محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام
    وقت بخیر
    بنده با مدرک کارشناسی ارشد ، به دلیل آنکه ۲ سال از تاریخ اخذ مدرک ام ( فوق لیسانس ) نگذشته بود با مدرک لیسانس در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کرده ام. اکنون که دو سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی ارشد بنده گذشته است برای آنکه پروانه نظام مهندسی بنده با مدرک کارشناسی ارشد اعمال و ثبت شود نیاز ست تا مجددا در آزمون ( این بار با مدرک کارشناسی ارشد ) شرکت کنم یا تنها مدرک کارشناسی ارشد را به نظام مهندسی استان مربوطه تحویل دهم؟
    با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، اگر با مدرک کارشناسی امکان اخذ پروانه رو داشتید و محدودیتی وجود نداشته و قبولی شما در آزمون معتبر باشد، در حال حاضر میتوانید مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد را نیز ارائه دهید و درخواست صدور پروانه دهید. برای اطلاع بیشتر هم میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین.

  • سلام. من پروانه پایه سه برق دارم.میخوام برای ازمون اجرای برق شرکت کنم. ولی شرایطش اینه که برای شرکت در آزمون باید حداقل پایه دو داشته باشم. یه ماه دیگه آزمون ارتقا پایه سه به دو میدم اگر قبول بشم تو آزمون میتونم شرکت بکنم یا باید پروانه دو هم دستم باشه تا شرکت کنم. چون فک کنم یکی دوماه فاصله ی ثبت نام برای ازمون اجرا میمونه

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر در این زمینه میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرید.

  • با عرض سلام
    بنده دارای پروانه نظارت و اجرای عمران هستم و الان هم نظارت و اجرای معماری رو امتحان دادم (دارای ۲ مدرک کارشناسی عمران و معماری هستم) سوالم اینه می تونم از هر دو پروانه نظارتم استفاده کنم یا باید یه پروانه نظارت (مثلا عمران) و اجرا (مثلا معماری) استفاده کنم.
    ممنون از شما

  • محمد حسین اکباتان می‌گوید:

    سلام و درود
    سال ۹۳ پایه ۳ رو گرفتم و سال ۹۸ پایه ۲.چند وقت هم حدودا ۱ سال این وسط به دلیل مشغله کاری نتونستم تمدید کنم پروانم رو
    یعنی مثلا سال ۴۰۱ تا ۴۰۲ پروانم اعتبار نداشت. ایا این زمان به اون ۵ سال فاصله بین ۲ و ۱ اضافه میشه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر توصیه میشه با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین

  • با سلام؛ مهندسی اجرایی عمران می تواند برای آزمون محاسبات شرکت کند؟ اگر امکانش نیست آیا میشه ازمون محاسبات رو‌ شرکت کرد و در صورت قبولی که سه سال فرصت هست برای درخواست صدور ارشد بگیرد و بعد درخواست بدهد؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . بر اساس کمیسیون هم ارزی اگر کارشناسی شما پیوسته باشد فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی اجرایی عمران، فقط می‌توانند در رشته مرتبط با مهندسی عمران با حدود صلاحیت نظارت و اجرا، پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. در مورد سوال دومتون هم باید بگم که خیر امکانش نیست. شما بعد گذشت ۲ سال از زمان فارغ التحصیلی ارشد میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

  • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

    سلام خسته نباشید . من دارای کارشناسی پیوسته عمران_عمران آب و کارشناسی ارشد عمران حمل و نقل و همچنین دارای پروانه مرتبط اجرا و نظارت پایه‌ی ۳ . دو سوال داشتم برای اینکه پروانه ام و از کد مرتبط به اصلی تغییر بدم باید کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بخونم؟ یا کارشناسی دوم یعنی عمران عمران بگیرم اون موقع میشه کد مرتبط رو به اصلی تبدیل کنم ؟ سوال دوم اینکه با مدرک کارشناسی ارشد که دارم میتونم پروانه ترافیک بگیرم ممنون.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا شاید بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بتوان کد اصلی را دریافت کرد. همینطور احتمال اینکه بتوان با ارشد حمل و نقل در آزمون ترافیک شرکت کرد نیز وجود دارد، جهت اطلاع دقیق تر توصیه میشه به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • سلام من عنوان مدرک کاردانیم نقشه کشی معماری ذکر شده و کارشناسی مهندسی معماری، درحال حاضر هم پروانه طراحی پایه ۳ دارم،جایی شنیدم که نمیتونم ارتقا پروانه از ۲ به ۱ بدم چون باید مدرک کاردانیم هم مهندسی معماری میبود، این صحت داره؟ و اینکه این موضوع فقط برای پروانه طراحی صدق میکنه یا نظارت و اجرا رو هم نمیشه پایه ۱ داشت؟
    و موضوع بعدی هم اینکه موقع ثبتنا کاردانی اصلا رشته ای جز نقشه کشی معماری نبود و کسی هم از ما نپرسید چه عنوانی میخواید شرکت کنید مگه نقشه کشی هم همون معماری اصلی نیست؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، در صورتی که گرایش کاردانی شما معماری، نقشه کشی معماری باشه مشکلی نیست. و این گرایش اصلی هست.
      و در صورتی که گرایش کارشناسی هم معماری نقشه کشی معماری و یا معماری معماری باشه میتوانید بدون محدودیت پروانه اشتغال به کار در صلاحیت های نظارت و طراحی و اجرا را اخذ کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید حضورا به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایید و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا بر اساس آن به شما بگویند که دقیقا چه شرایطی دارید. موفق باشید.

  • با سلام، من تاریخ ۲۰ شهریور تاریخ پروانه ام منقضی میشه و ۲۰ مهرماه ۴ سال پایه ۳ من تموم میشه و میتونم ارتقاء پایه بگیرم، میخواستم بدونم آیا زودتر میتونم همزمان هم درخواست تمدید و هم درخواست ارتقاء پایه بدم، مثلا چند ماه زودتر. با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: به احتمال زیاد شما میتوانید در آزمون نظارت و اجرا معماری شرکت نمایید.

مشاهده نظرات بیشتر