کاغذ ایرانی را با “کاهی” اشتباه نگیریم!

به اطلاع می‌رسانیم نشر نوآور نیز مانند سایر ناشرین، از کاغذهای ایرانی (برند مازندران و برند پارس) و نیز کاغذ بالک خارجی برای چاپ کتابها استفاده می‌نماید. این کاغذها در دو رنگ کرم و طوسی عرضه می‌شود.

جالب است بدانید تقریبا همه کتابهای متنی و داستانی در اروپا روی کاغذ بالک چاپ میشوند. متاسفانه در بین ما ایرانی‌ها جا افتاده است که کاغذ سفید بهترین نوع کاغذ است و کاغذهای کرم و طوسی رنگ را کاهی تصور میکنند. در حالیکه کاغذ سفید مناسب چاپ اوراق اداری و کپی است و طبق مقالات علمی اثبات شده کاغذهای سفید به واسطه انعکاس زیاد نور در کتاب، موجب آسیب به چشم و خستگی زودرس خواننده می‌شود، لذا کاغذهای با رنگ کرم و طوسی برای مطالعه بهترین نوع کاغذ محسوب می‌شوند.

در ضمن همانطور که مطلع هستید طی یک سال گذشته صنعت نشر، افزایش بی سابقه و حدودا ۶ برابری قیمت کاغذ سفید را تجربه کرده است، در نظر داشته باشید چنانچه کتابی با کاغذ سفید چاپ شود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت بالاتری نسبت به کتابهایی که با کاغذهای ایرانی چاپ می شوند، خواهد داشت که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی اکثرا قدرت خرید آن کتاب را ندارند.

در نهایت شاید بد نباشد که بدانید دو کارخانه کاغذسازی پارس و مازندران، بعلت اینکه توان رقابت با کاغذهای خارجی را نداشتند، سالها تعطیل بودند ولی با توجه به افزایش بیش از حد قیمت کاغذ خارجی و روی آوردن فعالان صنعت نشر و مطبوعات به استفاده از کاغذهای داخلی خوشبختانه، این دو کارخانه مجددا شروع به تولید کردند و موجب اشتغال افراد زیادی شده‌اند. خوشحال هستیم که انتشارات نوآور هم در جهت حمایت از کالای ایرانی سهمی هرچند کوچک را برعهده دارد.