محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام با فوق ديپلم معماري و ليسانس تكنولوژي معماري در حال حاضر پايه ٢ نظارت و طراحی دارم .اگه فوق ليسانس مهندسي معماري بگيرم از رشته مرتبط به اصلي تغيير پيدا ميكنم آیا برای ارتقا طراحی باز هم باید امتحان طراحی بدم؟لطفا راهنمایی کنید

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، شما برای ارتقای پایه نظارت و اجرا محدودیتی ندارید.

  • با سلام بنده سال ۸۷ پایه ۳ نظارت شدم و سال ۹۹پایه ۲ بنابر توقف و طولانی بودن پایه سه به دو.با توجه به سوابق بیمه درخواست دادم و ارتقا دو به یک بنده از طرف نظاممهندسی و راه وشهرسازی موافقت شد که سال ۱۴۰۲ انجام شود ولی بعد از گذراندن کلاسها نظام مهندسی میگه باید ۵ سال بگزره که در حال با توجه به سوابق نامه زده بود که ایراد نداره و سال ۱۴۰۲ ارتقا انجام بشه

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، به طور کلی برای ارتقاء پایه از ۲ به ۱ باید ۵ سال سپری شده باشد. برای اطلاع بیشتر توصیه می شود به اداره راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی استان مراجعه نمایید. و مدارک و سوابق لازم را ارائه دهید تا راهنمایی لازم را داشته باشند.

  • علی اکبر می‌گوید:

    درود ، من مدرک فوق لیسانس دارم البته بصورت ناپیوسته یعنی فوق دیپلم کارهای عمومی ساختمان خوندم، لیسانس عمران- مهندسی اجرایی خوندم، فوق لیسانس عمران -سازه خوندم میخواستم بدونم با توجه به سابقه تحصیلاتم در نظارت و اجرا و محاسبات تا چه پایه ای میتونم ارتقاء پیدا کنم؟ ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. بر اساس کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی اعم از پیوسته یا ناپیوسته که مطابق با ضوابط ابلاغی موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار مرتبط شده‌اند، در صورت اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته‌های اصلی هفتگانه مهندسی ساختمان همسان با رشته کارشناسی، می‌تواند با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط مندرج در قانون یاد شده و آئین نامه اجرایی آن، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با حدود صلاحیت نظارت بر حسب سنوات و طراحی (محاسبات) حداکثر تا پایه دو دریافت نمایند.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها، برای ارتقاء پروانه نظارت و اجرا محدودیتی ندارید.

  • سلام با داشتن پایه سه نظارت و اجرا عمران و گذشتن این ۴ سال برای ارتقاع پایه حتما باید با پروانه اشتغال پروژه گرفته باشیم یا مثلا کسی که این چند سال فقط پروانه داشته و استفاده نکرده ولی مثلا توی یک شرکت عمرانی مشغول به کار بوده هم میتونه ارتقا بده ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا در صورت گذشت سنوات لازم امکان ارتقاء پروانه را دارید، برای اطلاع بیشتر میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین.

  • سلام وقتتون بخیر
    برای ارتقا پایه ۳ به ۲ حتما باید چهار سال از پایه ۳ بگذره بعد توی “کلاس های” ارتقا شرکت کنم یا مثلا میتونم یکسال مونده تا چهارسال پروانه ام تموم بشه کلاس ها رو بگذرونم و به محض اینکه چهارسال پروانه گذشت درخواست بدم ارتقا بدم؟ با توجه به اینکه میگن دوره ها تا ۳ سال اعتبار داره. ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر در این باره میتوانید با سازمان نظام مهندسی استان تماس بگیرین تا دقیق تر راهنمایی نمایند.

مشاهده نظرات بیشتر