منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون کارشناس رسمی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

 منابع آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان

منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان دامنه وسیع و گسترده‌ای دارند در این تحریریه سعی میکنیم به رایج‌ترین سوالات این رشته پاسخ دهیم و همچنین کتب و منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان را برای مطالعه و کسب آمادگی بیشتر معرفی نماییم.

همانطور که در تحریریه شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی چیست؟  گفتیم کارشناسی رسمی دادگستری و کارشناسی رسمی قوه قضاییه از لحاظ شان و جایگاه، ارجاع پرونده‌ها و همچنین مراحل اخذ پروانه یکی هستند و تفاوتی ندارند بنحوی که در پروانه متقاضیان کارشناسی رسمی دادگستری و کارشناسی رسمی قوه قضاییه یک عنوان واحد یعنی “کارشناسی رسمی دادگستری” درج می‌شود و تنها تفاوت در نهادهای برگزاری و پذیرش کارشناسی رسمی می‌باشد.

همانطور که می‌دانید کارشناس رسمی دادگستری فردی است که در رشته خود دارای تخصص و تجربه بوده و بعنوان خبره محسوب می‌گردد و توانایی تحلیل مسایل تخصصی و ارائه گزارش محکمه پسند را دارد.

کارشناس رسمی باید فردی متخصص و حرفه‌ای در رشته خود باشد زیرا نظر کارشناس رسمی در رای صادرشده توسط قاضی پرونده بسیار موثر است. البته داشتن تجربه کاری نیز بسیار مهم است به همین دلیل یکی از شرایط جذب کارشناسان رسمی این است که باید حداقل ۵ سال سابقه کاری تخصصی داشته باشند.

کارشناس رسمی یک شغل نیست بلکه یک تخصص و حرفه است که در موارد لازم در پرونده‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. بنابراین بسیاری از متخصصان و شاغلین کشور می‌توانند در کنار شغلی که دارند، با دریافت پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، در صورت ارجاع پرونده قضایی به آنها، کار کارشناسی نیز انجام دهند.

فعالیت اصلی کارشناس رسمی در قوه قضائیه است ولی با توجه روند خصوصی سازی در کشور، بخش‌هایی مانند قوه مجریه و دستگاه و سازمان‌های مختلف در صورت نیاز می‌توانند از نظرات این کارشناسان استفاده کنند و اغلب نظرات کارشناسان رسمی برای دستگاه های اجرایی تعیین کننده و مبنای تصمیم گیری و تصمیم‌سازی‌ها است.

 منابع مطالعاتی مناسب برای آزمون کارشناسی رسمی رشته راه و ساختمان کدامند؟

برای ورود به حرفه کارشناس رسمی، قبولی در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه و یا آزمون کارشناسی رسمی کانون کارشناسان دادگستری الزامی است. این آزمون‌ها به لحاظ منابع تفاوتی باهم ندارند. و صرفا مرجع برگزار کننده این آزمون‌ها با هم متفاوت هستند.

سوالات این آزمونها از دروس تخصصی دوره کارشناسی طرح می‌شوند بخشی از سوالات نیز رویکردی کاربردی دارد که داوطلب با داشتن تجربه و دانش کاری حوزه مربوطه به این سوالات باید پاسخ بدهد، در رشته راه و ساختمان منابع دانشگاهی عمدتا بعنوان یک منبع برای فهم مبانی می‌باشند و منابع خاصی برای این آزمون معرفی نشده است.

از این رو منابع آزمون کارشناسی رسمی دامنه بسیار وسیعی از مباحث و کتاب‌ها را در بر می‌گیرد. توجه به این نکته ضروری است که سوالات طرح شده  عمدتا سوالات سختی نیستند لذا نیازی به مطالعه عمیق تمام منابع نمی‌باشد و مرور سریع و گذرا در این آزمون بسیار راه گشا می باشد. لذا با توجه به پراکندگی و گستردگی مطالب یکی از منابع مفید برای آمادگی آزمون کارشناسی رسمی “درسنامه آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان”  است که توسط آقای دکتر عظیمی (کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دوره‌های کارشناسی رسمی) در انتشارات نوآور چاپ شده است.

این کتاب که با هدف آموزش و خودآموز بودن تهیه و تدوین شده است و مجموعه‌ای جامع از قوانین، مباحث مقررات ملی، آیین‌نامه‌ها، مفاهیم مورد نیاز دانشگاهی و نشریات را شامل می‌شود. با توجه به اینکه مطالعه کلیه منابع گفته شده بسیار سخت و زمانگیر است و همه قسمت‌های این منابع جزو موارد امتحانی نیست، کتاب درسنامه کارشناسی رسمی راه و ساختمان بنحوی تهیه شده است که در عین ایجاز و رعایت سرفصل‌های مورد نیاز، بیشترین پوشش دهی با سوالات را داشته باشد.

همانطور که قبلا گفتیم و می‌دانید مهندسین عمران، معماری، شهرسازی و نقشه‌برداری می‌توانند متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی رسمی رشته راه و ساختمان باشند و سوالات آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان،‌ شامل تمامی رشته‌های مذکور ‌می‌شود بنابراین برای موفقیت در این آزمون باید علاوه بر سوالات رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید به سوالات سایر رشته‌های مرتبط نیز پاسخ دهید، بعنوان مثال یک مهندس عمران که داوطلب شرکت در این آزمون است باید به سوالاتی در حوزه معماری نیز پاسخ دهد. لذا مطالب کتاب درسنامه راه و ساختمان به گونه‌ای تدوین و تالیف شده است که در عین گستردگی در رشته‌های مختلف،‌ ساده و قابل فهم برای داوطلبان همه رشته‌ها باشد.

منابع آزمون
  • شرایط عمومی پیمان
  • مباحث مقررات ملی ساختمان (مباحث ۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۲،۱۵،۱۸،۱۹و ۲۳)
  •   آیین‌نامه اصلاح شده ۲۸۰۰ زلزله
  • آیین‌نامه بتن ایران (ابا)
  • عناصر و جزئیات اجرایی ساختمان
  • دانش عمومی و تخصصی در حوزه‌های مهندسی عمران، معماری و شهرسازی
  • نشریه‌های سازمان بودجه : ۱۰۱-۲۳۴

کتاب درسنامه آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان سرفصل‌های اصلی زیر را پوشش می‌دهد:

بخش اول ـ ایمنی و حفاظت، بخش دوم ـ مصالح و فرآورده های ساختمانی، بخش سوم ـ حمل و نقل و انبار کردن مصالح، بخش چهارم ـ مقررات ملی ساختمان، بخش پنجم ـ گودبرداری و پی سازی، بخش ششم ـ قالب بندی، بخش هفتم ـ طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، بخش هشتم ـ سازه های فولادی، بخش نهم ـ سازه های بتنی، بخش دهم ـ تاسیسات ساختمانی، لوازم بهداشتی، بخش یازدهم ـ نقشه برداری و امور ثبتی، بخش دوازدهم ـ راه سازی، بخش سیزدهم ـ شناسایی و رده بندی خاک ها، بخش چهاردهم ـ قیر و آسفالت، بخش پانزدهم ـ متره و برآورد، بخش شانزدهم ـ انواع قراردادها و شرایط عمومی، شرایط عمومی قراردادهای اجرای ساختمان، بخش هفدهم ـ فهرست بها، بخش هجدهم ـ مدیریت کارگاهی، بخش نوزدهم ـ ماشین آلات ساختمانی، بخش بیستم ـ شهرسازی و معماری، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، ساختمان های عمومی، بخش بیست و یکم ـ قوانین

مورد دیگری که در موفقیت آزمون کتبی کارشناسی رسمی راه و ساختمان بسیار موثر می‌باشد بررسی و مرور سوالات آزمون‌های ادوار گذشته می‌باشد لذا کتابی با عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین مجموعه آزمون‌های کارشناسی رسمی راه وساختمان توسط انتشارات نوآور به تالیف مهندس امین الله کرمی چاپ شده است.

این کتاب با هدف مرور و بررسی سوالات ادوار گذشته آزمون‌های کارشناسی رسمی رشته راه و ساختمان تهیه شده است، با مطالعه سوالات و پاسخ‌های تشریحی این کتاب می‌توانید آمادگی بیشتری در آزمون پیش رو داشته باشید، همچنین با روند طرح سوالات و بودجه‌بندی مطالب آشنا خواهید شد.

سوالات موجود این کتاب از سال ۱۳۶۸ تاکنون گردآوری شده است، پاسخ‌ها بصورت تشریحی، حتی الامکان مصور و بر اساس آخرین ویرایش مباحث مقررات ملی ساختمان و سایر آیین نامه‌های مرتبط ارائه شده است. در ضمن نکات مهم و کلیدی به نحوی ارائه شده است تا در صورت طرح سوالات مشابه، امکان پاسخگویی در حداقل زمان ممکن میسر گردد. در نظر داشته باشید مطالعه سوالات و پاسخ‌های ادوار گذشته خود بعنوان یکی از منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان بشمار می‌رود.

با توجه به مطالب گفته شده کتاب درسنامه راه و ساختمان و کتاب تست‌های ادوار گذشته مکمل همدیگر هستند لذا توصیه می‌کنیم علاوه بر مطالعه کتاب درسنامه کارشناسی رسمی قسمتی از وقت خود را به مرور تست‌ها و مطالعه دقیق پاسخ تشریحی آنها اختصاص دهید.

در انتهای این مقاله فیلمی از آقای مهندس بیات (کارشناس رسمی و مدرس دوره‌های نظام مهندسی وکارشناسی رسمی راه وساختمان) تهیه شده است که در آن به اغلب سوالات رایج حوزه کارشناسی رسمی  راه و ساختمان پاسخ داده شده است.

هدف از این تحریریه آشنایی با کتب و منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان و پاسخ به ابهامات موجود در این حوزه می‌باشد.

با آرزوی موفقیت

تیم فنی انتشارات نوآور

108 نظر در مورد «منابع کارشناسی رسمی راه و ساختمان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام وقت بخیر
    من برای آزمون استخدامی (کارشناس راه، ساختمان و شهرسازی) ثبت نام کردم، منابع اینها هستند: آشنايي با سياستهاي كلي نظام و اسناد بالادستي در حوزه راه، ساختمان و شهرسازي: سياست هاي كلي نظام در: برنامه هفتم با اولويت پيشرفت اقتصادي توأم با عدالت
    -سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق -١٤٠٤
    نظام اداري-
    جمعيت
    – آمايش سرزمين
    – شهرسازي
    – مسكن
    – منابع آب
    -قانون تاسيس شوراي عالي شهر سازي و معماري
    -قانون تشكيل وزارت راه و شهر سازي
    شناخت استان مورد تقاضا: سند آمايش استان مورد تقاضا
    منابع تخصصی
    اصول و مباني گودبرداري، مكانيك خاك و پي سازي، مقاومت مصالح، مقررات ملي ساختمان مباحث (٣،٤،٥،٩،١٢)، تكنولوژي بتن
    شما منبع دارید برای این موارد ؟

  • سلام وقتتون بخیر
    بنده کاردانی برق الکتروتکنیک دارم و کارشناسی تکنولوژی عمران ساختمان دارم.
    آیا می شود منم امتحان کارشناسی دادگستری بدم.ممنونم اگه جواب بدید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر توصیه میشود با شورای عالی کارشناسان رسمی و یا مرکز وکلای قوه قضائیه تماس بگیرین. موفق باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر رشته من عمران -ساختمان سازی
    ‌برج ۴ سال ۹۹ لیسانس گرفتم ولی کاردانی رو سال ۸۶ گرفتم می تونم تو آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان شرکت کنن یا باید ۵ سال از کارشناسیم بگذره

  • سلام وقتتون بخیر من رشته ام معماریه …میتونم فقط با خوندن پک دادگستریمعماری داخلی و تزئینات به نتیجه برسم ؟یا باید کل کتاب های راه و ساختمانو بخونم ک قبول شم؟

  • سیدعطا میرمحمدی می‌گوید:

    درود من یک بار شرکت کردم، اولاً آزمون بسیار مشکل بود ، ثانیاً بیشتر سئوالات محاسباتی بود ونیاز به ماشین حساب داشت که متاسفانه اجازه بردن سر جلسه ندادن. ثالثاً چرا همانند آزمون نظام جزوه باز برگزارمی شود. رابعاً ایثارگران چه امتیازی دارن

    • سلام وقت بخیر، به طور کلی ازمون کارشناس رسمی نسبت به آزمون نظام مهندسی سخت تر هست و رقابت زیادی در این آزمون هست ، همچنین به صورت جزوه بسته برگزار میشه . در مورد میزان تاثیر سهمیه ها میتوانید دفترچه راهنمای ثبت نام ازمون را مطالعه نمایید.

  • سلام و خدا قوت من ی سوال در رابطه با این منابع ازمون کارشناس دادگستری داشتم رشته عمران ایا تین کتاب ک تالیف شده در رابطه با دفترچه عمومی ازمون هم جوابگو هست?

    • سلام وقت بخیر، بخش عمومی آزمون شامل سوالاتی میشه که مربوط به قوانین و مقررات کارشناس رسمی هست. نشر نوآور در این زمینه یک کتاب با عنوان ” قوانین مقررات و مباحث عمومی کارشناس رسمی” منتشر کرده است که میتوانید مطالعه نمایید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به این لینک رجوع کنید.

  • محسن جوهری می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید ایا با داشتن پروانه نظارت با گذشت ۵ سال از تاریخ اخذ میتوان به عنوان سابقه کار در نظر گرفت؟با تشکر از پاسخ شما

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، احتمالا شاید بتوانید به عنوان سابقه کاری ارائه دهید، البته توصیه میشود برای اطلاع بیشتر حتما با شورای عالی کانون کارشناسان رسمی تماس بگیرین تا در این باره دقیق تر شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر ببخشین کل کتابها و منابع دروس تخصصی و عمومی که باید برای ازمون دادگستری رشته معماری بخونیم چند جلد میشه؟من دقیقا نمیدونم چه کتابهایی رو باید بگیرم .ممنون

  • سلام وقت بخیر من کاردانی فنی عمران نقشه برداری مسیر دارم ومهندسی نا پیوسته اجرایی عمران آیا می تونم کارشناسی رسمی راه و ساختمان شرکت کنم

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، برای اطلاع بیشتر توصیه میشود حتما دفترچه راهنمای آزمون را مطالعه نمایید تا از رشته های مورد پذیرش اطلاع پیدا کنید ، ضمنا برای راهنمایی بیشتر میتوانید با شورای عالی کانون کارشناسان رسمی نیز تماس بگیرین. موفق باشید

    • خانم صالحی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، حدودا تعداد سوالات این آزمون بین ۵۰ تا ۶۰ سوال هست و آزمون کارشناس رسمی برخلاف نظام مهندسی به صورت جزوه بسته برگزار می‌شود. موفق باشید

  • سیناعطارزاده می‌گوید:

    بنظرم باید کارشناسای بیشتری پذیرش کنن و حداکثرزمان کارشناس بودن باید۱۵سال باشه که ما جوونها هم بتونیم نون بخوریم،ببخشید اینقدعامیانه گفتم،وقتی جوونای لایق میبینم مثل خودبنده که بیکارن بغضم میترکه،سپاس فراوان

  • محمدرضا میر می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    با توجه به حذف مباحث تکنولوژی بتن از ویراش جدید مبحث ۹ بهترین منبع برای بحث بتن واسه آزمون کارشناسی رسمی چیست؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بهترین منبع قابل استفاده در این مورد کتاب ” راهنمای نشریه ۵۵″ می باشد. که جایگزین مباحث تکنولوژی بتن می باشد. و برای تهیه آن می توانید به این لینک رجوع نمایید.

  • با سلام. بنده کاردانی “معماری-گرایش معماری” و کارشناسی “مهندسی فناوری عمران-گرایش ساختمان سازی” دارم. هر دو از دانشگاه علمی کاربردی است. آیا میتوانم در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کنم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، با توجه به شرایطی که فرمودین توصیه میکنیم برای کسب اطلاع دقیق در این زمینه از شورای عالی پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • با سلام و وقت بخیر
    بنده دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته مهندسی تکنولژی ساختمان میباشم آیا میتوانم در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه شرکت کنم
    با تشکر و سپاس فراوان

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ، طبق اصلاحیه آخرین دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری شما می توانید با داشتن کارشناسی در رشته مهندسی تکنولوژی ساختمان »در صورت داشتن کاردانی در رشته مرتبط و دارا بودن سایر شرایط در آزمون مربوطه شرکت نمایید. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید از طریق شورای عالی هم پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • اکبر حسینی می‌گوید:

    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید حضور اساتید و سروران محترم.در بالا توضیحاتی بابت فرق بین ازمون کارشناس قوه قضاییه و دادگستری نبوده خواهشمند است بفرمایید کدوم یک از نظر اینکه زمان میذاریم برا مطالعه ازمون، بصرفه و مقرون هستش اونو امتحان بدیم با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر تفاوتی باهم ندارن ، فقط عنوان نهاد برگزار کننده آزمون و صدور پروانه باهم متفاوت است. همین. امیدوارم موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر.با کارشناسی عمران-عمران میتوانم در ازمون قوه قضاییه سال ۹۹ شرکت کنم؟ در دفترچه ثبت نام این طور نیمباشد

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، طبق دفترچه راهنمای آزمون، داشتن حداقل پنج سال تمام سابقه تجربي در رشته مورد تقاضا مطابق با نظر كميته تخصصي مربوطه الزامی می باشد. موفق باشید.

  • سلام؛ وقت بخیر، من فارغ التحصیل کارشناسی معماری هستم، حدود دو سال از فارغ التحصیلیم گذشته، آیا ارائه مدرکی مبنی بر اشتغال ۵ ساله، میتونه مورد قبول واقع بشه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، طبق دفترچه راهنما چنین رشته ای جزو رشته راه و ساختمان نمی باشد، لطفا از طریق کانون کارشناسان پیگیری کنید. موفق باشید.

  • با سلام وقت بخير
    من رشته م عمران و به تازگي نظارت قبول شدم ولي پنج سال سابقه كار در نظام مهندسي دارم؛ آيا اين ميتونه ب
    بعنوان سابقه كار محسوب بشه؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لازم است گواهی مبنی بر ۵ سال سابقه کار مرتبط با رشته را ارائه دهید. پروانه نظام مهندسی هیچگونه ارتباطی با کارشناس رسمی ندارد. موفق باشید.

  • با سلام و تبريك سال نو بنده كارشناسي ناپيوسته مهندسي تكنولوژي معماري دارم و براي ثبت نام ازمون كارسناس رسمي دادگستري رشته معماري و تزيين داخلي انتخاب كردم ايا ثبت نامم درسته يا بايد راه و ساختمان ميزدم؟

  • سلام خسته نباشید.
    منابع عمومی آزمون هم در کتاب تالیفیتون هم هست؟
    سوال دوم اینکه من کارشناسی رشته مهندسی مدیریت پروژه خوندم. میتونم با این رشته که در رابطه با عمرانه، راه و ساختمان شرکت کنم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر،در این لینک می توانید پی دی اف قسمتی از کتاب درسنامه را دانلود کنید و جزئیات کتاب که شامل فهرست نیز می باشد را مشاهده کنید.
      منابع عمومی را در این لینک می توانید مشاهده کنید.
      طبق دفترچه رشته های مهندسي راه و ساختمان، مهندسي عمران كليه گرايشها و مهندسي معماري می توانند در رشته راه و ساختمان شرکت کنند. موفق باشید.

  • سلام آیالازم هست که پروانه اشتغال به کار داشته باشیم یعنی آزمون نظام مهندسی روقبول شده باشیم برای ثبت نام تواین آزمون هست ؟

  • سلام من لیسانس مهندسی مدیریت پروژه های مهندسی رو دارم که زیر مجموعه ی رشته عمران هست میتونم در ازمون شرکت کنم و در این رابطه شما منابع(کتاب) دارید ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق مصوبات شما می توانید در آزمون نظارت و اجرا عمران شرکت کنید. مصوبات:
      به فارغ التحصیلان کارشناسی آبادانی و توسعه روستاها و کارشناسی مدیریت پروژه و کارشناسی خط و ابنیه که با مدرک کارشناسی پروانه مرتبط با مهندسی عمران با صلاحیت محدود ( فقط نظارت در حد پایه ۳ ) تعلق می گیرد ، در صورت اخذ مدرک کارشناسی ارشد سازه و زلزله فقط می توانند نسبت به ارتقاء پایه صلاحیت نظارت خود اقدام نمایند.
      جهت مشاهده کتب مربوط به رشتتون لطفا به این لینک رجوع کنید.

    • انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر آزمون کتبی خواهید داشت آزمون مصاحبه و عقیدتی. تو آزمون کتبی مباحث تخصصی و ۲ ۳ مورد حقوقی و عمومی میاد. آزمون شفاهی یا مصاحبه مباحث تخصصی و بیشتر مباحث عمومی و قانون کارشناسی رسمی سوال میشود. موفق باشید

  • با عرض سلام و احترام
    میخواستم بدونم شرایط بومی بودن تو آزمون کارشناس رسمی دادگستری قوه قضائیه چطوره؟من ساکن فارس هستم و دیپلم رو بوشهر و لیسانس رو تهران گرفتم.میتونم استان فارس شرکت کنم؟تو دفترچه خیلی واضح نگفته!میخواستم تا قبل از ۲۳ اسفند ثبت نام کنم.لطفا راهنمایی بفرمایید.تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شرایط بومی دارا بودن یکی از شرایط زیر می باشد :
      -دارا بودن سابقه پرداخت حق بيمه به مدت ۴ سال در استان مورد تقاضا (ملاك محاسبه تا روز برگزاري آزمون)
      – گذراندن مقطع تحصيلي دوره متوسطه در استان مورد تقاضا
      – اخذ مدرك تحصيلي كارشناسي در استان مورد تقاضا
      – يكسان بودن محل تولد با استان مورد تقاضا
      -محل سكونت متقاضي يا محل سكونت همسر براي بانوان متقاضي (ارائه سند مالكيت با چهارسال سابقه نقل و انتقال يا قرارداد اجاره داراي كد
      رهگيري به مدت ۴ سال)
      – محل صدور سند ازدواج متقاضي در استان مورد تقاضا.
      موفق باشید.

  • بادرودوعرض ادب
    بنده فارغ تحصیل رشته مهندسی عمران گریش اب هستم(سال۷۷) ایادرازمون کارشناس رسمی دادگستری مربوط رشته عمران یاراه وساختمان میتوانم شرکت کنم؟اگرنمیشوددرچه گرایشی میتوانم شرکت کرد؟باسپاس فراوان

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق دفترچه آزمون دادگستری شما می توانید در رشته مهندسی-آب ثبت نام کنید. اما در دفترچه آزمون قوه قضاییه سال ۹۶ این رشته وجود ندارد. دفترچه آزمون خرداد ماه قوه قضاییه ۱ اسفند منتشر می شود و می توانید از رشته ها اطلاع پیدا کنید. موفق باشید.

  • سلام. بنده در مقطع کاردانی معماری-معماری و در مقطع کارشناسی مهندسی فناوری عمران-ساختمان سازی فارغ التحصیل شدم. میخواستم بپرسم با توجه به این شرایط میتوانم در آزمون کارشناس رسمی شرکت کنم یا خیر؟ ممنون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق اصلاحیه دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری مهندسین تکنولوژی عمران و معماری می توانند در آزمون شرکت کنند.

  • سلام.ببخشید واسه قبولی اولیه تو آزمون کارشناسی رسمی دادگستری راه و ساختمان به چند تا سوال باید پاسخ بدیم یا بهتر بگم چند درصد باید بزنیم تا قبول بشیم؟؟؟؟؟آیا حد نصابی داره؟؟؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. حد نصاب قبولی ۱۲ از ۲۰ می باشد. و بر اساس رقابت و ظرفیت تعیین می شود. جهت اطلاع بیشتر از طریق کانون کارشناسان پیگیری کنید. موفق باشید.

  • سلام خسته نباشید،من مدرک کارشناسی معماری دارم و خواستم بدونم این آزمون در سال فقط یکبار برگزار میشه؟

  • سلام، من تو رشته راه و ساختمان ثبت نام کردن، خواستم بدونم که برگزاری امتحان بصورت جزوه باز هست دیگه؟؟ ممنون از پاسخ شما

  • سلام
    ممنون بابت كتاب خوب درسنامه كارشناس دادگستري راه و ساختمان
    من پك كامل دادگستري را تهيه كردم
    ايا كتاب قوانين نيز در ازمون هست يا خير؟؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. امکان دارد حدودا دو-سه سوال بیاید اما کاربرد اصلی آن برای مصاحبه بعد از قبولی می باشد. موفق باشید.

  • سلام. در یکی از پاسخ ها فرمودین کارشناس در جایگاه یک قاضی حکم میکنه!!! در صورتیکه این حرف کاملا اشتباهه چون کارشناس فقط نظر میده و نمیتونه حکم کنه و حتی قاضی میتونه اصلا به این نظر اعتنا نکنه. خواهشا اطلاعات غلط ندین

    • انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، مهندس جان گفتیم جایگاه قاضی نه خود قاضی و منظور اینکه دوستان بدونن نظر کارشناسی چقدر مهم و با اهمیت هست، البته حرف شما هم کاملا درست هست و در نهایت باید خود قاضی حکم کنه، ولی معمولا قاضی چون دانشی در زمینه‌های تخصصی نداره همون نظر کارشناس رو مبنای حکم دادن قرار میده، بنابراین موردی که بهش اشاره کردید اشتباه نیست. موفق باشید.

  • سلام, بنده الان ۷ سال میشه فارغلتحصیل شدم تو این ۷ سال تو کار پیمانکاری دستمزدی کار کردم تقریبا یک سال نیم هم سرپرست کارگاه بودم این سوابق کافیه برای آزمون دادن و اینکه سوابق پیمانکاری دستمزدی بصورت قرارداد هست, ممنرن

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. داشتن گواهی مبنی بر حداقل ۵ سال سابقه کار که توسط یک شرکت معتبر تایید شده باشد، لازم است.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شما می توانید از طریق سایت سفارش بدید براتون ارسال میشود و یا حضوری تشریف بیارید.

  • الهام بابادی می‌گوید:

    سلام وقتتون بخیر، من کارشناسی تکنولوژی معماری دارم، ۷سال از مدرکم گذشته و چند جا به صورت پاره وقت کار کردم حالا نمیدونم سوابقمو چطوری حساب کنم، اینکه من اهواز کار کردم، الان شاغل نیستم، ساکن اصفهانم، موقع ثبت نام نشانی محل کار رو میخواد و محل سکونت چیکار باید بکنم. ممنون از راهنماییتون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. محل سکونت حائز اهمیت می باشد. جهت ارائه سوابق کاری لازم است مدارک توسط شرکت معتبر تایید شود و محل کار انجام شده مرتبط با رشته قید شود. جهت اطلاع بیشتر می توانید با کانون کارشناسان تماس بگیرید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق دفترجه راهنمای کارشناس دادگستری از زمان اخذ مدرک تا آخرین روز ثبت نام باید حداقل ۵ سال بگذرد و حداقل ۵ سال در رشته مورد نظر سابقه کار داشته باشید، اما لزومی به داشتن بیمه نمی باشد. موفق باشید.

  • سلام
    ۱- تو دفترچه نوشته مهندسی عمران کد۲۹۰ و عمران۲۹۱ رشته من مهندسی تکنولوژی عمران-عمران هست آیا میتونم ثبت نام کنم؟
    ۲-ی سوال دیگه در ردیف ۲۴ دفترچه منظور از شماره پروانه کارشناسی چیست؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. بله می توانید در آزمون شرکت کنید با کد ۲۹۰ که مربوط به مهندسی عمران می باشد. شماره پروانه کارشناسی مربوط به اشخاصی است که دارای پروانه می باشند.

  • با سلام ، کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی معماری در آزمون کارشناس رسمی دادگستری معادل با کدام گرایش معماری می باشد ، با تشکر .

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. درصورتی که مدرک کاردانی شما معماری باشد. کد مربوط به رشته مهندسی معماری (۲۸۲) را می توانید شرکت کنید.

  • زنجانى می‌گوید:

    لطفا شماره تماس خودتون رو هم در سايت قرار بدين يا براى افرادى كه سفارش دادن پيامك كنيد
    من خودم مى خوام با شما تماس بگيرم

  • سلام . ارادت . حتما باید ۵ سال از مدرک گذشته باشه ؟ من شنیدم که بعد از قبولی میتونیم رزرو کنیم تا ۵ سال پربشه . آیا این مطلب درسته ؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری؛ داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار در رشته مورد تقاضا پس از اخذ دانشنامه می باشد.

  • سلام من رشته کارشناسیم مدرک مهندسی علمی کاربردی عمران گرایش ساختمان آبی هست آیا میتونم در رشته راه ساختمان شرکت کنم ؟ با توجه به اینکه برای اون در دفترچه گرایش ذکر نشده

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق دفترچه کارشناسی رسمی دادگستری؛ رشته مهندسی عمران با گرایش سازه آبی جزو رشته مهندسی آب می باشد و جزو رشته راه و ساختمان نیست. جهت اطلاع بیشتر با کانون کارشناسان تماس بگیرید.

  • سلام
    تو دفترچه ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری در قسمت رشته ها مورد تقاضا مثلا نوشته مهندسی عمران یا راه وساختمان.ایا الان کسی که مهندسی تکنولوژی عمران عمران داره نمیتونه ثبت نام کنه راهنمایی کنید ممنون میشم.سپاس

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری، شما می توانید در آزمون شرکت کنید. موفق باشید.

    • انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، لطفا بفرمایید چی ارزونه، چیپس و پفک هم افزایش ۳ برابری داشتن ولی کتاب با اینکه مواد اولیه از جمله کاغذ افزایش ۶ برابری داشته هنوز قیمت کتاب دو برابر افزایش نداشته. قیمت کتابها را بزور داریم پایین نگه میداریم. شرایط کارمون بسیار سخت شده. امیدوارم بتونید متوجه بشید.

  • احمد رضا اکبری می‌گوید:

    با سلام . بنده دارای مدرک کارشناسی عمران و ارشد شهرسازی هستم و دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی عمران پایه یک و شهرسازی پایه سه هستم . آیا میتونم در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری در رشته شهرسازی شرکت کنم . با تشکر

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. بعد از اخذ مدرک کارشناسی گذشت حداقل ۵ سال تا زمان اخذ مدرک کارشناسی رسمی (به عنوان سابقه کار)، داشتن ۲۴ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال و کارت پایان خدمت یا معافیت نیاز خواهد بود تا مجاز به دریافت پروانه کارشناسی رسمی شوید.

  • با سلام و احترام
    عذرخواهم بنده فارغ التحصيل رشته مهندسي شهرسازي بوده و داراي ٧سال سابقه كاري مرتبط ميباشم
    براي شركت در ازمون ،ايا سوالات صلاحيت برنامه ريزي با صلاحيت معماري داخلي متفاوت است؟
    ايا ممكن است در يك سال ازمون صلاحت برنامه ريزي شهري برگزار نشود و معماري يا عمران برگزار شود ؟
    راهنمايي ميفرماييد؟