محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • با سلام، پایه ۳ تاسیسات برق رو سال ۹۳ گرفتم اما بنا به دلایلی کلا نتونستم هیچ گونه فعالیتی انجام بدم، و حتی تا امروز تمدید هم نکردم، الان میخوام اینکارو انجام بدم آیا دوره لازم رو بگذرونم تاریخ شروع پایه ۲از سال ۹۷ حساب میشه یا از سال ۱۴۰۰
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، ارتقاء پای برای شما از سال ۱۴۰۰ حساب می شود. اما توصیه می شود جهت اطلاع بیشتر، حضورا به اداره نظام شهرتان مراجعه نمایید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای ارتقاء از پایه ۲ به یک باید از زمان اخذ پایه ۲ به مدت ۵ سال بگذرد. موفق باشید.

  • سلام
    فوق دیپلم عمران ۷۳ دارم در سال ۸۹ طی بررسی از دانشگاه ونظام مهندسی باذکر شرایط تحصیلی از نظام مهندسی کسب اطلاع کردم که درصورت شرکت در آزمون دانشگاه در رشته مهندسی تکنولوژی معماری ناپیوسته وقبولی در آزمون وفارغ التحصیلی آیا مجوز دریافت صلاحیت طراحی صادرمیشود که پاسخ مثبت بود پس از فارغ التحصیلی درسال۹۲ حال نظام مهندسی با استنادبه مصوبه کمیسیون هم ارزی سال ۹۷ امکان دریافت صلاحیت طراحی را نمیدهد درصورتی که کمیسیون مذکور مصوبه ای دراین خصوص نداشته و محدودیت اعمال شده جهت عدم امکان دریافت صلاحیت طراحی مربوط به مصوبه سال ۹۴ می باشد.
    سوال: آیا با استناد به اینکه قانون عطف به ما سبق نمیشود میتوان از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نمود ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، طبق آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها : فقط می توانید پروانه نظارت و اجرا را اخذ نمایید. و برای دریافت پروانه طراحی باید مدرک کارشناسی ارشد را کسب نمایید و پس از گذشت سنوات لازم (۲سال) می توانید برای دریافت پروانه طراحی اقدام نمایید و پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت طراحی را اخذ نمایید. لطف جهت اطلاع بیشتر، حضورا به اداره نظام شهرتان (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید

  • سلام.
    من از سال ۱۳۸۳ پروانه طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی با کد اصلی(۴۰۰) را دارم(۱۶ سال).الان هم پایه یک هستم.برای تمدید پروانه مراجعه کردم.پروانه من صادر شده ولی با کد مرتبط(۴۱۰) با صلاحیت طراحی و نظارت.فوق دیپلم من با عنوان “کاردان فنی مکانیک- تاسیسات ، آبرسانی و گازرسانی ” لیسانس من “کارشناسی ناپیوسته سیالات ” و فوق لیسانس بنده ” تبدیل انرژی است.طبق چه بخشنامه و قانونی این عمل اتفاق افتاده.می تونید بنده را راهنمایی کنید؟ممنونم.۱۳۹۹/۱۲/۱۳

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما مدرک ارشد را ارائه نموده اید؟ احتمالا شما پروانه را با مدرک لیسانس اخذ نموده اید. در حال حاضر برای رفع این مشکل شما باید ابتدا با ارائه مدرک کارشناسی ارشد خود درخواست تغییر پروانه از مرتبط به اصلی را بدهید و سپس اقدام به تمدید آن نمایید. موفق باشید.

  • حامد عارف می‌گوید:

    با سلام . من پروانه نظارت و اجرا عمران پایه ۳ رو سال ۹۷ گرفتم و تو پروانه پایان اعتبار رو ۱۴۰۰ زده . یعنی ۱۴۰۰ پروانم ارتقا به پایه ۲ میشه با گذروندن دوره ها یا ۱۴۰۰ باید واسه تمدید پروانه اقدام کنم و ۱۴۰۱ واسه ارتقا پایه ؟ ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما باید برای سال ۱۴۰۰ پروانه پایه ۳ را تمدید کنید. ارتقاء به پایه ۲ بعد از گذشت ۴ سال امکان پذیر است. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر.دوتا سوال داشتم ..تو ارتقا پایه نظارت معماری از سه به دو ظرفیت جدید اضافه میشه؟من الان ظرفیتم تموم شده ارتقا بدم پروانه رو ظرفیتم میگیرم؟و اینکه کسی کاردانی معماری کارشناسی نقشه برداری ارشد جغرافیا برنامه ریزی شهری داشته بشه تو کدوم آزمون نظام میتونه شرکت کنه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، ظرفیت جدید اضافه نمیشود. و کلا ارتقاء پایه در سال جدید براتون صادر میشود و پس از آن می توانید با ظرفیت پایه ۲ کار کنید. و اینطوری نیست که مثلا اگر در اواسط سال شما برای ارتقاء اقدام کنید و همزمان هم ظرفیت پایه ۳ را تمام کرده باشید مجدد به شما با ارتقاء به پایه ۲ ظرفیت جدید داده شود. یعنی در یک سال نمی توانید با ۲ پایه و ظرفیت جدا کار کنید.
      در مورد سوال دوم : می توان در صلاحیت نقشه برداری در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد و پروانه اشتغال به کار دریافت نمود. لطفا جهت اطلاع بیشتر، حضورا به اداره نظام شهرتان (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شرط ارتقا به پایه ارشد، نیازمند داشتن ۶ سال سابقه کار حرفه ای در پایه یک مهندسی می باشد. موفق باشید.

  • کتایون مومن زاده می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من پروانه نظارت معماری در پایه ۳ دارم و دوره های پایه ۲ رو گذروندم برای ارتقا، میخواستم بدونم در صورت قبولی در آزمون طراحی معماری پایه طراحی را جداگانه پایه ۳ ثبت میکنن و نظارت را جدا پایه ۲ یا اینکه چون دوره هارا گذراندم طراحی هم پایه ۲ ثبت خواهد شد؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، پروانه نظارت به پایه ۲ ارتقاء می یابد و در صورت قبولی در آزمون طراحی معماری، صلاحیت پایه ۳ را دریافت می کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، سازمان نظام مهندسی بر اساس هر رشته تعدادی از دوره ها را جهت ارتقا پایه مشخص کرده، لازم است بر اساس رشته خود، از طریق سازمان نظام استان پیگیری کنید که دقیقا چه دوره هایی را باید بگذرانید. موفق باشید.

  • با سلام و وقت بخیر
    آیا برای داشتن صلاحیت گودبرداری باید حتما ارشد و یا دکتری ژئوتکنیک داشت؟ و آزمون محاسبات جداگانه داره؟ چون گویا عمق گودبرداری از حدی تجاوز کنه دیگه مهندس محاسب نمیتونه محاسبات مربوطه رو انجام بده و حتما به شرکت ژئوتکنیکی باید واگذار بشه

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله، حداقل باید ارشد ژئوتکنیک داشته باشید. و این صلاحیت شامل آزمون جداگانه ای می باشد ، که برای اطلاع از جزئیات آزمون و نحوه برگزاری آن بهتر است از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید . موفق باشید.

مشاهده نظرات بیشتر