محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام.من در آزمون مهر ۹۸ طراحی معماری قبول شدم.ولی شرایط بعدش رو نمیدونم که از کجا باید شروع کنم و اقدام کنم برای دریافت مهر و سپس کار کردن.و سوال دیگه ای ک دارم این هستش که آیا با داشتن پروانه پایه ۳ میشه دفتر تاسیس کرد یا خیر?

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی، طبق زمانبندی که اعلام میکنند به سازمان نظام مهندسی استان باید مراجعه و مدارکتون رو تحویل بدید، و بعد در نوبت قرار میگیرید برای معرفی و ارجاء کار
      از مزایای قبولی در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال بکار (پایه ۳) میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
      الف) ثبت و رتبه‌بندی شرکت مهندسی
      ب) بعد از قبولی و عضویت در سازمان نظام مهندسی هر ساله سهمیه‌ کاری از طرف نظام مهندسی به متقاضی تعلق میگیرد،باید توجه داشت هرچه به پایه‌های بالاتر ارتقاء پیدا کنید سهمیه بیشتر و پروژه‌های بزرگتری بشما ارجاع داده می‌شود.
      ج) چنانچه اشتغال فعلی شما به گونه‌ای باشد که فرصت کار در پروژه‌ها را ندارید می‌توانید سهمیه خود را به شرکت‌های حقوقی معتبر واگذار کرده و مبلغ اجاره سالانه‌‌ای از بابت پروانه خود کسب نمایید.
      د) داشتن پروانه اشتغال بکار مهندسی علاوه بر مزیت‌های مالی، اعتبار یک مهندس را در دید جامعه مهندسی ارتقاء می‌بخشد.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. لازم به ذکر است داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است.موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر ، پروانه اشتغال به كار مهندسي در ۴ درجه و به ترتیب بصورت زیر خواهد بود: الف) پايه ۳ ب) پايه ۲ ج) پايه ۱ د) ارشد لازم به ذکر است ارتقاء به پایه‌های بالاتر نیاز به گذراندن دوره‌های مخصوص، کسب موفقیت در آزمون پایان دوره و همچنین داشتن سنوات مربوط به هر پایه می‌باشد. توجه داشته باشید پایه‌ها بصورت مرحله‌ای ارتقاء پیدا می‌کنند و کسی نمی‌تواند بطور مثال از پایه ۳ به پایه ۱، بصورت مستقیم ارتقاء داشته باشد. در ضمن برای دریافت پروانه اشتغال بکار در پایه ۳ داوطلبان باید در آزمون ورد به حرفه مهندسان که به صورت یکپارچه در کشور برگزار می‌شود شرکت نمایند. امکان ارتقاء با توجه به شرایط مربوطه امکان پذیر است، لازم به ذکر است داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، شما درصورتی که ۳۰ سوال از ۶۰ سوال را درست پاسخ بدید در آزمون قبول می شوید. لازم به ذکر است داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است. موفق باشید.

  • سلام
    من مدرک کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انرژی دارم که شش ماه از زمان فارغ التحصیلیم گذشته ولی از مدرک کارشناسی پیوسته مکانیک سیالاتم حدود پنج سال میگذره آیا میتونم با مدرک کارشناسیم در آزمون امسال شرکت کنم یا فقط آخرین مدرک تحصیلیم که ارشد هست ملاکه و باید دوسال صبر کنم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. بله امکان ارتقاء با توجه به شرایط مربوطه امکان پذیر است، لازم به ذکر است داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است. موفق باشید.

  • با سلام من حدود یکسال و چهار ماه از دریافت پروانه پایه ۳ ام میگذرد. با توجه به معتبر بودن دریافت مدرک ارتقا تا ۳ سال، آیا میتوانم در دوره مربوط به ارتقا پایه ۳ به ۲ شرکت نمایم و مدرک آنرا دریافت کنم و در سال چهارم در پروانه ام اعمال میشود؟ با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است. بله می توانید در دوره مربوطه شرکت کنید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. خیر. درصورتی که دارای مدرک کارشناسی معماری در رشته های مرتبط داشته باشید، برای ارتقا پایه محدودیتی ندارید. موفق باشید.

  • با سلام
    من پایه ۲ نظارت تاسیسات مکانیکی دارم مورخ سال ۸۱ و تاریخ اعتبار پروانه من در سال ۸۴ تمام شده – از ابتدا هم با این پروانه کار نکرده ام – حال برای ارتقا به پایه یک و شروع به کار با پروانه چکار بایستی کنم ؟؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. لطفا مدارک مورد نیاز که در لینک زیر نوشته شده است. را باخود به نظام مهندسی استان ببرید. جهت ارتقا از پايه ۲ به پايه ۱،‌داشتن ۵ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است.
      https://noavarpub.com/?p=3013

  • مرتضی کیفی می‌گوید:

    سلام من پروانه اشتغال پایه سه دارم و سه سال از تاریخ دریافت پروانه گذشته ولی تو این مدت هیچ فعالیتی نداشتم و کار ارجاعی انتخاب نکردم، آیا سال آینده من می توانم پروانه ام را به پایه دو ارتقا بدهم یا باید حتما فعالیت داشته باشم؟
    من حتی در دفتر خدمات الکترونیک هم پروانه ام را ثبت نکردم، آیا بازهم مشمول ارتقاء میشم یا خیر؟
    ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است.

مشاهده نظرات بیشتر