منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق 

دارندگان مدارک تحصیلی مهندسی برق می‌توانند در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی در سه صلاحیت نظارت اجرا و طراحی شرکت نمایند.برای قبولی در این آزمون نیاز است که داوطلبان بر منابع آزمون نظام مهندسی برق که ازسوی دفتر مقررات مشخص می‌شود تسلط داشته باشند.

آزمون نظام مهندسی به منظور اجرای صحیح قوانین ساخت و ساز هرساله در بصورت سراسری توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود. داوطلبان که در یکی از رشته‌های هفتگانه نظام مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری می‌توانند در آزمون شرکت کنند. حد نصاب قبولی در این آزمون، ۵۰ درصد است شرط دست یافتن به این مهم تسلط کافی به منابع آزمون است. آزمون نظام مهندسی برق رقابتی نیست؛ به این معنی که هر تعدادی از افراد که موفق به کسب حد نصاب ۵۰ درصد شوند، می‌توانند پروانه نظام‌مهندسی خود را اخذ کنند.

در این آزمون، هر سوال از امتیاز یکسانی برخوردار می‌باشد؛ به این معنی که اگر شما یک سوال مبحث سوم را درست جواب دهید و یا یک سوال سخت مفهومی از سیزدهم را درست جواب دهید، نمره و امتیاز یکسانی به شما تعلق می‌گیرد. مانند بسیاری از آزمون‌های تستی دیگر، این آزمون نیز نمره منفی دارد؛ یعنی به ازای ۳ پاسخ نادرست، ۱ پاسخ درست شما از بین می‌رود. آزمون نظام مهندسی کتاب باز است، بنابراین می‌توانید در جلسه آزمون، همه کتاب‌ها و منابعی که نیاز هست را به همراه داشته باشید. همچنین استفاده از ماشین‌حساب در این آزمون، مجاز است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق نظارت

۱-قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه های اجرایی-۱۳۹۰

۲-مبحث دوم: نظامات اداری (۱۳۸۴)

۳-مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حريق (۱۳۹۵)

۴-مبحث دوازدهم: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا (۱۳۹۲)

۵-مبحث سیزدهم: طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها (۱۳۹۵)

۶-مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان‌­برقی (۱۳۹۲)

۷-مبحث نوزدهم: صرفه‌جویی در مصرف انرژی (۱۳۹۹)

۸-مبحث بيست و يکم: پدافند غیرعامل (۱۳۹۵)

۹-مبحث بيست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان (۱۳۹۲)

۱۰-کتاب‌های راهنمای مباحث مقررات ملی ساختمان

۱۲-فهرست بهای واحد پایه رشته تاسیسات‌برقی

۱۳-اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات برقی و الزامات آن

۱۴-مسائل مربوط به اجرا و نظارت تاسیسات برقی ساختمان

بسته‌ها و کتاب‌های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت:

برای مشاهده لیست کامل کتاب های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت کلیک نمایید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق صلاحیت اجرا

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی برق صلاحیت اجرا  لازم است پایه دو نظارت را داشته باشند. 

۱-قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرائي آن (۱۳۹۰) و تصويب نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ ه‌ مورخ ۹۴/۱۲/۰۵ هيات وزيران در مورد اصلاح موادي از آئين‌نامه اجرايي قانون و نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان  (مندرج در همين وب‌سايت)

۲-مبحث دوم (نظامات اداری)- (۱۳۸۴)

۳-مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق)- (۱۳۹۵)

۴-مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)- (۱۳۹۲)

۵-مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها)- (۱۳۹۵)

۶-مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی)- (۱۳۹۲)

۷-مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی)- (۱۳۹۹)

۸-مبحث بیست ‌و ‌یکم (پدافند غیرعامل)- (۱۳۹۵)

۹-مبحث بیست ‌و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها)- (۱۳۹۲)

۱۰-کتاب‌های راهنمای مباحث مقررات ملی ساختمان

۱۲-نشریه شماره ۳۹۳- نقشه‌های جزئیات اجرایی تیپ تاسیسات الکتریکی ساختمان

۱۳-فهرست بهای واحد پایه رشته تاسیسات‌برقی

۱۴-آئین‌نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی در کارگاه‌ها مصوب شورای عالی حفاظت فنی (دانلود فایل)

۱۵-آئین‌نامه تکمیلی تعرفه برق و ضوابط واگذاری انشعاب برق (دانلود فایل)

۱۶-اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط با تاسیسات برقی و الزامات آن در مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی *

۱۷-مسائل مربوط به اجرا و نظارت تاسیسات برقی در ساختمان‌ها *

۱۸-قراردادها و شرايط عمومي و خصوصي مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها

۱۹-قوانين مرتبط با صنعت بيمه، ماليات و کار

۲۰-مديريت ساخت و نظام برنامه‌ريزي و كنترل پروژه *

۲۱-ماشین­ آلات ساختمانی و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره­ برداری و نگهداری آنها *

۲۲-مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازها و امور قراردادها

بسته‌ها و کتاب‌های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اجرا:

برای مشاهده لیست کامل کتاب های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اجرا کلیک نمایید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق طراحی

۱-مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حريق)(۱۳۹۵)

۲-مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها)(۱۳۹۵)

۳-مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان‌­برقی (۱۳۹۲)

۴-مبحث نوزدهم: صرفه‌جویی در مصرف انرژی (۱۳۹۹)

۵-مبحث بيست و يکم: پدافند غیرعامل (۱۳۹۵)

۶-مبحث بيست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان­‌ها (۱۳۹۲)

۷-کتاب های راهنمای مباحث مقررات ملی ساختمان

۹-اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط با تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر

۱۰-مسائل مربوط به طراحی تاسیسات برقی در ساختمان‌ها

بسته‌ها و کتاب‌های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی:

برای مشاهده لیست کامل کتاب های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی کلیک نمایید.

در هر سال، دفتر مقررات ملی ساختمان به عنوان مرجع معتبر در حوزه ساخت و ساز، منابع آزمون نظام مهندسی  را اعلام می‌کند. به منظور آمادگی بهتر داوطلبان عزیز، لازم است که از آخرین ویرایش منابع اعلامی توسط دفتر مقررات ملی ساختمان استفاده نمایید.

تعداد سوال و مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون

آزمون نظام مهندسی برق یکی از مهمترین مراحل برای حرفه‌ای شدن در حوزه مهندسی برق است. در این آزمون، دانشجویان باید نشان دهند که آن‌ها دارای دانش و مهارت لازم برای انجام کارهای مرتبط با مهندسی برق هستند. برای همین میزان مهارت شما در جلسه آزمون سنجیده میشود. این آزمون به صورت کتاب باز یا همان open book برگزار می‌شود.


آزمون نظام مهندسی همانند سایر آزمون ها دارای شرایط و ضوابطی است که داوطلب قبل از ثبت نام آزمون نظام مهندسی باید از آنها اطلاع داشته باشد. برای اطلاعات از آزمون، مطالب پیشنهادی را مطالعه کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی 


شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

آزمون نظام مهندسی برق دارای دو کد رشته است اصلی و مرتبط است جدا ازاینکه باید داوطلب دارای مدرک معتبر وزرات علوم و تحقیقات برق داشته باشد باید مطابق گرایش مدرک دانشگاهی حد صلاحیت داوطلب مشخص شود.

طبق کمیسیون هم ارزی اگر گرایش مدرک تحصیلی برق – الکترونیک، کارشناسی الکترونیک، کارشناسی برق- شبکه های انتقال و توزیع کد رشته اصلی و رشته های که در مدرک تکنولوژی، فناوری، علمی کاربردی، کاربردی و هم چننین  برق مخابرات – برق کنترل- برق کنترل و ابزار دقیق- برق الکترونیک و مخابرات دریایی – تکتولوژی برق خارج از کشور- دبیری فنی برق- دبیری فنی برق الکترونیک باشد کد رشته مرتبط دریافت خواهید کرد

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

نقش نمونه سوالات در قبولی آزمون

بررسی سوالات ادوار گذشته یکی از موارد بسیار مهم در روند قبولی شما به حساب می‌آید. این قسمت به قدری مهم است که سهل‌انگاری در آن، شما را با احتمال بالایی، مردود در آزمون خواهد کرد؛ یکی از واضح‌ترین دلایل برای مهم بودن بررسی سوالات ادوار گذشته، آشنایی با نحوه طرح سوال و نگرش طراحان سوال می‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم آزمون‌های موجود در کتاب حاضر کاملا بررسی شود. بی شک استفاده از نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی سالهای گدشته میتواند از چند جهت برای داوطلب مفید باشد.

۱- محک زدن داوطلب

۲- پی بردن به استراتژی طراحان سوال در ادوار گذشته

۳- مرور دوباره و تسلط بیشتر

نحوه مطالعه آزمون نظام مهندسی برق

یکی از سوالات مهم و اساسی داوطلبان، نحوه مطالعه این آزمون می‌باشد. با توجه به تجربه‌های چندین ساله در این زمینه، نکاتی که مهندسین گرامی باید برای مطالعه این آزمون در نظر بگیرند، در ادامه بیان شده است.

– با توجه به ماهیت آزمون نظام مهندسی که کتاب باز است، نحوه مطالعه شما می‌تواند مانند حالتی باشد که یک موضوع را در روزنامه دنبال می‌کنید. اما یعنی چه؟ دقت کنید وقتی شما یک خبر را در روزنامه دنبال می‌‌کنید، اگر فردای آن روز از شما سوال بپرسند که در رابطه با آن موضوع توضیح بدهید، حتما چیزی برای بیان کردن دارید، هر چند ممکن است اعداد و ارقام آن خبر را فراموش کرده باشید؛ در آزمون نظام مهندسی با توجه به اینکه اکثر سوالات، از متن مباحث و منابع طرح می‌شود، کافیست شما مبحث را بشناسید. تحت یک مثال، این موضوع را برایتان واضح‌تر می‌کنیم:.

– حتما از مواردی که به نظرتان مهم هست و یا از اندوخته‌هایتان در حین مطالعه هست خلاصه‌نویسی داشته باشید. اینکه این خلاصه‌ها چطور ضمیمه کتاب شود، به سلیقه شخصی هر داوطلب بستگی دارد؛ یک داوطلب راحت‌تر است مطالب را هایلایت کند و نکات را در حاشیه مبحث بنویسد و داوطلب دیگری تمایل دارد در برگه‌های مجزا این موارد را یادداشت کند و آن‌ها را به مبحث اضافه کند که باعث شلوغی متن مباحث نشود؛ در کل، خلاصه‌نویسی بسیار اهمیت دارد و وقتی کارآمد خواهد بود که متناسب با خود شما نوشته شده باشد.

کلیدواژه طلایی انتشارات نوآور، یک مکمل آزمونی به حساب می‌آید که بهتر است حتما سر جلسه آزمون با خود به همراه داشته باشید.

– سعی‌ کنید یک استراتژی برای پاسخگویی به سوالات داشته باشید؛ یعنی بهتر است ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهید و بعد سوالات متوسط و بعد سوالات سخت. دقت کنید که لازم نیست حتما به همه ۶۰ سوال پاسخ داده شود ولی لازم است به همه‌ی ۶۰ سوال نگاه انداخته شود تا سوالات آسان از دست نرود؛ در کل باید بیان کرد که سر جلسه آزمون، منِ داوطلب برنامه داشته باشم که از کجا پاسخ‌دهی را شروع کنم، چه مباحثی را پاسخ بدهم و از این قبیل سوال‌ها.

دانلود pdf منابع آزمون نظام مهندسی

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله بتوانیم به بخشی از دغدغه شما داوطلبان عزیز در زمینه آزمون نظام مهندسی برق کمک کنیم. با توجه به اینکه آزمون نظام مهندسی برق یکی از مهمترین آزمون‌های حوزه مهندسی است، هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعاتی است که به شما عزیزان در آماده شدن برای این آزمون کمک کند.

در صورتی که در مورد آزمون نظام مهندسی برق و منابع آن ابهامی دارید، لطفا در قسمت نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید. تیم ما سعی خواهد کرد به سوالات شما پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند.

تیم تحریریه انتشارات نوآور

13 نظر در مورد «منابع آزمون نظام مهندسی برق»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام وقت بخیر
    ببخشید منظورتون از این جمله (برای داشتن پروانه اصلی باید ارشد مهندسی برق در یکی از گرایش های اصلی داشته باشید) چیه؟پروانه اصلی رو متوجه نشدم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام برای آزمون نظام مهندسی دو پروانه به داوطلبان تعلق میگیرد. ۱- اصلی ۲-مرتبط اصلی یا مرتبط بودن براساس رشته و گرایش مدرک تحصیلی تعیین میشود برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید کمیسیون هم ارزی را مطالعه نمایید.

  • سلام وقت بخیر
    من مدرک کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی برق الکترونیک
    ۴ سال هم از فارغ التحصیلیم میگذره
    میتونم در کدام ازمون شرکت کنم؟؟

  • سلام بنده کاردانی برق صنعتی پیوسته دارم و کارشناسی تکنولوژی برق قدرت ناپیوسته پنج سال از صدور مدرک کارشناسی بنده میگذره آیا می تونم در آزمون اجرا، نظارت و طراحی شرکت کنم به چه نحوی میشه پروانه درجه یک گرفت شرایط رو کامل توضیح بدید ممنون میشم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. طبق جدول مصوبه شماره ۴۳۰/۲۷۸۸۲ به تاريخ ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ و جدول مصوبه شماره ۶۰۹۵۸/۴۳۰ به تاريخ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵شما می توانید در آزمون نظارت و طراحی شرکت کنید و کد مرتبط به شما تعلق می گیرد. طبق مصوبه شماره ۴۳۰/۱۴۶۷۸ به تاريخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی یا تکنولوژی در رشته های اصلی ساختمان با مدرک کاردانی در رشته های اصلی یا مرتبط با رشته مقطع کارشناسی، که مشمول مصوبات کمیسیون مذکور ابلاغی به شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ می باشند، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات، پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با صلاحیت نظارت بدون محدودیت و طراحی حداکثر تا پایه دو بدون امکان ارتقاء، دریافت نمایند. برای شرکت در آزمون نظام مهندسی اجرا باید پایه دو نظارت داشته باشید. برای داشتن پروانه اصلی باید ارشد مهندسی برق در یکی از گرایش های اصلی داشته باشید.

  • کاربر سایت می‌گوید:

    سلام دوست عزیز .مدرک تحصیلی من مهندسی تکنولوزی برق -قدرت هست البته ناپیوسته .دوره قبل در رسته طراحی و نطارت برق آزمون شرکت کردم …در مطالب بالا گفتید که مدرکی که پیشوند تکنولوزی وووو داشته باشه فقط نظارت و اجرا میتونه سرکت کنه پس چطور قبول کردن که بنده آزمون بدم .آیا برا سود خودشون نبوده این موضوع ؟نیاز بود تصویرش رو میفرستم .البته هر دو طلاحیت رد شدم .ولی انشاالاه اینبار کتابهای بیشتری از انتشارات نوآور خرید میزنم که تکمیل بشن و قبول بشم

    • خانم مطلبی می‌گوید:

      سلام وقت بخیر. اگه رشته شما پیشوند تکنولوژی داشته باشه میتوانید طراحی تا پایه دو شرکت کنید و مشکلی برای شرکت در آزمون ندارید. هم چنین به طور کلی برای اخذ پروانه اجرا لازم است که پایه دو نظارت داشته باشید. موفق باشید.