محرممحرم
شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

مخصوص داوطلبان آزمون مرداد 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی :

همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند.

 

البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود.

هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و… اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

 

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

 

شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

 

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

امیدواریم از مقاله شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی بهره مناسب را برده باشید. چنانچه سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله یا قسمت گفتگوی آنلاین سوال خود را برای ما ارسال نمایید و یا در ساعات کاری با تلفن ۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۰ تماس حاصل فرمایید.

مقاله پیشنهادی:ثبت نام آزمون‌ نظام مهندسی

485 نظر در مورد «شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام،
    در شرایط ثبت نام آمده که سنوات لازم برای شرکت در آزمون : کارشناسی ۳ سال و ارشد ۲ سال از مدرک کارشناسی
    فرقی داره که با چه مدرکی در آزمون شرکت کنیم ؟
    مثلا من تازه کارشناسی ارشد گرفتم و ۳ سال از کارشناسی ام گذشته ،
    امسال شرکت کنم یا ۲ سال دیگه صبر کنم و شرکت کنم، فرقی در پروانه ی اشتغال من ایجاد میکنه ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. خیر، صرفا داشتن مدرک مورد تایید وزارت علوم، کفایت خواهد کرد. شما می توانید با مدرک کارشناسی خود در آزمون شرکت کنید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق مصوبه شماره ۴۳۰/۱۴۶۷۸ به تاريخ ۱۶/۰۲/۱۳۹۷ دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی یا تکنولوژی در رشته های اصلی ساختمان با مدرک کاردانی در رشته های اصلی یا مرتبط با رشته مقطع کارشناسی، که مشمول مصوبات کمیسیون مذکور ابلاغی به شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۴ می باشند، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با صلاحیت نظارت بدون محدودیت و طراحی حداکثر تا پایه دو بدون امکان ارتقاء، دریافت نمایند. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. بله، طبق مصوبه شماره ۴۳۰/۶۸۳۰۹ به تاريخ ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ به دارندگان مدارک تحصیلی مرتبط با معماری با کارشناسی ارشد مهندسی معماری ، کد اصلی معماری تعلق می گیرد.

  • سلام و وقت بخیر من پروانه نظارت و اجرا را در ۹۶/۰۱/۰۵ صادر و تاریخ پایان اعتبار ۹۹/۰۱/۵ خورده من تو ارتقا از ۳ به ۲ قرار می گیرم یا تمدید ؟
    ممنون میشم راهنمایم کنید که کلاسهای ارتقا رو برم یا نرم فعلا؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. قبولی در آزمون نظام مهندسی ۴ سال اعتبار خواهد داشت، لذا داوطلبان پس از قبولی، حداکثر تا ۴ سال فرصت تکمیل مدارک جهت دریافت پروانه اشتغال به کار را خواهند داشت. جهت شرکت در کلاس ها از طریق نظام مهندسی شهرتان پیگیری کنید. بله هردو را باهم می توانید اقدام کنید. جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است.موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق قوانین گذشته، حداکثر ظرفیت اشتغال بکار نظارت در هر برش زمانی پایه های ۳، ۲، ۱ و ارشد به ترتیب عبارتست از: پایه ۳ ———– ۸۰۰۰متر مربع، پایه ۲ ———-۱۲۰۰۰متر مربع، پایه ۱———–۱۶۰۰۰متر مربع و ارشد———–۲۰۰۰۰ متر مربع می باشد. جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره نظام شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدرک کارشناسی خودتان را ارائه کنید. موفق باشید.

  • با درود
    بنده مدرک کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی مکانیک دارم و برای شرکت در آزمون ، آیا مستقیم میتوانم شرکت کنم ؟؟
    یاکه بایستی گرایشات تاسیسات یا ساخت انتخاب کنم ؟
    آیا دروس کارشناسی ناپویسته مکانیک خودرو برای تشکیل برای تطبیق با تاسیسات اون قانون ۷۰٪ کمیسیون شامل میشود ؟؟
    باسپاس

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. در صورت که مدرک کاردانی شما مرتبط با مکانیک باشد می توانید در آزمون شرکت کنید. طبق مصوبه شماره ۴۳۰/۱۴۶۷۸ به تاريخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی یا تکنولوژی در رشته های اصلی ساختمان با مدرک کاردانی در رشته های اصلی یا مرتبط با رشته مقطع کارشناسی، که مشمول مصوبات کمیسیون مذکور ابلاغی به شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۴ می باشند، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با صلاحیت نظارت بدون محدودیت و طراحی (محاسبات) حداکثر تا پایه دو بدون امکان ارتقاء، دریافت نمایند.
      طبق مصوبه شماره ۲۶۶۷۰/۴۳۰ در خصوص كد كاردانها تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۱۹ به دارندگان مدارک تحصیلی کاردانی با عناوین رشته های ذیل: ۱-نقشه کشی عمومی ۲- نقشه کشی و طراحی صنعتی ۳- مکانیک خودرو ۴- مکانیک – ماشین ابزار ۵- مکانیک – سردخانه ۶- مکانیک – تعمیرات نیروگاهها ۷- مکانیک نقشه کشی ۸- اتومکانیک ۹- ساخت و تولید ۱۰- عمران – انتقال آب ۱۱- عمران – آب و فاضلاب ۱۲عمران ۱۲- نگهداری سد و شبکه ۱۳- جوشکاری ۱۴ – صنایع فلزی ۱۵- کنترل صنعتي، پروانه اشتغال به کار کاردانی اعم از اصلی یا مرتبط در رشته های هفتگانه ساختمان تعلق نمی گیرد. موفق باشید.

  • با سلام. بنده پروانه ی نظارتم به تمدید بعد از گذشت سه سال رسیده. با توجه به اینکه پروانه ی بنده نظارت و اجرا هست، میگن برای اجرا باید دوره هایی رو بگذرونی. پروانه ی اجرای بنده یک سال بعد از نظارت گرفته شده. آیا منظور از گذراندان دوره بعد از سه سال از گذشت پروانه ی اجرا هست یا در هر صورت الان که میخوام نظارت رو تمدید کنم باید دوره ی اجرا رو هم بگذرونم؟ ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شرایط ارتقا پایه، از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره (شرکت در دوره های مربوطه که توسط خود سازمان نظام مهندسی هر استان برگزار می‌شود) و موفقيت در آزمون انتهای دوره می باشد. جهت شرکت در دوره ها از طریق نظام مهندسی شهرتان پیگیری کنید.

  • با سلام و خسته نباشید.
    بنده سال ۹۱ مدرک لیسانس گرفتم و به احتمال زیاد در آزمون مهر قبول میشم میخواستم بدونم از اونجایی که از مدرک لیسانسم ۷ سال میگذره بعد از دریافت پروانه ۳ میتونم بلافاصله واسه ارتقا به پایه ۲ اقدام یا با توجه به این که برای ارتقا از پایه ۳ به ۲ باید ۴ سال از قبولی در آزمون پایه ۳ بگذره باید ۴ سال بعد واسه ارتقا اقدام کنم.
    با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهید شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،‌داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ‌۱، داشتن ‌۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفه‌اي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است. موفق باشید.

  • سلام وقت بخير ، من كارداني نقشه كشي معماري – معماري و كارشناسي نا پيوسته معماري خوندم ، ارشدم طراحي شهري . ميخواستم بدونم معماري ميتونم ارتقا پايه داشته باشم ؟ و رشته طراحي شهري چطور ميتونم عضو نظام مهندسي بشم و ارتقا پايه داشته باشم ؟
    ممنون از سايت خوبتون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق جدول مصوبه شماره ۶۰۹۵۸/۴۳۰ به تاريخ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵شما می توانید در آزمون نظارت ، اجرا بدون محدودیت پایه و طراحی فقط پایه ۳ شرکت کنید. رشته طراحی شهری جزو جدول پیوست ۲ نمی باشد، بنابراین جهت ارتقا پایه برای صلاحیت طراحی محدودیت دارید. طبق مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها به تاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۷ دریافت پروانه اشتغال به کار طراحی شهري فقط براي دارندگان مدرك تحصیلی کارشناسی ارشد طراحی شهري یا کارشناسی در زمینه رشته هاي معماري و شهرسازي بلامانع می باشد. جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره نظام شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.

مشاهده نظرات بیشتر