نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی
مخصوص داوطلبان آزمون دی 1404:
معرفی نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی :
نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی که باید به آنها توجه داشته باشید :
۱- آزمون های نظام مهندسی معمولا دوبار در سال(یک آزمون در نیمه اول و آزمون دوم در نیمه دوم سال) برگزار می شود.
۲- ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود.
۳- آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.
۴- آزمون نظام مهندسی در همه صلاحیت ها به جر معماری طاحی در قالب ۶۰ سوال تستی برگزار می شود (آزمون دارای نمره منفی است).
۵- زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.
۶- قبولی در آزمون نظام مهندسی بصورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) می باشد. یعنی پاسخ درست به ۳۰ سوال از کل ۶۰ سوال طرح شده.
۷- طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است!
۸- اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۳ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۳ ساله استفاده نمائید.
۹- سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ۳ سال کامل برای کارشناسی، ۲سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری می باشد.
ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی
298 نظر در مورد «نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی»
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.
سلام وقتتون بخیر
من بهمن ۹۷ ازمون نظارت و اجرا را قبول شدم و برج هشت ۱۴۰۰ دوره ورود به صلاحیت اجرا را گذروندم و اچ اس ای را گرفتم . ایا برا فرستادن مدارکم جهت ارتقاء پروانه دیر نشده؟ و اعتبار قبولی من برای راه و شهرسازی ۴ سال میباشد؟
سلام. اعتبار قبولی برای آزمون نظام مهندسی همه رشته و صلاحیت ها سه سال است.
سلام
من کارشناسی ساخت و تولید دارم و کارشناسی ارشد مکانیک طراحی کاربردی.آیا میتونم تو امتحان نظام مهندسی مکانیک شرکت کنم؟ با تشکر
سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
به فارغ التحصیلان رشته مکانیک – ساخت و تولید پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان تعلق نمی گیرد. برای اطلاع بیشتر در این خصوص توصیه میشود حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.
با عرض سلام خدمت شما ببخشید سوالی داشتم
بنده مدرک کاردانی مکانیک ماشین آلات و کارشناسی ناپیوسته ساخت و تولید و کارشناسی ارشد مکانیک طراحی کاربردی دارم و دانشجوی دکترای مکانیک طراحی کاربردی هستم. آیا در آزمون نظام مهندسی مکانیک میتوانم شرکت کنم؟ و اگر میتوانم در کدام مهارت ها؟ با تشکر
با سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:
به فارغ التحصیلان رشته مکانیک – ساخت و تولید پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان تعلق نمی گیرد.
توصیه میشود برای اطمینان از این موضوع و جهت اطلاع بیشتر حتما حضورا به اداره راه و شهرسازی شهرتون (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک کاردانی و کارشناسی، ارشد و دکتری خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.
باسلام آیا میتوانم با مدرک کاردانی در آزمون شرکت کنم؟؟؟آیا معدل تاثیر گذار است؟؟؟
سلام حداقل مدرک مورد پذیرش برای شرکت در آزمون نظام مهندسی کارشناسی است. معدل مدرک تحصیلی برای قبولی ملاک نیست
با سلام (با دارا بودن مدرک کارشناسی کنترل ابزار دقیق فقط نظارت به شخص تعلق میگیرد) ایا با گرفتن ارشد الکترونیک میشود طراحی را اخذکرد ؟
با تشکر از شما
سلام وقت بخیر، بر اساس مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها: با توجه به اینکه گرایش «ابزار دقیق» مرتبط با رشته های ساختمان محسوب میشود. با مدرک کارشناسی “کنترل ابزار دقیق” تنها پروانه نظارت تاسیسات برقی را میتوانید اخذ نمایید. ضمنا در صورت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق الکترونیک و یا برق قدرت و گذشت سنوات لازم از زمان اخذ مدرک کارشناسی ارشد(۲ سال) میتوانید آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات برقی را نیز شرکت نمایید. ضمنا توصیه میشه جهت اطلاع بیشتر، حضورا به اداره نظام شهرتان (اگر تهران هستید؛ یوسف آباد-خیابان بیست و سوم-روبرو بیمارستان فاطمه الزهرا-نبش کوچه آماج-اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) مراجعه نمایید و مدارک خودتان را ارائه کنید تا کارشناسان بتوانند دقیق به شما بگویند چه شرایطی دارید. موفق باشید.
سلام اگر در آزمون های نظارت و اجرا و محاسبات در نیمه اول سال قبول نشم میتوانم برای ازمون نیمه دوم سال شرکت کنم؟؟؟ محرومیت نداره؟؟؟
سلام خیر محرومیت ندارد.
سلام وقت بخیر
من بهمن امسال سه سال کامل از کارشناسیم میگدره . و از مهر میخام ارشد بخونم. میخاستم بدونم همزمان ارشد خوندن و تو بهمن ازمون نظام شرکت کردن واسم مشکلی بوجود نمیاره؟
و اینکه درصد قبولی در هر کدوم از گرایش ها چقدره و توصیه شما واسه کدوم گرایشه؟ممنونم
سلام. تحصیل در کارشناسی ارشد و شرکت در آزمون نظام مهندسی در صورتیکه با مدرک کارشناسی برای آزمون ثبت نام کنید منافاتی ندارد.
اینکه درصد قبولی چقدر است اطلاعی در این مورد نداریم.
سلام
من ۲۵سال پیش کارشناسی عمران گرفتم ولی تا حالا مدرک نظام نگرفتم.
حل سوالات محاسبات برام مشکل است. آیا بدون حل سوالات محاسبه امکان قبولی هست؟
آزمون محاسبات نیاز محاسبه دارد. و بدون حل آنها قبولی مقدور نیست.
سلام خسته نباشید
آقا من هم کارشناسی ناپیوسته برق دارم و هم کارشناسی ارشد برق
آیا میتونم با مدرک کارشناسی ناپیوسته برای طراحی شرکت کنم؟
با تشکر از پاسخگویی
سلام وقت بخیر، رشته کاردانی و گرایش هاتون رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنم
برای شرکت در ازمون چه کتاب هایی را باید مطالعه کرد
سلام وقت بخیر، رشتتون رو بفرمایید. و اینکه قصد دارید برای آزمون نظام مهندسی در چه صلاحیت هایی شرکت کنید؟