منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون کارشناس رسمی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی موضوع اصلی این تحریریه می‌باشد اما قبل از آن کلیاتی در خصوص آزمون کارشناسی رسمی را مرور خواهیم کرد، سپس منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی و برق ماشین و تاسیسات کارخانجات معرفی می‌شود و در انتها فیلمی از استاد گرانقدر آقای مهندس هادیزاده در موضوع مورد بحث تقدیم خواهد شد.

  1. آزمون کارشناسی رسمی هر چند سال یکبار توسط دو نهاد دادگستری و قوه قضاییه (ماده ۱۸۷) در گرایش‌ها و رشته‌های متفاوتی برگزار می‌شود. کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی قوه قضاییه از لحاظ شان و جایگاه یکسان هستند و تنها تفاوت در نهادهای برگزاری آزمون می‌باشد. در میان این رشته‌ها، رشته‌‌های “تاسیسات ساختمانی” و “برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات” برای مهندسان برق، مکانیک و صنایع حائز اهمیت بوده و دارای بازار کار بهتری می‌باشند. کلیه گرایش‌های رشته مهندسی برق و مکانیک در هر دو رشته و مهندسین صنایع فقط در رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات می‌توانند شرکت نمایند.

۲. یک کارشناس رسمی باید در حیطه فعالیت خود فردی متخصص، حرفه‌ای، دارای توانایی تحلیل مسائل و ارائه گزارش باشد، بنابراین یکی از شرایط شرکت در آزمون کارشناسی رسمی داشتن ۵ سال سابقه و تجربه کاری در رشته مورد تقاضا است،‌ نکته حائز اهمیت در این مورد این است که این سنوات تا زمان ثبت نام محاسبه نمی‌شود بلکه تا زمان اخذ پروانه در نظر گرفته می‌‌شود، لذا با توجه به اینکه پروسه اخذ پروانه کارشناسی ۱.۵ الی ۲ سال طول خواهد کشید، بنابراین داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار تا زمان ثبتنام کفایت می‌کند.

۳. لازم به ذکر است که ” کارشناسی رسمی” شغل محسوب نمی‌شود، لذا داوطلبان در صورت موفقیت به کسب پروانه کارشناسی رسمی می‌توانند در کنار شغل خود، در صورت ارجاع پرونده قضایی به آن‌ها، کار کارشناسی در این نهادها را نیز انجام دهند.

۴. پروسه دریافت پروانه کارشناسی رسمی به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ۲ تا ۳ ساعت آزمون کتبی شامل حدودا ۵۰ تا ۶۰ سوال و دارای نمره منفی:

امتحان کارشناسی رسمی اغلب به صورت جزوه بسته برگزار می‌شود و از داوطلبان انتظار می‌رود در مورد بعضی نکات و اعداد و ارقام مربوط به کارهای تخصصی حضور ذهن داشته باشند که این امر مرور مطالب در زمان نزدیک به تاریخ آزمون را می‌طلبد.

  • مصاحبه فنی شامل دانش فنی و تجربیات:

قبول شدن در آزمون کتبی به معنای پذیرش نهایی نمی‌باشد و مصاحبه فنی نیز تعیین کننده می‌باشد.

  • مصاحبه عقیدتی
  • تحقیقات محلی
  • گذراندن دوره یک ساله کارآموزی زیر نظر کارشناسان رسمی با تجربه
  • مراسم تحلیف و صدور پروانه کارشناسی با صلاحیت تعیین شده

منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی :

آزمون دادگستری و قوه قضاییه در رشته تاسیسات ساختمان شامل ترکیبی از ۶۰ الی ۷۰ درصد مفاهیم تاسیسات مکانیکی و ۳۰ الی ۴۰ درصد مفاهیم و مباحث تاسیسات برقی می‌باشد و داوطبان این رشته می‌بایست به سوالات هر دو گروه مکانیکی و برقی پاسخ دهند. از منابع مهم آزمون در رشته تاسیسات ساختمان مباحث ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ مقررات ملی ساختمان شامل مباحث برقی و مکانیکی، مفاهیم مربوط به طرح و اجزای تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان، تعاریف اساسی تهویه مطبوع و حرارت مرکزی، انتقال حرارت در ساختمان، تامین هوای احتراق و … می‌باشد.  منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی 

منابع کارشناسی رسمی برق، ماشین و کارخانجات :

آزمون دادگستری و قوه قضاییه در رشته برق، ماشین و کارخانجات شامل ترکیبی از مفاهیم تاسیسات برقی و مکانیکی و ماشین‌آلات می‌باشد. داوطبان این رشته می‌بایست به سوالات هر سه گروه پاسخ دهند. سوالات در این رشته در حوزه تاسیسات برقی و مکانیکی، مفاهیم مربوط به ماشین‌آلات، ساخت و تولید، صنایع، خطوط تولید کارخانجات مهم مانند صنایع غذایی لبنی، نساجی، دارویی، ذوب و ریخته‌گری و…، مفاهیم پایه مهندسی برق و مکانیک مانند قوانین اول و دوم ترمودینامیکی، انتروپی، هیدرولیک، پنوماتیک، تهویه مطبوع و حرارت مرکزی، آسانسور و پله برقی، جوشکاری، نیروگاه‌ها، خودرو، قیمت گذاری دستگاه‌ها و … می‌باشد.

با توجه به اینکه منابع دقیقی برای آزمون کارشناسی رسمی معرفی نمی‌شود و سوالات گستره وسیعی از مفاهیم را دربرمی‌گیرد و همچنین به دلیل تکرار شدن سوالات مشابه در آزمون‌های سال‌های گذشته، وجود منابعی جامع و کامل شامل توضیحات دروس و سرفصل‌ها و همچنین پاسخ تشریحی آزمون‌های سال‌های گذشته لازم و ضروری به نظر می‌رسد. همچنین با بررسی آزمون‌های برگزار شده در سال‌های گذشته توسط هر دو نهاد، درمی‌یابیم که منابع استفاده شده طراحان یکسان بوده و سوالات نیز بسیار مشابه می‌باشند.

انتشارات نوآور به منظور تسهیل کار مهندسین گرامی اقدام به انتشار کتاب‌هایی جامع و کامل در دو محور اصلی نموده است:

الف) درسنامه: که شامل تمامی مباحث و مطالب مهم مورد نیاز آزمون‌ها به صورت یکپارچه و منظم می‌باشد.

ب) تشریح آزمون‌های ادوار گذشته: با هدف آشنایی با روند آزمون‌های سالهای گذشته.

۱. کتاب درسنامه آزمون کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات  (کتاب اول: مبحث تاسیسات الکتریکی) 

به تالیف: دکتر مهدی عرب صادق

۲. کتاب درسنامه آزمون کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات  (کتاب دوم: مبحث تاسیسات مکانیکی)

به تالیف: مهندس داریوش هادی زاده

۳. کتاب درسنامه آزمون کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات  (کتاب سوم: مبحث ماشین آلات و تولید)

به تالیف: مهندس محمد حق مدد میلانی

۴. کتاب سوالات آزمون کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات  (کتاب اول: مبحث تاسیسات الکتریکی)

به تالیف: دکتر مهدی عرب صادق، مهندس حامد تشیع، دکتر ایمان سریری

با آرزوی موفقیت

تیم فنی انتشارات نوآور

منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی

28 نظر در مورد «منابع کارشناسی رسمی تاسیسات ساختمانی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.