محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام وقت بخیر
    من پروانه پایه ۳ نظام مهندسی مرتبط با عمران دارم (کاردانی کامپیوتر و کارشناسی عمران)، الان ۴ سال از صدور پروانه پایه ۳ گذشته. امکان ارتقاء پایه وجود داره یا نه قوانین چیز دیگری است؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،با توجه به اینکه شما قبل از صدور مصوبات جدید پروانه نظام مهندسی را اخذ نمودین، و در حال حاضر به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی احتمال داره بابت ارتقاء پایه به مشکل برخورد کنید، توصیه میشود حتما برای کسب اطلاع بیشتر به نظام مهندسی استان و یا اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید تا در این باره دقیق تر شما رو راهنمایی کنند. موفق باشید.

  • علیرضا می‌گوید:

    سلام من کارشناسیم مکانیکه ارشدو دکترام عمرانه میخوم آزمون نظام عمرا بدم زنگ زدم کمیسیون هم ارزی گفت نمیتونید آزمون عمران بدید ما هفتاد درصد واحدهای کارشناسیمون با احتساب پیش نیازهایی که تو ارشد پاس کردیم برابره با عمران میخواستم بدونم جایی هست که ما بخوایم اعتراضمون رو ثبت کنیم آخه خیلی قانون مسخره ای من کار حرفه ایم هم عمرانی چه اشکالی داره که ما هم آزموم بدیم

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به این دلیل که رشته اصلی کارشناسی مکانیک هست احتمال زیاد امکان اخذ پروانه نظام مهندسی عمران برای شما نباشد، البته برای پیگیری بیشتر میتوانید به بخش کمیسیون هم ارزی رشته ها در اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقه چه شرایطی دارین. موفق باشید.

  • سلام وقتتون بخیر
    من بین پروانه نظارت و طراحی ام(مکانیک) چند ماه فاصله بود و نظارت را ارتقا پایه گرفتم و بعد گفتن گواهی دره ها فقط برای یک پروانه قابل استفاده است ایا برای پروانه دوم کلاس تکراری میشود شرکت کرد؟ چون نظام مهندسی استان فقط کلاس تکراری برگزار میکند

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در این باره حتما باید از نظام مهندسی استان مربوطه شرایط رو جویا شوید. موفق باشید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، ارتقاء پایه از ۱ به ارشد نیازمند داشتن ۶ سال سابقه كار حرفه‌ای در پایه یک می‌باشد.

  • سلام من كارداني معماري خوندم و كارشناسي ناپيوسته هم معماري خوندم
    اگر در ازمون طراحي معماري قبول شوم و پايه سه بگيرم بعد از چند سال پايه ۲ هم ميتونم بگيرم يا بايد ارشد معماري داشته باشم .

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که گرایش کاردانی و کارشناسی شما رشته “معماری – معماری” و یا “معماری – نقشه کشی” ساختمان باشه، میتوانید در ازمون نظارت، اجرا و طراحی شرکت کنید ، و پس از گذشت ۴ سال از زمان اخذ پروانه پایه ۳، میتوانید به پایه ۲ ارتقاء دهید.

  • سلام، آیا این امکان هست که فقط با داشتن پایه ۳ طراحی معماری بعد از سپری شدن سنوات برای پایه ۲ و ۱ طراحی اقدام کرد؟ یعنی میشه بدون گرفتن پروانه نظارت و اجرا، فقط پایه یک در طراحی داشت؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله این امکان هم هست، در واقع در صورتی که شما مجاز به شرکت در آزمون طراحی باشید ، میتوانید تنها پروانه طراحی رو اخذ کنید و پس از گذشت سنوات لازم آن را ارتقاء دهید. و الزامی به داشتن پروانه نظارت و اجرا برای اخذ پروانه طراحی وجود ندارد. موفق باشید.

  • پریا احمدی می‌گوید:

    سلام،من کاردانی معماری خوندم،کارشناسی هم معماری خوندم، تو پروانه اشتغال مرتبط با مهندسی معماری ذکرشده با کد ۱۱۰، سال ۱۳۹۷در ارتقاء از ۳به۲ طراحی مشکل داشتم که بعدازچند ماه موافقت شد، حال برای ارتقاء از ۲به ۱، آیا اجازه ارتقاء میدن یا طراحی در پایه ۲ فریز شده؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، توصیه میشود جهت اطلاع بیشتر در این باره حتما از سازمان نظام مهندسی استان موضوع رو پیگیری بفرمایید تا دقیقا مشکل رو بررسی کرده و راهنمایی نمایند. موفق باشید

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من لیسانس معماری داخلی هستم.برای معماری داخلی فقط نظارت و اجرا هست و طراحی میگن که مجاز نیست.آیا راهی هست برای طراحی؟ یا فقط باید لیسانس معماری رو بگیرم و سه سال صبر کنم درکنارش تا آزمون طراحی‌بتونم امتحان بدم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی به دارندگان مدارک تحصیلی مرتبط با معماری با کارشناسی ارشد مهندسی معماری، کد اصلی معماری تعلق می‌گیرد و پس از گذشتن دو سال از زمان اخذ مدرک تحصیلی میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید

  • با سلام
    برای شرکت در ازمون نظام چطوری میشه تشخیص داد آزمون مربوط به کدام پایه هست و مربوط به کدام زمینه نظارت یا اجرا است؟اخه موقع ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نام اصلا با چنین گزینه هایی مواجه نشدم و ثبت نام رو تکمیل کردم ولی اصلا نمیدونم مربوط به کدام پایه هست و نظارت یا اجرا ؟؟!!!!
    ممنونم از پاسخ و راهنمایی شما

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما در ابتدا آزمون پایه ۳ رو شرکت میکنید و در فرم ثبتنام آزمون مشخص هست که چه صلاحیتی رو ثبتنام میکنید. و برای هر کدام از صلاحیت های نظارت و اجرا، یک کارت اعتباری جداگانه تهیه میکنید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله در صورتی که ۴ سال از زمان اخذ پروانه پایه ۳ شما گذشته باشد، میتوانید جهت ارتقای پروانه نظارت و همین طور اجرا اقدام نمایید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه نمایید. موفق باشید

مشاهده نظرات بیشتر