ضوابط HSE در گودبرداری و سازه‌های نگهبان

ضوابط HSE در گودبرداری و سازه‌های نگهبان

عبارت HSE (Health, Safety, Environment) از سه واژه سلامت، ایمنی و محیط زیست تشکیل می‌شود. ضوابط HSE را می‌بایست در تمامی محیط‌های کاری و کارگاه‌ها، دقیقا رعایت کرد. هدف اصلی این ضوابط، حفظ جان انسان‌ها و محیط زندگی آنها، یعنی کره زمین و نیز فراهم آوردن شرایط مناسب کار و زندگی در محیط کار برای انسان‌ها از نظر جسمی و روحی، و همچنین برای سایر موجودات زنده، یعنی حیوانات و گیاهان است.

در این مقاله قصد داریم تا به موضوع ضوابط HSE در گودبرداری و سازه‌های نگهبان بپردازیم. با نشر نوآور همراه باشید…

تمامی اقدامات بشر، از جمله فعالیت‌های صنعتی و عمرانی و ساختمانی می‌بایست در خدمت انسان و به منظور ارتقاء سطح زندگی مادی و معنوی او باشد. HSE علاوه بر چهارچوب انسانی و اخلاقی آن، از نظر اقتصادی نیز می‌تواند مدنظر قرار گیرد. قبل از اشاره به این ضوابط در گودبرداری و سازه‌های نگهبان، به سه واژه‌ی سلامت، ایمنی و محیط زیست می‌پردازیم.

سلامت:

سلامت به مسائل مربوط به بیماری‌های شغلی و ناشی از محیط کار اطلاق می‌شود. طبق تعریف بند ۱۲-۱-۳-۱۸ از مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، بهداشت کار (بهداشت حرفه‌ای) عبارت است از علم‌و‌فن پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار و ارتقای سطح سلامتی افراد شاغل، از طریق کنترل عوامل زیان آور محل کار.

ایمنی:

طبق تعریف بند ۱۲-۱-۳-۱۶ از مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، ایمنی عبارت است از:

  • مصون و محفوظ بودن کلیه کارگران و افرادی که به نحوی در کارگاه ساختمانی با عملیات ساختمانی ارتباط دارند.
  • مصون و محفوظ بودن کلیه افرادی که در مجاورت یا نزدیکی (شعاع موثر) کارگاه ساختمانی عبور و مرور، فعالیت یا زندگی می‌کنند.
  • حفاظت و مراقبت از ابنیه، خودروها، تاسیسات، تجهیزات و نظایر آنها در داخل یا مجاورت کارگاه ساختمانی.

محیط زیست:

طبق تعریف بند ۱۲-۱-۳-۱۹ از مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، محیط زیست عبارت است از سلامت و بهداشت کلیه افرادی که در مجاورت یا نزدیکی (شعاع موثر) کارگاه ساختمانی عبور و مرور، فعالیت یا زندگی می‌کنند و همچنین جلوگیری از آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی صوتی ناشی از عملیات ساختمانی.

حال که معنا و مفهوم HSE مشخص شد، به بیان ضوابط آن در گودبرداری و سازه های نگهبان می‌پردازیم.

در صورتی که در عملیات گودبرداری و خاکبرداری، احتمال خطری برای پایداری و سرویس دهی دیواره‌های گود، دیوارها و ساختمان‌های مجاور و یا مهارها وجود داشته باشد، باید قبل از گودبرداری و خاکبرداری، ایمنی و پایداری آنها با استفاده از روش‌هایی نظیر نصب شمع، سپر و مهارهای مناسب و رعایت فاصله لازم و ایمن گودبرداری و در صورت لزوم با اجرای سازه‌های نگهبان تامین شود.

.

وسایل حفاظت فردی:

کارفرما، یعنی پیمانکار یا مجری کارگاه که افرادی را برای انجام کار در کارگاه به استخدام خود درآورده است، موظف است این وسایل را تهیه و در اختیار افراد مذکور قرار دهد و بر کاربرد آنها نظارت نماید. از وسایل حفاظتی می‌توان به کلاه ایمنی، عینک محافظ چشم، سپر محافظت صورت، ماسک تنفسی حفاظتی، گوشی حفاظتی، کفش ایمنی و… اشاره کرد. کلیه افرادی که در داخل گودها کار کرده و یا حضور دارند، به ویژه باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. حتی حضور کوتاه مدت هر یک از افراد بدون کلاه ایمنی نیز در داخل گود اکیدا ممنوع است.

موفق باشید.

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

 

0 نظر در مورد «ضوابط HSE در گودبرداری و سازه‌های نگهبان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.