مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان (الزامات ترافیکی)

معرفی پیش نویس مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان : 

پیش نویس مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان

پیش نویس مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان : پیش نویس مبحث بیست‌و‌سوم مقررات ملی ساختمان با عنوان الزامات ترافیکی در قسمت دانلود‌های سایت قرار داده شده است.

علاقه‌مندان میتوانند از طریق لینک ذیل فایل مذکور را دانلود نمایند:

دانلود فایل PDF مبحث ۲۳ مقررات ملی

محتوای پیش نویس مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان (الزامات ترافیکی):

الزامات ترافیکی ساختمانها
مقدمه
سفرهای تولید و جذب شده به واسطه احداث ساختمانها در شهرها، موجب بروز مشکلات ترافیکی در معابر نظیر عدم تناسب بین عملکرد کاربریها با شبکه معابر، نامتناسب بودن دسترسی ها و شبکه معابر پیرامونی، ایجاد گرههای ترافیکی و دیگر مسائلی از این دست شده است.
لازم است به ساختمانها به عنوان بخشی از کاربری های شهری، از منظر یک ساختگاه ترافیکی که تولید و جذب سفر جدیدی را در محدوده ایجاد می کنند، توجه شود، تا با توجه به نیازها و محدودیتها، ملاحظات لازم در دوره بهره برداری در طراحی ترافیکی آنها لحاظ گردد و در صورت لزوم تسهیلات جدید در شبکه معابر بلافصل ساختمانها منظور و یا تغییراتی در کاربریها و یا اجزای ساختمان و محوطه آن اعمال شود. در غیر این صورت اجزای ساختمان و شبکه معابر اطراف ممکن است کشش اثرات ترافیکی مستحدثات جدید را نداشته و عملکرد آنها با اثرات نامطلوبی همراه باشد. این اثرات میتواند هم در مورد وسایل نقلیه و هم در مورد افراد و عابرین پیاده مصداق داشته باشد. از سوی دیگر معضلات و محدودیت های ایجاد شده در ترافیک عبوری از معابر پیرامون ساختمان در حین ساخت نیز نیازمند مدیریت ترافیک و در نظر گرفتن تمهیدات ایمنی ترافیک است.
لذا این مبحث با بررسی ضرورت و اهداف تدوین مقررات ملی ساختمان در بخش مهندسی ترافیک و پس از شناسایی مشکلات و آسیب های وضعیت موجود ساخت وساز مبتنی بر اطهارات صاحب نظران تدوین گردیده تا بر اساس مشکلات احصاء شده (مشکلات ساخت و ساز در هر سه مرحله صدور مجوز، حین ساخت و دوره بهره برداری، نظیر تغییر کاربریها، ارتباطات بین سازمانها و نهادها، تردد عابرین پیاده و وسایل نقلیه در محدوده بلافصل کارگاه و …) الزاماتی در جهت رفع این مشکلات گردآوری نماید.
در فصل کلیات این مبحث ضمن بیان هدف، دامنه کاربرد و تعاریف تخصصی، به منظور تسهیل در بهره برداری از مطالب فصول آتی، طبقه بندی ساختمانها و معابر ارائه شده است. در ادامه، اصول اثرسنجی ترافیکی ساختمان ها و روش های تحلیل تاثیرات ترافیکی ناشی از ایجاد ساختگاههای ترافیکی یا تغییر در کاربری ساختمانها آورده شده است. ضوابط ترافیکی حین ساخت ساختمان ها نیز در فصل جداگانه ای آمده و در آن الزاماتی در ارتباط با اجزای محوطه کارگاهی، تجهیزات کنترل ترافیک و مدیریت و ایمنی ترافیک در حین ساخت ارائه گردیده است. همچنین در فصل ضوابط ترافیکی داخل ساختمانها و محوطهها، الزاماتی درباره پارکینگ ها، گردش پیاده و سواره، معلولین، ایمن سازی، علائم و شرایط اضطرار را ارائه می دهد. در نهایت در فصل ضوابط ترافیکی در شبکه معابر بلافصل ساختمان به عنوان فصل پایانی، باید ها و نبایدهای مربوط به مشخصات فیزیکی و هندسی معابر، استفاده از گذرگاه های همسطح و غیرهمسطح عابرپیاده، مسیرهای دوچرخه و ملاحظات ایستگاه های حمل و نقل عمومی در حوزه نفوذ ساختمان مطرح شده است.

انتشارات نوآور 

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

یک نظر در مورد «مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان (الزامات ترافیکی)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سید محمود میراکبری می‌گوید:

    با سلام و احترام متاسفانه در سالیان اخیر مبحث ایمنی ترافیکی در ساخت و ساز های بلند مرتبه در شهر های بزرگ بخصوص تهران پایتختبه حیطه فراموشی سپرده شده است عرض معابرایندسته از ساختمان ها با توجه به پارک خودروها در دوطرف معبر، عبور کابلهای برق در شرایط بسیار نامناسب و ناهنجار،اشجار خشک شده و از طرفی دیگر ساختار نمای یک ساختمان نوساز وناهماهنگ بودن آن بامحله مذکور و … نادیده گرفته میشود . با امید موفقیت سروران گرامی