نکاتی از شرایط عمومی پیمان

نکاتی از شرایط عمومی پیمان

نکاتی از شرایط عمومی پیمان:

یکی از مهمترین اقداماتی که در هر کاری باید صورت بگیرد، آشنایی با قوانین و مقررات آن کار می باشد. به مراتب در کارگاه های ساختمانی، اختلاف بین پیمانکار و کارفرما و همچنین سایر مسئولیت ها دیده شده است. که بیشتر بحث های ایجاد شده به خاطر آشنا نبودن آنها به قوانین و مسئولیت های مربوط به خود بوده است.

مثلا کارفرما، کاری را از پیمانکار طلب کرده است که وظیفه خودش بوده است و امثال این چالش ها که در پروژه های عمرانی به وفور به چشم می خورد. لذا نیاز مبرم به آشنایی با قوانین و مقررات حس می شود. در ادامه نکاتی از شرایط عمومی پیمان در قالب پرسش و پاسخ آورده شده است. با ما همراه باشید…

سوال اول:

  • اگر در پروژه ای بر اثر وقوع سیل، به کارهای موضوع پیمان خسارت وارد شود، جبران این خسارت به عهده کیست؟

به استناد ماده ۲۱ شرایط عمومی پیمان، پیمانکار باید قبل از شروع کار، آن قسمت از کارهای موضوع پیمان را که در اسناد، تعیین شده است در مقابل حوادث در اسناد یاد شده، به نفع کارفرما بیمه کند. و اگر تکلیف بیمه این کارها مشخص نبود، پیمانکار پیش از شروع کار، از کارفرما در این باره باید سوال بپرسد و کارفرما در مدت ۱۰ روز باید کارها و حوادث مشمول را تعیین کند. و در اختیار پیمانکار قرار دهد تا در این باره اقدام کند. و در غیر اینصورت، اگر کارفرما عوامل پیمان را بیمه نکند، جبران خسارت های آن به عهده خودش می باشد.

حال با توجه به توضیحات داده شده:

در پاسخ به این سوال، با استناد به بند “ب” ماده ۴۳ شرایط عمومی پیمان، می توان گفت، اگر این خسارت های ناشی از سیل به کارهای موضوع پیمان، مشمول بیمه باشد، پیمانکار برای جبران این خسارت ها از بیمه گر اقدام کند. (با استناد به ماده ۲۱) و حال اگر این خسارت های ناشی از سیل به کارهای موضوع پیمان، مشمول بیمه نباشد، یا میزان آن برای جبران خسارت کافی نباشد، جبران این خسارت به عهده کارفرما می باشد. لازم به ذکر است که تمام ساختمان ها و تاسیسات و ماشین آلات و همه مواردی که متعلق به پیمانکار است و یا در اختیار او برای انجام کارهای پیمان قرار داده می شود، باید به هزینه پیمانکار بیمه شود و لذا اگر در اثر سیل به این موارد آسیبی برسد، جبران خسارت آن به عهده پیمانکار می باشد.

( ماشین آلات و ابزاری را که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار می دهد، کارفرما بیمه می کند و جبران خسارت ماشین آلات و ابزار کارفرما که به پیمانکار داده است، اگر مشمول بیمه باشد که به عهده بیمه گر می باشد و اگر بیمه نکرده باشد به عهده کارفرما می باشد)

سوال دوم:

  • در یک پروژه فولادی، مهندس مشاور متوجه عدم رعایت نقشه های اتصالات تیر به ستون در اجرای کار می شود و این موضوع را به پیمانکار اطلاع می دهد و از او می خواهد ظرف مدت ۱۰ روز، اصلاحات انجام شود؛ اگر پیمانکار این دستور را نادیده بگیرد، چه تبعاتی برای او به دنبال خواهد داشت؟

با استناد به بند “د” ماده ۳۲ شرایط عمومی پیمان، اگر پیمانکار این دستور را نادیده بگیرد، کارفرما می تواند خودش این اصلاحات را انجام دهد. ولی هزینه های مربوط به آن را به اضافه ۱۵ درصد، از مطالبات پیمانکار کسر خواهد کرد. و اگر این نادیده گرفتن به طور مجدد اتفاق بیفتد، کارفرما می تواند پیمان را طبق ماده ۴۶ فسخ کند.

سوال سوم:

  • آیا پیمانکار ملزم به اجرای هرگونه دستوری که از طرف مهندس ناظر داده می شود، می باشد؟

در ابتدا با استناد به بند ” ب” ماده ۳۳ شرایط عمومی پیمان، مهندس ناظر، به هیچ روی، حق ندارد که از تعهدات پیمانکار بکاهد یا موجب تمدید مدت پیمان یا پرداخت اضافی به پیمانکار شود یا هر نوع دستور تغییر کاری را صادر کند. حال در پاسخ به سوال باید گفت، اگر مفاد بند بالا رعایت شده باشد، هر گونه دستوری که مهندس ناظر به پیمانکار بدهد، مثل دستورهای داده شده توسط مهندس مشاور هست و پیمانکار ملزم به اجرای آنها می باشد.

سوال چهارم:

  • به هنگام بررسی تراز کف پی بناها برای تنظیم صورت وضعیت ها، دیده شد که این بخش، پوشیده شده است و قابل اندازه گیری نیست؛ تکلیف چیست ؟

با استناد به بند ” ب” ماده ۱۹ شرایط عمومی پیمان، در این وضعیت اگر پیمانکار، عملیاتی را که باید مورد آزمایش یا بازدید قرار گیرد و تایید شود، پیش از آنکه به تایید مهندس ناظر و رئیس کارگاه برسد، بپوشاند، موظف است پوشش های انجام شده را به هزینه خود بردارد و پس از انجام آزمایش ها و بازدیدهای لازم و تایید انجام کار از سوی مهندس ناظر، به هزینه خود، نسبت به پوشش مجدد و اصلاح کار اقدام کند.

سوال پنجم:

  • آیا تعلیق بیش از سه ماه ساختمان، در مدت قرار داد از سوی کارفرما، امکان پذیر است؟ هزینه های حفاظت و حراست از مصالح و تجهیزات و تاسیسات و ساختمان های موقت در دوره تعلیق سه ماهه به عهده کیست؟

با استناد به بند ” الف” ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان، کارفرما در مدت پیمان، می تواند برای یکبار و حداکثر سه ماه، اجرای کار را معلق کند و در این مدت پیمانکار مکلف حفاظت و حراست از مصالح و تجهیزات و تاسیسات و ساختمان های موقت (بر اساس پیمان) است. با استناد به بند ” د” ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان، در صورتی که تعلیق بیش از سه ماه ضروری باشد، کارفرما می تواند با موافقت پیمانکار، مدت تعلیق را برای یک بار و حداکثر سه ماه، با شرایط پیش گفته افزایش دهد و در صورت عدم موافقت پیمانکار با تعلیق بیش از سه ماه، پیمان خاتمه می یابد و مطابق ماده ۴۸ عمل می شود.

در پایان باز بر این مهم تاکید می شود و پیشنهاد می شود برای مطالعه در این راستا از کتاب های زیر استفاده شود:

موفق باشید

سید فرشید شهیدیان

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

  • ‎-%۱۰ کتاب مقررات مالی و معاملاتی طرحهای عمرانی و غیر عمرانی

    کتاب مقررات مالی و معاملاتی طرح‌های عمرانی و غیر عمرانی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی

    ۲۳۲,۰۰۰تومان

    ۲۰۸,۸۰۰تومان

0 نظر در مورد «نکاتی از شرایط عمومی پیمان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.