نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی
مخصوص داوطلبان آزمون دی 1404:
معرفی نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی :
نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی که باید به آنها توجه داشته باشید :
۱- آزمون های نظام مهندسی معمولا دوبار در سال(یک آزمون در نیمه اول و آزمون دوم در نیمه دوم سال) برگزار می شود.
۲- ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود.
۳- آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.
۴- آزمون نظام مهندسی در همه صلاحیت ها به جر معماری طاحی در قالب ۶۰ سوال تستی برگزار می شود (آزمون دارای نمره منفی است).
۵- زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.
۶- قبولی در آزمون نظام مهندسی بصورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) می باشد. یعنی پاسخ درست به ۳۰ سوال از کل ۶۰ سوال طرح شده.
۷- طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است!
۸- اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۳ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۳ ساله استفاده نمائید.
۹- سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ۳ سال کامل برای کارشناسی، ۲سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری می باشد.
ناشر تخصصی کتاب های نظام مهندسی
298 نظر در مورد «نکات مهم درباره آزمون نظام مهندسی»
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.
سلام من ۳سالو۴ماه از گرفتن مدرک کارشناسیم میگذره ولی برای ثبت نام آزمون سایت وبه دلیل گذشتن زمان کافی بازنمیکنه مگه ۳سال کافی نیست؟
سلام وقت بخیر، تنها گذشت ۳ سال از زمان اخذ مدرک لیسانس برای ثبت نام کافی است. و نباید چنین مشکلی پیش بیاد. این مشکل شاید به علت ترافیک بالا در ورود به سایت برای ثبت نام باشد. لطفا در زمان دیگری مجددا تلاش کنید.
سلام من ۳ سال از مدرکم میگذره ولی سابقه بیمه ندارم اگر ازمون رو قبول شم برای اینکه عضو شم حتما باید ۳ سال سابقه بیمه ای داشته باشم چون ندارم رد میشم؟
سلام وقت بخیر، برای شرکت در آزمون تنها گذشت ۳ سال از مدرک لیسانس کافی می باشد و پس از قبولی هم نیازی به داشتن سابقه بیمه نمی باشد و می توانید عضو نظام شوید و پروانه اشتغال به کار کسب نمایید. موفق باشید.
سلام مهندس من مهر ۹۶ ازمون اجرا قبول شدم و الان دارم دوره های کاراموزی رو میگذرونم ایا هنوز اعتبار داره قبول من؟ یعنی تا ۱۴۰۰ وقت دارم؟
سلام وقت بخیر، بله، اعتبار قبولی شما از تاریخ قبولی، ۴ سال می باشد. موفق باشید.
سلام.من تاریخ ۱۹ اسفند ۴ سال مدت اعتبار ازمون عمران -نظارتم تموم میشه.توی فرصت باقیمانده میرسم هم عضو نظام مهندسی بشم و هم پروانه رو بگیرم؟
چون ثبت نام قبولی های ازمون مهر امسال از ۴ بهمن شروع میشه من باید قبل از اون درخواست صدور پروانه رو بدم؟
سلام وقت بخیر ، لطفا هرچه سریعتر اقدام نمایید، انشالله بتونید توی فرصت باقی مانده پروانتون رو اخذ نمایید. جهت کسب اطلاع بیشتر لطفا به سازمان نظام مهندسی در استان محل اقامت مراجعه و البته هرچه سریع تر اقدام نمایید.
سلام . پروانه اشتغال به کار چند سال اعتبار داره؟
سلام وقت بخیر، داوطلبان ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی نایل به کسب پروانه اشتغال در پایه ۳ خواهند شد و سپس جهت ارتقا از پايه ۳ به پايه ۲،داشتن ۴ سال و از پايه ۲ به پايه ۱، داشتن ۵ سال و از پايه ۱ به پایه ارشد ۶ سال سابقه كار حرفهاي در پايه قبلي، گذراندن دوره وموفقيت در آزمون انتهای دوره ضرروي است
سلام ..
بنده آزمون اجرای مهر ۹۹ پذیرفته شدم .
آیا برای پروانه “اجرا” باید اول پروانه “نظارت” داشت یا ارتباطی نداره ؟
ممنون
سلام وقت بخیر، خیر میتوانید برای پروانه اجرا اقدام کنید. موفق باشید.
سلام . من اردیبهشت ۹۷ آزمون اجرا قبول شدم ولی هنوز پروانه نگرفتم میخواستم بدونم چندسال اعتبار دارد؟
سلام وقت بخیر،قبولی در آزمون ۳ سال اعتبار دارد. موفق باشید.
سلام مدت اعتبار قبولی آزمون ۳ ساله شما نوشتید ۴ سال!
سلام وقت بخیر، تا سال ۹۸، ۴ سال بوده اما بعد از آن به ۳ سال تغییر کرده است. باتشکر از شما، اصلاح شد.
سلام خسته نباشید .
خواستم بپرسم امتحان نظام مهندسی بر اساس ظرفیت محدود شده است یا هنوز قانون ۵۰ درصد نمره قبولی پابرجاست .
سلام وقت بخیر، فعلا که همان قانون ۵۰ درصد نمره قبولی پابرجاست. موفق باشید.
سلام من کاردانیم معماری وکارشناسی ناپیوسته عمران عمران میتونم محاسبات امتحان بدم
سلام وقت بخیر، خیر، طبق مصوبات به دارندگان مدارك تحصیلی کارشناسی ناپیوسته رشته اصلی با کاردانی اصلی و یا مرتبط در زمینه سایر رشته هاي هفتگانه ساختمان ، پروانه اشتغال به کار در رشته مرتبط با حدود صلاحیت فقط نظارت و اجرا بدون محدودیت و بر حسب سنوات تعلق می گیرد. موفق باشید.