شرکت کنترل و بازرسی ساختمان با پروانه نظام مهندسی

شرکت‌ کنترل و بازرسی ساختمان با پروانه نظام مهندسی

پیشگفتار

در مقاله ذیل خواهید خواند که چگونه شرکت کنترل و بازرسی ساختمان با پروانه نظام مهندسی ثبت خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

يكي از روش‌هاي سرمایه‌گذاری ثبت شرکت می‌باشد. شرکت كنترل و بازرسي ساختمان مختص افرادی است که دارای پروانه نظام مهندسی می باشند و حوزه فعالیت آنها كنترل و بازرسي ساختمان، (موضوع ماده ۶ آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان) از طريق اشخاص حقوقي داراي پروانه اشتغال به مهندسي است كه پروانه اشتغال به كار كنترل و بازرسي ساختمان را مطابق اين شيوه‌نامه از وزارت مسكن و شهرسازي اخذ نموده باشند.

هدف از ثبت شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان چیست؟

به استناد ماده ۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور به منظور بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی، کنترل اجرای مقررات ملی ساختمان و ارائه گواهینامه تایید یا عدم تایید کیفیت فرآیندهای طراحی، نظارت و اجرا ساختمان، شرکت های کنترل و بازرسی ساختمان ایجاد می‌شود.

شرایط احراز صلاحیت ثبت شرکت کنترل و بازرسی توسط اعضای دارای پروانه نظام مهندسی:

شخص حقوقي كه از اين پس به اختصار شركت بازرسي خوانده مي‌شود بايد به صورت يكي از شركت‌هاي مندرج در قانون تجارت در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيده و تأسيس آنها در روزنامه رسمي كشور آگهي شده باشد. موضوع شركت فقط انجام خدمات كنترل و بازرس در امور ساخت و ساز مي‌باشد.

چه رشته‌هایی می‌توانند عضو هیئت مدیره شوند؟

رشته‌های هفت گانه ساختمان شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری می باشند. حداقل دو نفر از اعضاي هيئت مديره بايد داراي پروانه اشتغال به كار نظام مهندسي در يك يا دو رشته از رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان بوده و يكي از آنها در رشته عمران يا معماري باشد.

شرایط اختصاصی شرکت‌های کنترل بازرسی ساختمان و پایه شرکت به چه صورت می‌باشد؟

شرایط اختصاصی بر اساس رشته، مدرك تحصيلي و پايه پروانه اشتغال به كار (پایه پروانه نظام مهندسی به ترتیب ۳، ۲، ۱ و ارشد می باشد.) اعضا هيئت مديره و شاغلين مي‌باشد. به عنوان مثال رشته‌های عمران و معماری به ازای هر نفر ۱۰ امتیاز دارد درحالی که باقی رشته ها (مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک)امتیاز کمتری دارند. همچنین مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و پایه نظام مهندسی (۳، ۲، ۱ و ارشد) در پایه شرکت تاثیرگذار می‌باشند. (پايه شركت نمي‌تواند از بالاترين پايه حداقل يك نفر از اعضا هيئت مديره بالاتر باشد.)

حدود صلاحیت شرکت کنترل و بازرسی ساختمان به چه صورت می باشد؟

حوزه فعاليت شركت‌هاي کنترل و بازرسي ساختمان با تعيين صلاحيت پايه‌هاي ارشد، يك، دو و سه سراسر كشور مي‌باشد و پروانه اشتغال به كار مربوطه توسط وزارت مسكن و شهرسازي صادر مي‌شود. مطابق ضوابط اين شيوه‌نامه، فعاليت شركت‌هاي بازرسي منحصر به كنترل و بازرسي ساختمان مي‌باشد.
ظرفیت اشتغال به کار شرکت‌های کنترل بازرسی ساختمان:
ظرفیت اشتغال به کار شرکت‌های کنترل بازرسی ساختمان براساس اعضای هیئت مدیره و شاغلین، به ازای هر امتیاز ۸۰۰ مترمربع تعیین می شود مشروط بر آنکه ظرفیت اشتغال به کار آنها از حداکثر زیربنا در هر برش زمانی بیشتر نشود.

وظایف و اختیارات شرکت‌های کنترل بازرسی ساختمان:

۱-کنترل فرآیند تولید ساختمان
۲-کنترل فرآیند تولید مصالح
۳-کنترل فرآیند نظارت بر اجرا
۴-ارائه گواهی نامه تایید یا عدم تایید کیفیت فرآیندهای طراحی، نظارت و  اجرا ساختمان در حال احداث منطبق با شرح وظایف شرکت بازرسی

شرکت کنترل و بازرسی ساختمان با پروانه نظام مهندسی

تهيه شده توسط خانم بهاره محسنی

انتشارات نوآور

0 نظر در مورد «شرکت کنترل و بازرسی ساختمان با پروانه نظام مهندسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.