نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی
مخصوص داوطلبان آزمون دی 1404:
معرفی نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی :
نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی که باید به آنها توجه داشته باشید :
۱- آزمون های نظام مهندسی معمولا دوبار در سال(یک آزمون در نیمه اول و آزمون دوم در نیمه دوم سال) برگزار می شود.
۲- ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود.
۳- آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.
۴- آزمون نظام مهندسی در همه صلاحیت ها به جر معماری طاحی در قالب ۶۰ سوال تستی برگزار می شود (آزمون دارای نمره منفی است).
۵- زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.
۶- قبولی در آزمون نظام مهندسی بصورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) می باشد. یعنی پاسخ درست به ۳۰ سوال از کل ۶۰ سوال طرح شده.
۷- طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است!
۸- اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۳ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۳ ساله استفاده نمائید.
۹- سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ۳ سال کامل برای کارشناسی، ۲سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری می باشد.
ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی
298 نظر در مورد «نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی»
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.
سلام ملاک ۴ سال اعتبار پس از قبولی در ازمون نظام مهندسی از زمان ازمون هستش یا اعلام نتایج
سلام وقت بخیر. اعتبار قبولی ۴ سال از زمان آزمون می باشد. موفق باشید.
سلام
میشه در آزمون اسفند هم در آزمون طراحی تاسیسات برقی و هم نظارت شرکت کرد یا خیر؟
تسکر
سلام وقت بخیر. بله می توانید در هر ۲ صلاحیت شرکت کنید.
وقت بخیر…
سال ۹۴ کارشناسی مرمت بناهای تاریخی گرفتم…
و بعد در مقطع ارشد، معماری خوندم
و شهریور ۹۷ تاریخ فارغالتحصیلیم هست…
الان میتونم ثبت نام کنم برای ازمون؟
سلام وقت بخیر. با توجه به جدول سنوات که از تاریخ دریافت مدرک تحصیلی تا تاریخ آزمون نظام مهندسی (نه تاریخ ثبت نام) محاسبه میشود، برای مدرک کارشناسی ۳ سال،کارشناسی ارشد ۲ و دکتری ۱ سال از زمان دریافت مدرک تحصیلی باید گذشته باشد. بنابراین شما می توانید با مدرک کارشناسی خود در آزمون شرکت کنید. موفق باشید.
با سلام من معدل کارشناسیم یادم نمیاد ، مدرکم هم دانشگاه مقطع ارشدم هست ،نمیدونم باید چیکار کنم ، حدودی بزنم اشکال داره ؟
سلام وقت بخیر خیر مشکلی نداره.
سلام،وقت بخیر
کاردانیم معماری-معماری از دانشگاه علمی کاربردی.۵سال از اخذ مدرکم گذشته
کارشناسیم معماری -طراحی داخلی از دانشگاه علمی کاربردی .۳سال از اخذ مدرکم گذشته
با این شرایط میتونم ازمون شرکت کنم؟ در چه صلاحیتهایی؟
سلام وقت بخیر. بله می توانید در آزمون صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات شرکت کنید. موفق باشید.
سلام.من دو سال هست میشوم در آزمون محاسبات ۴۹ آیا اعتراض گذاشتن فایده دارد ممکن قبول شوم.
سلام، شما اعتراض بدید بهتر از هیچی هست.
سلام من در آزمون نظارت قبول شدم برای گرفتن پروانه نیاز به سابقه کار دارم؟ من سابقه کار ندارم میتونم پروانه اشتغال بگیرم؟
سلام وقت بخیر. سابقه کاری که بیمه رد شده باشه لازم نیست، می توانید به یکی از شرکت های پیمانکاری مراجعه کنید و صرفا گواهی صوری دریافت کنید. موفق باشید.
سلام
من سال قبل طراحي معماري قبول شدم و پروانمو گرفتم..و الان اجرا قبول شدم ولي نظارت قبول نشدم درسته كه پروانه اجراي من صادر نميشه تا نظارت نگيرم؟؟
سلام وقت بخیر. خیر، طبق مصوبه شماره ۴۰۰/۱۶۳۷ به تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ پیرو بخشنامه شماره ۴۰۰/۶۵۸۲۵ مورخه ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ موضوع تسهیل در امر صدور پروانه اشتغال به کار به آگاهی می رساند در اجرای بند ۳ بخشنامه مذکور ، صدور پروانه اشتغال به کار با صلاحیت اجرا برای مهندسانی که در آزمون های قبلی ورود به حرفه شرکت و فقط در صلاحیت اجرا قبول شده اند بلا مانع است. موفق باشید.
سلام و خسته نباشید من مهندسی مکانیک بدون گرایش خوندم کارشناسی دارم
سوالم این بود پروژه من تاسیساتی نبود میخاستم ببینم مشکلی پیش نمیاد برام تو شرکت در ازمون؟
سلام وقت بخیر. طبق مصوبه کمیسیون هم ارزی رشتهها به تاریخ۱۳۸۹/۷/۱۲ استناد ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ ، رشته هاي اصلی مهندسی شامل معماري ، عمران ، تأسیسات مکانیکی ، تأسیسات برقی ، شهرسازي ، نقشه برداري و ترافیک می باشد و مطابق تبصره ۱ ماده ۷ قانون مذکور رشته هاي مرتبط با مهندسی ساختمان به رشته هایی اطلاق می شود که عنوان آنها با رشته هاي اصلی یاد شده در ماده ۶ متفاوت بوده ولی محتواي علمی و آموزشی آنها با رشته هاي اصلی بیش از ۷۰ % در ارتباط باشد که تعیین حدود صلاحیت حرفه اي دارندگان اینگونه مدارك تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان و عناوین این رشته ها به استناد تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزیر راه و شهرسازي، وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوري و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین و به تصویب وزیر راه و شهرسازي می رسد. جهت اطلاع بیشتر حضورا به اداره نظام شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدرک کارشناسی خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.
سلام، وقت بخیر
وقتی سوالی حذف بشه یعنی نمره اون به همه شرکت کنندگان آزمون اضافه می شود. درسته؟
سلام وقت بخیر. به صورت مثبت تاثیرش لحاظ می شود.