آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی چیست؟

همه‌چیز در مورد آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

در روزهای اخیر با توجه به اعلام زمان ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شاید برای شما هم سؤالات مطرح شده ایجاد شده باشد، برای گرفتن پاسخ این سوالات با انتشارات نوآور همراه باشید.

همه‌چیز در مورد کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان : 

در این مقاله سعی خواهیم کرد که به این سؤالات پاسخ دهیم. در ادامه به‌جای “کارشناس رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان” به‌اختصار “کارشناس رسمی ماده ۲۷” و به‌ جای “ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان” به‌اختصار “ماده ۲۷” بیان خواهد شد.

مقاله مکمل:

چنانچه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ماده ۲۷ را دارید: میتوانید کتاب های منابع آزمون کارشناسی ماده ۲۷ را از اینجا مشاهده و کتاب های مورد نظر خود را تهیه کنید.

.

.

ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

مطابق با ماده ۲۷، وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نيروی نظامی و انتظامی ، شركت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌توانند در ارجاع امور كارشناسی با رعايت آيين‌نامه‌ی خاصی كه به پيشنهاد مشترك وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) و وزارت دادگستری به تصويب هيأت وزيران می‌رسد به‌جای كارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال كه به‌وسيله‌ی سازمان استان معرفی می‌شوند استفاده نمايند.

همان‌طور که در متن ماده بیان شده است، جهت ارجاع امور كارشناسی به مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال به‌جای كارشناسان رسمی دادگستری از سوی نهادها، رعایت آیین‌نامه‌ی خاصی الزامی شمرده شده است. این آیین‌نامه‌ی خاص در قالب “آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان” در خرداد ماه ۱۳۷۹ تصویب و ابلاغ شد.

مخصوص داوطلبان آزمون سال 1403:

جهت دریافت پیامک رایگان و لحظه ای تاریخ ثبت نام، منابع و اخبار آزمون نظام مهندسی دوره‌ی بعدی، ضمن انتخاب رشته، تلفن همراه خود را در کادر زیر وارد نمایید:

 

در آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه مواردی بیان شده است؟

در این آیین‌نامه‌ی اجرایی؛ مسائلی از جمله نحوه‌ی درخواست مراجع درخواست‌کننده، نحوه‌ی تعیین و معرفی مهندس یا مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، نحوه‌ی ثبت و ارسال نظریه‌ی مهندس یا مهندسان، تعرفه‌ی حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی، نحوه‌ی پرداخت حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی، نحوه‌ی برخورد با تخلف مهندس یا مهندسان، جهات رد مهندس یا مهندسان و غیره بیان شده است.

در اینجا به سه مورد مهم‌تر از این آیین‌نامه‌ی اجرایی اشاره می‌کنیم:

اول:

تعرفه‌ی حق‌الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی ماده ۲۷ عیناً معادل تعرفه‌ی مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری بیان شده است. در مواردی هم که تعرفه‌ی خاصی وجود ندارد این تعرفه موکول به پیشنهاد هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و تصویب وزیر مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) گشت.

دوم:

جهات رد مهندس یا مهندسانِ معرفی‌شده همان جهات رد مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری (ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی) است. و بررسی آن به‌عهده‌ی مرجع درخواست کننده و سازمان نظام مهندسی استان نهاده شده است. البته این تکلیف متوجه مهندس یا مهندسانِ معرفی‌شده نیز می‌باشد.

 سوم:

در ماده ۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان داریم؛ مرجع درخواست‌کننده می‌تواند به موجب ضوابط این آیین‌نامه برای خدمات مهندسی کارشناسی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان درخواست معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط نماید. در این صورت سازمان استان فرد یا افرادی را بر اساس دستورالعمل خاصی که از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پیشنهاد و به تصویب وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) می‌رسد، انتخاب و به مرجع درخواست‌کننده معرفی می‌کند.

مطابق مورد سوم، باید دستورالعمل خاصی برای انتخاب فرد یا افراد واجد شرایط از سوی سازمان استان، به پیشنهاد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و تصویب وزارت مسكن‌وشهرسازی (راه‌وشهرسازی) وجود داشته باشد. تا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بر اساس آن عمل نماید. آخرین دستورالعمل اصلاحی ماده ۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با عنوان “دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون” در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ از سوی وزیر وقت راه‌وشهرسازی به مدیران کل راه‌وشهرسازی استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شد.

در این دستورالعمل، شرایط لازم برای اخذ و تمدید پروانه‌ی کارشناسی رسمی ماده ۲۷، دوره‌ی آموزش کارشناس رسمی و کارآموزی، وظایف کارشناس رسمی، معرفی کارشناس، فرآیند اعلام نظریه و پرداخت دستمزد کارشناسی، تخلفات کارشناسی و در نهایت سایر مقررات مربوطه بیان شده است. در این‌جا به بررسی این موارد می‌پردازیم:

شرایط لازم برای اخذ و تمدید پروانه‌ی کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

– شرایط لازم برای اخذ، صدور و تمدید پروانه کارشناسی رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شرح و ترتیب زیر می‌باشد:

* شرایط اخذ پروانه کارشناسی رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان:

۱- عضویت معتبر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

۲- دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا مدرک پیوسته در مقاطع بالاتر (کارشناسی‌ ارشد پیوسته و غیره) در یکی از هفت رشته‌ی اصلی مهندسی مطابق آخرین مصوبات کمیسیون موضوع تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

– در خصوص کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های اصلی مهندسی و هم‌چنین کارشناسی‌ ارشد در رشته‌های شهرسازی و ترافیک، ملاک عمل، آخرین مصوبات کمیسیون فوق‌الذکر می‌باشد.

۳- دارا بودن پروانه‌ی اشتغال به کار مهندسی اصلی معتبر پایه یک در رشته‌ی مورد تقاضا

۴- داشتن هم‌زمان صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا برای رشته‌های عمران و معماری و نیز صلاحیت‌های طراحی و نظارت به‌صورت هم‌زمان برای رشته‌های برق و مکانیک در زمان ثبت‌نام برای شرکت در آزمون مربوط

۵- نداشتن محرومیت ناشی از محکومیت قطعی انتظامی درجه ۳ و بالاتر در زمان ثبت‌نام

۶- عدم اعتیاد به مواد مخدر

۷- نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر

۸- برخورداری از سلامتی جسمی جهت انجام کارشناسی

۹- موفقیت در آزمون کتبی مربوط و کسب حداقل نصاب نمره ۷۰ از ۱۰۰

۱۰- موفقیت در مصاحبه حضوری

۱۱- گذراندن دوره‌های آموزشی مطابق برنامه مصوب وزارت راه‌وشهرسازی

۱۲- گذراندن دوره‌ی کارآموزی مطابق نظام‌نامه‌ی ابلاغی وزارت راه‌وشهرسازی

۱۳- اتیان سوگند

* شرایط تمدید پروانه کارشناسی رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

برخورداری از شرایط بندهای ۱، ۳ و ۸ مربوطه به “شرایط اخذ پروانه کارشناسی  ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان” و نداشتن محرومیت ناشی از محکومیت قطعی انتظامی درجه ۳ و بالاتر.

شرایط برگزاری آزمون و محدودیت‌های صدور پروانه‌ی آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چگونه است؟

– آزمون صدور پروانه کارشناسی، حداکثر هر سه سال یک بار و با رعایت کامل مفاد این دستورالعمل و کلیه ترتیبات و تشریفات مذکور در آن برگزار می‌شود.

– صدور پروانه‌ی كارشناسی برای هر شخص، حداكثر در دو رشته از ۷ رشته‌ی اصلی ساختمان و منوط به دارا بودن و احراز كليه‌ی شرايط و انجام ترتيبات، به شرح مفاد اين دستورالعمل مجاز می باشد.

– حدود صلاحيت كارشناس رسمی برای هر رشته و نحوه‌ی اعطای صلاحيت‌ها در مراحل مختلف، ‌بر اساس نظام‌نامه‌ای است كه با پيشنهاد شورای مركزی و تأیيد و ابلاغ وزرات راه‌وشهرسازی تعيين می‌گردد و در پروانه‌ی كارشناسی صادره درج خواهد شد.

– طراحی سؤالات، اجرا و برگزاری آزمون توسط وزارت راه‌وشهرسازی و طی فرآيند مشابه با آزمون ورود به حرفه مهندسی صورت می‌پذيرد. مكانيزم حفاظتی و نحوه‌ی تشكيل جلسات برای طراحی سؤالات آزمون مطابق با شيوه‌ی حفاظتی برگزاری آزمون مذكور بوده و تمامی اقدامات در اين بخش تحت نظر وزارت راه‌وشهرسازی انجام خواهد شد.

– آزمون كليه‌ی رشته‌ها به‌صورت چند گزينه‌ای بوده و تعداد پرسش‌های هر رشته، نمره‌ی منفی پاسخ اشتباه، زمان مورد نياز آزمون و نحوه‌ی شركت متقاضيان در آن، توسط وزارت راه‌وشهرسازی تعيين می‌گردد. پرسش‌های عمومی و اختصاصی هر رشته از نظر ارزش وزنی ، ‌برابر بوده و آزمون به‌صورت جزوه‌بسته خواهد بود.

– آزمون اخذ پروانه‌ی كارشناسی در هر رشته در سراسر كشور در يك روز به‌صورت هم‌زمان، شروع و خاتمه می‌يابد.

– شرايط و نحوه‌ی رسيدگی به اعتراض شركت‌كنندگان به نتيجه‌ی آزمون، طبق راهنمای ثبت‌نام آزمون خواهد بود. و نتيجه‌ی قطعی رسيدگی به شكايت‌های واصله از طريق مقتضی به فرد معترض اعلام می‌گردد.

– پذيرفته‌شدگان در مرحله كتبی آزمون کارشناسی ماده ۲۷ به مصاحبه‌ی حضوری دعوت می‌شوند. وزارت راه‌وشهرسازی در مورد محل مصاحبه اعم از متمركز،‌ منطقه‌ای يا در همه‌ی استان‌ها تصميم خواهد گرفت. اسامی پذيرفته‌شدگان نهايی بر اساس بالاترين نمره‌ی اخذ شده كه شامل ۷۰ درصد نمره‌ی آزمون كتبی و ۳۰ درصد نمره‌ی مصاحبه‌ی حضوری است. و يا در نظر گرفتن تناسب و تعداد كارشناسان رسمی مورد نياز هر رشته مذكور در ماده ۳ دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون، ‌استخراج و اطلاع‌رسانی می‌گردد.

دوره‌ی آموزش و کارآموزی کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه شرایطی دارد؟

– پذيرفته‌شدگان نهايی بايد دوره‌ی آموزشی برای كسب مهارت‌های لازم را كه توسط سازمان استان طبق برنامه‌ی مصوب برگزار می‌گردد، طی نمایند. برنامه‌ی دوره شامل محتوای آموزشی، نحوه‌ی برگزاری و مدت آن به‌صورت يكسان برای هر رشته با پيشنهاد شورای مركزی به تصويب وزارت راه‌وشهرسازی خواهد رسيد.

– متقاضی اخذ پروانه‌ی كارشناسی رسمی پس از گذراندن دوره‌ی آموزشی ، بايد دوره‌ی كارآموزی را به مدت يك‌سال تحت نظر يك نفر كارشناس رسمی با حداقل پنج سال سابقه‌ی كارشناسی رسمی به‌عنوان كارشناس راهنما كه به‌وسيله‌ی متقاضی معرفی می‌گردد، طی نمايد.

شرايط كارشناس راهنما، نحوه‌ی انجام كارآموزی و وظايف كارآموز، مطابق نظام‌نامه‌ای خواهد بود كه با پيشنهاد شورای مركزی و تصويب وزارت راه‌وشهرسازی ، ابلاغ خواهد شد.

– متقاضی اخذ پروانه‌ی كارشناسی رسمی پس از موفقيت در دوره‌های آموزشی و طی دوره‌های كارآموزی ، در جلسه‌ای كه با حضور مديركل راه‌وشهرسازی استان، رئيس سازمان استان و با دعوت از رئيس كل دادگستری استان تشكيل می‌شود با قرائت و امضای متن زير اتيان سوگند می‌نمايد:

“من در پيش‌گاه خداوند متعال، به قرآن سوگند ياد می‌كنم در اموری كه براي كارشناسی به من رجوع می‌شود، پروردگار يكتا را حاضر و ناظر دانسته و نظر كارشناسی خود را به راستی و درستی اظهار كنم و نظر خصوصی خود را در آن دخالت ندهم و تمام نظرات خود را نسبت به مواردی كه به اين‌جانب ارجاع شده اظهار كرده و مطلبی را مكتوم ندارم و بر خلاف واقع چيزی نگويم و ننويسم و اسراری كه در خلال انجام كارشناسی از آن‌ها مطلع شده‌ام حفظ كنم و رازدار و امين باشم.

اقليت‌های دينی اين سوگند را با ذكر نام كتاب آسمانی خود ياد خواهند كرد.

– پس از اتيان سوگند و در صورت بقای كليه‌ی شرايط مندرج در ماده ۲ دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون، به‌فاصله‌ی حداكثر سی روز كاری ، پروانه‌ی كارشناسی رسمی متقاضی با درج صلاحيت‌های مربوطه به امضای وزير راه‌وشهرسازی يا مقام مجاز از سوی ايشان صادر خواهد شد.

– مدت اعتبار پروانه‌ی كارشناسی رسمی سه سال است و طبق ضوابط مربوط تمديد می‌شود. و تا زمانی كه دارنده‌ی آن بر طبق قانون و مقررات مربوط، شرايط و صلاحيت‌های قانونی را دارا باشد، قابل تمديد خواهد بود. و با سلب هر يك از شرايط موضوعه، در هر مرحله از مراحل مقرر در اين دستورالعمل، ‌پروانه‌ی مذكور صادر و يا تمديد نخواهد شد.

اندازه، فرم، رنگ و محتوای پروانه‌ی كارشناسی هر رشته در سراسر كشور يكسان بوده و با پيشنهاد شورای مركزی، ‌توسط وزارت راه‌وشهرسازی تأيید و صادر مي‌گردد.

– مدت اعتبار قبولی در آزمون كتبی حداكثر سه سال می‌باشد. و در هر صورتی كه ظرف مدت مذكور، مرحله‌ی صدور پروانه تكميل و طی نگردد، ‌قبولی در آزمون كان‌لم‌يكن خواهد بود.

– هزينه‌ی برگزاری مصاحبه، آموزش ، كارآموزی صدور و تمديد پروانه‌ی كارشناسی رسمی توسط وزارت راه‌وشهرسازی تعيين می‌گردد. و پرداخت آن به‌عهده متقاضی است.

– پروانه‌ی كارشناسی رسمی در سراسر كشور معتبر بوده و در صورتی كه كارشناس رسمی عضويت خود در سازمان استان را ترك و به عضويت سازمان استان ديگری درآيد، كماكان از مزايای پروانه‌ی كارشناسی رسمی برخوردار خواهد بود.

– هر كارشناس رسمی دارای پرونده‌ای در سامانه اطلاعات حرفه‌ای دارندگان پروانه اشتغال به كار بوده، سوابق كارشناس، شامل گواهی قبولی در آزمون، گواهی شركت در دوره‌های آموزشی ، گواهی شركت در دوره‌ی كارآموزی ، حدود صلاحيت و مجازات انتظامی احتمالی وی در آن ثبت و نگه‌داری خواهد شد.

وظایف کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

– اظهارنظر كارشناسی بايد مستدل، مستند و صريح بوده و كارشناس رسمی موظف است نكات و توضيحاتی كه براي تبيين نظريه‌ی كارشناسی ضروری است به‌طور كامل در گزارش خود منعكس نمايند. کارشناس رسمی موظف است، نسخه‌ای از اظهارنظر كارشناسی و ضمايم مورد استناد نظريه‌ی كارشناسی را تا مدت حداقل پنج سال بعد از تاريخ تسليم نگه‌داری نمايد.

– كارشناس رسمی مجاز به انجام كارشناسی در مدت زمانی كه به هر دليلی پروانه‌ی اشتغال به كار مهندسی يا پروانه‌ی كارشناسی رسمی وی فاقد اعتبار است، نبوده و موظف است مراتب عدم اعتبار پروانه‌های مذكور را حداقل يك ماه پيش از خاتمه، ‌كتباً به سازمان استان اعلام و تقاضای تمديد را ارائه نمايد.

– كارشناسان رسمی در انجام امور كارشناسی خود موظف به رعايت موارد زير می‌باشند و نقض هر يك از اين موارد به منزله‌ی تخلف انتظامی محسوب مي‌شود.

۱- وظايف كارشناسی را در مهلت مقرر در قرار كارشناسی و يا در مهلت تمديد شده اعلامی از سوی سازمان، انجام دهد.

۲- پيش از انجام كارشناسی ، ‌جهات رد مذكور در ماده ۹ آيين‌نامه اجرايی موضوع ماده ۲۷ قانون را بررسی و در صورت وجود جهت رد بلافاصله مراتب را به سازمان استان و مرجع درخواست‌كننده يا متقاضی كارشناسی كتباً اطلاع و از انجام كارشناسی يا ادامه‌ی آن استعفاء دهد.

۳- در انجام وظايف محوله دقت كافی نموده و بهترين قضاوت مهندسی خود را در نظريه‌ی كارشناسی به‌كار بندد.

۴- وظایف كارشناسی اعم از اين‌كه به‌صورت انفرادی يا به‌عنوان عضو هيأت كارشناسی به وی ارجاع می‌شود را انجام داده و مجاز نيست آن وظايف را به اشخاص ثالث محول نمايد حتی اگر شخص ثالث دارای پروانه‌ی كارشناسی رسمی باشد.

۵- در بررسی‌های كارشناسانه و هم‌چنين در تدوين و تنظيم نظريه‌ی كارشناسی خود از معيارها و موازين معتبر و عرف رايج بهره‌برداری نموده و در نظريه‌ی خود تمام حقيقت را ابراز كرده و چيزی راخلاف حقيقت ابراز ننمايد.

۶- نظريه‌ی كارشناسی را با رعايت بی‌طرفی كامل تنظيم نمايد.

۷- اخلاق حرفه‌ای و شئون مهندسی را مطابق نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای در مهندسی ساختمان مصوب وزير راه‌وشهرسازی رعايت نمايند.

۸- صرفاً در حدود صلاحيت كارشناسی رسمی اخذ شده خود، ‌مسئوليت كارشناسی را قبول نمايد و چنان‌چه انجام كارشناسی را خارج از حدود صلاحيت خود تشخيص داد، بلافاصله ادامه‌ی كار را متوقف و مراتب را كتباً به سازمان استان و مرجع درخواست‌كننده يا متقاضی كارشناسی اطلاع دهد.

۹- در صورت قبول امر كارشناسی از انجام آن امتناع نورزد مگر در صورت داشتن عذر موجه و پس از اعلام آن به سازمان استان و اخذ تأیيد سازمان استان.

۱۰- اسراری را كه در خلال انجام كارشناسی از آن‌ها مطلع می‌شود حفظ نمايد.

۱۱- قانون، ‌آيين‌نامه و ‌آيين‌نامه‌ی اجرايی ماده ۲۷ موضوع قانون، اين دستورالعمل و ابلاغيه‌ی وزارت راه‌وشهرسازی ، و شورای مركزی را به‌طور كامل رعايت نماید.

۱۲- از قبول هديه يا هرگونه وجه امتيازی از مرجع درخواست‌كننده يا متقاضی كارشناسی و يا هر طرف ديگر ذی‌نفع در نتيجه كارشناسی خودداری نمايند.

۱۳- در دوران عدم اعتبار پروانه‌ی اشتغال به‌كار مهندسی و پروانه‌ی كارشناسی ، ‌محروميت ناشی از آرای قطعی قضايی با شورای انتظامی از قبول كارشناسی خودداری نمايد.

نحوه‌ی معرفی کارشناسی  ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چگونه خواهد بود؟

– سازمان استان فهرستی از اسامی كليه‌ی كارشناسان رسمی خود را به تفكيك هر رشته و صلاحيت تهيه و به‌ترتيب الفبايي مرتب و اطلاعات آن را به‌هنگام نموده و در تارنمای رسمی سازمان منتشر می كند. سازمان استان موظف است فهرست و مشخصات كارشناسان رسمی خود را هر شش ماه به‌روز نموده و به‌طور مقتضی در اختيار دستگاه‌های اجرايی ، مراجع قضايی و شبه قضايی در سطح استان قرار دهد.

– پس از درخواست كتبی مراجع درخواست‌كننده يا اشخاص حقيقی يا حقوقی متقاضی خدمات كارشناسی ، معرفی كارشناس يا كارشناسان رسمی منتخب از طريق سامانه‌ی ارجاع خدمات مهندسی و بر اساس نظام‌نامه‌ای خواهد بود كه با پيشنهاد شورای مركزی و به تصويب وزارت راه‌وشهرسازی می‌رسد.

– در صورت ارجاع كار از سوی مراجع قضايی و شبه قضايی، ضوابط و مقررات مرتبط با آیین دادرسی ملاك عمل خواهد بود.

– ابلاغ قرار كارشناسی به كارشناس يا كارشناسان رسمی منتخب، پس از توديع حق‌الزحمه علی‌الحساب يا قطعی از طرف متقاضی كارشناسی در حساب سازمان استان به‌وسيله رئيس يا به نحو مصوب هيأت مديره سازمان استان انجام گيرد.

– چنان‌چه كارشناس رسمی معرفی شده برای انجام كارشناسی خود نياز به استفاده از ابزار، لوازم، نرم‌افزارها، مدارك يا انجام آزمايش‌های ضروری يا استفاده از خدمات فنی و مشورتی متخصصان ديگر يا هزينه‌های الزامی ديگری مربوط به كارشناسی داشته باشد. يا موضوع كارشناسی از مواردی باشد كه برای آن تعرفه دستمزد كارشناسی تعيين نشده باشد، مراتب را همراه با برآورد هزينه به سازمان استان اعلام و پس از تأیيد مراتب توسط سازمان مذكور و تعهد پرداخت هزينه‌های اضافی مذكور از ناحيه‌ی متقاضی كارشناسی ، نسبت به تهيه امكانات و يا استفاده از خدمات پيشنهادی اقدام می‌نمايد.

فرآیند اعلام نظریه و پرداخت دستمزد کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به چه صورت است؟

– كارشناس رسمی يا هيأت كارشناسان رسمی پس از اتمام كار كارشناسی اصل نظريه را در دو نسخه به سازمان استان تسليم می‌نمايد. سازمان استان پس از ثبت نظريه و حصول اطمينان نسبت به رعايت مقررات و الزامات مربوط به انجام كارشناسی (صرفاً از جنبه‌ی فرآيندی و بدون دخالت در ماهيت نظريه‌ی اعلامی كارشناس)، نسخه‌ای از آن را به مرجع يا متقاضی درخواست‌كننده تسليم و نسخه‌ی دوم را در سوابق كارشناس مربوط ضبط و ظرف حداكثر ده روز كاری نسبت به پرداخت حق‌الزحمه‌ی كارشناس يا كارشناسان پس از كسر كسورات قانونی موضوع ماده ۷ آيين‌نامه اجرايی ماده ۲۷ قانون اقدام می‌نمايند.

– كارشناس رسمی حق واگذاری موضوع كارشناسی به غير را ندارد و نمی‌تواند انجام وظايف خود را به شخص ثالث ارجاع نمايد. در صورت اقدام به اين امر، علاوه بر پيگيری انضباطی تخلف در شورای انتظامی ، هيچ‌گونه حق‌الزحمه‌ای به وی يا به شخص ثالث تعلق نخواهد گرفت. و نظريه‌ی كارشناسی ارائه‌شده نيز فاقد اعتبار خواهند بود.

– تعرفه و دستمزد كارشناس رسمي بر اساس ماده ۶ آيين‌نامه‌ی اجرايي ماده ۲۷ قانون تعيين بر اساس آن اقدام می‌گرد.

تخلفات انتظامی کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چه مواردی است؟

– رسيدگی به تخلفات انتظامی كارشناس رسمی در انجام امور محوله، بدواً حسب مورد به عهده شورای انتظامی استان يا شورای انتظامی هم عرض استان بوده كه در چارچوب آيين نامه مربوط به آن رسيدگی و رای مقتضی صادر خواهد شد. آرای شوراهای مذكور قابل تجديد نظر در شورای انتظامی نظام مهندسی می‌باشد هرگونه محروميت از استفاده از پروانه اشتغال به كار مهندسی به منزله محروميت از انجام كارشناسی رسمی خوهد بود.

– تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی به قرار ذیل است:

۱- عدم حضور در مراجع صالحه در وقت مقرر بدون عذر موجه.

۲- توسل به معاذیری که خلاف بودن آن‌ها بعداً ثابت شود.

۳- مسامحه و سهل‌انگاری در اظهارنظر، هرچند مؤثر در تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار نباشد.

۴- تسلیم اسناد و مدارک به اشخاصی که قانوناً حق دریافت آن را ندارند یا امتناع از تسلیم آن‌ها به اشخاصی که حق دریافت دارند.

۵- سوءرفتار و اعمال خلاف شئون حرفه‌ای.

۶- نقض قوانین و مقررات در اظهارنظر کارشناسی.

۷- انجام کارشناسی و اظهار نظر با وجود جهت رد قانونی.

۸- انجام کارشناسی و اظهارنظر در اموری خارج از صلاحیت کارشناس است.

۹- انجام کارشناسی و اظهارنظر برخلاف واقع و مبتنی بر تبانی.

۱۰- انجام کارشناسی و اظهارنظر پروانه‌ای که اعتبار آن منقضی شده است.

۱۱- افشاء اسرار و اسناد محرمانه.

۱۲- تقاضا یا اخذ وجه یا مال، یا قبول خدمت مازاد بر تعرفه دستمزد و هزینه مقرر در قوانین با دستورات مراجع صلاحیت‌دار.

۱۳- انجام کارشناسی و اظهارنظر در زمان تعلیق، محرومیت از حقوق اجتماعی.

۱۴- عدم رعایت هریک از موارد مندرج در ماده ۲۳ دستورالعمل نحوه‌ی برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون

منابع آزمون کارشناسی ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟

چنانچه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی در یکی از رشته های هفتگانه نظام مهندسی شامل معماری، عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، نقشه برداری، ترافیک را دارید، میتوانید منابع آزمون کارشناسی ماده ۲۷ را از اینجا مشاهده و کتاب های مورد نظر خود را تهیه کنید.

عادت کنید موفق باشید.

مسعود فیروزی

انتشارات نوآور

ناشر تخصصی کتاب‌های نظام مهندسی

6 نظر در مورد «آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.