آزمون نظام مهندسی معماری

معرفی آزمون نظام مهندسی معماری

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری سه صلاحیت پیش روی شماست که متناسب با مدرک تحصیلی می‌توانید در هریک از صلاحیت‌ها شرکت کنید. هیچ مانعی برای شرکت در هر سه صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات وجود ندارد و می‌توانید هر سه طراحی را شرکت نموده اما بطور همزمان نمی‌توانید فعالیت کنید.

آزمون نظام مهندسی معماری جزوه باز است و به صورت تستی برگزار می‌شود اما صلاحیت طراحی آزمون به صورت کتبی تشریحی است و داوطلب باید در مدت زمان تعیین شده بتواند نمره ۵۰ به بالا را کسب کند تا بتواند در آزمون نظام مهندسی قبول شود. این آزمون رقابتی نیست و صرفا کسب نمره قبولی ملاک است.

تعداد سوال و مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون

آزمون نظام مهندسی معماری یکی از مهمترین مراحل برای حرفه‌ای شدن در این حوزه است. در این آزمون، دانشجویان باید نشان دهند که آن‌ها دارای دانش و مهارت لازم برای انجام کارهای مرتبط با معماری هستند. برای همین میزان مهارت شما در جلسه آزمون سنجیده می‌شود. این آزمون به صورت کتاب باز یا همان open book برگزار می‌شود.

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

کتاب مباحث آزمون نظام مهندسی

کتاب هایی مشترک آزمون نظام مهندسی معماری (نظارت، اجرا، طراحی)

آزمون نظام مهندسی معماری نظارت

  • ‎-%۱۰ کتاب شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی معماری (نظارت و اجرا)

    کتاب شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی معماری (نظارت و اجرا)

    نمره ۴.۵۶ از ۵
    ۸۴۰,۰۰۰تومان

    ۷۵۶,۰۰۰تومان

آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

  • ‎-%۱۰ کتاب شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی معماری (نظارت و اجرا)

    کتاب شرح و درس آزمون‌های نظام مهندسی معماری (نظارت و اجرا)

    نمره ۴.۵۶ از ۵
    ۸۴۰,۰۰۰تومان

    ۷۵۶,۰۰۰تومان

آزمون نظام مهندسی معماری طراحی

  • ‎-%۷ کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

    کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

    نمره ۴.۸۲ از ۵
    ۶۰,۰۰۰تومان

    ۵۵,۸۰۰تومان

نحوه مطالعه آزمون نظام مهندسی

داوطلبان آزمون‌های نظام مهندسی را می‌توان اغلب (و نه تماماً) به دو گروه دسته‌بندی کرد:

گروه اول داوطلبانی هستند که می‌خواهند فقط با استفاده از کتب و منابع، همراه با کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه، ولی بدون مطالعه کافی و کسب مهارت لازم در آزمون شرکت نمایند.

گروه دوم داوطلبانی هستند که از ترس اینکه چگونه این همه کتاب را مطالعه نمایند، و نیز بنا به این دلیل که می‌گویند ما فرصت نمی‌کنیم تمامی این کتاب‌ها و منابع را در این زمان کم چند ماهه به طور کامل و خوب مطالعه نماییم، از تهیه و خرید برخی از کتاب‌ها و منابع مربوط به آزمون صرف نظر می‌کنند.

هر دو گروه فوق، هر یک به نوعی دچار اشتباه و خطا در نحوه تصمیم‌گیری و نوع نگرش به چگونگی آمادگی برای آزمون هستند. البته این یک واقعیت است که اغلب داوطلبان این آزمون‌ها، به دلیل شاغل بودن، زمان و فرصت بسیار کمی برای مطالعه دارند و از سوی دیگر نیز، دوری چند ساله آن‌ها از محیط دانشگاهی تا حدودی از آمادگی و شرایط مطلوب زمان دانشجویی‌شان کاسته است. با این وجود، باید توجه داشته باشید که از یک سو، بدون مطالعه لازم، شانس قبولی در آزمون بسیار پایین می‌آید و از سوی دیگر نیز صرف‌نظر کردن از تهیه بعضی از کتاب‌ها و منابع به دلیل کمبود وقت، به این معنی است که با کنار گذاشتن هر کتاب یا منبع، حدوداً ۲ سؤال از آن منبع را از دست خواهید داد و با توجه به اینکه تعداد منابع این‌چنینی که در بودجه‌بندی تعداد سوالات، سهم حدوداً ۱ یا ۲ سوال را داشته باشند، زیاد می‌باشد و در مجموع حدود ۱۰ تا ۱۵ سوال (بستگی به رشته و صلاحیت) را خودتان حذف کرده‌اید. در صورتیکه بنا به تجربه در این آزمون سخت گاهاً ۱ سوال برای داوطلب می‌تواند سرنوشت‌ساز  و تعیین کننده، باشد و طبق بازخوردهای داوطلبین، تعداد قابل توجهی از آن‌ها با درصد بالای ۴۰ مردود می‌شوند و این موضوع اهمیت پاسخ دادن به همین ۱ یا ۲ سوال را پررنگ‌تر می‌کند.

پس بهتر است کلیه مباحث و منابع آزمون را به طور کامل تهیه کنید و با تعیین استراتژی برای نحوه پاسخ‌گویی به سوالات هر منبع، تعیین اولیت‌ها و برنامه‌ریزی مطالعه، زمان باقی مانده تا آزمون را مدیریت نمایید که با یاری خدا وتلاش مستمر به موفقیت در این آزمون برسید.

در رابطه با فرآیند مطالعه برای آزمون نظام مهندسی، بهتر است دو بازه زمانی را در نظر بگیریم:

بازه زمانی اول: (زمان شروع ثبت‌نام تا ۱۰ روز مانده به روز آزمون)

معمولاً بین شروع ثبت‌نام و برگزاری آزمون نظام ‌مهندسی، حدود دو ماه فرصت می‌باشد. داوطلبینی که مد نظر دارند این بازه را برای آمادگی آزمون در صلاحیت‌های نظارت و اجرا هدف‌گذاری نمایند، باید برای مطالعه روزانه حداقل ۳ الی ۴ ساعت برنامه‌ریزی نمایند. توجه: برای موفقیت و آمادگی در صلاحیت‌های طراحی و محاسبات زمان و فرصت بیشتری نیاز است.

گام اول: شناخت آزمون

داوطلب باید در مرحله اول منابع رشته خود را تهیه و بررسی نماید و نسبت به هر کتاب آگاهی پیدا کند که در آزمون پیش رو حدوداً چند سوال از هر کتاب مطرح می‌شود. در این مرحله باید با توجه به تعداد سوالاتی که از آن منبع طرح می‌شود و نیز میزان سختی یا مفهومی بودن هر منبع،‌ برای هر کتاب استراتژی تعین کرد؛ یعنی باید مشخص کنیم چه کتاب‌هایی را باید کامل، مفهومی و با دقت مطالعه کنیم و برای کدام کتاب‌ها می‌توان به روخوانی ساده و آشنایی مختصر اکتفا کرد و یا کدام کتاب نیاز به مطالعه ندارد و صرفاً باید با استفاده از کلیدواژه طلایی نوآور به سوالات طرح شده از آن پاسخ داده شود.

گام دومشناخت سطح دانش خود

داوطلب باید وضعیت خود را بسنجد که نسبت به آزمون در چه جایگاهی می‌باشد تا بتواند برنامه‌ریزی شخصی خود را در پیش گیرد. نمی‌توان به طور کلی برای مطالعه منابع آزمون، ساعتی اعلام کرد؛ ولی همانطور که قبلاً نیز گفتیم به طور میانگین برای یک فرد با دانش متوسط، میانگین مطالعه۳ الی ۴ ساعت در روز می‌تواند کارآمد باشد؛ هر چند کیفیت مطالعه مهم است و نه تعداد ساعات وقت گذاشته.

گام سوم: آموزش و شروع مطالعه‌ طبق برنامه

پیشنهاد می‌کنیم زمان مطالعه روزانه را به دو قسمت تقسیم کنید، دو سوم زمان در نظر گرفته شده را برای مطالعه مرور و بررسی منابع و یک سوم را برای تست زدن اختصاص دهید. در این مرحله مطابق با استراتژی در نظر گرفته شده برای کتاب‌ها، باید برای مطالعه هرکدام اولویت‌بندی در نظر گرفت. مباحثی که بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص می‌دهند، در اولویت بالاتری برای مطالعه قرار بگیرند و این مباحث باید بصورت مفهومی و عمقی مطالعه شوند.

پیشنهاد می‌کنیم در حین مطالعه از موارد مهم نکته و یادداشت برداری کنید و یا در کتاب هایلایت کنید. هر روز قبل از شروع مطالعه موضوع جدید، هایلایت‌ها و نکته‌برداری‌های روزهای گذشته را مرور کنید. در ضمن این یادداشت‌ها در روزهای منتهی به آزمون بسیار اهمیت پیدا خواهند کرد.

قسمت دوم مطالعه مربوط به تست‌زنی می‌باشد، بعد از مطالعه هر مبحث به کمک کتاب‌های تشریح سوالات ادوار گذشته، خود را ارزیابی کنید. این کار برای شما دو مزیت بسیار مهم دارد؛ اولین مزیت این است که شما با شیوه طرح سوالات آزمون نظام مهندسی آشنا می‌شوید (دقت کنید که معمولاً در آزمون‌های آتی، سوالاتی مشابه با آزمون‌های ادوار گذشته دیده می‌شود) و دومین مزیت این است که برای یافتن جواب باید مباحث را ورق بزنید و این مورد خود کمک می‌کند که به هنگام یافتن جواب مورد نظرتان، بندهای بالا و پایین و بندهای صفحات مختلف را نیز نگاه کنید که هر چه بیشتر این مرور اتفاق بیفتد، تسلط شما بیشتر خواهد شد.

یافتن جواب مورد نظرتان، بندهای بالا و پایین و بندهای صفحات مختلف را نیز نگاه کنید که هر چه بیشتر این مرور اتفاق بیفتد، تسلط شما بیشتر خواهد شد.

توصیه اکید داریم برای حل سوالات آزمون ادوار گذشته حتماً از کتاب‌های کلیدواژه طلایی نوآور و تیترواژه طلایی نوآور استفاده نمایید، در نظر داشته باشید استفاده درست و کارآمد از کتاب‌های کلیدواژه و تیترواژه در روز آزمون، احتیاج به تمرین و ممارست دارد که باید در گام سوم این مهارت کسب شود.

در کتب تشریح سوالات آزمون‌های ادوار گذشته، به منظور کسب و افزایش آمادگی جهت انتخاب صحیح کلمه کلیدی، کلیدواژه پیشنهادی در پاسخنامه معرفی شده است؛ بنابراین در زمان تست‌زنی قبل از اینکه به پاسخ تشریحی مراجعه نمایید سعی کنید کلمه کلیدی سوال را تشخیص بدهید و از کلیدواژه یا تیترواژه برای یافتن جواب استفاده نمایید. در روزهای اول یافتن جواب با کلیدواژه و تیترواژه برای شما سخت خواهد بود ولی کم کم با تسلط بیشتر به نحوه استفاده از این کتاب‌ها، خیلی سریع به جواب خواهید رسید. به مرور متوجه خواهید شد برای پاسخ به چه سوالاتی باید از کلیدواژه استفاده کنید و برای کدام سوال از تیترواژه و حتی کدام سوال را نباید جواب داد و از پاسخ دادن به آن سوال صرف نظر کرد.

بازه زمانی دوم: (ده روز مانده به آزمون)

در این بازه داوطلب باید برای مدیریت آزمون خود را آماده نماید. این بازه زمانی حدود ده روز می‌باشد و لازم است داوطلب در این روزهای پایانی حداکثر وقت را صرف تست‌زدن و کسب مهارت استفاده از کلیدواژه نماید. توجه داشته باشید مطالعه مباحث و منابع جدید در این زمان کم کمک چندانی به شما نخواهد کرد و برای نتیجه‌گیری بهتر به مرور یادداشت‌ها و هایلایت‌های مطالب خوانده شده و افزایش مهارت تست‌زنی توجه ویژه‌ای داشته‌ باشید.

سعی کنید شرایط آزمون را برای خود محیا نمایید و مطابق با شرایط دقیق آزمون از خود امتحان بگیرید. از کتاب‌های دوره‌ای تشریح کامل سوالات آزمون‌های ادوار گذشته استفاده نمایید، سعی کنید کلیه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته را حداقل در یک نوبت (مطابق با شرایط آزمون) تست بزنید. چنانچه کلیه تست‌های آزمون‌های ادوار گذشته زده شد، تست‌های تالیفی را شروع کنید و مجدداً با سوالات جدید از خودتان امتحان بگیرید. فراموش نکنید برای پاسخ‌ دادن به تست‌‌ها حتماً از کلیدواژه و تیترواژه استفاده نمایید. تکنیک پاسخ‌دهی ۳ مرحله‌ای را که در ادامه توضیح خواهیم داد، ملاک پاسخ دادن به سوالات قرار دهید، و سعی کنید تحت هر شرایطی به آن عمل نمایید تا در روز آزمون نیز بتوانید از آن استفاده نمایید.

طبق تجربه داوطلبانی که از بازه زمانی اول (شروع ثبت‌نام تا ده روز مانده به آزمون) جا ماندن ولی در بازه دوم (ده روز مانده به امتحان) بیشترین وقت را صرف تست زدن و کسب مهارت برای استفاده از کلیدواژه کردن، توانسته‌اند قبول شوند؛ بنابراین این سری از داوطلبان نیز باید امیدوار باشند و چنانچه مواردی که اشاره کردیم را عمل نمایند، شانس قبولی خواهند داشت.

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

آزمون نظام مهندسی معماری همانطور که قبلا گفته شد داری سه صلاحیت است. صلاحیت طراحی با توجه به تفاوت زیادی که با دو صلاحیت نظارت و اجرا دارد در منابع آزمون هم همپوشانی کمتری نسبت به دو صلاحیت دیگر دارد.

منابع آزمون نظام مهندسی معماری نظارت

۱- قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان و آئین‌نامه های مربوط به آن (۱۳۹۰)

۲- مبحث دوم (نظامات اداری)-۱۳۸۴

۳- مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق)-۱۳۹۵

۴-مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)-۱۳۹۶

۵- مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌های ساختمانی)-۱۳۹۶

۶-مبحث هفتم (ژئوتکنیک و مهندسی پی)-۱۴۰۰

۷-مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان‌ها با مصالح بنایی)-۱۳۹۸

۸- مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان بتن آرمه)-۱۳۹۹

۹- مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان فولادی)-۱۴۰۱

۱۰-مبحث یازدهم (اجرای صنعتی ساختمان)-۱۴۰۰

۱۱-مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)-۱۳۹۲

۱۲-مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان)-۱۳۹۵

۱۳-مبحث چهاردهم (تاسیسات مکانیکی)-۱۳۹۶-

۱۴-مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی)-۱۳۹۲-

۱۵-مبحث شانزدهم (تاسیسات بهداشتی)-۱۳۹۶

۱۶-مبحث هفدهم (لوله کشی گاز طبیعی)-۱۴۰۱

۱۷-مبحث هجدهم (عایق بندی و تنظیم صدا)-۱۳۹۶

۱۸-مبحث نوزدهم (صرفه جویی در مصرف انرژی)-۱۳۹۹

۱۹-مبحث بیستم (علائم و تابلوها)-۱۳۹۶

۲۰-مبحث بیست و یکم (پدافند غیر عامل)-۱۳۹۵

۲۱-مبحث بیست دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان)-۱۳۹۲

۲۳-راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی (بخش نظارت و اجرا)-۱۳۹۰

۲۴-پیوست ششم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله استاندارد ۲۸۰۰ -ویرایش چهارم-(طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای معماری)

۲۵- گودبرداری، پی سازی و سازه‌های نگهبان

۲۶-روش‌ها و مسائل اجرایی ساخت و ساز در مراحل مختلف و نقشه جزئیات اجرایی ساختمان

۲۷-مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و ساز

۲۸-قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها

منابع آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

۱- قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان و آئین‌نامه های مربوط به آن (۱۳۹۰)

۲-مبحث دوم (نظامات اداری) – ۱۳۸۴

۳-مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حريق) – ۱۳۹۵

۴-مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان) – ۱۳۹۶

۵-مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌های ساختمانی) – ۱۳۹۶

۶-مبحث هفتم (ژئوتکنیک و مهندسی پی) – ۱۴۰۰

۷-مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنايی) – ۱۳۹۸

۸-مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه) – ۱۳۹۹

۹-مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی)- ۱۴۰۱

۱۰-مبحث يازدهم ( اجرای صنعتی ساختمان‌ها) – ۱۴۰۰

۱۱-مبحث دوازدهم (ايمنی و حفاظت كار در حين اجرا) – ۱۳۹۲

۱۲-مبحث سيزدهم (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها) – ۱۳۹۵

۱۳-مبحث چهاردهم (تأسیسات مکانیکی) – ۱۳۹۶

۱۴-مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی)، (فقط ضوابط مربوط به معماری) – ۱۳۹۲

۱۵-مبحث شانزدهم (تأسیسات بهداشتی) – ۱۳۹۶

۱۶-مبحث هفدهم (لوله کشی گاز طبیعی) – ۱۴۰۱

۱۷-مبحث هجدهم (عايق‌بندي و تنظيم صدا) – ۱۳۹۶

۱۸-مبحث نوزدهم (صرفه‌جويي در مصرف انرژي) – ۱۳۹۹

۱۹-مبحث بيستم (علائم و تابلوها) – ۱۳۹۶

۲۰-مبحث بيست و يكم (پدافند غير عامل) – ۱۳۹۵

۲۱-مبحث بيست و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها) – ۱۳۹۲

۲۲-راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی (بخش‌های نظارت و اجرا) – ۱۳۹۰

۲۳-پیوست ششم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله استاندارد ۲۸۰۰ (ويرايش چهارم) (طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای معماری)

۲۴-گودبرداری، پی سازی و سازه‌های نگهبان *

۲۵-ماشین‌آلات ساختمانی و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره‌برداری و نگهداری آنها*

۲۶-روش‌ها و مسائل اجرايی ساخت و ساز در مراحل مختلف و نقشه‌های جزئیات اجرایی ساختمان*

۲۷-ضوابط و مقررات مربوط به نظام فنی و اجرائی کشور*

۲۸-مقررات، قوانين و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت سازها *

۲۹-قوانين مرتبط با صنعت بيمه و ماليات و کار*

۳۰-قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها

۳۱-مدیریت ساخت و نظام برنامه‌ریزی و کنترل پروژه*

منابع آزمون نظام معماری طراحی

۱-مبحث سوم (حفاطت ساختمان در مقابل حریق)-۱۳۹۵-

۲-مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)-۱۳۹۶

۳-مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی)، (فقط ضوابط مربوط به طراحی) – ۱۳۹۲

۴-مبحث هجدهم ( عايق‌بندی و تنظيم صدا) (۱۳۹۶ )

۵-مبحث نوزدهم ( صرفه‌جويی در مصرف انرژی) (۱۳۹۹)

۶-مبانی طراحی معماری *

۷-جزئيات اجرائی ساختمان *

۶-ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلوليت – ویرایش سوم ۱۳۹۹

مشاهده : منابع آزمون نظام مهندسی معماری

0 نظر در مورد «آزمون نظام مهندسی معماری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.