مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی

مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی

آزمون کارشناس رسمی دادگستری از دو مرحله تشکیل شده است. مرحله اول آزمون بصورت کتبی است که داوطلبان باید در آزمون نمره قبولی را کسب کنند و وارد مرحله دوم شوند. مرحله دوم آزمون بصورت شفاهی یا همان مصاحبه می‌باشد که داوطلبان باید به سوالات پاسخ دهند. انصراف از هر مرحله از قبولی می‌تواند به منزله عدم قبولی داوطلب در آزمون کارشناس رسمی می‌باشد. در مصاحبه آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه سوالات علمی از مصاحبه شفاهی حذف شده اما برای آزمون دادگستری اطلاعیه رسمی در این زمینه وجود ندارد.

زمانیکه پرونده‌های مورد بررسی نیاز به نظرات تخصصی داشته باشد  از آنجایی که قاضی پرونده بر همه علوم تخصصی اجحاف ندارد در اینجا کارشناسان رسمی با نظر در حیطه تخصصی خود می‌توانند کمک بسزایی در رأی پرونده داشته باشند.

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی علاوه بر تحصیل در رشته مورد نظر باید حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط داشته باشید که این نشان می‌دهد علاوه بر تخصص، تجربه کاری هم برای کارشناسان رسمی مهم است.

در حال حاضر آزمون کارشناس رسمی توسط دو ارگان قوه قضائیه و کانون کارشناسان دادگستری برگزار می‌شود.

زمان مصاحبه آزمون کارشناس رسمی

بعداز اعلام نتایج آزمون کتبی از طریق سازمان سنجش (sanjesh.org) می‌توانید برای تشکیل پرونده در این سایت اقدام کنید. بعد از تشکیل پرونده پیامکی به داوطلبان ارسال می‌شود که در آن مراحل مصاحبه و محل برگزاری مشخص می‌شود. لازم است بدانید که مصاحبه‌های هر رشته به صورت جداکانه هم چنین غیر متمرکز و منطقه‌ای است.

با توجه به اینکه آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه توسط ارگان‌های متفاوتی برگزار می‌شود پس آزمون مصاحبه جداگانه دارد و داوطلبان باید در نظر داشته باشند که فقط در یکی از ارگان‌ها می‌توانند پروانه کارشناس رسمی داشته باشند.

آشنایی بیشتر: تفاوت آزمون کارشناسی رسمی دادگستری با قوه قضائیه

مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی از این قرارند:

  1. تشکیل پرونده در مراکز استانی مربوط به مرکز کارشناسان قوه قضائیه با مدارکی که اعلام خواهند شد.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 1 - تشکیل پرونده در مراکز استانی مربوط به مرکز کارشناسان قوه قضائیه با مدارکی که اعلام خواهند شد
  2. شماره پرونده‌ای به هر داوطلب جهت پیگیری مراحل انجام مصاحبه از طریق سایت اختصاص می‌یابد.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 2 - شماره پرونده‌ای به هر داوطلب جهت پیگیری مراحل انجام مصاحبه از طریق سایت اختصاص می‌یابد
  3. مراحل انجام مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی، به صورت پیامکی به داوطلب اطلاع رسانی می‌شود.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 3 - مراحل انجام مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی، به صورت پیامکی به داوطلب اطلاع رسانی می‌شود
  4. جهت انجام مصاحبه، رزومه و مدارک علمی و آموزشی و پژوهشی و سوابق کاری مربوط را همراه داشته باشید.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 4 - جهت انجام مصاحبه، رزومه و مدارک علمی و آموزشی و پژوهشی و سوابق کاری مربوط را همراه داشته باشید
  5. مصاحبه هر رشته در روز جداگانه انجام خواهد گرفت.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 5 - مصاحبه هر رشته در روز جداگانه انجام خواهد گرفت
  6. بعد از قبولی مصاحبه و تایید کلیه استعلام‌های قانونی، مرحله کارآموزی که یکسال است، شروع خواهد شد.
    مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی 6 - بعد از قبولی مصاحبه و تایید کلیه استعلام‌های قانونی، مرحله کارآموزی که یکسال است، شروع خواهد شد

سوالاتی که در مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی مطرح می‌شود سه بخش هست:

    • سوالات تخصصی رشته، که می‌توان از کتب تخصصی انتشارات نوآور برای رشته‌های مختلف استفاده کرد
    • سوالاتی مربوط به تجربه کاری براساس رزومه ارائه شده
    • سوال‌های پراکنده از قوانین 

چگونگی مصاحبه کارشناس رسمی

این فرایند در چند مرحله انجام می‌شود:

  1. تشکیل پرونده و دعوت به مصاحبه:

   ابتدا پرونده‌ای برای دعوت افراد به مصاحبه در مراکز استانی تشکیل می‌شود. داوطلبان دعوت شده شماره پرونده‌ای دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند نتایج مصاحبه خود را در سایت سنجش پیگیری کنند. همچنین، اطلاع رسانی نتایج و زمان مصاحبه از طریق پیامک نیز صورت می‌گیرد.

  1. آمادگی برای مصاحبه:

   داوطلبان توصیه می‌شود که همراه مدارکی مانند رزومه کاری، مدارک تحصیلی، سوابق و افتخارات علمی و ورزشی و هر مدرک مرتبط دیگری که ممکن است امتیازشان را بالا ببرد، همراه داشته باشند.

  1. مصاحبه شفاهی:

   مصاحبه شفاهی برگزار می‌شود و داوطلبانی که بتوانند به سوالات پاسخ درست دهند، به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند.

  1. معاینات پزشکی:

   داوطلبان باید معاینات پزشکی را پس از قبولی در مصاحبه پشت سر بگذارند. تایید سلامتی جسمانی و روانی آنها، قدم بعدی برای پذیرش کارشناس رسمی دادگستری است.

برای آمادگی در آزمون کارشناس رسمی باید چه اقداماتی انجام داد؟

از آنجایی که آمادگی آزمون کارشناس رسمی برای مصاحبه متفاوت تر از آمادگی برای آزمون کتبی است. با توجه به اینکه داوطلب باید حضور ذهن داشته باشد تا بتواند جواب سوالات مصاحبه کننده را بدهد.

برای آمادگی بهتر است از تجربیات دیگران استفاده کرد. اما صرفا این تجربیات نمیتواند چاره ساز باشد باید داوطلب در کنار تجربیات معلومات بالای در مورد احکام و قوانین داشته باشد. معمولا آزمون کارشناس رسمی از دو بخش مصاحبه تخصصی و عمومی تشکیل شده . در بخش تخصصی سوالات مربوط به رشته تحصیلی و مربوط به کار پرسیده میشود و در بخش عمومی سوالات احکام و مسائل عقیدتی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات عمومی بهتر است از یک منبع مدون استقاده کرد که همه مسائل احکام و عقیدتی را در کنار هم داشته باشد.

مشاهده: کتاب قوانین و مقررات و مباحث عمومی

سوالات پر تکرار آزمون کارشناس رسمی

نماز آیات چگونه و چه زمانی خوانده می‌شود؟

  1. کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود.
  2. زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند؛ تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏ شود.

* در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ‏اى که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.

* مواردی که نماز آیات برای آنها واجب است در هر شهری اتفاق بیافتد فقط مردم همان شهر باید نماز آیات بخوانند و بر مردم مناطق دیگر واجب نیست، ولی اگر مکان آنها بقدری نزدیک باشد که با آن شهر یکی حساب شود نماز آیات بر آنها هم واجب است.

* در موقعی که زلزله،  رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد، نماز آیات باید فورا خوانده شود و در صورتی که فرد نخواند تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.

شیوه خواندن نماز آیات:

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد، و دستور آن این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه، و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

معنی و مفهوم برخی اذکار نماز

اذکار نماز شامل ذکرهای اذان، اقامه، سوره حمد و توحید، ذکر قنوت، رکوع، سجود ، تشهد و سلام

واجبات نماز و ارکان نماز

واجبات نماز:

نیت، تکبیره الاحرام، قیام، قرائت، رکوع، سجده، ذکر، تشهد، سلام، ترتیب، موالات

ارکان نماز

نیت، تکبیره الاحرام، قیام، رکوع، دو سجده

تعریف مسافت شرعی و حد ترخیص

 یکی از شرایط شکسته شدن نماز مسافر آن است که مسافر تصمیم داشته باشد دست کم ۸ (فرسخ شرعی) بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر مسافرت کند. مسافر زمانی میتواند نمازش را شکسته بخواند یا روزه اش را افطار کند که مقدار معینی از مسیرش را طی کرده باشد. این مقدار معین حد ترخیص نامیده شده است. همین معیار هنگام رسیدن به وطن یا رسیدن به جایی که اقامت در آن بیش از ده روز باشد نیز جاری است.

اصول دین و فروع دین

 فروع دین : نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری

اصول دین : توحید، عدل، نبوت،امامت، معاد

در قبرستان بقیع، کدام یک از امامان معصوم (علیهم السلام) دفن هستند؟

 قبرستان بقیع در شهر مدینه عربستان است، عده ای بسیاری از اهل بیت و صحابه حضرت محمد از جمله چهارتن از امامان شیعه ( حسن مجتبی، سجاد، محمد باقر و جعفرصادق) در این مکان دفن شده اند.

اگر مرجع تقلیدت فوت کند، حکم چیست و چه باید کرد؟

هرگاه مرجع تقليدي فوت کند مقلدين او بايد يک مرجع زنده که او را اعلم از ديگران می‌دانند انتخاب کنند و تمامی مسائل خود را از او تقلید نمایند. همچنین اگر بخواهند بر تقليد مرجع ميت باقي بمانند در مسائلی که به فتوای میت عمل کرده‌اند مجازند و در مسائلی که عمل‌نکرده‌اند باید به فتوای زنده عمل نمایند پس در مسائلى كه اولين بار است مورد ابتلا آن‌ها قرار مى‏گيرد مثل‌اینکه اولين بار است به حج يا عمره مى‏رود به فتواى زنده عمل نمایند.

وضو جبیره چیست؟

وضو جَبیره‌ای درواقع یک نوع از وضو میباشد. اگر قسمتی از اعضا بدن زخم شده باشد و یا دچار مشکلی باشد که نتوان آن را خیس کرد و مسح کشید میتوان از این نوع وضو استفاده کرد به طوری که، همان مراحل وضو معمولی را انجام خواهید داد و بر روی محل زخم و یا مکانی که نمیتوان آن را خیس کرد، دست خیس بر جبیره کشید. به پارچه یا هر چیز دیگری که بر روی محل زخم بسته میشود جبیره گفته میشود از همین رو نام این وضو، وضو جبیره گفته شده است و یا به دلیل این که وضوگیرنده دست خیس بر جبیره می کشد به این وضو جبیره‌ای گفته می‌شود.

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی

18 نظر در مورد «مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • آیا نشر نوآور منبعی برای مصاحبه تخصصی و مسائل احکام و عقیدتی با توجه به مصاحبه های قبلی منتشر کرده؟ رشته راه و ساختمان.با تشکر

  • خانم شرفی می‌گوید:

    با سلام .من ساکن تهران نیستم ولی محل مورد تقاضامو تهران اتخاب کردم.و قبول شدم.اینکه در حال حاضر ساکن تهران نیستم میتونه دلیلی بر رد من از آزمون شفاهی باشه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،
      سایت اینترنتی شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری : http://www.hcioe.org
      نشانی شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری : تهران ، خیابان شهید دستگردی ، بین بزرگراه مدرس و خیابان دکتر محمد مصدق، نبش خیابان شهید مرتضی فرید افشار، شمار

  • باسلام -برای داشتن شرایط شرکت در آزمون کارشناسی رسمی علاوه براینکه ۵سال ازمدرک کارشناسی بایدبگذرد:نیازبه ۵سال سابقه بیمه مرتبط میباشد :برای رشته معماری ک فک کنم راه وساختمان هست:بیمه مرتبط بیمه مشاغل ازادبیمه رشته های مهندس ساختمان وارشیتکت میباشد؟؟یا؟ تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس آخرین دفترچه منتشر شده در بخش شرایط ، داشتن حداقل پنج سال سابقه تجربی در رشته مورد تقاضا مطابق با نظر کمیته تخصصی مربوطه لازم است. جهت کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه مطابق با شرایط تان می توانید از طریق شورای عالی پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • با سلام .اگر در ازمون کتبی نمره بالایی داشته باشیم و نتوانیم در ازمون شفاهی نمره خوبی کسب کنیم ایا نمره کتبی میتواند جبران کسری نمره شفاهی را بکند؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، خیر، نمره کتبی ربطی به نمره شفاهی ندارد ، و هیچ کدام جبران دیگری را نمی کند . موفق باشید