتهای مهم و کاربردی تر را معرفی کنیم:

تسلط به نرم افزارهای مهندسی

داشتن مهارت های نرم افزاری و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست و برای طراحی سازه و معماری از طرح اولیه و مدلهای ساده تا مدلسازی پیشرفته نیاز به یادگیری نرم افزارهای تخصصی خواهید داشت. عدم تسلط بر نرم افزارهای کاربردی یکی از اشتباهاتی است که موجب عدم موفقیت در آینده شغلی می‌گردد. مجدداً تأکید می‌کنیم که اکثر افراد موفق در رشته های مهندسی عمران و معماری از توانمندی های زیادی در نرم افزارهای مرتبط برخوردارند و بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون آن میدانند. لذا باید با برنامه های کاربردی آشنا باشید و به تناسب علاقه و شغل مورد نظر مهارت‌های نرم افزاری خود را ارتقا دهید. در یک کلام به خاطر داشته باشید عصر چرتکه تمام شده، پس بروز باشید.

حال پس از درک اهمیت موضوع باید بدانید که کدام نرم افزارها کاربردی تر و درآمد زا هستند که ما به ترتیب در کتاب به شما پاسخ خواهیم داد.

آشنایی با شرح وظایف مهندس عمران و معماری 

تنوع زیاد مشاغل یکی از مزایای رشته های مهندسی عمران و معماری است؛ به طوری که از امکان استخدام در وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و اشتغال در شرکت‌های پیمانکاری و پروژه‌های اجرایی تا شرکت‌های مشاور جهت طراحی پروژه های مختلف و نظارت بر روند عملیات اجرایی، تدوین برنامه‌های زمان‌بندی و کنترل پروژه و… از جمله گزینه های شغلی شناخته می‌شود.

در گام اول انواع مشاغل مرتبط را به شما معرفی کرده و سپس مهارت‌های مورد نیاز به همراه شرح وظایف در هر یک را به تفکیک ارائه خواهیم کرد. پس با دید باز قادر به انتخاب گزینه مورد علاقه بوده و با فراگیری موارد ضروری، شانس خود را برای موفقیت در حرفه مورد نظر افزایش خواهید داد. همچنین احتمال بروز خطاهای فاحش و اشتباهات ناشی از سهل انگاری یا کم تجربگی را در این پروسه به حداقل ممکن خواهیم رساند.

مهارت نقشه خوانی

مهارت و تسلط بر نقشه ها اولین گام در اجرا و نظارت بر عملیات اجرایی محسوب شده که باید با آموزش صحیح و تمرین و تکرار ارتقا یابد. عدم تسلط مهندسان جوان بر نقشه های چهار گانه ساختمان شامل معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی یکی از ضعف‌های مشهودی است که به دلیل عدم آموزش مناسب در سرفصل‌های دانشگاهی موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌گردد. بروز اشتباهات متعدد به دلیل عدم تسلط بر نقشه خوانی و اجرای چندباره بخش‌هایی از ساختمان قطعاً موجب تضعیف موقعیت شغلی مهندسان جوان خواهد شد. لذا گام‌های اولیه با مثال‌های متعدد در کتاب آموزش داده شده و منابع تکمیلی نیز جهت پیشرفت سریعتر ذکر گردیده است.

مهارت متره و برآورد

طبق نظر نویسنده کتاب مهارتهای ضروری اشتغال در مهندسی عمران، متره و برآورد یکی از مهارت های مهم و درآمد ساز برای مهندسان است که موجب افزایش فرصت‌های کاری آنها می‌گردد. ولی به دلیل ناآگاهی و همچنین صرفاً اکتفا به یک واحد دانشگاهی در دوران تحصیل عملاً مهارت لازم توسط دانشجو کسب نمی‌گردد.

اطلاعات بیشتر از جزئیات و آشنایی اولیه با هنر متره و برآورد را در قالب مثال‌های کاربردی به شما آموزش خواهیم داد.

آشنایی با روند عملیات اجرایی

آشنایی و تسلط بر مراحل اجرایی پروژه های عمرانی یکی از ملزومات ضروری و موثر در آینده حرفه ای است. به عنوان مثال اجرای هر ساختمان شامل دو آیتم سفت کاری و نازک کاری است.

مراحل سفت کاری:

  • تخریب ساختمان قدیمی
  • تجهیزکارگاه
  • اجرای پی
  • ساخت و نصب اسکلت
  • اجرای سقف‌ها و دیوار چینی

نازک کاری:

  • نصب چارچوب در و پنجره
  • اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی
  • گچکاری
  • کاشی کاری
  • ایزولاسیون حرارتی و رطوبتی
  • سقف کاذب
  • نقاشی
  • اجرای کابینت
  • نصبیات و…

لذا مرور مختصری بر تمام مراحل اجرای یک ساختمان همراه با تصاویر مرتبط ارائه شده که جهت آشنایی اولیه بسیار مفید خواهد بود.

آشنایی با انواع قراردادهای رایج در پروژه های عمرانی

انواع قراردادهای عمرانی، ضوابط مربوطه به همراه نکات فنی مرتبط بیان شده و منابع تکمیلی نیز معرفی گردیده است.  انواع قراردادهای عمرانی به شرح ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.

  • تک عاملی (اجرای کار توسط کارفرما)
  • دوعاملی طرح و ساخت توامان
  • سه عاملی (کارفرما ، مشاور و پیمانکار)
  • چهار عاملی (کارفرما ، مشاور، پیمانکار و مدیرپیمان)

آشنایی با واژگان و مفاهیم ضروری

آشنایی با برخی مفاهیم رایج یکی از موارد ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بکار بردن غلط یک واژه در یک جلسه کاری یا در ارتباط با عوامل اجرایی موجب آشکار شدن ضعف دانش و تجربه ناکافی یک مهندس و تضعیف جایگاه وی می‌گردد . پس موارد ضروری در کتاب برای شما گردآوری شده است.

موفقیت در مهندسی عمران و معماری

جمع بندی

هدف از این مقاله ایجاد یک دید کلی از مهارتهای ضروری و راه های موفقیت در مهندسی عمران و معماری است. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و جامع تر می‌توانید به کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران تألیف دکتر عبدالله چراغی مراجعه کنید.

ما هر آنچه برای تضمین آینده شغلی به آن نیازمندید را به شما ارائه خواهیم کرد. با کسب مهارت‌ها و بکارگیری نکات مطرح شده در کتاب از فرصت‌های شغلی بسیاری برخوردار خواهید بود.

دکتر عبدالله چراغی

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی

0 نظر در مورد «راه‌های موفقیت مهندسان عمران و معماری در آینده شغلی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.