نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی

مخصوص داوطلبان آزمون دی 1404:

 معرفی نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی : 

نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی که باید به آنها توجه داشته باشید :

 

۱- آزمون های نظام مهندسی معمولا دوبار در سال(یک آزمون در نیمه اول و آزمون دوم در نیمه دوم سال) برگزار می شود.

 

۲- ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود.

 

۳- آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.

 

۴- آزمون نظام مهندسی در همه صلاحیت ها به جر معماری طاحی در قالب ۶۰ سوال تستی برگزار می شود (آزمون دارای نمره منفی است).

 

۵- زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.

 

۶- قبولی در آزمون نظام مهندسی بصورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) می باشد. یعنی پاسخ درست به ۳۰ سوال از کل ۶۰ سوال طرح شده.

 

۷- طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است!

 

۸- اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۳ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۳ ساله استفاده نمائید.

۹- سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ۳ سال کامل برای کارشناسی، ۲سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری می باشد.

 

انتشارات نوآر 

ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی

 

298 نظر در مورد «نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی»

Leave a Reply

  • سلام وقتتون بخیر
    ایابامدرک کاردانی پیوسته رشته ساختمان ، گرایش اجرای ساختمان های بتنی
    کارشناسی ناپیوسته ، مهندسی تکنولوژی عمران-عمران
    میشه برامحاسبات عمران شرکت کرد؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . میتوانید در آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات شرکت کنید و تا پایه دو میتوانید ارتقا داشته باشید.

  • سلام وقتتون بخیر
    بنده کارشناسی مکانیک (بدون گرایش) و ارشد طراحی کاربردی دارم، میتونم با مدرک کارشناسی برای آزمون ثبت نام کنم درسته؟
    و اینکه تاریخ فراغت از تحصیل کارشناسی بنده ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ خورده، با توجه به اینکه آزمون در شهریور برگزار میشه میتونم برای این آزمون ثبت نام کنم؟ پیشاپیش خیلی ممنونم از راهنماییتون

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      شما میتوانید با مدرک کارشناسی در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. برای اطمینان بیشتر هم میتوانید به بخش بخش کمیسیون مصوبات هم ارزی رشته ها در اداره راه و شهرسازی مراجعه نموده و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید تا دقیقتر شما را راهنمایی نمایند. اما به احتمال خیلی زیاد میتوانید با مدرک کارشناسی در آزمون شرکت نمایید. موفق باشید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . مشکلی ندارد فقط در هر صورت باید سنوات سه ساله را گذرانده باشید در غیر اینصورت به شما پروانه تعلق نمیگیرد و قبولی شما اعتباری نخواهد داشت.

  • سلام وقتتون بخیر ، آیا این موضوع که دریافت پروانه اجرا ( عمران ) ، منوط به ابتدا قبولی و دریافت پروانه نظارت هستش درسته ؟ یعنی تا اینکه پروانه نظارت رو نگیری حتی اگه بتونی اجرا رو قبول بشی بهت پروانه اجرا نمیدن !؟!؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
      صلاحیت اجرا و نظارت مستقل از هم می باشد و قبولی در آزمون هر یک، با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و مشروط به ارائه سابقه سنواتی حرفه ای در همان زمینه برای اخذ صلاحیت ( اجرا با نظارت ) کافیست.
      همچنین بر اساس مصوبه شماره ۴۰۰/۱۶۳۷ به تاريخ ۲۲/۰۱/۱۳۹۵:
      صدور پروانه اشتغال به کار با صلاحیت اجرا برای مهندسانی که در آزمون های قبلی ورود به حرفه شرکت و فقط در صلاحیت اجرا قبول شده اند بلا مانع است.
      بنابراین در صورتی که تنها در آزمون اجرا هم قبول شده باشید امکان اخذ پروانه اجرا را دارید. برای اطلاع بیشتر در این خصوص میتوانید به سازمان نظام مهندسی مراجعه نمایید.

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام . در هر صورت شما با یک پروانه میتوانید فعالیت کنید با هردو به صورت همزمان امکان پذیر نیست.

  • با سلام. می خواستم سوال کنم که اعتبار قبولی ازمون نظام مهر ۹۸ ایا ۴ سال هستش؟ چون در دفترچه ۴ سال نوشته اما از سال بعدش ۳ سال در دفترچه های جدید درج شده. حالا این اعتبار ۳ سال مربوط به همه ازمون هاست یا همان چیزی که در دفترچه ازمون مهر ۹۸ درج شده ملاک هستش؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام وقت بخیر، قاعدتا باید برای داوطلبان سابق همان ۴ سال باید محسوب شود، و اعتبار قبولی مطابق دفترچه همان آزمون حساب بشه. اما برای اطمینان بیشتر توصیه میشه این موضوع رو از سازمان نظام مهندسی استان مربوطه پیگیری نمایید. موفق باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از پاسخگویی به سوالات و آگاهی که میدید.
    شهر محل آزمون و شهری ک میخوایید کار کنید میتونه متفاوت باشه….. تهران آزمونُ شرکت کنم و در شهرستان یا تهران بخوام کار کنم؟

    • پشتیبانی انتشارات نوآور می‌گوید:

      سلام. احتمالا مشکلی نداشته باشد. و در آن شهری که قصد دارید پروانه بگیرید باید مدارک ۶ ماه سکونت را احراز نمایید.

مشاهده نظرات بیشتر