محرممحرم
آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی چیست؟

همه‌چیز در مورد آزمون کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

در روزهای اخیر با توجه به اعلام زمان ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شاید برای شما هم سؤالات مطرح شده ایجاد شده باشد، برای گرفتن پاسخ این سوالات با انتشارات نوآور همراه باشید.

در این مقاله سعی خواهیم کرد که به این سؤالات پاسخ دهیم. در ادامه به‌جای "کارشناس رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" به‌اختصار "کارشناس رسمی ماده 27" و به‌ جای "ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" به‌اختصار "ماده 27" بیان خواهد شد.

مقاله مکمل:

چنانچه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ماده 27 را دارید: میتوانید کتاب های منابع آزمون کارشناسی ماده 27 را از اینجا مشاهده و کتاب های مورد نظر خود را تهیه کنید.

.

[product_category per_page="8" columns="8" orderby="rand" category="%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%db%b2%db%b7-%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%85"]

.

ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

مطابق با ماده 27، وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نيروی نظامی و انتظامی ، شركت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌توانند در ارجاع امور كارشناسی با رعايت آيين‌نامه‌ی خاصی كه به پيشنهاد مشترك وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) و وزارت دادگستری به تصويب هيأت وزيران می‌رسد به‌جای كارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال كه به‌وسيله‌ی سازمان استان معرفی می‌شوند استفاده نمايند.

همان‌طور که در متن ماده بیان شده است، جهت ارجاع امور كارشناسی به مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال به‌جای كارشناسان رسمی دادگستری از سوی نهادها، رعایت آیین‌نامه‌ی خاصی الزامی شمرده شده است. این آیین‌نامه‌ی خاص در قالب "آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" در خرداد ماه 1379 تصویب و ابلاغ شد.

[save_phone_manabe]

در آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه مواردی بیان شده است؟

در این آیین‌نامه‌ی اجرایی؛ مسائلی از جمله نحوه‌ی درخواست مراجع درخواست‌کننده، نحوه‌ی تعیین و معرفی مهندس یا مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، نحوه‌ی ثبت و ارسال نظریه‌ی مهندس یا مهندسان، تعرفه‌ی حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی، نحوه‌ی پرداخت حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی، نحوه‌ی برخورد با تخلف مهندس یا مهندسان، جهات رد مهندس یا مهندسان و غیره بیان شده است.

در اینجا به سه مورد مهم‌تر از این آیین‌نامه‌ی اجرایی اشاره می‌کنیم:

اول:

تعرفه‌ی حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی ماده 27 عیناً معادل تعرفه‌ی مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری بیان شده است. در مواردی هم که تعرفه‌ی خاصی وجود ندارد این تعرفه موکول به پیشنهاد هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و تصویب وزیر مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) گشت.

دوم:

جهات رد مهندس یا مهندسانِ معرفی‌شده همان جهات رد مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری (ماده 91 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی) است. و بررسی آن به‌عهده‌ی مرجع درخواست کننده و سازمان نظام مهندسی استان نهاده شده است. البته این تکلیف متوجه مهندس یا مهندسانِ معرفی‌شده نیز می‌باشد.

 سوم:

در ماده 2 آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان داریم؛ مرجع درخواست‌کننده می‌تواند به موجب ضوابط این آیین‌نامه برای خدمات مهندسی کارشناسی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان درخواست معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط نماید. در این صورت سازمان استان فرد یا افرادی را بر اساس دستورالعمل خاصی که از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پیشنهاد و به تصویب وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) می‌رسد، انتخاب و به مرجع درخواست‌کننده معرفی می‌کند.

مطابق مورد سوم، باید دستورالعمل خاصی برای انتخاب فرد یا افراد واجد شرایط از سوی سازمان استان، به پیشنهاد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و تصویب وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) وجود داشته باشد. تا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بر اساس آن عمل نماید. آخرین دستورالعمل اصلاحی ماده 2 آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با عنوان "دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده 27 قانون" در تاریخ 1400/02/05 از سوی وزیر وقت راه‌وشهرسازی به مدیران کل راه‌وشهرسازی استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شد.

در این دستورالعمل، شرایط لازم برای اخذ و تمدید پروانه‌ی کارشناسی رسمی ماده 27، دوره‌ی آموزش کارشناس رسمی و کارآموزی، وظایف کارشناس رسمی، معرفی کارشناس، فرآیند اعلام نظریه و پرداخت دستمزد کارشناسی، تخلفات کارشناسی و در نهایت سایر مقررات مربوطه بیان شده است. در این‌جا به بررسی این موارد می‌پردازیم:

شرایط لازم برای اخذ و تمدید پروانه‌ی کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

- شرایط لازم برای اخذ، صدور و تمدید پروانه کارشناسی رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شرح و ترتیب زیر می‌باشد:

* شرایط اخذ پروانه کارشناسی رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان:

1- عضویت معتبر در سازمان استان.

2- دارا بودن پروانه اشتغال معتبر در رشته مورد تقاضا

3- عدم اعتیاد به مواد مخدر 

4- احراز شرایط براساس استعلامات دستگاه های چهارگانه 

5- داشتن 5 سال سابقه کار مرتبط با پروانه اشتغال بعد از اخذ اولین پروانه اشتغال 

6- موفقیت در آزمون کتبی مربوط و اخذ نصاب لازم

7-موفقیت در مصاحبه حضوری توسط کمیته ارزیابی صلاحیت 

8- گذرانیدن و موفقیت در دوره های آموزشی مطابق شیوه نامه مصوب وزارت 

9- موفقیت در دوره کارآموزی مطابق شیوه نامه ابلاغی وزارت 

10- ادای سوگند و امضای سوگند نامه

شرایط برگزاری آزمون و محدودیت‌های صدور پروانه‌ی آزمون کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چگونه است؟

قویم برگزاری آزمون کتبی، نصاب قبولی و منابع آزمون هر رشته، اعلام نتایج آزمون کتبی و نحوه رسیدگی به اعتراضات احتمالی و سایر موارد مرتبط براساس شیوه نامه تنظیمی دفتر مقررات ملی ساختمان بوده که توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت ابلاغ می‌گردد.

-از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، آزمون صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی حداقل سالی یکبار توسط وزارت، براساس ضوابط اعلامی برگزار می‌شود.

-پس از اعلام قطعی نتایج آزمون کتبی، تقویم برگزاری مصاحبه و نصاب قبولی آنها در هررشته، توسط دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت تعیین می‌شود. دعوت متقاضی به مصاحبه، منوط به احراز بندهای یک الی شش مندرج در ماده 7 این دستورالعمل خواهد بود.

-نتایج نهایی پذیرفته شدگان، توسط دفتر توسعه مهندسی ساختمان به ادارات کل و شورای مرکزی سازمان ابلاغ می‌گردد.

دوره‌ی آموزش و کارآموزی کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه شرایطی دارد؟

پذیرفته شدگان نهایی می‌بایست دوره یا دوره‌های آموزشی برای کسب مهارت‌های لازم را که توسط سازمان استان، طبق برنامه مصوب دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار می‌گردد، طی نموده و موفق به اخذ گواهینامه موفقیت دوره آموزشی مربوط گردند.

برنامه دوره‌های مذکور شامل تعداد، محتوای آموزشی، نحوه برگزاری و مدت آن برای هر رشته تخصصی با اخذ نظر شورای مرکزی، توسط دفتر مقررات ملی ساختمان حداکثر (3) ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، تهیه و ابلاغ خواهد بود.

پذیرفته شدگان نهایی اخذ صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی، پس از گذراندن دوره / دوره‌های آموزشی موضوع ماده فوق، می‌بایست دوره کارآموزی را به مدت یک سال تحت نظر یک نفر مهندس راهنما طی نمایند.

شیوه‌نامه کارآموزی مهندسان موضوع این دستورالعمل ظرف مدت حداکثر دو ماه توسط معاونت مسکن و ساختمان وزرات راه و شهرسازی ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

پس از اخذ گواهینامه موفقیت دوره / دوره‌های آموزشی مربوط و اتمام دوره کارآموزی توسط پذیرفته شدگان، اداره کل می‌بایست، نسبت به تشکیل جلسه ادای سوگند با دعوت از رئیس کل دادگستری استان و با حضور مدیر کل راه و شهرسازی و رئیس سازمان استان اقدام نماید.

پس از ادای سوگند و امضای متن سوگند نامه توسط پذیرفته شده نهایی، اداره کل استان با رعایت ترتیبات مقرر نسبت به درج صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی در ظهر پروانه اشتغال الکترونیکی ایشان اقدام می‌نماید.

متن سوگند نامه بدین شرح است:

من در پیشگاه خداوند متعال، به قرآن کریم سوگند یاد می‌کنم در اموری که برای خدمات کارشناسی مهندسی به من ارجاع می‌شود، پروردگار یکتا را حاضر و ناظر دانسته و نظر کارشناسی خود را به راستی و به درستی اظهار کرده و نظر شخصی خود را در آن دخالت ندهم و تمام نظرات خود را در کمال بی طرفی و منطبق با انصاف، عدالت و اخلاق حرفه ای اظهار کرده و مطلبی را مکتوم ندارم و برخلاف واقع چیزی را اعلام نکرده و مکتوب ننمایم و اسراری که در خلال انجام خدمات مهندسی کارشناسی از آنها مطلع شده‌ام حفظ نمایم و همواره رازدار و امین باشم.

اقلیت‌های دینی، این سوگند را با ذکر نام کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

ادای سوگند و امضای سوگندنامه برای یک بار کافی است ولو آنکه متقاضی بعدا واجد شرایط احراز صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی در سایر رشته‌ها گردد.

اعتبار قبولی در آزمون کتبی، حداکثر سه سال بوده و در صورتیکه ظرف مدت مذکور، طی مراحل قانونی از سوی پذیرفته شدگان، جهت درج صلاحیت یاد شده در ظهر پروانه اشتغال انجام نپذیرد، قبولی در آزمون دوره مورد نظر کان لم یکن تلقی می‌گردد.

مدت اعتبار صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی متناسب با اعتبار پروانه اشتغال می‌باشد و تا زمانیکه بر طبق مقررات مربوط، دارنده آن واجد شرایط معنونه باشد، صلاحیت مذکور قابل تمدید خواهد بود.

وظایف کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

مهندس یا مهندسان واجد شرایط موضوع این دستورالعمل در انجام خدمات مهندسی کارشناسی موظف به رعایت موارد زیر می‌باشد:

1-مطابق با ماده 9 آیین نامه ماده 27 پیش از انجام خدمات مهندسی کارشناسی، در صورت وجود جهات رد، بلافاصله مراتب را به سازمان استان و مرجع درخواست کننده کتبا اعلام نموده و از انجام خدمات مهندسی کارشناسی یا ادامه آن خودداری و انصراف نمایند.

2- وظایف خدمات مهندسی کارشناسی را مهلت مقرر یا در مهلت تمدید شده اعلام از سوی سازمان استان، انجام دهند.

3-عدم امتناع از انجام خدمات مهندسی کارشناسی ارجاعی. (در صورت داشتن عذر موجه، ضروریست نسبت به اعلام مراتب به سازمان استان و اخذ تأیید از هیئت مدیره سازمان استان اقدام نمایند)

4-خدمات مهندسی کارشناسی ارجاع شده میبایست شخصا توسط مهندس یا مهندسان واجد شرایط پذیرفته و ایشان مجاز به محول نمودن قسمت یا تمامی آن به اشخاص ثالث نمیباشد. (حتی اگر شخص ثالث دارای صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی ماده 27 باشد)

5-در بررسی های کارشناسی و همچنین در تدوین و تنظیم نظریه خدمات مهندسی کارشناسی از معیارها، موازین و ضوابط قانونی معتبر، بهره برداری نموده و ضمن بیان تمام حقیقت، چیزی را خلاف حقیقت ابراز ندارند.

6-حضور به موقع در مراجع صالحه در وقت مقرر.

7-صرفا در حدود صلاحیت خود، قبول مسئولیت نمایند و چنانچه انجام خدمات مهندسی کارشناسی را خارج از حدود صلاحیت خویش تشخیص دهند، موظفند فورا، از ادامه کار خودداری و مراتب را کتبا به سازمان استان و مرجع درخواست کننده اعلام نمایند.

8-نظریه مهندسی کارشناسی را صریح، مستدل، مستند و با رعایت بی طرفی کامل مورد تدوین و نگارش قرار دهند و نکات و توضیحات جامعی را که برای تبیین آن ضروریست، مکتوب کرده و نظریه را همراه با مستندات، بصورت الکترونیکی در سامانه مربوطه بارگذاری نمایند.

9- یک نسخه از نظریه مهندسی کارشناسی ارائه شده ضمایم مورد استناد در آنرا، حداقل به مدت پنج سال بعد از تاریخ تسلیم، بصورت الکترونیکی نگهداری نمایند.

10- تسلیم اسناد و مدارک صرفا به اشخاصی که مطابق با این دستورالعمل مجاز به دریافت آنها هستند.

11- عدم هرگونه مسامحه و سهل انگاری در اظهار نظر، هرچند موثر در تصمیمات مراجع صلاحیت دار نباشد.

12- حفظ اسرار و اسناد محرمانه که خلال انجام خدمات مهندسی کارشناسی از آن اطلاع یا بدان دسترسی می‌یابند.

13- رعایت کامل قانون، آیین نامه ها و سایر مصوبات دستورالعمل ها یا ابلاغیه های صادره از سوی وزارت

14- رعایت عدالت، انصاف و اصول اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی مطابق یا "نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی مهندسی ساختمان"

-نقض یا عدم رعایت هریک از موارد این ماده منجر به ارجاع موضوع به شورای انتظامی خواهد بود.

-مرجع درخواست کننده و سازمان استان نیز مکلفند جهات رد مهندس یا مهندسان معرفی شده را که همان جهات رد مربوط به کارشناسان رسمی دادگتسری است مورد بررسی قرار داده و از عدم شمول آن اطمینان یابند.

مهندسان واجا شرایط موظف است حداقل یک ماه پیش از خاتمه اعتبار پروانه اشتغال، مراتب را از طریق سامانه به سازمان استان اعلام و تقاضای تمدید پروانه را ارائه نماید.

-در صورتیکه پروانه اشتغال مهندسی یا مهندسان حسب مورد فاقد اعتبار شناخته شده و یا اعتبار آن معلق یا اساسا ابطال شود و یا شمول محرومیت ناشی از آرای قطعی قضایی یا شورای انتظامی گردد، پذیرش و ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع این دستورالعمل توسط ایشان متناسب با مورد، ممنوع خواهد بود. ضمنا رعایت ترتیبات مندرج در تبصره ماده23 آیین نامه اجرایی قانون ملاک عمل خواهد بود.

نحوه‌ی معرفی کارشناسی  ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چگونه خواهد بود؟

مرجع درخواست کننده می‌تواند برای خدمات مهندسی کارشناسی از سازمان استان بصورت کتبی و در چهارچوب آیین نامه ماده 27، درخواست معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط بنماید.

با عنایت به دادنامه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 27 قانون، سازمان استان، مهندس یا مهندسان واجد شرایط را براساس دستورالعمل خاصی که ظرف مدت 3 ماده توسط شورای مرکزی پیشنهاد و به تصویت وزرات می‌رسد، انتخاب و به مرجع درخواست کننده معرفی می‌نماید.

مراجع درخواست کننده برای خدمات مهندسی کارشناسی، مجاز به مراجعه مستقیم به مهندس یا مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی موضوع این دستورالعمل نمی‌باشد.

فرآیند اعلام نظریه و پرداخت دستمزد کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به چه صورت است؟

تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع این دستورالعمل، عینا معادل تعرفه مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری است و در مواردی که تعرفه خاصی وجود ندارد، در چهارچوب بند 15 ماده 15 قانون، با پیشنهاد هیأت مدیره سازمان استان و تصویب وزیر راه و شهرسازی تعیین خواهد شد.

مرجع درخواست کننده مهندس یا مهندسان واجد شرایط، مجاز به پرداخت مستقیم حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی به فرد یا افراد معرفی شده نیستند و باید حق الزحمه مربوط را به حساب سازمان استان واریز و یک نسخه از فیش بانکی را به سازمان استان مذکور تسلیم نمایند.

مهندس یا مهندسان معرفی شده از طرف سازمان استان پس از اتمام خدمات مهندسی کارشناسی، اصل نظریه را بصورت الکترونیک تنظیم و به انظمام مستندات در دفتر سازمان استان بصورت الکترونیکی ثبت می نماید. یک نسخه از نظریه الکترونیکی ثبت شده توسط هیات مدیره سازمان استان به مرجع درخواست کننده ارسال یا تسلیم خواهد شد و نسخه دوم در پرونده مهندس مربوطه در سازمان استان ضبط می‌گردد.

سازمان استان موظف است پس از وصول نظریه مهندس یا مهندسان معرفی شده، حق الزحمه را بعد از کسر کسورات به شرح ذیل به مهندس یا مهندسان مورد نظر پرداخت و نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید:

الف) پنج درصد بابت مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم به حساب امور اقتصادی و دارایی

ب) پنج درصد به حساب سازمان استان بابت ارجاع کار درچارچوب ماده 37 قانون

تخلفات انتظامی کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه مواردی است؟

- رسيدگی به تخلفات انتظامی كارشناس رسمی در انجام امور محوله، بدواً حسب مورد به عهده شورای انتظامی استان يا شورای انتظامی هم عرض استان بوده كه در چارچوب آيين نامه مربوط به آن رسيدگی و رای مقتضی صادر خواهد شد. آرای شوراهای مذكور قابل تجديد نظر در شورای انتظامی نظام مهندسی می‌باشد هرگونه محروميت از استفاده از پروانه اشتغال به كار مهندسی به منزله محروميت از انجام كارشناسی رسمی خوهد بود.

- تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی به قرار ذیل است:

1- عدم حضور در مراجع صالحه در وقت مقرر بدون عذر موجه.

2- توسل به معاذیری که خلاف بودن آن‌ها بعداً ثابت شود.

3- مسامحه و سهل‌انگاری در اظهارنظر، هرچند مؤثر در تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار نباشد.

4- تسلیم اسناد و مدارک به اشخاصی که قانوناً حق دریافت آن را ندارند یا امتناع از تسلیم آن‌ها به اشخاصی که حق دریافت دارند.

5- سوءرفتار و اعمال خلاف شئون حرفه‌ای.

6- نقض قوانین و مقررات در اظهارنظر کارشناسی.

7- انجام کارشناسی و اظهار نظر با وجود جهت رد قانونی.

8- انجام کارشناسی و اظهارنظر در اموری خارج از صلاحیت کارشناس است.

9- انجام کارشناسی و اظهارنظر برخلاف واقع و مبتنی بر تبانی.

10- انجام کارشناسی و اظهارنظر پروانه‌ای که اعتبار آن منقضی شده است.

11- افشاء اسرار و اسناد محرمانه.

12- تقاضا یا اخذ وجه یا مال، یا قبول خدمت مازاد بر تعرفه دستمزد و هزینه مقرر در قوانین با دستورات مراجع صلاحیت‌دار.

13- انجام کارشناسی و اظهارنظر در زمان تعلیق، محرومیت از حقوق اجتماعی.

14- عدم رعایت هریک از موارد مندرج در ماده 23 دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده 27 قانون

منابع آزمون کارشناسی ماده 27 نظام مهندسی چیست؟

چنانچه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ماده 27 قانون نظام مهندسی در یکی از رشته های هفتگانه نظام مهندسی شامل معماری، عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، نقشه برداری، ترافیک را دارید، میتوانید منابع آزمون کارشناسی ماده 27 را از اینجا مشاهده و کتاب های مورد نظر خود را تهیه کنید.

عادت کنید موفق باشید.

مسعود فیروزی

انتشارات نوآور

19 نظر در مورد «آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام
    بنده در رشته عمران پایه ۱ نظارت و اجرا دارم و صلاحیت محاسبات ندارم آیا میتونم در این آزمون شرکت کنم
    در یک جایی خونده بودم داشتن همزمان صلاحیت نظارت اجرا ومحاسبات میتونن در این آزمون شرکت کنند

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. محدودیت پایه برداشته شده. باید در رشته مورد نظر پروانه نظام مهندسی داشته باشید به همراه ۵ سال سابقه کار مرتبط با پروانه

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. محدودیت پایه برداشته شده برای شرکت در آزمون باید در رشته مورد نظر پروانه نظام مهندسی داشته باشید به همراه سابقه کار ۵ ساله مرتبط با پروانه

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. با توجه به شرایط جدید ثبت نام ۱-دارا بودن پروانه اشتغال به کار ۲-سابقه کار ۵ ساله بعد از اخذ اولین پروانه اشتغال به کار . از جمله شرایطی است که داوطلب باید داشته باشد تا بتواند در آزمون کارشناسی رسمی ماده ۲۷ شرکت نماید.

  • درود، ممنون از شما بابت ارائه کامل مطالب ماده ۲۷
    شرایطش متاسفانه به من نمیخوره
    با این تفاسیر هر کس در این آزمون اعم از تئوری و عملی قبول بشه به نوعی هفت خان رستم را گذرانده.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. باید پروانه اشتغال به کار و همچنین سابقه کار ۵ ساله بعد از اخذ اولین پروانه نظام مهندسی را داشته باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. محدودیت پایه برداشته شده از شروط شرکت در آزمون کارشناسی ماده ۲۷ داشتن پروانه نظام مهندسی در رشته مرتبط، هم چنین ۵ سال سابقه کار مرتبط با پروانه نظام مهندسی