محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. درصورتی که عضو نظام مهندسی باشید می توانید در دوره ها شرکت کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. رشته معماری، شامل صلاحیت‌های نظارت، اجرا و طراحی است. در حیطه وظایف خود می توانید فعالیت کنید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شرایط ارتقا پایه، داشتن سنوات لازم ، شرکت در دوره های مربوطه که توسط خود سازمان نظام مهندسی هر استان برگزار می‌شود و قبولی در آزمون‌های پایان دوره می‌باشد.

  • جعفر غفاری می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید .
    من مدرکم کارشناسی عمران اجرایی هستش و در تاریخ ۹۷/۱۱/۳۱ گرفتم
    می خواستم بدونم واسه ازمون نظام مهندسی که باید ۳ سال از مدرک کارشناسی بگذره ، ایا باید حتما سابقه کار داشته باشیم توی این ۳ سال یا نه ؟؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. با توجه به جدول سنوات که از تاریخ دریافت مدرک تحصیلی تا تاریخ آزمون نظام مهندسی (نه تاریخ ثبت نام) محاسبه میشود، برای مدرک کارشناسی ۳ سال،کارشناسی ارشد ۲ و دکتری ۱ سال از زمان دریافت مدرک تحصیلی باید گذشته باشد. سابقه کاری که بیمه رد شده باشه لازم نیست، ایشالا بعد از قبولی به یکی از شرکت های پیمانکاری مراجعه میکنید و صرفا گواهی صوری دریافت میکنید. موفق باشید.

  • با سلام سال نود نظارت قبول شدم برای ارتقاء پایه سه به دو دیر اقدام کردم دانشجوی ارشد بودم به علت مشکل آموزشی دانشگاه نه مدرک ارشد رو صادر میکرد نه کارشناسی رو بهم میداد دوره های ارتقاء ۳به ۲ رو گذروندم الان مشگل دانشگاهم حل شده فارغ‌التحصیل شدم چه جوری میتونم این وقفه رو جبران کنم چون سال ۹۰ قبول شدم سال ۹۹باید پایه یک باشم الان فعلا پایه ۳ هستم میخوام از دوستام جا نمونم

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. در قوانین مربوط به ارتقا پایه هیچ محدودیت زمانی مشخص نشده است. لطفا جهت اطلاع بیشتر از طریق نظام مهندسی شهرتان پیگیری کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. لازم است ابتدا مدرک پایه ۳ بگیرید، سپس اقدام به ارتقا کنید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر.من کاردانی ایمنی صنعتی وکارشناسی ناپیوسته مکانیک جامدات هستم وسال ۱۳۹۰ موفق به اخذ پایه ۳ شدم وسال۱۳۹۵ کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش تبدیل انرژی گرفتم .حالا امکان ارتقائ رتبه ۲ رادارم یاهنوز محدودیت وجود داره

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است.
      شرایط ارتقا پایه، داشتن سنوات لازم ، شرکت در دوره های مربوطه که توسط خود سازمان نظام مهندسی هر استان برگزار می‌شود و قبولی در آزمون‌های پایان دوره از شرایط ارتقا پایه می‌باشد.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق جدول مصوبه شماره ۴۳۰/۲۷۸۸۲ به تاريخ ۱۳۹۴/۰۵/۲۵و جدول مصوبه شماره ۶۰۹۵۸/۴۳۰ به تاريخ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ ؛ شما میتوانید پس از گذشت سنوات در آزمون نظارت و طراحی شرکت کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام خیر متاسفانه، جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره نظام شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدرک کارشناسی خودتون رو ارائه کنید تا کارشناسان بتونن دقیق به شما بگن چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • علیرضا می‌گوید:

    باسلام…
    بنده مهندسی عمران آب سال ۷۷دارم وبعدش سال ۸۰ ارشد راه…
    سال ۸۲ پروانه اشتغال ظراحی ونظارت گرفتم وتوی کمیسیون هم ارزی سقف محاسباتم پایه ۳ وپروانه ام اصلی شد ولی نظارتم پایه ۱..
    امسال مجددا لیسانس عمران -عمران گرفتم.
    آیاباگذروندن دوره های ارتقا پایه میتونم محاسباتم به پایه ۲ ارتقا پیداکنه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. گذشتن سنوات از دریافت آخرین مدرک یعنی گذشتن ۳ سال از مدرک کارشناسی لازم است.

مشاهده نظرات بیشتر