پروانه نظام مهندسی

مراحل دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی 

در مقاله ذیل خواهید خواند که چگونه پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (حقیقی) خود را پس از قبولی در آزمون اخذ نموده و آن را فعال نماییم. سعی کردیم مراحل کار پس از شرکت در جلسه آزمون ورود به حرفه مهندسان (از این پس به اختصار آزمون)، تا اخذ و صدور و فعال‌سازی پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (از این پس به اختصار پروانه) برای شخص حقیقی را به شما شرح دهیم. این مراحل تقریباً برای تمام صلاحیت‌ها یکسان است اما با پیش‌فرض صلاحیت نظارت و برای استان تهران این مطالب را به شما ارائه می‌دهیم، امیدوارم برای همه مخاطبین محترم انتشارات نوآور، مفید واقع شود.

اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی

آیا بعد از قبولی همه چیز تمام می‌شود؟

شاید آنقدر برای قبولی در آزمون‌ استرس داشته‌ایم و زمان صرف کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که پس از قبولی احساس کردیم خب!! حالا که قبول شدیم همه‌چیز تمام شد!! منتظر بمانیم تا خیلی باشکوه و عزتمندانه بگویند بفرمایید جناب آقای یا سرکار خانم مهندس خوش آمدید!! این هم پروانه شما!! بفرمایید نظارت کنید!!

لازم است که بدانید اینطور نیست. اگر مراحل بعد از قبولی در آزمون دشوارتر از قبولی در آزمون نباشد، ‌از آن ساده‌تر هم نیست. حداقل بنده که چندان حوصله درگیری‌های اداری را ندارم، قبولی در آزمون برایم سهل‌تر و روند کار برایم واضح‌تر بود!!

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

عضویت در سازمان نظام مهندسی پس از اخذ پروانه اشتغال به کار اجباری است؟

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر عضویت در سازمان نظام مهندسی استان (از این پس به اختصار سازمان) برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون اختیاری است اما پس از قبولی و برای اخذ پروانه باید به عضویت سازمان استانی که در زمان ثبت‌نام اعلام نموده‌اید، درآیید تا بتوانید درخواست صدور پروانه داشته باشید.

اگر پس از آزمون، از قبولی خود اطمینان دارید، بلافاصله برای عضویت در سازمان اقدام کنید وگرنه صبر کنید تا نتایج اعلام شود. چرا که برای عضویت در سازمان باید حق عضویت سالانه پرداخت نمایید که در صورت عدم قبولی، پرداخت حق عضویت سالانه سودی به‌جز برخی اطلاع‌رسانی‌های سازمانی برای شما نخواهد داشت.

ه هرحال تصمیم در مورد زمان عضویت در سازمان به‌عهده شما اما زمان حدود ۲ ماه را برای انجام مراحل عضویت در نظر داشته باشید. باید به سایت سازمان مراجعه کنید (برای استان تهران سایت به آدرس ۱۶۰.۴۸.۱۱۷:۷۰۸۰)، در قسمت درخواست عضویت اشخاص حقیقی، مدارک مورد نیاز جهت الصاق را مطالعه و فراهم کنید، سپس با درج اطلاعات شخصی، محل سکونت، اطلاعات شغلی، اطلاعات تحصیلی و الصاق مدارک لازم، درخواست الکترونیکی عضویت اعضای حقیقی را ثبت نمایید.

پس از بررسی و تأیید مدارک ارسالی، حق عضویت مربوطه را پرداخت نموده و در پایان، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. در صورت صحت مدارک ارسالی، دیگر نیاز نیست اقدامی انجام دهید، منتظر بمانید تا حدود ۱ ماه بعد، کارت عضویت به آدرس شما پست خواهد شد. تا اینجای کار چندان دشوار نبود!!

چه زمانی باید برای صدور پروانه درخواست دهیم؟

حال سؤالی که پیش می‌آید آن است که چه زمانی باید درخواست صدور پروانه را ارائه دهیم یا اصلاً زمان مشخصی وجود دارد؟

در استان تهران حدوداً ۳ ماه زمان می‌برد تا پس از اعلام نتایج نهایی آزمون‌ها، کارنامه‌های قبولی به سازمان ارسال شده و سازمان، برنامه زمان‌بندی بر اساس شماره سریال قبولی آماده نماید. بسته به تعداد قبول‌شدگان، بازه حدوداً ۴ ماهه برای ثبت درخواست صدور پروانه بر اساس سریال قبولی تعیین می‌گردد.

باید دقیقاً در روزی که در برنامه اعلام شده است برای ثبت درخواست اقدام کنید. اگر زودتر ثبت کنید، اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و در صورتی هم که بدون شماره سریال ثبت کنید، رسیدگی نشده و حتی برای حذف باید حضوراً به سازمان مراجعه کنید و درخواست حذف را به امضای رئیس واحد صدور پروانه برسانید و در دبیرخانه ثبت نمایید تا درخواست پیش از موعد شما حذف گردد. اگر هم دیرتر اقدام کنید، باز اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و باید حدوداً ۳ هفته بعد از پایان برنامه زمان‌بندی درخواست را بدون شماره سریال ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست چه باید کنیم؟

پس از ثبت درخواست، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک لازم را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. شاید مهم‌ترین مدرک ارسالی، گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سابقه کار (توسط ۲ نفر از مهندسان عضو سازمان) است.

توجه نمایید که فقط درج سوابق کار در پروژه‌های شخصی در محدوده شهر و با سمت ناظر برای درخواست پروانه نظارت (و با سمت طراح برای پروانه محاسبات یا طراحی و مجری برای پروانه اجرا) که به امضای دو نفر از اعضای پایه ۱ سازمان همان استان درآمده باشد، قابل قبول است.

حدوداً دو هفته بعد از ارسال مدارک، پیامکی دریافت خواهید کرد که ضمن اعلام نواقص مدارک ارسالی (در صورت وجود نقص)، زمانی را برای مراجعه حضوری به سازمان تعیین می‌کند تا با در دست داشتن اصل مدارک ارسالی در روز تعیین‌شده به سازمان مراجعه و مراحل اداری لازم را طی کنید و در واقع درخواست صدور پروانه خود را کامل نمایید. پس از این اقدام باید منتظر بمانید تا حدود ۲ ماه بعد، پروانه شما صادر شده به آدرس شما پست شود. اکنون پروانه در دست شماست. شاید فکر کنید این داستان طولانی به پایان رسیده است. باید عرض کنم نه!! هنوز هفت خان مانده تا به مرحله نهایی برسید!!


محتوای پیشنهادی اخبار آزمون نظام مهندسی 

اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی

مصوبات کمیسیون هم ارزی 

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی


بعد از اخذ پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی چه باید کنیم؟

  1. پس از دریافت پروانه از پست، منتظر کسی یا اتفاقی نباشید! بلافاصله به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر (مهم نیست در کدام‌یک از مناطق شهرداری) مراجعه کنید و درخواست فعال‌سازی پروانه را ارائه نمایید.
  2. دفتر خدمات الکترونیک شهر پس از اخذ مدارک و فرم‌های لازم از شما، درخواست فعال‌سازی شما را ثبت می‌کند. ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد، شماره امضای شما صادر می‌شود.
  3. با داشتن شماره حساب بانک صادرات، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان (برای استان تهران سایت به آدرس observer.tceo.ir) مراجعه و در آن سایت ثبت‌نام کنید (با شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری، برای خود کلمه عبور تعیین کنید). پس از ورود می‌توانید شماره امضای خود را دریافت کنید. در ضمن باید پس از ورود، برخی اطلاعات تکمیلی خود از جمله شماره حساب بانک صادرات را وارد نمایید.
  4. با در دست داشتن شماره امضا (به‌عنوان شماره شهرسازی) و شماره پروانه و شماره عضویت اقدام به ساخت مهر نمایید.
  5. پس از ساخت مهر، مجدد به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید. با مهر و امضای چند فرم دیگر، پروانه شما را فعال خواهند کرد.
  6. حال باید مجدداً با شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری و کلمه عبوری که برای خود تعیین کردید، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان مراجعه کنید و با ثبت برخی مشخصات و اطلاعات از جمله میزان کارکرد در خارج از شهر و انجام برخی تنظیمات از جمله انتخاب مناطق و گروه ساختمانی مدنظر، منتظر ارجاع کار نظارت از سوی سازمان از طریق سامانه باشید.

شاید حالا شما هم تأیید کنید که قبولی در آزمون چقدر ساده‌تر بود! به زودی به شما کار ارجاع خواهد شد، اما پس از ارجاع کار چه اقدامی باید انجام دهید؟

پس از ارجاع کار، تازه همه چیز شروع می‌شود!

نمی‌خواهم نگرانتان کنم اما اصل ماجرا پس از ارجاع کار است، شاید پس از ارجاع کار با هفتاد خان مواجه شوید!! اینجا مجال صحبت بیشتر نیست اما توصیه می‌کنم تا پیش از ارجاع کار، حتماً درباره مسائل فنی، حقوقی و … مربوط به نظارت، مطالعه خوب و کاملی داشته باشید تا بتوانید امر خطیر و پرمسئولیت نظارت را به‌صورت درست و اصولی و با کمترین مشکلات و نگرانی‌ها شروع نمایید. کتاب “همراه ناظر ساختمان“، از نشر نوآور می‌تواند در این‌باره بسیار راهگشا و مفید باشد. حتماً این کتاب را مطالعه نموده و در زمان نظارت، همراه خود داشته باشید.

مقاله مرتبط: مدارک مورد نیاز جهت صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی

عادت کنید موفق باشید.
مسعود فیروزی

انتشارات نوآور
ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی

194 نظر در مورد «پروانه نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام من نظارت و اجرا رو در آزمون مهر ۱۴۰۲ قبول شدم. حالا برای مرحله ی سپامک، کارنامه و شماره سریال قبولی میخواد. اما در کارنامه من شماره سریال قبولی رو نزده. از کجا پیداش کنم؟

  • سلام من نظارت و اجرا رو در آزمون مهر ۱۴۰۲ قبول شدم. حالا برای مرحله ی سپامک، کارنامه و شماره سریال قبولی میخواد. اما در کارنامه من شماره سریال قبولی رو نزده. از کجا پیداش کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر من اجرا پارسال قبول شدم امسالم نظارت اما هنوز پروانمو فعال نکردم چون گرفتن مدرک دانشگاهم یکم طول میکشه خواستم بپرسم ۳ سال استفاده از پروانم از زمانی ک فعالش کنم حساب میشه یا از زمانی ک قبول شدم تو ازمون؟میخوام وقتم از بین نره

  • سلام من در کاردانی پیوسته معماری دارم و کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه ای معماری دارم آیا می تونم در نظام مهندسی شرکت کنم اگه بتونم چه پروانه کسب میکنم

  • کاربر سایت می‌گوید:

    با سلام و درود فراوان
    بنده به کمک موسسه شما ( شرکت تو کلاس های موسسه ) تو عمران اجرا قبول شدم . برای سابقه کار باید چیکار کنم ؟ حتما باید ۲ نفر مهندس پایه یک طراحی تائید کنند؟ چون تو یکی از کار برگ ها گفته که شرکت مهندسی تایید کند.
    یا هر کدوم از کاربرگ ها رو بدم یکی از مهندسین طراح تایید کنه کافی است ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. نیاز است که در کادر مورد نظر تأیید شود که شما در این شرکت کار کردین و نیاز نیست که حتما مهندس عمران باشد.

  • سلام .آیا امکان داره که حوضه امتحانی را محل سکونت بزنم ولی محل اشتغالم را جای دیگه بزنم یعنی حوضه امتحانی من در یک استان باشه ومحل اشتغالم در استان دیگه

  • سلام و عرض ادب وقت بخیر
    کارشناسی معماری داخلی دارم. علمی کاربردی
    من می‌تونم آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟
    زیر شاخه فرهنگ و هنر بودیم – فارغ التحصیل تیر ۱۳۹۷

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. اگر کارشناسی پیوسته بودید بله میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. اگر هم کارشناسی ناپیوسته هستید بستگی به مدرک کاردانی داره.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    درود و وقت بخیر
    من آزمون رو قبول شدم و عضویتم رو تکمیل کردم. برای ادامه کار در سایت سپامک من رو ارجاع میده به سامانه ملی مجوزها. برای کارشناسی نقشه برداری من باید کدام گزینه رو بزنم؟؟؟

  • سلام خسته نباشید
    روی کارنامه من سریال قبولی زه نشده ، از کجا باید سریال قبولی رو پیدا کنم ؟
    اگر بدون سریال قبولی ارسال کنم مشکلی داره ؟

  • سلام من یک سوال داشتم که آیا امکان داره که مهندس معمار پایه ۳ به تهران منتقل بشه و در تهران پروژه بگیره با توجه به اینکه مجوز پروانه اشتغال او در یک شهر دیگه هست؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله امکان انتقالی وجود دارد، به این صورت که شما باید از سازمان نظام مهندسی شهرتون نامه انتقالی بگیرین و بعد از تایید، مدارکتون رو به سازمان نظام مهندسی تهران ارسال میکنند. بعد از اینکه با درخواست انتقالی شما موافقت شد، پروانه شما به مدت ۶ ماه تعلیق میشه و پس از آن میتوانید پروانه تون رو در تهران فعال نمایید. برای اطلاع دقیق تر از روند انجام کار میتوانید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه نمایید. موفق باشید.

  • سلام مجدد
    بطور کلی هر شخص میتونه یکی از پروانه های اشتغال نظام مهندسی رو داشته باشه؟
    مثلا کسی که پروانه طراحی قبول بشه نمیتونه پروانه اجرا رو بگیره؟

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام من مدرک کاردانی شهرسازی دارم و کارشناسی عمران . مهندسی تکنولوژی عمران دارم و ارشد مدیریت و مهندسی ساخت . میتونم پروانه محاسبات بگیرم ( عمران طراحی یا همون محاسبات شرکت کنم ) ؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. با مدرک ارشد نمتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. مدرک مورد قبول برای شرکت در آزمون نظام مهندسی مدرک کارشناسی شما هست. که با توجه به مدرک کاردانی و مهندسی تکنولوژی نمیتوانید در آزمون محاسبات شرکت کنید.

  • سلام وقت بخیر.
    من کاردانی ناپیوسته معماری- معماری داخلی از دانشگاه علمی کاربردی و کارشناسی ناپیوسته معماری از دانشگاه آزاد دارم و از مدرک کارشناسیم ۴ سال میگذره.
    با توجه به این مدارک میخواستم بدونم برای آزمون طراحی ، اجرا و نظارت میتونم شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به احتمال زیاد شما میتوانید فقط در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت کنید و به دلیل مرتبط بودن رشته کاردانی امکان شرکت در آزمون طراحی را ندارید. توصیه میشود برای اطلاع بیشتر به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی را دارید. موفق باشید.

  • سلام شرایط سنی برای گرفتن پروانه اشتغال وجود دارد من سنم ۵۰ ساله و تازه کارشناسی ناپیوسته نقشه برداری گرفتم البته سابقه ۲۰ سال کار در شرکت فنی را دارم

  • سلام وقت بخیر من کاردانی کارهای بتنی ساختمان دارم کارشناسی اجرایی عمران پروانه و اشتغال نطارت و اجرا میتونم بگیرم؟ و باید چه کار کنم پروانه طراحی یا محاسبات بگیرم ارشد و دکترا بخونم کفایت میکنه ؟اگه بزارم بعد از ارشدم نطام مهندسی شرکت کنم و یکی از رشته های سازه یا زلزله بخونم تاثیر داره بشه پروانه محاسبات و طراحی گرفت؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما با مدرک کارشناسی عمران اجرایی میتوانید در ازمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. و پروانه نظارت و اجرا عمران را اخذ کنید.
      برای اخذ پروانه محاسبات باید مدرک ارشد “عمران سازه ” و یا “عمران زلزله” را کسب نمایید. موفق باشید.

  • سلام و تشکر از توضیحات خوبتون . آیا برای سابقه کار دو مهندس حتما می‌بایست پایه ۱ باشند؟ با توجه به اینکه در متن ماده ۶ آمده :توسط دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه کار و دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی.
    آیا یک مهندس پایه ۲ که سابقه کار بیش از ۱۰ سال دارد ، مهرش مورد قبول نیست؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، امضای دو مهندس پایه ۱ مورد قبول هست… و برای اطلاع بیشتر توصیه میشود به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه و پیگیری نمایید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام من الان پروانه اشتغال گرفتم معماری اجرا پایه سه و به سازمان استان خودمون درخواست دادم که فعال کنن گفتن فعال هست الان برای مهر چطور اقدام کنم و شماره شهرسازی چگونه دریافت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر میتوانید از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید و به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید.

  • سلام و احترام،
    برای سابقه کار که ۲ نفر مهندس پایه یک باید مهر و امضاء کنند برگه رو، آیا باید حتما هم رشته باسند این دو نفر؟
    آخه من به سازمان نظام مهندسی شهرمون اراک رفتم و پرسیدم و میگن قانون عوض شده و باید حتما این دونفر هم رشته باشند و گفتند حتی اگر یکیشون هم هم رشته نباشه تایید نمیشه برای شما، لطفا میشه راهنمایی بفرمایید، با سپاس

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در حال حاضر این محدودیت وجود ندارد و هنوز به صورت قطعی چنین قانونی تصویب نشده که حتما دو نفر مهندس پایه یک هم رشته باشند. و در بسیاری از سازمان ها ، تایید دو مهندس پایه یک غیرهم رشته هم قابل قبول است. و التبه شاید این محدودیت در سازمان نظام مهندسی استان های مختلف، به صورت متفاوت اجرا شود. اما به طور کلی فعلا این محدودیت، عمومیت ندارد

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام من پروانه نظارت و طراحی برق گرفتم اگر کارشناسی معماری بگیرم می تونم طراحی ونظارت معماری بگیرم و با هر دو پروانه کار کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که مدرک کارشناسی پیوسته معماری – معماری را اخذ کنید ، ۳ سال بعد از اخذ این مدرک جدید میتوانید در ازمون نظارت و اجرا و طراحی معماری شرکت کنید. البته باید این نکته مدنظر داشته باشید که امکان استفاده همزمان از پروانه ها وجود ندارد …برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی نیز مراجعه نمایید. موفق باشید.

  • سلام من پروانه طراحی برق گرفتم اگر کارشناسی معماری بگیرم می تونم طراحی معماری بگیرم و با هر دو پروانه هم زمان کار کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که مجدد کارشناسی پیوسته معماری – معماری اخذ کنید، ۳ سال پس از اخذ مدرک کارشناسی معماری میتوانید در آزمون نظام مهندسی طراحی شرکت کنید. موفق باشید.

  • درود برشما
    پروانه من تازه صادر شده
    اما اطلاع رسانی نکردن که برای گرفتن اصل پروانه چه زمان و از چه طریقی اقدام کنیم.
    اصل پروانه رو سازمان با از طریق پست میفرسته یا باید برای گرفتنش به سازمان مراجعه کنیم؟

  • با سلام
    من در آزمون طراحی قبول شدم ولی برای اخذ پروانه باید فرم تایید توسط دو مهندس را ارائه کنم
    ولی من سابقه کاری مرتبط ندارم
    لطفا در این مورد راهنمایی کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا جهت راهنمایی بیشتر میتوانید با بخش مشاوره دفتر انتشارات تماس بگیرین:
      ساعت کاری:
      شنبه تا چهارشنبه: ۱۰ الی ۱۷:۳۰
      و پنج‌شنبه: ۱۰ الی ۱۴
      تلفن: ۲-۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰

  • حمید وثوقی می‌گوید:

    سلام روز بخیر
    من کاردانی مدیریت دارم اگر کارشناسی معماری و بافت فرسوده بگیرم میتونم تو ازمون نظام مهندسی شرکت کنم یا باید از اول معماری بخونم
    ممنونم راهنماییتون

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی ، امکان اخذ پروانه با مدرک کارشناسی را ندارید. البته احتمالا شاید بتوانید با داشتن مدرک ارشد معماری در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت کنید. اگر از ابتدا بخواهید کارشناسی پیوسته معماری بخوانید زمان بیشتری لازم است تا بتوانید در آزمون شرکت کنید. شاید بهتر باشه که ارشد معماری بخوانید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • باسلام چه راهی دارد که ما زودتر امتحان بدیم چه مدارکی تهیه کنیم که این ۳ سالو نخوان چه چیزی لازم است چه دستوری لازم داره بگیرم تا زودتر امتحان پروانه نظام بدیم

  • سلام خیلی ممنون بابت مطلب خوبتون من چنتا سوال داشتم: من کنکور ارشد ۱۴۰۲ دادم و هنوز نتایجش نیومده و نمیدونم کدوم شهر قبول شم‌ و میخوام آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران مهر رو ثبت نام کنم ۱-میخواستم بدونم در صورت قبولی ارشد و نظام هم زمان برا هم مشکلی ایجاد نمیکنن؟ ۲-اگر شهری که ارشد قبول میشم محل سکونتم نباشه میتونم تو اون شهر پروانه نظام بگیرم؟۳- محل امتحانمو بعد از ثبت نام میتونم تغییر بدم؟ ۴-از مدرک لیسانسم سه سال میگذره اما سابقه کار ندارم باید چیکار کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای توضیحات بیشتر و راهنمایی دقیق تر لطفا با مشاوران ما در دفتر نشر نوآور تماس بگیرین:
      ساعت کاری:
      شنبه تا چهارشنبه: ۱۰ الی ۱۷:۳۰
      و پنج‌شنبه: ۱۰ الی ۱۴
      تلفن: ۲-۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰

  • محمد جهانبین می‌گوید:

    سلام به همه مهندسان عزیز..
    مطالب این سایتو خوندم و گفتم الکی میگه بابا..بعد از قبول شدن در آزمون دی ماه سال گذشته که اقدام کردم برای پروانه خوشبختانه پروانه من هفته گذشته اومد اونم بعد از ۷ ماه دویدن و الان در مرحله دفتر الکترونیک شهر هستم که معمولا سیستم قطع میشه و کارا خوب پیش نمیره..خلاصه بگم ۷ خان که هیچ شما ۱۴ خانو بابد پشت سر بزارین..
    موفق باشید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، با مدرک ارشد سازه امکان شرکت در آزمون نقشه برداری وجود ندارد. لطفا رشته کارشناسی رو هم بفرمایید تا بیشتر راهنمایی کنیم…

  • سلام
    من کارمند رسمی یه ارگان دولتی هستم که به عنوان مهندس عمران برام بیمه رد میشه
    الان که قبول شدم همکارانم میگن چون کارمند دولت هستم نمیتونم پروانه اشتغال به کار اجرا رو بگیرم و کار کنم
    آیا این حرف صحت داره؟
    راهکار چیه؟

  • سلام پس از قبولی در آزمون. معمولا تاریخ صدور پروانه چه موقع است.. منظورم اینه که کل کسانی که قبول شدند همه تاریخ صدور پروانه یکی می‌باشد. ؟؟ یا با هم فرق دارند ؟ منظورم اینه که معمولا تاریخ صدور پروانه چندماه بعد از قبولی می‌باشد. ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر تاریخ صدور پروانه همه پذیرفته شدگان یکی نیست. شما باید پس از قبولی به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهید و سپس تقاضای صدور پروانه نمایید. برای اطلاع بیشتر بهتر است با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین. همچنین برای اطلاع از روند کار میتوانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

  • سلام
    آیا برای سازمان موارد پزشکی یا روان شناسی اهمیت دارد؟
    مثلا کسی که تتو دارد و از این قبیل داستان ها ،میتوانند پروانه او را صادر نکنند؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر این مسائل بررسی نمی‌شود و در صورت دارا بودن شرایط آزمون میتوانید شرکت کرده و پس از قبولی پروانه اشتغال به کار اخذ کنید.

  • وحیدبابایی می‌گوید:

    سلام
    من سال۱۴۰۰مدرک کارشناسی تاسیسات مکانیکی حرارتی و برودتی گرفتم
    میشه راهنمایی کنید برای دریافت پروانه

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا اگر مدرک کاردانی هم داشتید رشته و گرایش آن را نیز بفرمایید. اگر کارشناسی پیوسته مکانیک حرارتی و برودتی باشید یا مدرک کاردانی تون هم همین گرایش بوده باشد، امکان اخذ پروانه نظارت و طراحی مکانیک را دارید.

  • سلام مهندس
    آیا نظام مهندسی صلاحیت اینو داره که به یک مهندس دارای تتو اجازه کسب پروانه نده
    اصلا حدود صلاحیتش چیه

  • ببخشید سازمان نظام مهندسی دیروز به من گفت امروز برای من تاریخ مراجعه میدن برای صدور پروانه و من باید در اون تاریخ به سازمان مراجعه کنم ولی نمیدونم اون تاریخ و کجا میشه دید؟؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، میتوانید طریق سایت نظام مهندسی استان یا تماس با سازمان نظام مهندسی استان اطلاع پیدا کنید.

  • مریم حسنی می‌گوید:

    سلام مراحل دریافت پروانه را طی کردم و امروز برام پیامک امد که پروانه ی شما صادر شد ان را از سایت سپامک دانلود کنید
    میخوام بدونم الان این پروانه را در کدام قسمت سایت نظام مهندسی باید بارگذاری کنم؟؟؟؟؟؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما پس از دریافت پروانه جهت شروع به کار، لازم است در ابتدای امر، با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهر اقدام به فعال سازی پروانه نمایید. برای اطلاع بیشتر میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید.

  • برای ثبت درخواست پروانه در سایت مجوز نیاز به کد رهگیری مالیاتی هست اما با اینکه من کد رهگیری رو میزنم درخواست ثبت نمیشه میشه لطفا راهنمایی کنید

  • نارین احمدی می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    بعد از اینکه پروانه صادر شد و از سایت سپامک دانلود کردیم در کدام قسمت سایت نظام مهندسی باید ان را بارگذاری کنیم؟

  • سلام. بنده خرداد ماه ۹۳ آزمون نظارت عمران قبول شدم. الان پروانه پایه ۲ دارم. البته کارشناسی ناپیوسطه عمران دارم و کاردانی غیرمرتبط. آیا میتونم الان برای گرفتن پروانه اشتغال اجرا عمران ثبت نام کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا رشته و گرایش کاردانی و کارشناسی رو بفرمایید، اگر مدرک کارشناسی ارشد هم دارید لطفا گرایش آن را بفرماییید تا بیشتر راهنمایی کنیم.

  • سلام.
    سوال اول : برای عضویت قسمت الصاق مدارک اصلا اجازه نمیده تمام صفحات شناسنامه رو الصاق کنیم. چه کنیم؟
    سوال دوم : اون ناظرانی که پای فرم اشتغال و امضا میکنن برامون حتما باید از استان خودمون باشه؟ چقد سختگیرانه س؟
    سوال سوم : برای عضویت هم باید مدارک و پست کنیم یا بعد از تایید عضویت برای پروانه؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در رابطه با پاسخ سوال اول توصیه میشه با مشکل رو از سازمان نظام مهندسی پیگیری نمایید.
      در پاسخ سوال دوم: بله ، دو نفر مهندس پایه ۱ که سابقه کاری شما رو تایید میکنند باید حتما از استان مورد تقاضای شما برای صدور پروانه باشد، البته اگر هم رشته شما هم نباشند قبول است.
      در پاسخ سوال سوم: معمولا به این صورت هست که ابتدا باید مدارک خواسته شده رو آپلود کنید و بعد از تایید از شما خواسته میشه در مهلت مقرر، اصل مدارک رو برای سازمان پست و ارسال کنید. البته شاید شرایط سازمان های استان های مختلف متفاوت هم باشد. بهتر هست در این مورد هم با سازمان نظام مهندسی استان مربوطه تماس بگیرین. موفق باشید.

  • میلاد عزیزی می‌گوید:

    سلام
    در قسمت درخواست پروانه نظارت یا اجرا فرمودین که مدرکی رو که به تایید دونفر شخص حقیقی که مهندس پایه یک در زمینه نظارت یا اجرای همون سازمان هستند ارائه بدیم
    بنده که هیچ سابقه کاری یا فعالیت نداشتم به دلیل امر سربازی چیکار باید کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، منظور از سابقه کار حرفه ای، سپری شدن حداقل ۳ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی هست. و شما میتوانید با مراجعه به دفاتر فنی از مهندسین پایه ۱ مربوطه تقاضای تایید درخواست سابقه فعالیت رو داشته باشید.

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای کار طراحی میتوانید با شرکت هایی که در زمینه طراحی کار میکنند همکاری کنید و پروژه بگیرین و از سهمیه تون استفاده کنید. و یا میتوانید خودتون با مالک یا کارفرما توافق کنید که کار طراحی پروژه رو انجام بدین .

  • سلام برای پروانه نظارت پایه ۳ برق در درگاه ملی مجوزها کدام مورد را انتخاب کنم ؟ سامانه ملی مجوزها تغییر کرده و پروانه اشتغال مهندسی ساختمان را ندارد

  • سلام خدا قوت
    برا فعال کردن پروانه به شهرداری مراجعه کردم در سیماک اطلاعاتم ثبت شد…
    بعدش به من گفتن برو الان باید برا گرفتن مهر باید کجا برم؟

  • سلام، این برنامه زمان بندی که سازمان اعلام میکنه رو از کجا باید متوجه بشیم چه زمانی هست؟ از کجا باید پیگیری کنیم؟
    و اینکه شماره سریال کارنامه قبولی دقیقا کجاست من چیزی پیدا نمیکنم

  • سلام وقت شما بخیر ، من یک ماه پیش که پاسخ آزمون طراحی معماری اومد و قبول شدم برای عضویت و درخواست صدور پروانه اقدام کردم، چند روز پیش هم پاسخ آزمون نظارت اومده بود و نظارت معماری هم قبول شدم حالا باید صبر کنم تا پروانه ی طراحیم بیاد بعد برای نظارت اقدام کنم ؟ یا الان میتونم از درگاه مجوز ملی جداگانه برای نظارت اقدام کنم؟ چون هر چه تلاش کردم انگاری نمیشد ، میگن ۷_۸ ماه دیگه پروانه طراحیت میاد !!تا اون موقع باید صبر کنم یعنی؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما میتوانید الان برای صدور پروانه نظارت هم درخواست بدین. برای اطلاع بیشتر هم میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین

  • سلام
    برای شروع میتوان به طور هم زمان هم نظارت و هم طراحی را انجام داد؟باید برای هر کدام آزمون جدا داد؟ آیا اگر از سطح ۳ نظارت به سطح ۱ رفتیم طراحی هم ارتقا پیدا میکند و یا اینکه باید جدا اقدام کرد ، لطفا توضیح دهید چون من هیچ اطلاعی ندارم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بستگی به گرایش و رشته کارشناسی یا کاردانی شما داره، لطفا رشته و گرایشتون رو دقیق بفرمایید تا بتونیم دقیقا راهنمایی کنیم که چه صلاحیتی رو میتونید شرکت کنید.
      اما به طور کلی صلاحیت ها از هم جدا هستند و برای هر کدام باید جداگانه آزمون بدین . و هر صلاحیت هم جداگانه ارتقاء میدین.

  • سلام.پروانه اشتغال من ثبت و تایید شده ،باید منتظر باشم تا از پست برام ارسال بشه یا اینکه خودم ادامه کار برای ساخت مهر رو انجام بدم.تشکر

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، نمرات ۴۸ و ۴۹ با عنوان “قبولی مشروط” معرفی شده اند، و پس از گذراندن دوره آموزشی لازم میتوانند پروانه اخذ کنند. برای اطلاع بیشتر از جزئیات دوره های آموزشی میتوانید با نظام مهندسی استان تماس بگیرین. موفق باشید.

  • با سلام، من ازمون شهریور نظارت برق قبول شدم
    حالا برای ثبت درخواست پروانه چه زمانی باید اقدام کنم، ؟ایا تاریخ مشخصی برای ثبت درخواست وجود داره( تهران هستم)
    یا فرقی نمیکنه چه تاریخی ثبت درخواست پروانه انجام بدم؟

  • با سلام اگر کسی هر دو صلاحیت نظارت و اجرا عمران قبول بشه و بین این دو تا نظارت انتخاب کن ، اگر بعد سه سال که گذشت و بخواد اجرای خودش فعال کن میتونه همان موقع‌دوره های اجرا را شرکت کن یا بعد ۳ سال باطل میشه صلاحیت اجرامون ؟ممنونم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، قبولی در آزمون نظام مهندسی ۳ سال اعتبار دارد، و در این مدت شما فرصت دارین برای شرکت در دوره های ورود به حرفه اجرا اقدام نمایید و پروانه اجرا را اخذ کنید. اگر فعلا قصد ندارین با پروانه اجراتون کار کنید، برای جلوگیری از منقضی شدن اعتبار قبولیتون میتوانید در این فرصت ۳ ساله در دوره های ورود به حرفه اجرا شرکت کنید و پروانه اجرا رو هم اخذ کنید، اما با پروانه نظارت فعالیت داشته باشید.برای اطلاع دقیق تر در این زمینه هم میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس داشته باشید. موفق باشید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، خیر، نیازی به داشتن پروانه نظارت برای اخذ پروانه اجرا وجود ندارد. به طور کلی بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      صلاحیت اجرا و نظارت مستقل از هم می باشد و قبولی در آزمون هر یک، با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و مشروط به ارائه سابقه سنواتی حرفه ای در همان زمینه برای اخذ صلاحیت ( اجرا یا نظارت ) کافیست

  • سلام بنده اجراکاربرق ساختمان هستم وآزادکار میکنم خواستم پروانه بگیرم بایدکجا وکدوم اداره برم،آیااتحادیه اصناف یا نظام مهندسی،یا جای دیگه؟تشکر

  • سلام . بنده مدرک کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی تکنولوژی الکترونیک دارم . کاردانیمم الکترونیک بوده و ۳ سالم گذشته … میتونم تو ازمون نظام مهندسی سال اینده شرکت کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: احتمالا بتوانید آزمون نظام مهندسی نظارت و طراحی را شرکت کنید، برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید.

  • سلام پروانه ام داخل سایت زده که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ تمدید شده ولی هنوز به دستم نرسیده .مگه مثل قبل پست نمیاورد درب منزل؟ باید مراجعه حضوری کنم؟

  • سلام
    وقت بخیر
    سوالی داشتم ،من نظارت و مرداد ۱۴۰۰ قبول شدم اما برای صدور پروانه سال ۱۴۰۱ اقدام کردم ،امکان گرفتن پروانه وجود داره ایا؟

  • سلام دوستان عزیز اطلاع دارن چرا کماکان صلاحیت های جدید مثل بهسازی لرزه ای در سامانه سپامک پیش بینی نشده و هیچکس پاسخگو نیست!

  • سلام وقت بخیر. برای امضای برگه سابقه کار برای رشته نظارت معماری، دو نفر مهندس پایه یک که باید امضا کنن باید حتما رشته معماری باشن یا عمران هم باشن مشکلی نیست؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، امضای دو مهندس پایه یک از سایر رشته های هفتگانه ساختمان نیز کفایت میکند و الزامی نیست که حتما رشته معماری باشند، اما لازم هست که هر دو مهندس عضو نظام مهندسی مربوط به همان استانی باشند که شما تقاضای صدور پروانه را دارید. برای اطلاع بیشتر میتوانید از نظام مهندسی استان نیز پیگیری بفرمایید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر. برای امضای برگه سابقه کار برای رشته نظارت معماری، دو نفر مهندس پایه یک که باید امضا کنن باید حتما رشته معماری باشن یا عمران هم باشن مشکلی نیست؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، امضای دو مهندس پایه یک از سایر رشته های هفتگانه ساختمان نیز کفایت میکند و الزامی نیست که حتما رشته معماری باشند، اما لازم هست که هر دو مهندس عضو نظام مهندسی مربوط به همان استانی باشند که شما تقاضای صدور پروانه را دارید. برای اطلاع بیشتر میتوانید از نظام مهندسی استان نیز پیگیری بفرمایید. موفق باشید.

  • سلام من دفتر خدمات برای شماره شهرسازی اقدام نمودم ولی سایتی که معرفی نمودید برای انجام ادامه ی کار مشکل داره

  • سلام
    تو سامانه سپامک برا صلاحیت اجرا سابقه بیمه حداقل یک سال میخاد من ندارم باید چکار کنم ،اجرا قبول شدم

  • ببخشید از متن زیر سوال داشتم :
    “”” پس از ثبت درخواست چه باید کنیم؟
    پس از ثبت درخواست، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک لازم را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. شاید مهم‌ترین مدرک ارسالی، گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سابقه کار (توسط ۲ نفر از مهندسان عضو سازمان) است. “””
    الان گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی برای چیه؟ یعنی به جز گذشت ۳ سال از زمان مدرک لیسانس ، باید سابقه کار هم داشته باشیم تا پروانه اشتغال بگیریم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیاز است که سه سال از زمان اخذ مدرک تحصیلی شما بگذرد اما برای دریافت پروانه باید سابقه کار شما توسط دو نفر از مهندسان پایه یک امضا شود.

  • با سلام و عرض خسته نباشید
    میخواستم بپرسم
    از پروانه محاسبات در سرتاسر استانی که عضو هستیم میشه استفاده کرد یا فقط در محدوده محل سکونت؟
    مثلا کسی که تهران زندگی میکنه و عضو نظام مهندسی استانه تهرانه میتونه پروژه ای داخل فیروزکوه رو طراحی و مهر کنه؟
    ممنون میشم اگ اطلاع دارید پاسخ بدید🙏

  • مهدی بزازی می‌گوید:

    بادرود،بنده ۱۰سال پیش پروانه نظارت واجرا درپایه۳ اخذنمودم ،حال برای ارتقا به پایه ۲ بازهم باید۳سال از زمان درخواست ارتقای پایه وگذراندن دوره های مربوطه بگذرد یاخیر ؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما بعد از گذشت ۴ سال از زمان اخذ پروانه پایه ۳ میتوانید برای ارتقاء اقدام نمایید. بنابراین توصیه میشود جهت ارتقاء پایه و کسب راهنمایی بیشتر در این باره، به سازمان نظام مهندسی مراجعه نمایید و درخواست ارتقاء دهید. موفق باشید

  • با سلام
    بعد از اخذ پروانه اشتغال اجرا برای اینکه کار انجام دهیم به چه شکلی باید کار کرد؟؟
    آیا بعد از دریافت پروانه اجرا خود نظام مهندسی به ما کار ارجاع می کنه؟؟

  • رضا حسنی پرور می‌گوید:

    سلام وقت بخیر . برای درخواست پروانه اشتغال مهندسی در استان تهران من عضویت در نظام مهندسی و پرداخت سامانه سپامک را انجام دادم و الان دو ماه از پرداختم میگذره
    برای اخذ پروانه چه کاره دیگه ای باید انجام میدادم؟!!! ممنون میشم مراحل توضیح بدین

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین. توصیه میشود برای آشنایی بیشتر با مراحل اخذ پروانه این مقاله رو هم مطالعه نمایید.

  • با سلام
    ببخشید در صورت قبولی در هر دو رشته طراحی و نظارت تاسیسات الکتریکی آیا فقط میتونیم تو یک رشته پروانه اشتغال به کار بگیریم یا در هر دو رشته مشکلی نداره؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورت دارا بودن شرایط میتوانید بعد از قبولی پروانه هر دو صلاحیت را اخذ نمایید، اما به طور همزمان نمیشه با هر دو پروانه کار کرد. موفق باشید

  • سلام. ممنون از مطالب مفیدتون.
    من برای درخواست صدور پروانه طراحی(تهران) میخوام اقدام کنم. همه مدارک رو دارم ولی کاربرگ شماره ۴ رو از هیچ جا نتونستم بگیرم. توی سایت نظام نیست!! شما اطلاع دارید که از کجا باید فرم رو دریافت کرد؟

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر. این مدت زمانی که گفتید حدود سه ماه که طول میکشه نتایج به سازمان اعلام بشه و بعد اون ها برنامه زمانبندی اماده میکنند رو از کجا باید فهمید ؟

  • لاله احمدی می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    برای درخواست صدور پروانه باید همون کد پستی که در سازمان جهت عضویت نوشتیم رو ارائه بدیم؟ یا اینکه کدپستی که باهاش عضو شدیم میتونه با کدپستی صدور پروانه متفاوت باشه؟

  • محمد علیزاده می‌گوید:

    با سلام
    یه سوال داشتم. کسایی که تو آزمون نظام مهندسی قبول میشن به غیر این سه سالی که باید از کارشناسی بگذره آیا برای اخذ پروانه باید سابقه کار بیارن؟ من چند جا خوندم آوردن سابقه کار برای اخذ پروانه ضروریه

    • پشتیبان نوآور می‌گوید:

      سلام . برای دریافت پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی لازم است دو نفر مهندس پایه یک سوابق شما را تایید نمایند.

  • سلام وقتتون بخیر
    ممنون میشم سوالای من رو پاسخ بدید اینکه مهندس معمار پایه دو برای انتقالی به تهران نیاز به عضویت توی دفاتر تهران داره؟ایا منطقه ی سکونت مهندس برای ارجاع کار تاثیرگذاره؟

  • با سلام بنده عنوان کارشناسیم مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو هست آیا می تونم برای گرفتم مدرک نظام مهندسی اقدام کنم؟؟؟؟؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . طبق مصوبات کمیسیون هم ارزی افرادی که دارای مدرک تحصیلی مکانیک خودرو هستند متاسفانه هیچگونه پروانه اشتغال به کار تعلق نمی‌گیرد.

  • محمد جواد زرگری می‌گوید:

    سلام و عرض ادب
    میزان کارکرد خارچ ازتهران یعنی چه
    اگر کارنکرده باشیم نمیتونیم این پروسه رو طی کنیم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای راهنمایی بیشتر در این زمینه توصیه میشود حتما از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید. موفق باشید

  • در صورت عدم تمایل به تمدید پروانه اشتغال، چطور میتوان از عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان انصراف داد؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر در این خصوص میتوانید از سازمان نظام مهندسی استان پیگیری نمایید.

  • صادق جمالوندی می‌گوید:

    با سلام و احترام
    من در استان کرمانشاه آزمون دادم و قبول شدم هم نظارت هم طراحی اما دوساله ساکن کرجم.هنوز برای پروانه اقدام نکردم.سوالم اینه آیا مستقیم میتونم در استان کرج پروانه بگیرم؟
    چون کرمانشاه صرفا محل آزمونم بوده.
    با سپاس فرآوان

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام . احتمالا مشکلی نیست و میتوانید با احراز سابقه سکونت حداقل ۶ ماه در استان کرج برای پروانه اقدام کنید.

  • من کارشناسی ام نامرتبط با عمران داشتم و ابتدا ارشد عمران گرفتم و بعد از ارشد عمران میخواهم کارشناسی پیوسته عمران بگیرم جویا برای شرکت در نظام مهندسی باید برای کارشناسی سه سال بگذرد و برای ارشد دو سال اگر من کارشناسی تمام کنم میتونم بدون اینکه سه سال صبر کنم با توجه اینکه دوسال از ارشد گذشته در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم یا اینکه باید بعد از کارشناسی سه سال صبر کنم؟

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام خیر. باید از مدرک کارشناسی عمران سه سال بگذرد . و اینکه روند گرفتن مدرک تحصیلی باید به ترتیب باشد.

  • سلام وقتتون به خیر
    اگر قبلا در نظام مهندسی عضو شده باشیم و تمام مدارک رو کپی برابر اصل ارسال کرده باشیم باز هم برای دریافت پروانه این پروسه باید انجام بشه؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع از مدارک لازم جهت صدور پروانه میتوانید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه نمایید. موفق باشید

  • سلام واحترام
    وقت بخیر
    درصورتیکه کارشناسی عمران گرفته شود وسه سال از تاریخ اخذ آن بگذرد میتوان برای دریافت پروانه اقدام کرد.حال سوال این هست،اگر پس از آن در رشته نقشه برداری مدرک کارشناسی گرفته شود مجدد میبایست سه از تاریخ فارغ‌التحصیلی بگذرد تا بتوان اقدام کرد؟ایا نمیشود از تاریخ مدرک قبلی که مرتبط هست،ان سه سال محاسبه شود؟
    سوال دیگر این هست اگر مدرک کارشناسی نقشه برداری باشد،و کارشناسی ارشد عمران باشد،میتوان بعد از ۲سال از فارغ تحصیلی کارشناسی ارشد پروانه نظام نقشه برداری گرفت؟(منظورم این هست که مدرک ارشد باید دقیقاً با مدرک کارشناسی یکسان باشد تا آن دو سال لحاظ شود؟)

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام. برای مدرک کارشناسی نقشه برداری هم باید از زمان اخذ مدرک تحصیلی پایان آزمون سه سال گذشته باشد . برای نقشه برداری با همون مدرک لیسانس اقدام کنید.

  • سلام وقت بخیر من کاردانی ict و کارشناسی تکنولوژی مهندسی برق دارم میخواستم ببینم میتونم توی ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ توروخدا راهنماییم کنید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها : به دلیل غیرمرتبط بودن رشته کاردانی امکان اخذ پروانه نظام مهندسی برای شما با مدرک کارشناسی وجود ندارد، شما میتوانید ارشد برق قدرت یا الکترونیک بخونید و بعد از گذشت سنوات لازم (۲ سال ازاخذ از اخذ ارشد) در آزمون نظام مهندسی نظارت برق شرکت نمایید . برای اطلاع بیشتر میتوانید به اداره راه و شهرسازی نیز مراجعه نمایید.

  • سلام. من از کتاب های نوآور استفاده کردم و هر دو آزمون نظارت و اجرای عمران رو قبول شدم، الان هم برای محاسبات نوشتم، به نظر شما از کدام مهر نظارت و اجرا استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید؟؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما نمیتوانید با هر دوپروانه به طور همزمان فعالیت نمایید، در مورد اینکه با کدام پروانه فعلا فعالیت کنید هم باید خدمتتون بگیم که بستگی به شرایط خودتون داره، درمورد کار اجرا شماباید به طور تمام وقت سر پروژه حضور داشته باشید و البته مسئولیت کار اجرا هم در مقایسه با نظارت میشه گفت خیلی بیشتر هست. و درمورد درآمد هم باید گفت که کار با پروانه اجرا تقریبا درآمد بیشتری داره اما در مقابل مسئولیت بیشتری هم دارد. بسته به شرایطی که شما دارین میتونید تصمیم بگیرین که با کدام پروانه فعالیت داشته باشید، موفق باشید

  • سلام.یه سوال داشتم.من موقع ثبت نام برای آزمون، نظام مهندسی استان تهران و انتخاب کردم،ولی عضوش نبودم.قبول شدم.الان من برگشتم شهرستان،و میخوام عضو نظام مهندسی استانی که الان هستم بشم.میخوام ببینم اون انتخابی که اولش کردم فرمالیته بوده.یا باید همون استان تهران ثبت نام کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، مشکلی نداره، از این بابت که هنوز عضو نشدین، توصیه میکنیم حتما با نظام مهندسی استان تهران یا استان مربوطه (استان موردنظر جهت عضویت و صدور پروانه) تماس بگیرین یا حضورا مراجعه نمایید تا دقیقتر شما رو راهنمایی کنند. موفق باشید.

  • سلام.یه سوال داشتم.من موقع ثبت نام برای آزمون، نظام مهندسی استان تهران و انتخاب کردم،ولی عضوش نبودم.قبول شدم.الان من برگشتم شهرستان،و میخوام عضو نظام مهندسی استانی که الان هستم بشم.میخوام ببینم اون انتخابی که اولش کردم فرمالیته بوده.یا باید همون استان تهران ثبت نام کنم؟

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، مشکلی نداره، از این بابت که هنوز عضو نشدین، توصیه میکنیم حتما با نظام مهندسی استان تهران یا استان مربوطه (استان موردنظر جهت عضویت و صدور پروانه) تماس بگیرین یا حضورا مراجعه نمایید تا دقیقتر شما رو راهنمایی کنند. موفق باشید.

  • نیلوفر صدر می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    برای ثبت نام،محل ازمون و محل اشتغال رو یه شهر زدم که دیگه ساکن اونجا نیستم، آزمون نظارت قبول میشم آیا مشکلی پیش میاد؟ امکانش هست پروانه رو برای شهر دوم بهم بدن؟
    ممنون از پاسخگوییتون

  • مهندس محمدی می‌گوید:

    سلام
    از زمان آزمون تا صدور پروانه چقدر طول میکشه ؟
    ۲ ماه بعد از آزمون نتایج نهایی اعلام میشه.
    ۳ ماه بعد نتایج تازه قبولی ها میره نظام مهندسی استان.
    ۴ ماه بعد تازه پروانه اشتغال صادر میشه.
    مجموعا بیش از ۹ ماه بعد از آزمون صلاحیت کار کردن با پروانه شروع میشه.
    درست گفتم یا چیزی رو از قلم انداختم ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله به طور کلی تقریبا به همین صورت هست، و البته در سازمان نظام مهندسی استان های مختلف ممکن هست زمان صدور پروانه متفاوت باشه در برخی استان ها پروانه زودتر صادرشود.

  • با سلام بنده داراي مدرک کارشناسي مکانيک تاسيسات هستم و فوق ديپلم بنده تعميرات مکانيکي هست و در آزمون نظارت ۱۴۰۱ شرکت کرده ام . آيا بعد از قبولي برايم پروانه نظارت صادر ميشود يا فوق ديپلم بنده هم بايد مرتبط باشد ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، توصیه میشود که برای اطلاع دقیق تر در این خصوص حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی کاردانی و کارشناسی را ارائه دهید تا بر اساس مدارک دقیقا به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام در پرسش و پاسخ همین صفحه در پاسخی گفته شده که برای اخذ پروانه اشتغال به کار گذشتن ۳ سال از مدرک کارشناسی کافیه و در جای دیگه پاسخ داده شده که امضای ۲ نفر از مهندسان پایه ۱ عضو سازمان نظام مهندسی ضروری است.من به کل سردرگم شدم. لطفا بیشتر راهنمایی بفرمایید.(لطفا به دو پاسخ زیر توجه فرمایید)برای اخذ پروانه بعد از قبولی در آزمون کدام یک از دو مورد فوق لازم است؟
    پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید: اسفند ۱۹, ۱۳۹۹ ساعت ۵:۴۵ ب٫ظ
    سلام وقت بخیر، برای اخذ پروانه نیاز به سابقه کار و سابقه بیمه وجود ندارد. و ۳ سال سابقه عنوان شده منظور همان ۳ سالی است که باید از اخذ مدرک لیسانس جهت شرکت در آزمون گذشته باشد است. بنابراین شما پس از قبولی در آزمون می توانید در سازمان نظام مهندسی استان عضو شده و پروانه نظام مهندسی را اخذ نمایید . موفق باشید.
    پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید: بهمن ۶, ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۹ ق٫ظ
    سلام وقت بخیر، برای تایید گواهی سابقه کار، تنها امضای دو مهندس پایه یک ضروری است که می تواند در رشته متفاوت با رشته شما هم باشند، و لزومی ندارد که هم رشته با شما باشند. اما حتما باید در همان استانی باشند که شما درخواست صدور پروانه در آن را دارید. موفق باشید

  • سلام متاسفانه سازمان نظام مهندسی شرایطی ایجاد کرده که این فرآیند رو بسیار سخت کرده و بدبختی اینه که هیچ کجا توی سایتش این مراحل رو توضیح نداده و همه افرادی که اونجا بودن گیج شده بودن
    من الان تاسف خوردم که چرا این مقاله رو زودتر نخوندم و خیلی از مراحلی رو شما نوشتید رو با بدبختی خودم پیدا کردم
    منی که این فرآیند رو تا یه جاهاییش طی کردم ارزش این مطلبی که شما گذاشتید رو میدونم و بسیار از شما ممنون هستم به خاطر این مطلب مفید و کاربردی

  • سید محسن هاشمی می‌گوید:

    سلام. رشته من مهندس برق قدرت هست و شرایط شرکت در هر ۳ آزمون نظات، طراحی و اجرا رو دارم. اگر در هر سه آزمون پذیرفته شوم معنیش اینه که میتونم سه تا پروانه اشتغال مستقل بگیرم؟ و اینکه مستقل میتونم هر کدوم رو جداگانه حقوقی کنم؟؟ ممنون میشم پاسخ بفرمایید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورت قبولی در هر ۳ صلاحیت، یک پروانه برای شما صادر می شود و هر سه صلاحیت در یک پروانه لحاظ می شود. و در مورد جزییات حقوقی نمودن پروانه هم توصیه می شود تا از سازمان نظام مهندسی استان پیگری نمایید. موفق باشید

  • من که سابقه کاری ندارم و ازمون قبول شدم چجوری میتونم عضو سازمان بشم اگ پروانه اشتغال نداشته باشیم بهمون کار نمیدن سه سال سابقه کاری رو چجوری درست کنم تفاوت در چیه اونی ک عضو سازمان هست با اونی ک نیس توضیحاتی کامل رو در خصوص سابقه کار و تفاوت ان با نبود سابقه کار و پروانه اشتغال آیا کسی ک پروانه اشتغال نداره نمیتونه کار کنه اگ میتونه چجوری؟؟؟؟؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اخذ پروانه نیاز به سابقه کار و سابقه بیمه وجود ندارد. و ۳ سال سابقه عنوان شده منظور همان ۳ سالی است که باید از اخذ مدرک لیسانس جهت شرکت در آزمون گذشته باشد است. بنابراین شما پس از قبولی در آزمون می توانید در سازمان نظام مهندسی استان عضو شده و پروانه نظام مهندسی را اخذ نمایید . موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله ضوابط کلی یکسان است ، اما توصیه می شود برای کسب اطلاعات جزئی و دقیق تر در این زمینه از طریق سازمان نظام استان محل سکونت پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • محمد هنری می‌گوید:

    با سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم میشه در یک دوره برا رشته عمران درهر دو ازمون نظارت واجرا پایه ۳ شرکت کرد؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بله با داشتن حداقل مدرک کارشناسی عمران و گذشت ۳ سال از تاریخ اخذ آن میتوانید در هر سه صلاحیت محاسبات ، نظارت و اجرا در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. موفق باشید.

  • سلام. آیا دو نفر مهندس پایه یک برای امضای گواهی سابقه کار حتما باید هم رشته با فرد باشند یا میتونه رشته اونها متفاوت با رشته شخصی که میخواد اونها گواهی سابقه کارش رو مهر و امضا کنند؟
    مثلا دو نفر پایه یک عمران میتونن گواهی سابقه کار من که رشته ام برق هست رو امضا کنن؟ یا باید دو نفر پایه یک برق پیدا کنم؟
    و سوال دیگه اینکه حتما باید اون دو نفر عضو سازمان استان من باشند یا میتونه عضو سازمان یه استان دیگه باشند؟
    مثلا من که درخواست عضویت و پروانه از تهران رو دارم آیا دو نفر پایه یک که عضو سازمان البرز یا استان دیگه هستند میتونن سابقه کار من رو امضا کنند؟ یا حتما باید عضو سازمان تهران باشند؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای تایید گواهی سابقه کار، تنها امضای دو مهندس پایه یک ضروری است که می تواند در رشته متفاوت با رشته شما هم باشند، و لزومی ندارد که هم رشته با شما باشند. اما حتما باید در همان استانی باشند که شما درخواست صدور پروانه در آن را دارید. موفق باشید

  • آریا رامین می‌گوید:

    ممنون از استاد فیروزی و انتشارات نوآور بابت اطلاعات مفید که امیدوارم مهندسانی که اطلاعات کافی ندارن کمکی براشون باشه

  • آریا رامین می‌گوید:

    با سلام ممنون از استاد فیروزی بابت تلاشهای بی وقفه بسیار مقاله مفیدی برای من که هیچ آشنایی نداشتم از بابت انجام مراحل بود امیدوارم برای دوستان دیگر هم به اندازه من مفید بوده باشد

  • ضمنا من bookmark کردم در مرورگر سیستمم ، چرا که واقعا هر پاراگرافش یه هفت خانه و زمان بر . واقعا عالی بود دست مریزاد

  • سلام ببخشید سوالات مهمی داشتم، آیا مدرک موقت هم می شه برابر اصل کرد ؟ چون اصل دانشنامه خیلی دیر حاضر میشه و برای من هنوز بعد از سه سال از ارشدم حاضر نیست.

    در ضمن پس از قبولی چه مدت فرصت داریم تا پروسه پروانه رو انجام بدیم؟ منظورم اینه که اگر دیر بشه آیا قبولی ما پس از مدتی منقضی میشه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،‌قبولی در آزمون ۳ سال انقضا دارد. اما برای ارائه دانشنامه یک سال به شما فرصت داده می‌شود. موفق باشید.