محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا بتوانید با مدرک کارشناسی در ازمون نظارت شرکت کنید. و به احتمال قویتر با مدرک ارشد به نظر نمیرسه مشکلی جهت اخذ پروانه نظارت و یا حتی احتمالا طراحی داشته باشید.
      در مورد صلاحیت اجرا باید خدمتتون عرض کنیم که لازم هست جهت اخذ پروانه اجرا، حداقل پروانه پایه دو نظارت داشته باشید. و توصیه میشود جهت کسب اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من کاردانی رشته ی معماری و کارشناسی ناپیوسته هم معماری خواندم امسال برای آزمون نطارت ثبت نام کردم ایا آزمون اجرا هم می‌توانم ثبت نام کنم و برای اجرا هم باید از پایه ۳به ۲چهار سال صبر کرد؟یعنی هم نظارت هم اجرا باهم ثبت نام کنم بهتره ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. میتوانید هر دو صلاحیت باهم شرکت کنید اما در صورت قبولی به صورت همزمان نمیتوانید فعالیت کنید.

  • سلام من مدرک کارشناسی عمران خود راگرفته ام و بنا به دلایلی علاقمند به رشته مکانیک شده ام .سوال من اینه که میتونم همزمان بعد دریافت پایه ۳ عمران در آزمون مکانیک هم ثبت نام کنم و مدرک نظارت تاسیسات مکانیکی رو هم دریافت کنم منظورم اینه میتونم دو تا پروانه داشته باشم

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . بله میتوانید به صورت همزمان دو پروانه دریافت کنید اما به صورت همزمان با دو پروانه نمیتوانید فعالیت کنید

  • سلام .من فنی هستم . کاردانی معماری و کارشناسی معماری دارم .
    برای آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا و طراحی ، میتونم تا پایه ۱ ارتقا بگیرم برای هرکدوم یا نمیشه؟
    طراحی احتیاج به ارشد داره برای ارتقا پایه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها، اگر هر دو گرایش کاردانی و کارشناسی اصلی باشد، یعنی گرایش معماری – معماری یا معماری – نقشه کشی ساختمان باشید، به احتمال زیاد میتوانید پروانه نظام مهندسی در هر سه رشته طراحی، نظارت و اجرا را اخذ نمایید. در این صورت امکان ارتقاء پایه نیز وجود خواهد داشت.
      اگر گرایش دقیق تون رو بفرمایید بیشتر میتونیم راهنمایی کنیم. موفق باشید.

  • سعید دشوارگر می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    بنده پایه ۳ نظارت دارم و پروانه بنده یک سال پیش در همان پایه تمدید شدو فعلا ۲ سال از زمان تمدید باقی می باشد. الان با گذشت ۴ سال از اخذ پایه ۳ می توانم برای ارتقای پایه ۲ اقدام کنم؟
    آیا برای ارتقا هم نیاز به اخذ گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی می باشد؟ چون برای اخذ معرفی نامه به سایت سازمان مراجعه کردم بدلیل اینکه هنوز از مدت تمدید پروانه قبلی بنده بیش از ۲ سال باقی مانده اجازه ثبت درخواست نداد.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، ۴ سال بعد از اخذ پروانه پایه ۳ میتوانید اقدام به ارتقاء پروانه به پایه ۲ نمایید. برای اطلاع بیشتر میتوانید از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • حسین زاده می‌گوید:

    با درود من سال ۱۳۷۴ پروانه اشتغال به کار رشته عمران را از نظام مهندسی تهران گرفتم،ولیکن دیگه تمدید نکردم، یک بار فراخوان داده بودند که جهت رتبه بندی با توجه به سوابق ،عمل کنند که اطلاع نداشتم
    الان که م اجعه کردم ، گفتند نهایتا به پایه ۲ ارتقا میدند، به نظرتون ، هیچ راهی نداره که با توجه به سابفه کاری، به پایه یک یا ارشد ارتقا بیابم

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر بنظر میرسه راه دیگری نباشد، چرا که ارتقاء از هر پایه به پایه بعدی نیازمند گذشت سنوات لازم هست و امکان ارتقا از پایه ۳ به ۱ وجود نخواهد داشت.

  • محمدرضا بذرپاش می‌گوید:

    سلام لطفا راهنمایی کنید بعد از گذراندن مرحله قبولی آزمون،با چه ارگانی میشود کار کرد و یا چگونه میتوان باسازمان کار کرد ؟آیا سازمان کاری برای مهندسین درنظر دارد تا ازبیکاری دربیایند؟چون خیلی از مهندسین پول یابودجه ای برای زدن دفتر یاشرکت و…ندارند،لطفا یک فکری برای این اقشار از مهندسین توانمند بکنید.سپاسگزارم…

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما بعد ازاخذ پروانه اشتغال به کار، باید اقدام به فعال سازی آن نمایید و پس از آن در صف ارجاع کار قرار میگیرید و از سوی سازمان نظام مهندسی (بر حسب میزان سهمیه سالانه لحاظ شده برای شما) بابت انجام کار نظارت یا طراحی یا اجرا به شما پروژه ارجاع داده میشود. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص فعال سازی پروانه میتوانید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه نمایید. همچنین توصیه میشود برای آشنایی با روند انجام کار این مقاله را نیز مطالعه نمایید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، سوال کمی ابهام داشت و خیلی واضح مطرح نکردین که رشته کاردانی و کارشناسی دقیقا چه گرایشی بوده و …. اما به طور کلی اگر بهتون گفتن باید ارشد داشته باشید برای ارتقای پایه، پس طبیعتا رشته ارشد نیز باید معماری باشد

  • ساناز-بابایی می‌گوید:

    سلام خدمت شما
    بنده پایه ۲ معمار هستم و تاریخ احراز صلاحیت پایه ۲ من تاریخ ۹۹/۱۰/۰۶ است میخواستم دوره های ارتقا پایه ۱ رابگذرانم با توجه به اعتبار ۳ ساله دوره ها میتوانم برج ۱۰ امسال شرکت کنم و اینکه ۱۴۰۳ مدارک ارتقا پایه ۱ را ارسال نمایم ؟؟ سوال دیگرم اینکه برگه طراحی پایه ۲ حقیقی تا چند سقف و طبقه رامیتواند بگذارد ؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای کسب اطلاع دقیق در این باره توصیه میشود حتما از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری بفرمایید. موفق باشید

مشاهده نظرات بیشتر