نتایج آزمون نظام مهندسی

اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی

بعد از برگزاری آزمون، نتایج آزمون در وب‌سایت دفتر مقررات منتشر می‌شود و همچنین به صورت رسمی به متقاضیان اعلام می‌شود. پس از شرکت در آزمون نظام مهندسی که زیر نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود، داوطلبان برای اخذ پروانه‌ی اشتغال به کار خود باید از وضعیت پذیرش یا عدم‌ پذیرش خود در آزمون نظام مهندسی مطلع شوند. 

آزمون نظام مهندسی یکی از مهمترین آزمون‌های حوزه مهندسی در ایران است که برای اعلام صلاحیت مهندسان از طریق دفتر مقررات برگزار می‌شود. این آزمون شامل سوالات تستی در حوزه‌های مختلف مهندسی است که برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی، نیاز به داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و حداقل سه سال سابقه کار مرتبط دارد.

اعلام نتایج آزمون نظام مهند

آنچه در این محتوا می‌خوانیم


 زمان اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی 

 نتایج مجموعه آزمون‌های نظام مهندسی ساختمان مورخ ۲۰ و ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ استخراج گردیده و شرکت‌کنندگان محترم در این دوره از آزمون‌ها می‌توانند از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه مورخ ۲۹-۰۹-۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه آزمون‌ها به آدرس الکترونیکی inbr.ir و پس از مطالعه دستورالعمل اعلام نتایج و اطلاع از مفاد آن، نسبت به دریافت کارنامه خود اقدام نمایند.


برای بررسی زمان اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی،‌ باید دو دوره‌ی زمانی را مدنظر قرارداد؛ دوره پاندمی کرونا و دوره حاضر!

در دوره شیوع کرونا، که مربوط به زمستان سال ۱۳۹۸ می‌باشد، برگزاری آزمون در سال، به یک دوره به جای دو دوره کاهش یافت و پیش‌بینی زمان اعلام نتایج دشوارتر شد. بعد از کنترل این پاندمی، برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی، نظم بهتری را به خود دیده است.

معمولا دو ماه بعد از آزمون، نتایج آزمون منتشر می‌شود و داوطلبان می‌توانند نتیجه قبولی یا عدم قبولی خود را در سایت وزارت و شهرسازی مشاهده نمایند.

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

نحوه مشاهده‌ کارنامه‌ آزمون

بعد از اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی، داوطلبان می‌توانند به ترتیب موارد نوشته شده در گام‌های زیر، کارنامه‌‌ی خود را مشاهده نمایند.

گام اول :

ابتدا باید وارد صفحه مربوط به وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان، به نشانی inbr.irشوید.

گام دوم :

از دو طریق نشان داده شده در شکل زیر، وارد بخش سامانه‌ی آزمون‌های ورود به حرفه شوید.

گام سوم:

پس از وارد شدن به سامانه‌ی آزمون‌های ورود به حرفه، مورد مربوط به نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان را مشابه تصویر زیر انتخاب نمایید.

گام چهارم:

وارد صفحه‌ای خواهید شد که به سه طریق می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خودتان، نتیجه قبولی را مشاهده نمایید.

۱-به کمک نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سال تولد
۲-به کمک شماره ملی، شماره شناسنامه و سال تولد
۳-به کمک شماره داوطلبی، شماره شناسنامه و سال تولد

در نهایت بعد از گام چهارم، کارنامه شما، قابل مشاهده خواهد بود. در این کارنامه اطلاعات شما مثل نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه نوشته شده است. همچنین تعداد پاسخ‌های صحیح و نادرست و نزده شما هم آورده شده است و در نهایت درصد آزمون شما محاسبه شده و در انتها هم نتیجه آزمون شما مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش اعلام می‌شود.


تسلط بر منابع آزمون نظام مهندسی می‌تواند کمک شایانی به داوطلبان برای قبولی در آزمون های پیش رو داشته باشد. برای مشاهده آخرین منابع اعلام شده توسط دفتر مقررات متناسب به هر رشته به لینک های زیر مراجعه کنید :

۱-منابع آزمون نظام مهندسی عمران

۲-منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک

۳-منابع آزمون نظام مهندسی برق

۴-منابع آزمون نظام مهندسی معماری


نحوه اعتراض به آزمون نظام مهندسی

پیش از آن‌که نکات مربوط به اعتراض بیان شود، لازم است نکاتی ذکر شود که توجه به آن‌ها برای داوطلبین حائز اهمیت می‌باشد.

* اخذ حد نصاب قبولی، فقط یکی از مواردی است که برای کسب پروانه‌ نظام مهندسی مورد نیاز می‌باشد و داوطلبان باید شرایطی که موقع ثبت‌نام در دفترچه ذکر شده است را داشته باشند؛ یکی از مهمترین این شرایط داشتن سنوات مجاز برای شرکت در آزمون می‌باشد. پس اگر داوطلبی در آزمون شرکت کند و حد نصاب قبولی را نیز کسب کند ولی سنوات مجاز را رعایت نکرده باشد، قبولی او رد خواهد شد. 

* با توجه به ضوابط و دستورالعمل‌ها و تایید اداره کل،‌ قبولی در آزمون تا حداکثر ۳ سال اعتبار دارد و همچنین کارنامه داوطلبان آزمون حداکثر به مدت یک سال بر روی سایت خواهد بود.

در ادامه به موضوع اعتراض به نتایج پرداخته می‌شود.

شرکت‌کنندگانی كه حدنصاب قبولی در آزمون‌ها را كسب‌ نكرده باشند

۱- امتياز سوال‌هايی كه به تاييد كميته‌های تخصصی، نامفهوم، مبهم يا دارای اشكال بوده حذف شده و در كارنامه‌ی همه داوطلبان با تأثير مثبت لحاظ شده است. با این‌حال شركت‌كنندگان در صورت معترض بودن به سوال‌های‌ آزمون، می‌توانند تا تاریخی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود، درخواست‌های بازنگری در سوال‌ها را به‌طور مستدل و مستند، شفاف و صريح در قالب‌ فايل ضميمه‌ای که از سوی این سازمان منتشر می‌شود، تكميل و از طريق آدرس های الکترونیکی زیر ارسال نمايند.

عنوان آدرس صفحه
رشته‌های مهندسی و كاردانی عمران  omran@inbr.ir
رشته‌های مهندسی و كاردانی معماری و شهرسازی و معماران تجربی  memari@inbr.ir
رشته‌های مهندسی و كاردانی تاسيسات‌مكانيكی و تاسيسات‌برقی tasisat@inbr.ir
رشته‌های مهندسی و كاردانی نقشه‌برداری و ترافيك  naghshe@inbr.ir

۲– توجه به بررسی‌های دقيق وكنترل‌های مكرری كه در كليه مراحل تصحيح پاسخنامه‌ها انجام گرفته‌است، نتايج اعلامی فاقد مشكل می‌باشد، اما با این‌حال، چنانچه داوطلبی نسبت به نتيجه آزمون‌‌ خود ‌معترض ‌باشد، مي‌تواند درخواست خود را صرفا ً به‌صورت كتبي با ذكر مشخصات كامل (شماره‌داوطلبی، نام‌ و نام‌خانوادگی، شماره‌ شناسنامه، تاريخ تولد، رشته آزمون، آدرس دقيق و شماره تماس) تا‌ تاریخی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود، به نشانی اعلام شده در دستورالعمل اجرایی اعلام نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان، ارسال نماید.

نکته مهم این می‌باشد که داوطلبان باید توجه داشته باشند که متناسب با زمان اعلامی برای اعتراض اقدام نمایند چراکه به درخواست‌هایی که بعد از زمان موردنظر ارسال می‌شود، ترتیب اثر نخواهد شد. 

بررسی اعتراضات آزمون نظام مهندسی

بعد از ارسال اعتراضات در زمان مقرر شده، فرایند بررسی به اعتراض‌ها شروع خواهد شد. تمام اعتراض‌ها تک به تک بررسی خواهد شد و در صورت نیاز بازبینی انجام خواهد گرفت.

نتایج آزمون‌های موصوف پس از بررسی کامل تمامی درخواست‌های بازنگری به سوالات آزمون ارسالی از سوی شرکت‌کنندگان و كنترل‌هاي مكرر توسط کمیته‌های تخصصی مربوطه و لحاظ کردن نتایج آن در کلید سوالات به دست آمده و قطعی است، لیكن چنانچه داوطلبی پس از بررسی پاسخنامه خود و مقایسه آن با آنچه که در کارنامه درج و ارائه شده است تناقضی را مشاهده نماید، می‌تواند درخواست بررسی مجدد پاسخنامه را با ذكر مشخصات فردی از تاریخ ۰۲-۱۰-۱۴۰۲ تا تاریخ ۰۵-۱۰-۱۴۰۲ از طریق همین سامانه (لینک زیر) برای شرکت خدمات آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور ارسال نمايد. به لحاظ برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به درخواست‌هايي كه بعد از تاريخ‌ مقرر ارسال گردد ترتيب اثر داده نخواهد شد. بدیهی است در صورت بررسی درخواست‌ها و وارد بودن اعتراضات، نتیجه آن در پاسخنامه اعمال و نتیجه به دست آمده مجدداً در کارنامه داوطلب اعمال می‌گردد.

به لحاظ برنامه‌ريزی‌های انجام شده به درخواست‌هايی كه بعد از تاريخ‌ مقرر ارسال گردد ترتيب اثر داده نخواهد شد. بدیهی است در صورت بررسی درخواست‌ها و وارد بودن اعتراضات، نتیجه آن در پاسخنامه اعمال و نتیجه به دست آمده مجدداً در کارنامه داوطلب اعمال می‌گردد. 

حد نصباب قبولی در آزمون نظام مهندسی  

لازم به ذکر است با توجه تداوم بیماری کرونا در زمان برگزاری آزمون و دستور معاونت محترم مسکن و ساختمان در جهت مساعدت با شرکت‌کنندگان، حائزین نمرات ۴۸ و ۴۹ آزمون دی ماه مشروط به گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان قبول‌شدگان در آزمون مذکور تلقی می‌گردند. دستورالعمل دوره‌های آموزشی مذکور متعاقباً به ادارات کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ابلاغ خواهد شد.

کلاس‌های حضوری آزمون نظام مهندسی

انتشارات نوآور

با آرزوی موفقیت برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی

43 نظر در مورد «نتایج آزمون نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام و خسته نباشی. … با توجه به زمان خودش که اعتراض خود را وارد و ارسال کردم تا به امروز جوابیه اعترض به پاسخنامه در رسته نظارت.نتوانستم ببینم… حال از شما سرور گرامی بفرمایید که چه زمانی و کجا و نحوه دسترسی به آن … اگر راهنمایی بفرمایید ممنون و سپاس

  • احسان الهی دوست می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید . اینجانب پس از وارد شدن به سایت سازمان سنجش با جمله کارنامه یافت نشدمواجه شدم. راهنمایی میفرمایید چکار کنم ایا حضوری برم سازمان سنجش یا اعتراض کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا تا اواخر آذر نتایج آزمون مهرماه اعلام می‌شود. فعلا باید منتظر باشید.

  • با سلام بنده در آزمون شهریور ماه مهندسی شرکت کرده ام اما شماره سریال قبولی در زیر کارنامه من نیست. چطور شماره سریال را دریافت کنم؟

  • باسلام ، لطفا راهنمایی کنید چه زمانی نمره نهایی بعد از اعتراضات رو میزنن ، نمرات اجرا و نظارت من ۴۷شدن اصلا دیگه نمیتونم یه بار دیگه دو ماه بشینم بخونم

  • با درود. چرا نتایج آزمون هفتگانه دیماه تاکنون اعلام نشد . مگر چه زمانی مورد نیاز است . نکند دستهایی در کار باشد .وگرنه نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ که ماه بیش برگزار گردیده اعلام شد .و تعداد شرکت کنندگان بیشتر از نظام مهندسی بوده . خواهشاً زمانش را اعلام نمایید .سپاس

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، با توجه به اینکه کلید نهایی سوالات آزمون با اثر دادن سوالات حذف شده منتشر شده است و نتیجه نهایی هست شما فقط نهایتا میتوانید به درصد و نمره ثبت شده تون اعتراض کنید. به این صورت که شما با توجه به کلید نهایی آزمون که کلید A هست میتوhنید همه سوالات رو چک کنید و نمره تون رو بر اساس کلید سوالات حساب کنید و اگر طبق کلید نهایی، سوالی رو درست جواب دادین اما در تصحیح نمره جزء سوالات غلط براتون حساب شده میتوانید اعتراض کنید. برای ثبت اعتراض هم میتوانید به این لینک رجوع کنید

  • مسلم محمدپور می‌گوید:

    سلام
    برای چپ دست ها ۲ صندلی در نظر بگیرید ممنون میشم
    چون فقط زمان ثبت نام از ما سوال می پرسند که چپ دستی یا نه !
    ولی سرجلسه همون صندلی راست دست ها و میدن به ما

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا آزمون بعدی نیمه اول سال آینده برگزار شود. و آزمون نظام مهندسی در اسفندماه برگزار نمیشود.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    درود بر شما،؛ سپاسگزارم از توضیحات ارزندتون
    میخواستم بدونم حد اکثر تا چند روز بعد جواب اعتراض رو خواهند اعمال خواهند کرد؟
    سوال دومم اینه که هردو امتحان رو به اشتباه با خودکار پر کردم اما تو اونی که قبول میشدم با درصد مطلوب زدن تخلف در آزمون و کارنامه ای ابلاغ نشده و تو نظارت ثبت کردن و زدن مردود میخواستم بدونم چگونه باید بفهمم تخلفم چی بوده و چند دوره محروم میشم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . آزمونی که مردود شدید که به دلیل حد نصاب نرسیدن به نمره ۵۰ بوده و آزمونی که قبول شدید تخلف ابلاغ شده به خاطر پرکردن برگه با خودکار بوده. بهتر است قبل از آزمون به موارد تخلف آزمون اشراف داشته باشید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      نتایج آزمون نظام مهندسی نیمه دوم آبان ماه اعلام میشود. در صورت اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی شهریورماه ۱۴۰۱ از همین صفحه و صفحات مجازی اینستاگرام ، تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد.